اخبار

ارزانسرای چشم بادامی‌ها در بازار اروپا

📰 این روزها با بررسی دقیق‌ “بازخورد مشتریان” خودروهای چینی این طور متوجّه می‌شویم که این ماشین ها اگر چه از نظر طراحی پیشرفت چشم‌گیری کرده‌اند اما نحوه‌ی سواری و هماهنگی اجزای فنی‌شان در حدّی نیست که بتوانند در برابر رقبای اروپایی‌شان قد علم کنند. ولی آیا برخی از بهترین‌های آن‌ها با قیمت پایین و امکانات فراوان، سرانجام موفق خواهند بود؟

به گزارش خودرونویس، بدون حاشیه می‌توان برای این سوال پاسخی متصور بود. این برندهای چینی قابل مقایسه با آن چه یک دهه پیش بودند نیستند. قبلاً ظاهر سدان ۵۳۰ چری را مورد تمسخر قرار می‌دادیم، جک را لوبیای سحر آمیز می‌نامیدیم و لیفان را بابت طراحی مدل ۶۲۰ که در حقیقت یک کپی زیرکانه واقعاً خنده دار از بی.ام.و سری ۳ و تویوتا کرولا بود، متقلّب می‌نامیدیم. اما چیزی که اهمیت داشت این بود که آن‌ها توانسته بودند با بازاریابی درست و البته “سوء استفاده” از نفوذ سیاسی خود در بازارهای مقصد، به درآمد خوبی با همین محصولات شترگاو پلنگ برسند.

ارزانسرای چشم بادامی‌ها در بازار اروپا

یک ماشین خوش‌تراش دیگر از سرزمین اژدها چانگان ایدو XT جدید است. اثر پیشرفت و شکوفایی را در جای جای این خودرو می‌توان مشاهده کرد. بدون این‌که هیچ نظری درباره‌ی سواری آن و مشخصات فنی‌اش بدهیم می‌توانیم بگوییم از شانس بالایی برای موفقیت در بازار برخوردار است به شرط آن که قیمت‌گذاری آن درست انجام شود.

مدل‌های دیگری را می‌توان مثال زد. Geely X1 و یا Luxgen U5 که در مقایسه با سازه‌های اروپایی و کره‌ای از منظر طراحی، به تناسب و جذابیت لازم دست یافته‌اند.

همان‌طور که در ابتدای مطلب بدان اشاره شد، هماهنگی گیربکس،موتور و وزن خودرو مورد مهمّی‌ست که می‌توان آن را پاشنه‌ی آشیل چینی‌ها نامید. خودروهای چینی ضمناً در زمینه‌ی عایق‌بندی و ایمنی نیز مشکلاتی دارند که به خاطر آن شانس موفقیت‌شان در اروپا پایین‌تر می آید زیرا در ارزان‌ترین اتومبیل‌های اروپایی، هماهنگی مجموعه‌ی انتقال قدرت و موتور، نحوه‌ی سواری و عایق‌بندی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به عنوان مثال در مورد مجموعه‌ی انتقال قدرت باید گفت که گیربکس‌های شش، هشت و حتّی ۹سرعته در خودروهای اروپایی رایج است و این مهم در اتومبیل‌های چینی چندان برجسته نیست.

ولی موضوع آپشن، طراحی، خدمات پس از فروش و قیمت تمام شده چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. موفقیت هاوال، چری و جیلی به ما نشان داد که در مورد برندهای چینی در ایران بعضا قضاوت‌های نادرستی می‌شود؛ البته حق هم دارند آن هم به دلیل سرقت اطلاعات و نابودی منابع و شغل‌ها در ایران که رد پای چینی‌ها هم در آن دیده می‌شود!

باید حقایق را در مورد خودروهای چینی ببینیم. اروپایی‌ها برای رقابت بر سر قیمتی که به زودی با چینی‌ها خواهند داشت تنها «داچیا» را در اختیار دارند. ورود برندهای چینی به خاک اروپا به معنی کسب استانداردهای لازم برای تولید سازه‌هایی با کیفیت و ایمنی مورد تایید آن‌هاست. با یک حساب سر انگلشتی می‌توان تصویری از بازار اتومبیل اروپا پس از ورود خودروسازان چینی به دست آورد.

جیلی X1 کمی کوچک‌تر از فورد K پلاس است. کامل‌ترین نسخه‌ی جیلی ایکس‌وان در چین معادل ۷۵۰۰ یورو قیمت دارد و نسخه‌ی پایه آن از۵۲۰۰ یورو آغاز می‌شود. این در حالی‌ست که قیمت فورد K پلاس در اروپا از ۹۹۹۰ یورو (در آلمان) شروع می‌شود!

البته می‌دانیم که مقایسه‌ی این دو از نظر فنّی و کیفی چندان درست نیست زیرا برای جیلی زود است که پرفورمنس یک ماشین مطرح اروپایی یا آمریکایی را داشته باشد ولی یک طراحی زیرکانه در کنار امکانات ایمنی و رفاهی، خدمات پس از فروش مناسب و قیمت ارزان می‌تواند ورق را به نفع چینی‌ها برگرداند.

بیایید به یک مثال دیگر دقت کنیم. تویوتا CHRدر اروپا به فروش خوبی دست یافته است به طوری که مطابق با آمار از هر ۱۰ خودروی فروخته شده در اروپا، ۴ دستگاه آن CHR است!

اما لوکسژن U5 اگر چه از منظر فنّی و کیفی حتی به تویوتا CHR نزدیک هم نمی‌شود امّا در بهترین حالت در چین قیمتی فراتر از ۱۳ هزار یورو نخواهد داشت. طراحی و مشخصات فنّی آن را بررسی کنید؛ لوکسژن U5 را با یک جعبه دنده‌ی ضریب متغیّر CVT به این قیمت می‌فروشند و این درحالی‌ست که تویوتا CHR بنزینی با موتور ۱.۲لیتری و گیربکس ۶ سرعته‌ی دستی را ۲۲ هزار یورو می‌دهند. این ها همه مواردی‌ست که برای پیش‌بینی آن چه در آینده بازار اروپا شاهد خواهیم بود مثال زده شد. پیشرفت چینی‌ها در طراحی محصولات‌شان خیلی خوب بوده. این واقعاً تحسین برانگیز است. داخل کابین U5 تایوانی صفحه‌نمایش بزرگی وجود دارد که چیزی بین سری ۹۰ ولوو و تسلا مدل ایکس است که در اروپا بیش از ۱۰۰ هزار یورو فروخته می‌شود.

همین چانگان ایدو که قرار است در ایران نیز به فروش برسد توسط استودیو تورین دیزاین ایتالیا طراحی شده است و چه کسی می‌تواند زیبایی و تناسب اندام آن را کتمان کند؟

مدل فول آپشن این خودرو ۱۳ هزار و ۷۵۰ یورو قیمت گذاری شده است و این در حالی‌ست که رقیب آن در خاک اروپا که می‌تواند خودرویی هم‌چون Ford Mondeo باشد که حتّی بدون پوشش چرم صندلی‌ها قیمت آن تازه از ۲۵ هزار و۹۹۰ یورو آغاز می‌شود.

البته در بین برندهای چینی استثنا هم وجود دارد. مثلا Qoros5 که توسّط Magna Steyr اتریش طراحی شده است، قیمت بالایی حتّی در بازار چین دارد.

قیمت این خودرو در کشور چین معادل ۲۵ هزار و۳۰۰ یورو است و بنابراین نباید انتظار داشت که در اروپا خودرویی خیلی ارزان باشد.

به هر روی، به نظر می‌آید که این نمایی از جنگ تمام عیاری‌ست که کارشناسان زبده‌ی حوزه‌ی خودرو سال‌ها پیش از پدیدار شدن آن خبرداده بودند. آن‌ها با امکانات زیاد، طراحی خوب و قیمت پایین تقریباً ۷۰ درصد راه را رفته‌اند و انتظار می‌رود به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه‌ی فروش دست یابند.

Avatar

پخش الماس پور نماینده شرکت های امیرنیا – افرپارت – لامپ عقاب – باباپارت – MWH – ارال تک – لنت G.S.S – شمع KLG – صنعتگر پخش محصولات سمن شیمی – سوخت اما – شمع بوش – شمع نور – قالپاق – جلوپنجره – ابرویی – چسب – دیسک و صفحه والئو و عظام پخش لوازم یدکی ایرانخودرو سایپا به کانال ما در تلگرام بپیوندید 👈 https://t.me/almaspour

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of