همان‌طور که می‌دانید یک خودرو از قطعات و تجهیزات مختلفی به‌ وجود آمده است. از جمله این تجهیزات می‌توان به انژکتورها، پمپ بنزین، کویل دوبل، رله دوبل  و… اشاره کرد. به این قطعات، قطعات عملگر یک خودرو نیز گفته می‌شود. این قطعات می‌توانند دستورات مورد نیاز برای روشن شدن موتور خودرو را از ایسیو دریافت‌ کنند. از سوی دیگر نحوه‌ کارکرد صحیح موتور در شرایط کاری گوناگون بر عهده این تجهیزات و قطعات است. در برخی از موارد به دلیل نرسیدن برق به پمپ بنزین، خودروی شما روشن نمی‌شود. در این مقاله از سایت لوازم یدکی خودرو اینفویدک قصد داریم علت نرسیدن برق به پمپ بنزین خودرو را تشریح کنیم. اما پیش‌ از آن لازم است بدانید پمپ بنزین خودرو چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد.

پمپ بنزین و نحوه عملکرد آن

پمپ بنزین در یک خودرو با این هدف مورد استفاده قرار گرفته که سوخت را با فشاری خاص از باک خودرو به مدار سوخت رسانی انتقال دهد. فشار سوخت ارسال شده باید بیش‌ از فشار مورد نیاز برای پاشش انژکتورها باشد. در این‌ صورت موتور خودرو با کمبود سوخت مصرفی مواجه نخواهد شد.

به‌ طور کلی پمپ بنزین‌هایی که دارای عملکرد مطلوب هستند این امکان را دارند که بنزین را با فشار میان ۴ تا ۶ بار به سمت موتور خودرو هدایت کنند. در صورتی‌ که این میزان فشار از حد استاندارد و تعیین‌ شده کم‌تر باشد بنزین به‌ خوبی به محفظه احتراق خودرو راه پیدا نخواهد کرد.

در این‌ صورت موتور خودرو نیز عملکرد صحیحی از خود نشان نخواهد داد. از سوی دیگر در صورتی‌ که فشار از این میزان بیشتر باشد، عملکرد فشار شکن‌ها در مسیر جریان بنزین تحلیل خواهد رفت و آسیب‌هایی به دیگر قطعات و تجهیزات خودرو وارد خواهد ساخت.

در خودروهای جدیدتر پمپ بنزین به‌ صورت الکتریکی طراحی‌ شده و انرژی خود را از باتری دریافت می‌کند.
لازم به ذکر است که درون پمپ بنزین‌های انژکتوری از یک قطعه سوپاپ یک‌ طرفه استفاده‌ شده است. وجود این قطعه کمک می‌کند تا مدار سوخت رسانی خودرو از بنزین خالی نشده و یا با بازگشت بنزین مواجه نشود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

از سوی دیگر وجود این قطعه باعث می‌شود که سوخت با فشار تعیین‌ شده و به‌ صورت ثابت در مدار سوخت رسانی نگه‌ داشته شود تا در شرایطی که شما به خودروی خود استارت می‌زنید خودرو به‌ راحتی روشن شود. پمپ بنزین‌ها دارای انواع داخل باک و بیرون باک هستند.

در شرایط کنونی در بیشتر خودروهای انژکتوری از پمپ‌بنزین‌های داخل باک استفاده‌ شده است. چراکه این نوع پمپ بنزین‌ها مزایای بسیار زیادی را برای خودرو به وجود می‌آورند. از جمله این مزایا می‌توان به حذف سر و صدا به‌ ویژه در کارکردهای بالای موتور اشاره کرد. از سوی دیگر این نوع پمپ بنزین‌ها ایمنی بسیار بالاتری را برای خودروی شما ایجاد می‌کنند.

چرا برق به پمپ بنزین نمی رسد

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

مجموعه دلائل و عواملی وجود دارند که باعث می‌شوند برق به پمپ بنزین یک خودرو انتقال پیدا نکرده و خودروی شما روشن نشود. از جمله این دلایل می‌توان به خرابی رله دوبل پمپ بنزین اشاره کرد و یا سوختن فیوز آن را نام برد.

قطع شدن سیم‌کشی‌های خودرو و یا شل شدن و یا قطع شدن اتصالات و کابل‌های بدنه نیز موجب می‌شود تا برق مورد نیاز به پمپ بنزین خودروی شما انتقال پیدا نکند. پس در صورت بروز چنین حادثه‌ای باید تمامی این موارد را چک کنید.

