دنیای خودرو

جهان خودرو؛ بهترین ماشین سال ۲۰۱۹ اروپا معرفی شد

I-Pace اولین مدل الکتریکی جگوار است
Image captionI-Pace اولین مدل الکتریکی جگوار است

📰 در این جهان خودرو: معرفی بهترین ماشین سال ۲۰۱۹ اروپا، دردسر مزدا برای انتخاب نام برای مدل جدید، فن‌آوری انقلابی یک خودروساز تازه‌وارد در ساخت باتری‌ و تصمیم تازه ولوو برای کاهش تلفات در جاده‌ها.

بهترین خودرو اروپا

اولین مدل الکتریکی جگوار، آی‌-پیس (I-Pace)، به عنوان بهترین ماشین سال اروپا انتخاب شد.

شاسی‌بلند کوچک کارخانه انگلیسی برای کسب این عنوان با آلپین A110 رقابت بسیار نزدیکی داشت. دو ماشین در دور اول رای‌گیری امتیازی برابر داشتند و داوران ناگزیر شدند برای انتخاب برنده دوباره رای‌گیری کنند.

جایزه بهترین خودروی سال، ۵۵ سال است از سوی هفت مجله خودروی اروپایی اعطا می‌شود و هرسال بهترین ماشین با رای شصت روزنامه‌نگار خودرو از حدود بیست کشور اروپایی انتخاب می‌شود.

امسال هفت ماشین از جمله مرسدس بنز کلاس A، پژو ۵۰۸ و کیا سید (Ceed) به مرحله نهایی راه یافته بودند.

هفت ماشین به مرحله نهایی انتخاب بهترین خودروی سال راه یافته بودند
Image captionهفت ماشین به مرحله نهایی انتخاب بهترین خودروی سال راه یافته بودند

جگوار اولین بار است که در این رقابت برنده می‌شود. این افتخار با شرایط بد مالی کارخانه همزمان شده است. جگوار-لندروور سال گذشته میلادی را با ضرری هنگفت پشت سر گذاشت و ناگزیر به اخراج کارمندانش شد.

پس از جگوار آی-پیس و آلپین A110، فورد فوکوس و سیتروئن C5 ایرکراس رتبه‌های سوم و چهارم را کسب کردند.

انتخاب نام مدل جدید مزدا خبرساز شد
Image captionانتخاب نام مدل جدید مزدا خبرساز شد

راه حل صفر

مزدا برای گرفتن سهم بیشتر از بازار پرسود ماشین‌های شاسی‌بلند یک مدل جدید به محصولات خود اضافه کرد.

شاسی‌بلند جدید کارخانه ژاپنی از نظر ظاهری و فنی با نسل جدید مزدا ۳ مشترک است. این ماشین فاصله بین شاسی‌بلند کوچک و مدل بزرگتر را پر می‌کند و به گفته مزدا ترکیبی از جمع‌وجور بودن مدل کوچک‌تر و جای بار مدل بزرگ‌تر را به خریدار ارائه می‌کند.

با استقبال خوب خریداران از پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک، طبیعی بود که مزدا بخواهد ماشینی در این کلاس به بازار عرضه کند، اما نام ماشین آمدن مزدای جدید را بیشتر خبرساز کرد.

با توجه به جایگاه ماشین در خانواده مزدا، انتظار می‌رفت نام آن باشد، اما مزدا یک شاسی‌بلند با همین نام در بازار چین می‌فروشد و مدیران شرکت نمی‌خواستند این دو مدل با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

برای حل این مشکل مزدا با اضافه کردن یک صفر، مدل جدیدش را نامیده است.

مدیران مزدا در توجیه این تصمیم می‌گویند که استفاده از اعداد دو رقمی در شرکت سابقه دارد و حتی ممکن است مدل‌های دیگری نیز با این شیوه نام‌گذاری شود.

با این حال بسیاری معتقدند این نام موقتی است و با استفاده از نام برای شاسی‌بلند کوچک‌تر مزدا، این صفر در آینده حذف خواهد شد.

باتری‌های پیه‌ش مارک زیرو در کمتر از پنج دقیقه شارژ می‌شود
Image captionباتری‌های پیه‌ش مارک زیرو در کمتر از پنج دقیقه شارژ می‌شود

باتری انقلابی

نمایشگاه ژنو به طور سنتی فرصتی برای خودروسازان کوچک لوکس اروپایی فراهم می‌کند تا ماشین‌های سفارشی گران‌قیمت خود را به نمایش بگذارند.

