نگهداری خودرو یکی از مواردی است که می‌تواند باعث شود عمر خودرو بیشتر شود و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری به فرد تحمیل کند. شاید تصور کنید که برای نگهداری مناسب از خودرو باید اطلاعاتی در خصوص مکانیک و برق خودرو بیاموزید تا بتوانید از آن به بهترین شکل نگهداری کنید اما توجه داشته باشید که بسیاری از مواردی که به خودرو و قطعات متفاوت آن صدمه می‌زند نکاتی ساده است که حتی به برخی از آن‌ها اصلاً توجه نمی‌شود. همین امر به مرور زمان باعث می‌شود که قطعات مختلف صدمه ببینند و از عمر مفید آن‌ها کاسته شود. همین امر باعث افزایش هزینه‌های تعمیرات می‌شود. با توجه به نکاتی ساده اما کاربردی می‌توان از قطعات متفاوتی مانند موتور، گیربکس و ترمزها بهتر نگهداری کرد و همین امر نیاز به انجام تعمیرات اساسی را کاهش می‌دهد. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص برخی از این نکات ساده که می‌تواند باعث شود تا از خودرو بهتر نگهداری کنید و هزینه‌های تعمیر کاهش یابد، مطالبی را با هم مرور کنیم. با گیربکس تهران همراه باشید.

نکاتی برای نگهداری خودرو
سیستم خودروها، مخصوصاً خودروهای امروزی از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است. به همین دلیل برخی اتفاقات، رفتارها و اشتباهات ساده می‌تواند به قسمت‌های متفاوتی از خودرو مانند گیربکس صدمه وارد کند. برخی از این اشتباهات ساده عبارت‌اند از:

۱- تعویض نامناسب دنده
برای تعویض دنده در خودروهای غیر اتوماتیک باید حتماً پدال کلاچ را به خوبی و تا انتها فشرد تا چرخ‌دنده‌های درگیر در گیربکس از هم جدا شوند. در صورت عدم فشردن میزان مناسب پدال کلاچ قطعاً صدای سابیده شدن و برخورد کردن چرخ‌دنده‌ها با یکدیگر را خواهید شنید. تکرار این اتفاق می‌تواند باعث کاهش عمر گیربکس شود و نیاز باشد در فواصل زمانی بسیار کوتاه‌تر از میزان عادی به تعمیرگاه مراجعه کنید.

درست است که خودروهای اتوماتیک کلاچ ندارند اما تغییر حالت دنده قبل از توقف کامل می‌تواند به گیربکس اتوماتیک آسیب وارد کند.

۲- گاز دادن و خاموش کردن خودرو
بسیاری از راننده‌های قدیمی که خودروهای کاربراتوری داشتند عادت دارند قبل از خاموش کردن خودرو یک بار پا را بر روی پدال گاز فشار دهند و سپس خودرو را خاموش کنند. کارکرد خودروهای کاربراتوری به نحوی بود که این کار باعث می‌شد در هنگام روشن کردن، ماشین بهتر روشن شود اما اکنون دیگر این‌گونه نیست. این کار برای خودروهای انژکتوری نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر‌های فراوانی نیز دارد. گاز دادن اضافی و خاموش کردن خودرو باعث می‌شود که مقداری بنزین نسوخته در موتور و انژکتور باقی بماند. این بنزین نسوخته باعث می‌شود که سوزن انژکتور خودرو کثیف شود، بد کار کند و در نهایت بسیار زودتر از زمانی که عمر مفید آن است خراب شود. به خاطر داشته باشید که برای کم کردن هزینه تعمیر و نگهداری خودرو از گاز دادن قبل از خاموش کردن خودداری کنید.

همچنین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید گاز دادن قبل از استارت زدن است. این کار هم در خودروهای کاربراتوری می‌توانست به بهتر روشن شدن خودرو کمک کند اما انجام این کار هیچ کمکی به بهتر روشن شدن خودروهای انژکتوری نخواهد کرد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   شایع ترین ایرادات خودرو

نگهداری خودرو و گیربکس

نگهداری خودرو و گیربکس

۳- خالی شدن باک خودرو
متأسفانه در برخی بنزین‌ها یک سری رسوبات و ناخالصی‌ها وجود دارد که این موارد در ته باک ته‌نشین می‌شوند. زمانی که فرد به چراغ بنزین خودرو بی توجه باشد و تا جایی که خودرو خاموش شود به رانندگی ادامه دهد، باعث می‌شود مقداری از این رسوبات به سیستم انتقال سوخت وارد شوند. این رسوبات می‌توانند باعث اختلال در کار فیلتر بنزین، پمپ بنزین و انژکتور شوند. این اختلال می‌تواند در نهایت به خرابی این قطعات منجر شود و هزینه تعمیر و نگهداری خودرو را شدیداً افزایش دهد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل بنزین زدن به موقع است.

