
قانون ۱۹۹۰ موفقیت
💢 قانون یک، نُه، نود درصد
👈 آلوین تافلر، یکی از بزرگترین اقتصاددانهای دنیا، در کتاب فوقالعاده خود به نام «موج سوم» مینویسد: وقتی موج جدیدی وارد کشور یا بازاری میشود، مردم و شرکتها به سه دسته تقسیم میشوند:
۱️⃣ دسته اول که همان یک درصد هستند، با موج همراه میشوند و آن را قبول میکنند و سود زیادی میبرند. این دسته از افراد، ریسکپذیرند و همیشه به موفقیتهای چشم گیری دست پیدا میکنند
۲️⃣ دسته دوم آن نُه درصد افراد به اصطلاح زرنگ جامعه هستند که صبر میکنند ببیند آیا آن یک درصد سود میکنند یا نه؟ این افراد سود کمتری نسبت به آن یک درصد کسب میکنند. این افراد در کل افرادی هستند که ریسکهای بزرگی نمیکنند و در نتیجه، سودهای کلانی هم نمیکنند
۳️⃣ دسته سوم ۹۰ درصد مابقی جامعه هستند که موج میآید و از رویشان عبور میکند. این افراد اگر ضرر نکنند هیچ سودی نصیبشان نمیشود. این افراد اصلا ریسکپذیر نیستند و افراد عادی جامعه را تشکیل میدهند که همیشه از زندگی ناراضی هستند و همه افراد دسته ۱ را مسخره میکنند
👈 فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن دنیا هم شرکتها را بر اساس نوع مواجههشان با تغییرات بازار به سه دسته زیر تقسیم میکند:
۱️⃣ شرکتهایی که موج تغییرات در بازار را ایجاد میکنند و به سود بسیار مناسبی دست مییابند
۲️⃣ شرکتهایی که منتظر میمانند تا ببینند موج تغییرات به کجا میرسد، سپس به آن موج میپیوندند. این شرکتها سود کمتری به دست میآورند و به شرکتهای تقلیدکار مشهور میشوند
۳️⃣ شرکتهایی که آخر از همه متوجه موج تغییرات میشوند (گاهی هم اصلا متوجه موج تغییرات نمیشوند). این شرکتها اگر شانس بیاورند، فقط در بازار باقی میمانند
👈 نظرات تافلر و کاتلر نشان میدهد شرکتهایی در بازار به سود مناسبی دست مییابند و در بازار باقی میمانند که از ایجاد تغییر نترسند و رهبر ایجاد تغییر در بازارشان باشند