فاصله این خودروسازان با نام‌های مشهور در صنعت خودرو زیاد است. اگرچه استفاده از قوای محرکه الکتریکی مسیر رقابت را برای این کارخانه‌ها هموارتر کرده و باعث شده شتاب و قدرت محصولاتشان به رقبای نام‌آور نزدیک‌تر شود.

اما یک شرکت کوچک سویسی-آلمانی فن‌آوری تازه‌ای معرفی کرده که ممکن است باعث شود این خودروساز تازه‌وارد ره صد ساله را یک شبه طی کرده و در تولید خودروهای الکتریکی تحولی بزرگ ایجاد کند.

پییِش (Piech) که اولین محصول خود را در ژنو نمایش می‌داد، می‌گوید ماشینش باتری‌هایی دارد که در کمتر از پنج دقیقه شارژ می‌شود و با هر بار شارژ ماشین می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند.

پییِش ۴۰ ساله کارخانه‌اش را سه سال پیش تاسیس کرد
Image captionپییِش ۴۰ ساله کارخانه‌اش را سه سال پیش تاسیس کرد

این کارخانه را آنتون پییِش، پسر مدیر سابق گروه فولکس‌واگن تاسیس کرده است.

مارک زیرو یک کوپه اسپرت دو نفره است که به یکی از مدل‌های پیشین آستون مارتین بسیار شبیه است.

آستون مارتین پارسال حقوق معنوی مدل ونکوییش خود را به یک خریدار ناشناس فروخت و شباهت دو خودرو به این شایعه دامن زده که این خریدار ناشناس پییِش بوده است.

باتری‌های ماشین در هنگ‌کنگ ساخته شده است. پییِش می‌گوید این باتری‌ها هنگام شارژ گرمای کمتری تولید می‌کند و برخلاف باتری‌های موجود در بازار، تنها با هوا خنک می‌شود. در نتیجه وزن ماشین کمتر از دیگر خودروهای الکتریکی خواهد بود و عملکرد فنی ماشین بهتر است.

پییِش ۴۰ ساله کارخانه‌اش را سه سال پیش با همکاری رئا راجچیچ، طراح خودروی سویسی تاسیس کرده است. پییِش می‌گوید علاوه بر این خودروی اسپرت، یک ماشین چهار نفره و یک شاسی‌بلند را هم در برنامه تولید دارد و اولین محصولش را تا سه سال دیگر به بازار عرضه خواهد کرد.

در واکنش به رونمایی این ماشین، وولفگانگ پورشه، بزرگترین عضو خانواده پورشه اعلام کرد خانواده‌های پورشه و پییِش هیچ دخالتی در این شرکت ندارند. این دو خانواده بزرگ‌ترین سهام‌دار گروه خودروسازی فولکس‌واگن هستند.

ولوو می‌خواهد تلفات ناشی از تصادف با ماشین‌هایش را به صفر برساند
Image captionولوو می‌خواهد تلفات ناشی از تصادف با ماشین‌هایش را به صفر برساند

حداکثر سرعت ۱۸۰

ولوو اعلام کرده است برای کاهش تلفات ناشی از تصادف، حداکثر سرعت محصولاتش را به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت محدود خواهد کرد.

این تصمیم بخشی از برنامه گسترده کارخانه سوئدی به نام چشم‌انداز ۲۰۲۰ است که دوازده سال پیش آغاز شد و هدفش به صفر رساندن تلفات سرنشینان ولوو تا سال ۲۰۲۰ است.

هاکان ساموئلسون،‌ مدیر ولوو، بدون ارائه آمار اعلام کرده که تلفات سرنشینان ماشین‌های ولوو از آغاز این برنامه کاهش یافته اما برای رسیدن به هدف باید بر رفتار راننده و خطاهای انسانی بیشتر تمرکز کرد.

ولوو علاوه بر محدود کردن سرعت، سیستمی طراحی کرده که با دوربین میزان هشیاری راننده را ارزیابی می‌کند و در صورت مست بودن یا هشیار نبودن راننده، از حرکت ماشین جلوگیری می‌کند.

ولوو همچنین در حال کار بر روی سیستمی است که سرعت ماشین را در مناطقی خاص مثل اطراف مدارس محدود کند.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
356 بازدید  
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x