خرابی رله دوبل خودرو و نرسیدن برق به پمپ بنزین

رله دوبل در واقع یکی از قطعات الکتریکی خودروها به شمار می‌رود. در صورتی‌ که این بخش با اشکال مواجه شده و یا عملکرد صحیحی از خود نشان ندهد به خاموش شدن خودرو کمک خواهد کرد و یا موجب می‌شود تا خودروی شما بد کار کند. این قطعه در حقیقت از دو رله کاملاً مجزا به‌ وجود آمده است.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   ۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

یکی از این رله‌ها، رله اصلی بوده و قطعه‌ دوم با عنوان رله پمپ بنزین شناخته‌ شده است. وظیفه اصلی این قطعه تأمین کردن ولتاژ برق مورد نیاز بخش‌های مختلف سوخت‌رسانی خودرو و ایسیو است. این قطعه برق پمپ بنزین، برق چراغ عیب یاب، کویل خودرو و… را تأمین می‌کند.

با خراب شدن این قطعه، برق تمامی این سیستم‌ها قطع خواهند شد و خودرو از حرکت باز خواهد ایستاد.

سوختن فیوز و نرسیدن برق به پمپ بنزین

سوختن فیوز و نرسیدن برق به پمپ بنزین

فیوز در یک خودرو عنوان قطعه‌ای است که وظیفه دارد برق ورودی به خودرو را تنظیم کرده و در صورت هر گونه ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کند تا خودرو دچار آسیب نشود. فیوز در حقیقت یک سیم نازک است. این سیم با کمترین ایراد و اختلال دچار آسیب شده و می‌سوزد. به‌ همین دلیل هم پیش‌ از آن‌که آسیب جدی به دیگر بخش‌های خودرو وارد شود برق قطع می‌گردد.

بنابراین در صورتی‌ که هر کدام از تجهیزات برقی خودروی شما عملکرد درستی نداشته باشند، امکان سوختن فیوز وجود دارد. این امکان وجود دارد که فیوز پمپ بنزین به دلیل جریان کشی بیش‌ از اندازه و به دلیل گیر بودن پمپ بنزین دچار سوختگی شود.

از سوی دیگر جریان کشی به دلیل ضعیف بودن اتصالات سیم کشی نیز می‌تواند به سوختن فیوز منجر گردد. معیوب بودن مغزی پمپ بنزین نیز می‌تواند باعث سوختن فیوز گردد.

قطع شدن سیم کشی‌های خودرو و نرسیدن برق به پمپ بنزین

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های یک اتومبیل، سیستم سیم کشی آن است. تمامی خودروها از سیستم برق کشی برخوردار شده‌اند. این سیستم می‌تواند تمامی قطعات و تجهیزات برقی خودرو را به کار اندازد. یک اتومبیل برای حرکت به برق نیازمند بوده و در صورت از کار افتادن برق و یا بروز هرگونه عیب و ایراد در آن، خودرو با مشکل حرکتی مواجه خواهد شد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

در این شرایط باید به عیب‌یابی سیم‌کشی خودرو دست بزنید. این امکان وجود دارد که باتری خودرو دچار اشکالی باشد. برای نمونه دچار ضعف بوده و نتواند برق را به‌ خوبی به دیگر بخش‌ها و تجهیزات انتقال دهد. در این‌ صورت می‌تواند سیم و یا کابل‌ها را داغ کرده و آن‌ها را دچار آسیب کند.

در مواردی که برق به پمپ بنزین خودرو نمی‌رسد، امکان دارد مشکل از این ناحیه باشد. ایرادات سیم‌کشی یک خودرو ممکن است از طرف دینام آن باشد. چراکه این قطعه وظیفه دارد برق را در خودرو تقویت کند و دارای سیم پیچی است. اگر این سیم‌پیچی‌ها با مشکلی مواجه شده باشند می‌توانند سیم‌کشی اتومبیل را با اشکال مواجه سازند.

بنابراین اگر به‌ دنبال یافتن علت نرسیدن برق به پمپ بنزین هستید لازم است به بررسی سیم‌کشی‌های خودرو و اتصالات آن نیز دست بزنید.

******************************* پایان مطلب *******************************
برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

پخش الماس پور

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد



انلاین شاپ الماس پور
       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *