دیسک و صفحه کلاچ یکی از بخش های مهم خودرو است که تعویض به موقع آن باعث خواهد شد تا خودرو عمر طولانی تری داشته باشد. کلاچ در ماشین هایی با دنده دستی نقش مهمی دارد. دیسک و صفحه کلاچ در ماشین های دنده اتوماتیک هم دیده می شود.

گیربکس اتوماتیک در واقع همان کار دنده دستی را انجام می دهد، ولی به نحو متفاوتی این کار را به انجام می رساند. دیسک و صفحه کلاچ خودرو در ماشین های دنده اتوماتیک همان عملکرد خود را دارند ولی به نحو متفاوتی نمایش داده می شود.

 

دیسک و صفحه کلاچ یکی از بخش های مهم خودرو است

مبانی انتقال اتوماتیک قدرت به دیسک و صفحه کلاچ

انتقال خودکار قدرت به دیسک و صفحه کلاچ شامل قطعاتی است که همه آنها به عنوان سیستم تبدیل گشتاور شناخته می شود. موتور و گیربکس شما در محفظه قرار دارد که حاوی مبدل گشتاور (torque converter) برای اتومبیل های اتوماتیک است، برخلاف کلاچ برای گیربکس دستی که مراحل خود را دارد.

مبدل گشتاور موتور و گیربکس را به گونه ای متصل می کند که چرخ ها حرکت کنند. دنده اتوماتیک، نسبت های مختلف دنده را ارائه می دهد.

دنده اتوماتیک فقط یک کلاچ دارد

مبدل گشتاور شامل یک توربین، پروانه ، استاتور و یک قفل است (دنده اتوماتیک شما یک کلاچ دارد). پروانه بخشی از محفظه مبدل گشتاور است و به موتور وصل می شود. این توربین را با استفاده از مایع انتقال نیرو هدایت می کند و سپس مایع را از توربین برمی گرداند.

 

مبدل گشتاور و اجزای آن

در همین حال استاتور بین توربین و پروانه کار نمی کند و با هدایت مایع از توربین به پروانه ، به حرکت و اضافه کردن آن به گشتاور موتور کمک کرده و ، باعث کاهش به حداقل رساندن شعله و افزایش خروجی گشتاور می شود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

استارتور:

استاتور فقط می تواند به یک صورت بچرخد ، بنابراین پروانه می چرخد یا اصلاً حرکت نمی کند. استاتور در هنگام بیکار بودن گشتاور بیشتری به شما می دهد، اما سرعتی در بزرگراه نیست.

انتقال خودکار قدرت به دیسک و صفحه کلاچ شامل قطعاتی است که همه آنها به عنوان سیستم تبدیل گشتاور شناخته می شود.

مجموعه دنده های سیاره ای و دیسک و صفحه کلاچ

اکنون می دانید که موتور چگونه نیرو را به گیربکس تحویل می دهد. اما گیربکس اتوماتیک شما چگونه دنده ها را تغییر می دهد؟ این کار را با استفاده از مجموعه دنده های سیاره ای انجام می دهد. چرخ دنده های دیگری نیز وجود دارند که به دور چرخ دنده اصلی می چرخند ، یک حامل سیاره ای که آنها را به هم وصل می کند و یک دنده حلقه ای که با چرخ دنده های سیاره در هم پیچیده است.

کل سیستم بر اساس استفاده از کلاچ و ترمز برای جلوگیری از حرکت اجزای مختلف کار می کند ، بنابراین می توانید نسبت به دنده های مختلف خود تغییر دهید ، بدون نیاز به تعویض دنده های مختلف ، همانطور که با یک گیربکس دستی این کار را انجام می دهید.

دیسک و صفحه کلاچ در گیربکس اتوماتیک به صورت اتوماتیک کار می کنند.

چطور کلاچ و ترمز در یک اتومبیل اتوماتیک برای تغییر دنده ها کار می کنند؟

نکته اصلی جواب این سوال پمپ سیال است که در کنار مبدل گشتاور کار می کند. مبدل گشتاور در اصل پمپ سیال را هدایت می کند و فشار ناشی از پمپ ترمزها و بندها را در مجموعه دنده های سیاره ای فعال می کند. یک روتور در محفظه پمپ می چرخد و محفظه هایی ایجاد می کند که تغییر در حجم ایجاد می کند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

با کاهش حجم، مایع به عنوان چرخ دنده ها پمپ شده یا فشرده می شود. سپس سیگنال های هیدرولیک با استفاده از کلاچ و ترمز باند ، به گیربکس اتوماتیک شما ارسال می شوند و مبدل گشتاور را قفل می کنند. دیسک و صفحه کلاچ در گیربکس اتوماتیک به صورت اتوماتیک کار می کنند.

نحوه کار دیسک و صفحه کلاچ در ماشین دنده اتوماتیک

اگر تاکنون اتومبیلی با گیربکس اتوماتیک رانندگی کرده اید، می دانید که بین یک گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی دو تفاوت بزرگ وجود دارد: در یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد.

شما در یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک، دنده را تعویض نمی کنید. هنگامی که گیربکس کار می کند ، همه چیز اتوماتیک است. هر دو گیربکس اتوماتیک (به علاوه مبدل گشتاور آن) و گیربکس دستی (با کلاچ آن) دقیقاً یکسان هستند ، اما آنها این کار را به روشهای کاملاً متفاوتی انجام می دهند. معلوم است که روشی که یک انتقال خودکار انجام می دهد دیسک و صفحه کلاچ به نحو شگفت انگیز کار می کنند.

دقیقاً مانند گیربکس دستی ، کار اصلی انتقال گیربکس اتوماتیک این است که موتور را در حالی که طیف گسترده ای از سرعت خروجی را ارائه می دهد ، در سرعت معینی خود کار کند.

 

دیسک و صفحه کلاچ

خودروها بدون گیربکس اتوماتیک فقط به صورت گیربکس دستی خواهند بود و راننده متناسب با سرعت، دنده را تعویض می کند. تعویض دستی دنده در سرعت خودرو با ۸۰ مایل، (۱۲۸ کیلومتر بر ساعت) مانند تعویض دنده سوم گیربکس اتوماتیک خواهد بود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   همه چیز درباره شمع خودرو

 

منبع : afluxury.com

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

  

   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *