تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ
آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟
در بازار معمولاً بلبرینگ ها و رولبرینگ ها به اشتباه در بیشتر مواقع به عنوان بلبرینگ اطلاق می شوند اما لازم است بدانیم که این دو با هم متفاوت هستند ، در این مقاله قصد داریم به تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ اشاره کنیم .

بلبرینگ از دو کلمه بال + بیرینگ (Ball + Bearing) تشکیل شده است و به معنای بیرینگ توپی شکل است ، بلبرینگ ها با توجه به نیاز های مختلف در انواع بلبرینگ شیار عمیق ، بلبرینگ خود تنظیم ، بلبرینگ تماس زاویه ایی و بلبرینگ کف گرد تولید می شوند .

رولبرینگ از دو کلمه رول + بیرینگ (Roll + Bearing) تشکیل شده است و به معنای بیرینگ با لغزنده های استوانه ایی شکل است و با توجه به نیاز های مختلف در انواع رولبرینگ استوانه‌ایی ، رولبرینگ بشکه‌ایی ، رولبرینگ سوزنی تولید می شوند .

تبلیغات


جشنواره فروش بلبرینگ های FAG اورجینال

نیدل برینگ از دو کلمه نیدل + بیرینگ (Needle + Bearing) تشکیل شده است و بمعنای بیرینگ با لغزنده های استوانه ایی سوزنی شکل است و با توجه به نیاز های مختلف در انواع نیدل برینگ ها تولید میشود که عمده مصرف آنها در بیرینگ ژامبون خودرو است .

تقسیم بندی یاتاقان های غلطشی
معمولاً در تقسیم بندی یاتاقان های غلطشی ، نیدل برینگ ها جزویی از دسته بندی رولبرینگ ها که شکل اجزای چرخنده آن بــه شکل استوانه هایی که بلند و باریک هستند قرار می گیـــرند . لذا باید توجه داشت بلبرینگ و رولبرینگ ها و نیدل برینگ ها زیر مجموعه دسته بزرگتر یاتاقان‌های غلطشی می باشند . تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ در شکل اجزای چرخنده آن است و باید همواره توجه داشت نام آنها درست بکار برود .

فروشگاه تخصصی بلبرینگ
فروشگاه تخصصی رولبرینگ

بلبرینگ شیار عمیق

در بلبرینگ های شیار عمیق در هر رینگ یک شیار عمیق دایره ایی با شعاعی برابر با یک ساچمه دارد به خاطر وجود همین شیار و ایجاد سطح تماس بالا بین ساچمه ها و رینگ ها این نوع بلبرینگ ها توان تحمل بارهای شعاعی زیاد و مقدار کم نیرو های محوری را دارند  .

به دلیل تحمل بار های شعاعی زیاد و اصطکاک کم و توانایی تحمل سرعت های بالا بلبرینگ های شیار عمیق کاربرد گسترده ایی در صنایع مختلف دارند بلبرینگ های شیار عمیق دو ردیفه قابلیت تحمل بارهای خمشی را نیز دارند که این نوع بلبرینگ ها برای شفت های کوتاه که فقط بخواهیم فقط از یک بلبرینگ در انتهای آن استفاده کنیم مناسب است.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

بلبرینگ شیار عمیق غالبا به ۳ صورت در بازار موجود هستند

۱)بلبرینگ شیار عمیق با حفاظ فلزی (Z یا ZZ)

۲) بلبرینگ شیار عمیق با حفاظ پلاستیکی(RS یا 2RS)

۳) بلبرینگ شیار عمیق بدون حفاظ یا ساده

بلبرینگ های شیار عمیق

بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ های خود تنظیم دارای پروفیل شیار رینگ خارجی کروی شکل است و همچنین رینگ داخلی دو شیار با مقطع دایره ایی دارد که قفسه ، هر دو ردیف ساچمه ها را روی رینگ داخلی ثابت کرده و تشکیل یک مجموعه را می دهد.

این مجموعه داخل رینگ خارجی به صورت مفصلی میچرخد و خود را با وضعیت شفت تنظیم می کند در نتیجه مشکلات هم راستا نبودن نشینمگاه بلبرینگ عدم توازی شفت با محور خارجی و خیز شفت اثر نامطلوبی بر بلبرینگ نمی گذارد.

بلبرینگ های خود تنظیم با ابعاد متوسط و پر مصرف با حلقه آببند و با گریس کافی تا پایان عمر مفید نیز ارائه می شوند عموما بلبرینگ های خود تنظیم در ماشین آلات کشاورزی ، نوار نقاله ها و ماشین های ساده کاربرد دارند.

بلبرینگ تماس زاویه‌ایی

بلبرینگ های تماس زاویه ایی شیار ها به نحوی قرار گرفته اند که نیرو ها تحت زاویه تماس مشخصی از یک رینگ به یک رینگ دیگر منتقل می شوند بلبرینگ های تماس زاویه ایی در انواع مختلف با زاویه تماس ۱۵ و ۲۵ و ۴۰ درجه ساخته می شوند.

بخاطر همین زاویه‌ی تماس بلبرینگ های تماس زاویه‌ی یک ردیفه خیلی بهتر از بلبرینگ های  شیار عمیق ، قادر به تحمل بارهای محوری بالا می باشند هرچند آنها فقط زمانی قادر به تحمل بارهای شعاعی هستند که تحت بارهای محوری نیز باشند.

بلبرینگ های تماس زاویه‌ی با زاویه ۱۵ درجه برای سرعت های بسیار بالا مناسب می باشند و بلبرینگ های تماس زاویه‌ی با زاویه ۲۵ درجه جهت تحمل بارهای محوری بالا مناسب می باشند.

بلبرینگ ناچی ژاپن

بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ های کف گرد به صورت یکطرفه و دوطرفه طراحی شده‌اند حرکت نیروهای محوری زیادی را قبول می نماید ولی نمی توانند تحت تنش های شعاعی قرار بگیرند پس در هیچ شرایطی بلبرینگ کف گرد یکطرفه نباید تحت اثر نیروی شعاعی قرار بگیرند .

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

بلبرینگ های کف گرد ، معمولاً از یک یا دو طوق (پولکی) به همراه اجزا غلطنده به همراه قفسه تشکیل شده اند.تشکیل شده اند.

بیشترین موارد استفاده از بلبرینگ های کف گرد، برای پذیرش نیروهای محوری در اسپیندل ها با دور بالا است .

بلبرینگ چینی

جمع بندی تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ به لحاظ شکل

همانطور که در شکل بالا مشخص است در تمامی بلبرینگ‌  نام برده شده شکل جزء لغزنده بشکل ساچمه و توپی شکل است پس مهمترین و اصلی ترین تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ در شکل اجزای لغزنده آنها می باشد .

در ادامه مقاله مشاهده خواهید کرد که شکل اجزا چرخنده در رولبرینگ ها به صورت مقطعی از دایره (استوانه ، مخروط ، بُشکه و …) است .

رولبرینگ استوانه‌ایی
در رولبرینگ های استوانه ایی ، شکل اصلی رولرها و شیار ها استوانه است اما به علت کاهش تمرکز تنش و افزایش عمر رولبرینگ رولرها را با فرم سطحی لگاریتمی می سازند . در حال حاضر در طراحی رولبرینگ های استوانه ایی برای تحمل بار بیشتر اصلاحاتی انجام شده است که این رولبرینگ ها با پسوند E مشخص می شود.

در نمونه های یکسان از رولبرینگ های اصلاح شده و نمونه های قبلی با قطر یکسان در انواع دارای پسوند E شعاع رولر افزایش یافته است که موجب افزایش تحمل بار می شود .

سطح داخلی لبه های رینگ ها برای افزایش روانکاری بیشتر و افزایش ضخامت لایه روغن را در هنگام ساخت به سمت بیرون شیب دار می سازند ، رولبرینگ های استوانه ایی کاربرد زیادی در صنعت دارند از انها در تجهیزات انتقال نیرو ، ویبراتورها و در کارگیر ماشین های ابزار و شفت های دستگاه های برش مورد استفاده قرار می گیرند .

انواع رولبرینگ استوانه‌ایی
انواع رولبرینگ استوانه‌ایی به دو دسته شناور و غیر شناور تقسیم بندی می شوند. به طرح رولبرینگ های N و NU شناور گفته می شود چراکه رولر ها به سادگی می توانند روی رینگ بدون لبه در راستای محوری حرکت کنند. به عبارت دیگر اگر لبه های رولبرینگ بدون برآمدگی باشند به آنها رولبرینگ شناور گفته می شود .

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

به طرح رولبرینگ NJ غیر شناور گفته می شود چرا که رولر ها فقط از یک طرف می توانند حرکت داشته باشند. رولبرینگ NJ فقط قادر است که بار محوری را در یک جهت تحمل نماید.

 

گفته می شود چرا که رولر ها فقط از یک طرف می توانند حرکت داشته باشند. رولبرینگ NJ فقط قادر است که بار محوری را در یک جهت تحمل نماید .

بلبرینگ skf

رولبرینگ بشکه‌ایی

رولبرینگ های بشکه ای از نوع خود تنظیم بوده و در نتیجه نسبت به ناهمراستایی زاویه شفت نسبت به محفظه خود (یاتاقان) و یا خم شدن شفت در موقع کار حساس نمی باشند و از این نظر دارای خصوصیات مشترکی با سری بلبرینگ های خود تنظیم هستند ولی رولبرینگ های بشکه‌ ایی در مورد بارهای محوری و شعاعی ظرفیت تحمل بار بسیار بیشتری دارد

این خانواده در واقع بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) های ویژه تحمل بارهای سنگین هستند . در این سری از ساچمه های استوانه ای متقارن بلند با قطر زیاد استفاده شده که بالطبع توانایی تحمل بار بیرینگ را افزایش می دهند.

در حال حاضر طراحی داخلی آنها بر اساس آخرین دستاوردهای روز صورت گرفته و ویژگی های از قبیل وجود حلقه راهنما برای هدایت بهتر غلطک ها در حرکت و چرخش ، سطح لغزنده کروی منحنی شکل و انجام تصحیحات سطوح بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) موجب می شود که بیرینگ بتواند با سرعت زیاد و تولید حرارت اندک کار کند .

همانطور که قبلاً اشاره شد تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ در شکل اجزای چرخنده آن ها می باشد .در رولبرینگ های بشکه ای شکل اجزای چرخنده نوع خاصی از استوانه که به شکل بشکه است می باشد .

رولبرینگ مخروطی

رولبرینگ های مخروطی برای تحمل بارهای محوری و شعاعی ساخته شده اند (تواماً) ساخته شده اند . رولبرینگ های مخروطی یک ردیفه می‌توانند بارهای محوری را صرفا در یک جهت تحمل نمایند بنابراین آنها در کنار یک بیرینگ دیگر که بار محوری در جهت مخالف را تحمل می کنند به کار می روند.

بلبرینگ کویو KOYO



انلاین شاپ الماس پور
       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *