موتور خودرو، یک فضا با دمای بسیار بالا و گرم بوده که از قطعه های فلزی بسیارسفت و سختی تشکیل شده است. زمانی که روغن موتور در فضای گرم موتور باقی می‌ماند، در طولانی مدت این روغن باقی مانده می جوشد و بسیار داغ می‌شود. از طرفی دیگر، سوخت خودرو در سیلندر قرار دارد که در معرض نشتی و ترکیب شدن با روغن موتور است. بنابراین اگر سوخت خودرو و روغن موتور در دمای بسیار بالای موتور ترکیب شوند، روغن سوزی خودرو اتفاق می‌افتد.

سوخت خودرو در دمای بالای هوا ابتدا شروع به سوختن می کند و روغن موتور را به تدریج از بین می‌برد. همان طور که می دانید روغن موتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و چنان چه هر آسیبی بر آن وارد شود می تواند هزینه های سنگینی را برای شما ایجاد کند .سوختن روغن موتور به معنای این است که شما خودرو را بدون روغن موتور استفاده می‌کنید یا روغن موتور کافی در آن نریخته ‌اید.

اگر روغن سوزی خودروفرایندی طولانی مدت و ادامه ‌دار باشد، باعث تخلیه افزودنی‌های مفید روغن موتور از موتور خودرو شده و روغن موتور را به یک ماده لجن مانند تبدیل می‌کند. این آلودگی‌ها باید در تعویض روغن موتور کاملا تخلیه شود تا آسیبی به موتور خودرو وارد نشود.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور چیست؟

وظیفه اصلی روغن موتور، کاهش دما و کاهش اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است. روغن موتور از زمانی‌که وارد مخزن می‌شود، به واسطه حرارت وارد شده تجزیه و به تدریج از کیفیت آن کم شده و همچنین مواد افزودنی استاندارد موجود در روغن موتور به مرور مصرف می‌شود. در نتیجه خاصیت روانکاری، پاک‌کنندگی و جذب ذرات معلق و ناخالصی‌ها در روغن موتور کاهش می‌یابد و لازم است تعویض شود. بنابراین اگر موتور خودرو سالم باشد، روغن موتور نه مصرف می‌شود نه می‌سوزد. 

روغن موتور تنها در شرایطی می‌سوزد که به محفظه احتراق بالای پیستون راه پیدا کند. در این حالت با سوخت و هوا ترکیب شده و همراه با جرقه شمع خواهد سوخت. به بیان دیگر روغن موتور به جای این که در موتور نقش خنک‌ کننده و کاهش‌ دهنده اصطکاک را داشته باشد ، می‌سوزد و همراه دود از اگزوز خارج می‌شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که روغن سوزی اکثرا درخودروهای فرسوده و کارکرده ایجاد می شود .

مجموعه دلایل روغن سوزی خودرو

مجموعه دلایل روغن سوزی خودرو

• نشتی

ازعلل اصلی روغن سوزی خودرو ، نشتی روغن است. زمانی که روغن موتور در معرض دمای بسیار بالا قرار بگیرد ، بوی سوختن روغن به راحتی احساس می شود . اگر نشتی عامل این مشکل باشد ، زمانی که کاپوت را باز می کنید بوی آن را کاملا حس خواهید کرد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

• خرابی موتور داخلی

ممکن است با توجه به شرایط موجود تعمیر نشتی خودرو مقرون به صرفه باشد ، اما بسته به مشخصات آن ، ممکن است  در یک قطعه داخلی موتور اختلالی به وجود آمده باشد که باعث روغن سوزی خودرو و استشمام بوی روغن سوخته شده باشد.

• ایجاد مشکل در رینگ پیستون یا واشر سرسیلندر

بعضی مواقع به دلیل خرابی رینگ پیستون یا آسیب دیدن واشر سرسیلندر ، اتومبیل شما روغن می سوزاند.

• مخروبی پیچ و مهره و واشر درب سوپاپ

سوپاپ ها مسئول عملکرد صحیح و روان موتور هستند.  دریچه های ورودی سوپاپ باعث می شوند که مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندرها شوند و دریچه های خروجی سوپاپ سبب خروج  گاز های اضافی سوزانده شده از سیلندرها می شوند.

روغن موتور زمانی که از محفظه های احتراق خارج می شود ، سیستم را روغن کاری می کند. اگر موتور شما فرسوده و اسقاطی  باشد  ، ممکن است سوپاپ ها و قطعات مربوطه خراب شوند. این مشکل می تواند باعث ورود روغن به محفظه های احتراق شده و باعث روغن سوزی ماشین شود.

این مشکل منجر به خروج دود مایل به آبی از اگزوز می شود .

• ایجاد مشکل در رینگ پیستون

ازجمله وظایف رینگ پیستون ، کنترل روغن و روغن کاری در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون می باشد. این قطعه امکان روغن کاری سیلندرها را به اندازه مشخصی می هد و اجازه می دهد و از ورود بیش از حد آن جلوگیری می کند.

هنگامی که رینگ های پیستون آسیب دیده و یا از کارافتاده باشند ، روغن بیشتری وارد سیلندر ها خواهد شد که  با مخلوط هوا و سوختی که  در آنجاست ، می سوزد  و منجر به روغن سوزی ماشین می شود.

علائم روغن سوزی خودرو چیست ؟

علائم روغن سوزی خودرو چیست ؟

• کاهش سطح روغن موتور

برای تشخیص کاهش سطح روغن خودرو، ابتدا باید نشانگر یا Gage روغن موتور را چک کنید. روغن موتور را حداقل یک ساعت بعد از خاموش کردن موتور، هنگامی که موتور خودرو خنک شده و روغن‌هایی که وارد مجاری روغن، سرسیلندر و دیگر اجزای موتور شده‌اند، به کارتر برگشته‌اند چک کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که موتور همه خودروها به مرور زمان روغن کم می‌کنند. با این وجود اگر این مقدار از حالت طبیعی خارج شده و شاهد کاهش بسیار زیاد و طولانی مدت سطح روغن بودید، لازم است موارد دیگری را هم کنترل کنید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

کاهش سطح روغن موتور ممکن است ناشی از نشتی باشد. برای اطمینان از این که روغن از موتور نشت نمی‌کند، خودروی خود را در محل تمیزی پارک کنید. پس از 8 ساعت اگر زیر خودرو لکه روغن وجود داشته باشد، موتور خودروی شما دارای نشتی است و باید تعمیر شود، اما اگر در زیر خودرو لکه روغن وجود نداشته باشد، یک قدم دیگر به روغن سوزی نزدیک شده‌اید.

• خارج شدن دود از اگزوز

خروج دود از اگزوز مهم ‌ترین نشانه‌های روغن سوزی موتور خودرو است. دودی که از اگزوزخودرو خارج می‌شود، ممکن است به رنگ‌های آبی، سفید و سیاه دیده شود که هر رنگ نشانه ایرادی خاص در عملکرد قسمت متفاوتی از خودرو است.

انواع دود های خروجی از اگزوز

انواع دود های خروجی از اگزوز

• دود آبی اگزوز

خروج دود آبی از اگزوز خودرو نشان می‌دهد که روغن در موتور در حال سوختن است.

• دود سفید اگزوز

خروج دود سفید از اگزوز خودرو نشان می‌دهد که مایع خنک ‌کننده یا روغن هیدرولیک موتور خودرو در حال سوختن است.

• دود سیاه اگزوز

در مورد خودروهای دیزلی با سوخت گازوئیل، خروج دود سیاه از اگزوز طبیعی است، اما در مورد خودروهای بنزین سوز خروج دود سیاه رنگ به این معنی است که نسبت مخلوط هوا و سوخت، از حالت تعادل خارج شده‌است.

چگونه مشکل روغن سوزی خودرو برطرف می شود ؟

چگونه مشکل روغن سوزی خودرو برطرف می شود ؟

اصولا برای تعمیر روغن سوزی ماشین لازم است که رینگ و پیستون عوض شوند . در هنگام تعمیر سرسیلندر نیز توسط تراشکار مجددا آب‌ بندی شده و قسمت‌هایی مانند سیت و گیت سوپاپ، لاستیک ساق سوپاپ و دیگر موارد مورد نیاز روی سر سیلندر مورد سرویس قرار می‌گیرد.

اگر روغن سوزی مربوط به وجود مشکلی بر روی دیواره داخلی استوانه سیلندر باشد، لازم است موتور به طور کامل درآورده شود و به تراشکاری ارجاع شود تا در آنجا محفظه داخلی سیلندر مورد پولیش یا بازسازی  قرار بگیرد که در این حالت، فرایند تعمیر روغن سوزی هزینه بسیار بیشتری نسبت به تعویض رینگ و پیستون به دنبال خواهد داشت.

خودروهایی مانند  پژو ۴۰۵ Glx یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ که از موتور با بوش سیلندر تر استفاده می‌کنند، جهت تعمیر استوانه سیلندر نیاز به پیاده ‌سازی موتور و ارجاع به تراشکار ندارند. زیرا مکانیک می‌تواند بوش سیلندر این خودروها را به‌راحتی با قطعه نو تعویض کرده و روغن سوزی ماشین را رفع کند‌.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

جمع بندی

سرویس و نگهداری از موتور خودرو مسئله ای کاملا مهم و حائز اهمیت می باشد و باید در فاصله های  زمانی مشخص نسبت به تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا اقدام شود تا موتور خودرو از مشکلاتی مانند روغن سوزی تا حد بسیار زیادی در امان بماند. همچنین بهتر است گاهی به تعمیرکار مراجعه کرده و از عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده موتور مطمئن شوید. در زمان تعویض روغن موتور هم حتما از روغن استاندارد و اصل استفاده کنید تا عمر قطعات حساس نظیر رینگ پیستون، یاتاقان‌ها و..‌. زود به پایان نرسد و موتور خودرو درگیر روغن سوزی نشود.

سوالات متداول

از جمله دلایل مهم ورود روغن به محفظه سوخت خودروچیست؟

خوردگی کاسه نمد خودرو

ساییدگی لاستیک

خرابی یاتاقان ها

نشتی روغن از واشر سر سیلندر

چگونه مشکل روغن سوزی خودرو را برطرف کنیم؟

از انواع روغن مناسب استفاده کنید. شمع‌های نامناسب را تعویض نمایید. واشرهای سر سیلندر را تعویض کنید. پیستون‌های رینگ فرسوده را تعمیر نمایید.

علائم روغن سوزی خودرو چیست؟

از جمله علائم روغن سوزی می‌توان به روشن شدن چراغ روغن موتور، سطح خنک کننده، سوختن ناقص روغن موتور و … اشاره کرد.

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

  

   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *