
هاچبک جدید K121 ایران خودرو
👨💻 در آستانه ۲۰ سالگی حضور پژو ۲۰۶ در کشورمان، ایران خودرو بتدریج برای معرفی نسخه جایگزین آن آماده میشود؛ خودرویی که اولین هاچبک ملی این شرکت است و فعلا آنرا با نام K121 ایران خودرو میشناسیم.
در مراسم رونمایی سدان K132 ایران خودرو بود که با برنامه این شرکت برای معرفی محصولات جدیدش روبرو شدیم. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید، محصولات جدید ایران خودرو که همگی با مگاپلتفرم IKP1 ساخته میشوند، در سه فاز جداگانه به بازار میآیند.
637391432109363165.jpg)
در فاز اول، سدان K132 ایران خودرو وارد بازار میشود؛ خودرویی که تولید آزمایشی آن از شهریورماه ۹۹ شروع شده و نخستین سری آن هم در اواسط زمستان امسال بدست خریدارانش میرسد.
در فاز دوم، باید منتظر آمدن کراساور K125 ایران خودرو باشیم؛ محصولی که قرار است نسخه ارزانتری از پژو ۲۰۰۸ مونتاژی باشد و احتمالا از اواسط سال ۱۴۰۰ تحویل آن شروع میشود.
در فاز سوم نیز ایران خودرو بالاخره از هاچبک K121 خود رونمایی خواهد کرد؛ هاچبکی که اگر در سال ۱۴۰۰ هم رونمایی شود، حداقل یکسال دیگر باید منتظر تولیدانبوهش بمانیم. پس احتمالا این کوچولوی جدید را سال ۱۴۰۱ در خیابانها خواهیم دید.
طراحی هاچبک K121 ایران خودرو
از هاچبک K121 ایران خودرو فقط یک تصویر، در دسترس است. تصویری که اگر واقعیت داشته باشد، میتوان امضای طراحان ایران خودرو را همچنان در آن دید؛ یعنی اتصال چراغهای عقب خودرو با نواری از LED. این نوع طراحی را قبلا هم در سدان K132 و کراساور K125 دیده بودیم.

اما علاوه بر این موضوع، نکته جالب دیگری هم در این تصویر جاسوسی به چشم میخورد؛ فرم شیشه عقب، اسپویلری که انتهای سقف نصب شده، سپر عقب، درب صندوق، جاپلاکی، برف پاککن و حتی آن مهشکنی که وسط سپر K121 جاخوش کرده، دقیقا شبیه پژو ۲۰۸ نسل اول است که تصویرش را مشاهده میکنید.
فرانسویبازها بهتر میدانند که نسل اول ۲۰۸ همچون پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و حتی دیاس ۳، همگی با پلتفرم PF1 پژوسیتروئن ساخته شده. از طرف دیگر، همه میدانیم که مگاپلتفرم IKP1 ایران خودرو در واقع نسخه بهبودیافته همین پلتفرم PF1 فرانسویهاست. حالا اگر تکههای این پازل را کنار هم قرار دهیم، به این نتیجه میرسیم که (در صورت واقعی بودن این تصویر جاسوسی) هاچبک K121 ایران خودرو، در واقع همان پژو ۲۰۸ نسل اول است که طراحان ایران خودرو، نمای جلو و عقبش را تغییر دادهاند.
مشخصات فنی هاچبک K121 ایران خودرو
برای موتور این هاچبک ایران خودرو، قاعدتا اولین گزینه ما، همان موتور EC5 است؛ موتوری با استاندارد یورو۵ که علاوه بر محصولات پلتفرم IKP1 این شرکت، قرار است از سال ۱۴۰۰ روی رانا پلاس هم نصب شود.
البته این نکته را هم فراموش نکنیم که ایران خودرو از سال ۱۴۰۲ میخواهد موتور ۳ سیلندر توربو (معروف به موتور سه استوانه) خود را به تولیدانبوه برساند؛ موتوری که تا سال ۱۴۰۵ جایگزین همه موتورهای این شرکت میشود. حتی مدیرعامل ایپکو در مهرماه ۹۹ گفته بود که خانواده دنا پلاس و خانواده محصولات جدید پلتفرم IKP1، اولین گزینهها برای استفاده از این موتور ۳ سیلندر هستند.
قیمت هاچبک K121 ایران خودرو
از آنجایی که هاچبک جدید ایران خودرو با پلتفرم بهبودیافته پژو ۲۰۸ ساخته شده، پس با خودرویی در سگمنت B سروکار داریم و چون خانواده ۲۰۶ نیز در همین سگمنت جای دارد، پس احتمالا باید برای خداحافظی با پژو ۲۰۶ کمکم آماده شویم. البته این پیرمرد فرانسوی، بغیر از ایران، خط تولید فعال دیگری در جهان ندارد، پس برای همیشه به بایگانی تاریخ خواهد رفت.
قیمت هاچبک جدید ایران خودرو، به هزارویک دلیل نمیتواند معادل قیمت ۲۰۶ باشد چراکه هم تکنولوژی و کیفیت ساخت بالاتری دارد، هم آپشنهایش بیشتر شده و هم اینکه ساخت قطعاتش، هنوز به درصد بالایی از داخلیسازی نرسیده است. پس با این تفاسیر، K121 ایران خودرو قطعا از تیپ ۵ هم گرانتر بوده و حتی ممکن همقیمت پژو ۲۰۷ باشد. البته همه این حرفها فعلا حدس و گمان است و همچنان باید منتظر انتشار خبرهایی بیشتر درباره هاچبک K121 ایران خودرو باشیم.

