یکی از مهمترین و ضروری ترین ابزارها در هر خودرو جک برای تعویض لاستیک پنچر است. تعداد کمی از رانندگان تصمیم می گیرند بدون اطلاع از وضعیت لاستیک، روغن موتور همراه بودن لوازم یدکی و جک ماشین و آچار چرخ سفر کنند.زیرا احتمال سوراخ شدن لاستیک خودرو به هیچ وجه دور از تصور نیست. جک یکی از مهمترین ابزارهایی است که هنگام پنچر شدن تایر خودرو یا به اصطلاح سوراخ شدن به آن نیاز دارید.شما که این مقاله را می خوانید ممکن است تعمیرکار خودرو داشته باشید و بدانید که جک مهمترین ابزار تعمیر خودرو است. برای تعمیرکاران خودرو ، یک جک ساده کار آمد نیست و آنها به جکی نیاز دارند تا ماشین را سریعتر از روی زمین بلند کند. کسانی که ایمنی و سرعت کار بالایی دارند.اگر جک مورد نظر نتواند وزن خودرو مورد نظر را تحمل کند ، می تواند خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی به همراه داشته باشد. بنابراین هنگام خرید جک برای ماشین مراقب باشیداگر تصمیم به خرید جک خودرو گرفته اید قبلش باید انواع جک ماشین رو بشناسید اما با توجه به تنوع مدل های مختلف این وسیله دچار مشکل شده اید، مضطرب نباشید.ما تصمیم گرفته ایم در این مطلب شما را با انواع جک ماشین و نکات مهمی که هنگام خرید جک خودرو باید به ان ها توجه داشته باشید، آشنا خواهیم کرد.جک خودرو چیست؟جک نوعی ابزار برای بلند کردن و بالا بردن اشیاء سنگین است. نمونه‌ی بارز جک‌های هیدرولیک ، جک‌های سوسماری و جک‌های روغنی هستند.با استفاده از جک‌های هیدرولیک نیاز کمتری به بلند کردن اجسام سنگین است. در واقع این نوع جک یکی از ابزارهای بسیار کاربردی بوده و وجود آن‌ها در هر خودرویی ضروری است .آشنای با انواع جک ماشین:

جک مکانیکی

از این نوع جک ها که جک دنده ای نیز نامیده می شوند ، برای بلند یا بسته شدن اتومبیل با باز و بسته شدن دنده یا پیچ و مهره برای جمع شدن یا تعمیرات جزئی استفاده می شود. استفاده از این جک ها به انرژی و قدرت بدنی زیادی نیاز دارد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

جک هیدرولیکی

این نوع جک ها دارای یک یا چند پمپ هیدرولیک هستند. با فشار دادن روغن، پیستون به جلو حرکت می کند و نیروی زیادی برای بلند کردن اجسام از زمین تولید می کند. استفاده از این جک ها بسیار آسان است و به انرژی زیادی احتیاج ندارند.

آشنایی انواع جک هیدرولیکی ماشین:

جک‌های هیدرولیک با توجه به نام آنها با نیروی هیدرولیک (وابسته به نیروی محرکه) مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمونه بارز جک‌های هیدرولیک به همان جک‌های بالا برنده خودرو می‌توان اشاره نمود که به جک سوسماری و جک روغنی در بازار معروف هستند. با استفاده از جک‌های هیدرولیک نیاز کمتری برای بلند کردن اجسام سنگین لازم است.

جک هیدرولیک روغنی

این نوع جک از دو قسمت ساخته شده است ، بنابراین اندازه آنها کوچک است، این اندازه کوچک حمل جک را آسان می کند. آنها همچنین دارای یک سری پیچی هستند که برای افزایش میزان بلند شدن دستگاه از زمین استفاده می شوند.

بخشی که خودرو قرار گرفته دارای برجستگی هایی است که به ایمن سازی دستگاه کمک می کند. این نوع جک عمدتا برای وسایل نقلیه سنگین و سبک استفاده می شود.

جک سوسماری

انواع دیگری از جک های هیدرولیکی وجود دارد که قدرت بیشتری برای بلند کردن اجسام سنگین تر دارند. این جک ها بیشتر در کارگاه های مکانیکی و جلوبندی سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

زیرا به راحتی می توان جلو یا عقب ماشین را کاملاً از زمین بلند کنند. بلند کردن و پایین آوردن ماشین سریعتر انجام می شود و انرژی کمتری مصرف می کند. متأسفانه به دلیل حجم و وزن زیاد این جک ها به راحتی قابل جابجایی نیستند بنابراین در داخل ماشین مناسب نیستند.

جک برقی

اگر تابحال ماشین شما پنچر شده باشد حتما با حرف من که پنچر گیری یکی از زجر آورترین کارهاست موافقید، امروزه تولیدکنندگان انواع جک ماشین نسل جدیدی از جک ها را به عنوان جک برقی به بازار معرفی کرده اند که با اتصال این جک ها به فندک اتومبیل می توانید ماشین خود را برای چند ثانیه از زمین بلند کنید. این یک هدیه بسیار شاد برای خانم هاست.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   ۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

مزیت های استفاده از جک برقی ماشین چیست؟

  • جکهای برقی از نظر ابعاد و وزن بسیار کوچک هستند، که باعث سهولت استفاده و همچنین اشغال کمترین فضای صندوق عقب شما می شود.
  • با استفاده از جک برقی وسایل سنگین مانند اتومبیل از زمین انرژی زیادی لازم نیست. به راحتی می توانید اجسام سنگین را از زمین بلند کنید. جکهای برقی به کمترین میزان انرژی نیاز دارند
  • شما با استفاده از جک برقی ماشین به راحتی در کمترین زمان و انرژی میتوانید لاستیک وسیله ای نقلیه ای خود را تعویض کنید و به کمک کسی نیاز ندارید

نکاتی که قبل از خرید جک خودرو باید بدانید

خرید انواع جک ماشین
  • اگر خودرو سواری دارید که وزن آن به کمتر از 3 تن می‌رسد انتخاب جک‌های جمع شونده که به صورت پیچی هستند مناسب است. این نوع جک‌ها هم هزینه کمتری دارند و هم اینکه جای کمی از خودرو را اشغال می‌کنند. البته می‌توانید از جک برقی برای این نوع خودرو نیز استفاده کنید.
  • اگر خودرو شما شامل خودروهای باری سبک مثل وانت است بهتر است که از جک روغنی با توان پایین استفاده کنید که قادر به بلند کردن خودرو شما باشد.
  • اگر خودرو شما نیمه سنگین است و وزن بیش از 10 تن را دارد باید از جک‌های روغنی استفاده کنید که هم قدرت بالایی دارند و هم اینکه ماندگاری آنها طولانی است.
  • و در نهایت اگر تعمیرکار هستید که زیاد با جک سر و کار دارید باید از جک سوسماری استفاده کنید که زیاد درگیر تلف کردن وقت خود برای استفاده از سایر جک‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که دارند نباشید.

نوع ماشین:

در صورتی که وزن خودرو از 3 تن کمتر باشد می‌‌توانید هم از نوع پیچی جمع شونده استفاده کنید تا هم جایگیری آن در خودرو راحت باشد و هم متحمل هزینه‌‌های سنگین نشوید. از طرفی نوع برقی هم مناسب است. اگر خودرو شما وانت باشد، جک روغنی کم توان بهترین گزینه است. خودروهای نیمه سنگین نیاز به جک روغنی پرتوان نیاز دارند تا بتوانند وزنی بیشتر از 10 تن را تحمل کرده و آن را بلند کنند و دوام بالایی هم داشته باشند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   اصول نگهداری از خودرو

اگر هم در تعمیرگاه نیاز به استفاده از جک خودرو دارید نوع سوسماری را انتخاب کنید تا بدون محدودیت از کاربردهای آن استفاده کنید.

میزان استفاده:

اگر استفاده‌‌ی شما از جک خودرو زیاد است مانند کسانی که در تعمیرگاه مشغول فعالیت هستند این افراد باید نوعی را انتخاب کنند که دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد تا در کوتاه مدت کارکرد خود را از دست ندهد لذا نوع هیدرولیکی را پیشنهاد می‌‌کنیم.

نوع محیط:

حتی نوع محیط هم فاکتور مهم در خرید جک خودرو محسوب می‌‌گردد به نحوی که جک ماردونی بهترین گزینه برای محیط‌‌های آلوده و گرد و خاکی است.

سیستم ایمنی:

حتما نوعی که خریداری می‌‌کنید سیستم ایمنی از نوع مکانیکی یا حتی هیدرولیکی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

وزن جک خودرو:

این قضیه بیشتر برای کسانی مطرح است که در تعمیرگاه هستند و نیاز به بلند کردن و زمین گذاشتن دائم جک دارند لذا توصیه می‌‌شود نوعی را خریداری کنند که در عین مقاوم و فشرده بودن متریال ساخت، وزن کمی هم داشته باشد.

راحتی در استفاده:

برخی افراد مطرح می‌‌کنند که حوصله‌‌ی فشار دادن اهرم را ندارند لذا توصیه می‌‌کنیم جک خودرو از نوع برقی را خریداری کنند. در این نوع کافی است تا به شارژ فندکی یا باتری وصل شود تا به راحتی نیروی لازم برای بلند کردن خودرو را فراهم کند.

همچنین برخی افراد از بد حرکت کردن جک در زیر خودرو شکایت دارند. به همین دلیل هم وزن پایین کمک به حرکت ساده‌‌تر خواهد کرد و هم حرکت راحت چرخ‌‌ها و فرم ساخت آنها به شما کمک زیادی خواهند کرد.

تبلیغات
  جشنواره فروش بلبرینگ های FAG اورجینال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.