اخبار,  ساخت ایران

از کالای ایرانی حمایت کنیم

👨‍💻 پشتیبانی از تولید ملی به‌ منزله حمایت از اشتغال، کار و سرمایه ملی و کارگر ایرانی است و حمایت از کالای ایرانی در جامعه تولید محور تحقق می‌یابد.

  • کالایی، کالای تولید داخل نام دارد که ساخت تولید داخل باشد و بارکد اول آن ۶۲۶ باشد.
  • باید دیدگاهمان را از سود به سمت ارزش ببریم و عادت سود بانکی را به سمت عادت تولید تغییر دهیم.
  • حمایت از کالای ایرانی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی و شعارسال محسوب می شود. که بر این اساس تمام آحاد جامعه اعم از مسئولان، تولیدکنندگان، کارگران و مردم به عنوان مصرف­ کنندگان در قبال تحقق این شعار مسئولند. پشتیبانی از تولید ملی به‌ منزله حمایت از اشتغال، کار و سرمایه ملی و کارگر ایرانی است و حمایت از کالای ایرانی، در جامعه تولید محور تحقق می‌یابد.

تعریف کالای ایرانی

برای تعریف کالای ایرانی اختلاف نظر وجود دارد؛ عده­ای معتقدند کالایی، کالای ایرانی اطلاق می­ شود که عموماً کارگر، منابع و مواد اولیه ایرانی داشته باشد؛ یعنی ارکان تولید در آن اتفاق افتاده باشد. در کشورهایی که می­ خواهند جهش در صنایع تولیدی ایجاد کنند، یکی از راه­ های ایجاد جهش همین راه یا تولید ۵۰-۵۰ است. به همین دلیل هم باید گفت که هیچ کشور در حال توسعه­ ای در جهان امروز نمی­ تواند یافت که همه چیز را خودش تولید کند.

در دنیای امروز، زنجیره ­ای به نام زنجیره جهانی تولید وجود دارد که مفاهیم کالای تولید ملی را تغییر داده است، یعنی در گذشته اصطلاحاً پتانسیل و نیروی کار، تولید ملی را ایجاد می­ کرد، اما امروزه ارزش افزوده و دانش تولید ملی را ایجاد می­ کند.

باید اذعان داشت که اطلاعات در حال تبدیل شدن به کالا است و برخی کالاهایی که ارزش افزوده بسیار بالایی در اقتصاد ملی دارند، اصلا کالا نیستند و محصول خدمات محسوب می­شوند.

پس در بحث کالای تولید داخل بسیار اختلاف نظر وجود دارد، اما آنچه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ است؛ این است که به دلیل اینکه برخی صنایع خارجی از شرایط اقتصاد کشور بهره ­برداری کردند و از طریق کارگر ارزان­تر با هزینه­ های ارزان­تر؛ کالاهایی که ساخت ایران نیست و صادر هم نمی­ شود و اساساً واردات است، با چند عمل ساده مثل وصل کردن، چسب کردن، پیاده کردن و… در داخل کشور واردات انجام دادند که همچنان از آن محل ما وابسته هستیم و نام آن را تولید داخلی گذاشتند که متاسفانه انواع و اقسام تندیس­ ها، همایش­ ها و تقدیرها از آنها به عمل می­ آید و تنها باعث ایجاد اشتغال نسبی گردید.

اما آن چیزی که ما از آن به عنوان تولید یاد می ­کنیم، تولیدی است که کارگر ایرانی آن را تولید کرده است. در بخش مواد اولیه در همه جای دنیا وابستگی وجود دارد، در هیچ کجای دنیا مواد اولیه را خودشان تولید نمی­ کنند؛ اما شاخص ­های نسبی تولید با توجه به اینکه سیاست­گذار آن؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در سند راهبردی وزارت صنعت تبیین و مشخص شده که به چه کالاهایی کالای تولید ملی اطلاق می ­شود که یک گستره بسیار بالایی را در حوزه تولید صنعت، خدمات بازرگانی و حتی حوزه ترانزیت دارد و اینها هم شاخص ­هایش بر اساس گروه ­های کالایی، کالاهای بادوام، کالاهای مصرفی، کالاهای واسطه ­ای طبقه بندی شده است. به زبان ساده کالاهایی، کالاهای تولید داخل نام دارد که ساخت تولید داخل باشد و بارکد اول آن ۶۲۶ باشد.

 باور غلط افکار عمومی مبنی بر کیفیت بالای کالاهای وارداتی

در کشور ما باوری بوجود آمده که کالایی که وارد کشور می­ شود، کالای با کیفیت ­تر از کالای تولید داخل است. این باور از دهه ۳۰ و ۴۰ در اذهان افکار عمومی جامعه شکل گرفت؛ یعنی زمانی که ایران به سمت صنعتی شدن قدم گذاشت که هر کالایی که از جهان غرب وارد کشور می­شود؛ خاص، با کیفیت و هم تمدن کالایی با خود به همراه دارد. متاسفانه مسئولین امر در آن دوره هم تلاش نکردند که این باور را تغییر دهند. کم­کم این باور به مراتب بعد از پیروزی انقلاب تغییر کرد و به این سمت سوق داده شد که ما هم می­توانیم تولید داخل داشته باشیم. به عنوان مثال الان همه بر این باور هستیم که کشور ما قدرت موشکی منطقه را دارد. همچنین برخی کالاهای خوراکی هم منشاء ملی دارند مثل سس گوجه فرنگی خرسی که همه علاقمند به آن هستیم.

متاسفانه مردم ما به برخی کالاهای وارداتی، گرایش ویژه ای دارند و تا زمانی این روندها در کشور ما اتفاق نیافتد، واردات ما شکل می­گیرد. به عنوان مثال با خرید تخم مرغی شانسی برای کودکان خود که اغلب هم در طول سال چندین بار رخ می ­دهد، تولید داخلی را نابود می­ کنیم. به همین سبب باید این باور را از همان سطوح فکری ۲ الی ۳ سال در فرزندان خود فراهم کنیم که تنها از تولید کالای داخل استفاده کنند و به جای خرید تخم مرغ شانسی که هم باور غلط شانس و اقبال را در اذهان فرزندان فراهم می ­کند و هم تشویق به خرید کالای وارداتی می­ کند را از بین ببریم.

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

حمایت از تولید ملی مهم‌ترین روش در رسیدن به استقلال و موفقیت در هر کشوری است.

کیفیت، یکی از فاکتورهای اصلی در بحث خرید است که برای هر فردی حائز اهمیت است و از الویت‌ها محسوب می‌شود. فاکتور دوم قیمت کالای مورد نظر است و این دو موازی یکدیگر هستند یعنی مشتری برابر با سطح کیفیت کالا مبلغی را پرداخت می‌کند و اگر قیمت کالا را بیش از کیفیت آن بداند، اقدام به خرید نمی‌کند. 

در پی نظرسنجی‌هایی که درخصوص خرید کالای خارجی از تعدادی از افراد صورت گرفت، جز عده‌ای معدود که علاقه به خرید برندهای معروف داشتند، اکثریت کیفیت را دلیل اصلی خود عنوان کردند. آنها معتقد بودند اگر کالای ایرانی هم به این سطح از کیفیت برسد، بدون شک از آن حمایت خواهند کرد. قطعا آنچه آنها به عنوان دلیل نقل کردند جای تأمل دارد، اما در اینجا این سوال در ذهن پیش می‌آید که آیا محصولات خارجی‌ای که امروز با افتخار و قاطعیت از آنها دفاع می‌شود از ابتدا همین بوده است؟ و یا اینکه چقدر نسبت به کالای به اصطلاح برندی که تهیه می ‌کنند شناخت دارند؟ شاید مروری بر تاریخچه برخی از برندهای معروفی که امروز جایگاه جهانی دارند بتواند کمی برایمان جدیت حمایت از کالای ملی را روشن کند. 

برای مثال تویوتا که امروزه یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان و متعلق به کشور ژاپن است گذشته پر فراز و نشیبی داشته است. شرکتی که در اوج ناباوری در بحبوحه دو جنگ جهانی با حمایت مردم و دولت از کارخانه ریسندگی تبدیل به یکی از خودروسازان معروف جهان شد که در سال‌های اخیر تولیدش به اوج خود رسیده و در  بین ۸ خودروی صادراتی جهان قرار دارد.

نمونه دیگر شرکت نوکیاست که اتفاقا این شرکت هم سیر تکاملی جالبی را پشت سر گذاشته است. نوکیا درابتدا یک شرکت کاغذسازی بود، پس از مدتی به تولید چکمه و پوتین چرم پرداخت، سپس به تولید تایر و نهایتا به تولید کابل و تلفن رادیویی یا همان گوشی همراه روی آورد. 

نوکیا در سراشیبی پیشرفت و موفقیت قرار گرفته بود و پله‌های ترقی را سپری می‌کرد که با ظهور و رونمایی آیفون، جایگاهش به رده‌های چندم نزول کرد تا آنجا که مدیرعامل وقت، اقدام به واگذاری شرکت کرد. مدیر بعدی راه را ادامه داد و در نهایت موفق به تولید و رونمایی از تلفن رادیویی شد که با استقبال خوبی مواجه شد. رهبر وقت فنلاند در آن زمان از این تولید حمایت کرد و از آن در راستای انجام قرارها و دریافت گزارش‌های کاری بهره برد که این امر انگیزه‌ای شد تا شرکت نوکیا در پی اجرای ایده تولید گوشی رادیویی در سایز دستی شود. این محصول فراگیر شد و نخست وزیر فنلاند نیز از جمله افرادی بود که از این تولید استفاده و حمایت کرد. 

اینها تنها دو مورد از نمونه‌های حمایت از تولید ملی در جهان است؛ حمایتی که امروزه از دلایل مهم استقلال این کشورها محسوب می‌شود. ملت شریف ایران در طول تاریخ نشان داده‌ است که هیچ چیز نمی‌تواند مانع  رسیدن به اهداف و آرمانهایش شود. مقاومت در برابر تحریم‌هایی که طی دو دهه اخیر علیه کشورمان به دست دشمنان صورت گرفته است یکی از نمونه‌های بارز آن است؛ تحریم‌هایی که تنها برای فلج کردن اقتصاد کشور بود تا به این شیوه عرصه را برای مردم تنگ کنند.

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

شاید کالای ایرانی از کیفیت مشابه خارجی‌اش برخوردار نباشد اما قطعا با حمایت ملی می‌توان به سطحی بالاتر رسید و در این زمینه در سطحی جهانی حرفی برای گفتن داشت.

حمایت از تولید ملی می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی که هدف اصلی تحریم‌هاست، سبب استقلال کشور و کاهش واردات و افزایش صادرات باشد. وابستگی اولین حربه برای استثمار هر کشوری است و می‎‌تواند راه را برای سلطه دشمنان باز کند تا با استفاده از آن در بزنگاه‌های مهم سیاسی و اقتصادی در راستای  اعمال فشار علیه آن کشور استفاده کنند. 

هر کشوری کالاهایش را در هر زمینه‌ای با توجه به فرهنگ خود تولید می‌کند که همین امر یکی از راه‌های مهم انتقال فرهنگهاست. وارد کردن کالای خارجی قطعا با فرهنگ کشور مورد نظر همراه خواهد بود که می‌تواند گاهی اثرات سوئی بر نگرش مصرف کننده‌ها به‌ویژه جوانان داشته باشد و اگر از تولید ملی حمایت شود می‌توان همان کالا را با فرهنگ ایرانی تولید و از تبعات جانبی جلوگیری کرد. علاوه بر فرهنگ، بحث سلامت در وارد کردن کالای خارجی بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه این حقیقت که برخی از کالاهای خارجی به صورت غیرقانونی و از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند، جای انکار ندارد در نتیجه به دلیل عدم نظارت، سلامت آنها مورد سوال واقع می‌شود و این مساله یکی از معضلات مهم است. 

اما مهم ترین نکته این است زمانی که از تولید ملی حمایت شود، چرخه تولید دوام خواهد داشت که همین سبب ایجاد و حفظ اشتغال پایدار می‌شود و جوانان زیادی را از معضل بیکاری و تبعات آن حفظ می‌کند.  با توجه به آنچه در بالا ذکر شد قاطعانه می‌توان گفت تنها دلیل پیشرفت و موفقیت کشورهای بزرگ دنیا همین خودباوری و حمایت از تولیدات ملی است. باشد که مردم کشورمان نیز با عزمی ملی در سایه امام زمان (عج) و با تدابیر و فرماندهی رهبر معظم انقلاب، ایران سربلند را به این درجه از خودکفایی و استقلال برسانند. 

الماس پور

پخش و بازرگانی الماس پور 💎 الماس پور نماینده استان قم شرکت های : امیرنیا ، لامپ عقاب ، لنت G.S.S ، شمعPMQ ، ابری ، MWH ، اینه کوشاور ، سمن شیمی ، جعبه فرمان MBC مبنا قطعه ، لاهیجان ، مفصل سازان راوین و ….. 👌 پخش محصولات : باباپارت ، سامفر ، سوخت اما ، چسب غفاری ، عظام ، والئو ، مهرتابش ، روئین صنعت ، چراغ های فن اوران ، ایمن تک ، اینه کاوج و ... 👌 پخش انواع شمع : شمع NGK ، شمع بوش ، شمع نور ، شمع PMQ ، شمع MWH ، شمع اورجینال رنو ، شمع اکیوم ، شمع اورجینال پژو ، شمع اورجینال زانتیا سیتروئن 👌 پخش کیت کلاج و لوازم یدکی ایرانخودرو سایپا به کانال ما در تلگرام بپیوندید 👈 T.me/almaspour

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه الماس پور

اکنون می توانید از طریق کانال تلگرام ما را دنبال کنید

عضویت در کانال
بستن