۴- قرار دادن مدام پا بر روی کلاچ
یکی از مواردی که در خودروهای دنده‌ای نیاز به توجه دارد، پدال کلاچ و نحوه کار با آن است. بسیاری از رانندگان در حین رانندگی با این خودروها پای خود را به کلاچ تکیه می‌دهند یا به صورت آهسته بر روی آن می‌گذارند. این افراد غافل از این نکته هستند که این کار باعث می‌شود کلاچ همیشه درگیر باشد و به کلاچ و گیربکس فشار زیادی وارد شود. این فشار در نهایت موجب خرابی زودتر گیربکس خودرو می‌شود.

۵- استفاده از آب لوله‌کشی برای خودرو
رادیاتور و شیشه‌شور قطعاتی از خودرو هستند که به آب نیاز دارند اما آیا می‌دانید از چه آب‌هایی می‌توان برای پر کردن مخازن رادیاتور و شیشه‌شور استفاده کرد. آب‌ لوله‌کشی و سایر آب‌هایی که در آن‌ها املاح و رسوب‌های گوناگون وجود دارد، گزینه‌های مناسبی برای ریختن در این مخازن نیستند. برای نگهداری خودرو و حفظ سلامت این قطعات باید از آب‌هایی که در بازار به این منظور وجود دارد استفاده کنید. برخی پا را فراتر از این می‌گذارند و از آب‌های جوشیده برای خودرو استفاده می‌کنند. این افراد آب را می‌جوشانند و می‌گذارند سرد شود. انجام دوباره و چند باره این کار باعث می‌شود تا آب خالص‌تر شود و در قطعات متفاوت سیستم خنک‌کننده و شیشه‌شور رسوب نکند. توجه داشته باشید که رسوباتی که در قسمت‌ انتهایی ظرف پس از خنک شدن باقی می‌ماند را نباید به داخل رادیاتور و شیشه‌شور بریزید.

۶- عدم تعویض به موقع روغن‌های خودرو
از دیگر نکاتی که برای نگهداری خودرو باید به آن توجه کرد، تعویض به موقع روغن‌های مورد استفاده در خودرو است. قطعات فلزی خودرو با هم به شدت درگیر هستند و همین امر نیاز به روان و خنک شدن در آن‌ها را افزایش می‌دهد. روغن موتور و گیربکس از مهم‌ترین روغن‌هایی هستند که در خودرو استفاده می‌شوند. این روغن‌ها باید از نوع مناسب انتخاب شوند که سازگار با خودرو باشد. همچنین برای نگهداری خودرو یادتان نرود که از برندها و مارک‌های مناسب روغن موتور و گیربکس استفاده کنید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

۷- ترمز در هنگام عبور از روی دست‌انداز
از دیگر مواردی که می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری خودرو را افزایش دهد، ترمز بر روی دست‌اندازها است. به خاطر داشته باشید که باید قبل از دست‌انداز سرعت خود را به اندازه مناسب کم کنید و در هنگام رسیدن و عبور از روی آن پای خود را از روی پدال ترمز بردارید. برخی افراد بر روی دست‌انداز ترمز می‌کنند که این کار می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری سیستم ترمز خودرو را شدیداً افزایش دهد. ترمز کردن بر روی دست‌انداز به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز خودرو آسیب وارد می‌کند.

۸- فشردن پدال کلاچ و ترمز به صورت هم‌زمان
زمانی که قصد دارید توقف کنید یا از سرعت خودروی دنده‌ای بکاهید، فشردن هم‌زمان پدال کلاچ و ترمز باعث افزایش متراژ لازم برای توقف می‌شود. زمانی که دنده درگیر است و ترمز می‌کنید، بخشی از قدرتی که برای نگه‌داشتن خودرو لازم است، توسط سیستم انتقال نیرو و گیربکس تأمین می‌شود اما فشردن هم‌زمان این دو پدال با هم باعث می‌شود که تنها سیستم ترمز باعث توقف خودرو شود. بهترین راه این است که میزان مناسبی از سرعت خودرو را با استفاده از پدال ترمز بکاهید و سپس زمانی که خودرو به لرزش افتاد با فشردن پدال کلاچ از خاموش شدن آن جلوگیری کنید.

نگهداری خودرو و گیربکس

نگهداری خودرو و گیربکس

۹- عدم تعویض فیلتر روغن
از دیگر مواردی که می‌تواند در تعمیر و نگهداری خودرو نقش داشته باشد، تعویض به موقع فیلتر روغن است. حال این سؤال پیش می‌آید که چه زمانی باید فیلتر روغن را عوض کرد؟ بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن هنگام تعویض روغن است. فیلتر روغن آلودگی‌های موجود در روغن را می‌گیرد و باعث می‌شود روغن برای مدت بیشتری کارایی خود را حفظ کند اما زمانی که روغن جدید در خودرو می‌ریزید و فیلتر روغن را تعویض نمی‌کنید، مقداری از این آلودگی‌های موجود در فیلتر روغن، به روغن موتور جدید منتقل می‌شود و باعث می‌شود که عمر و کارایی آن کاهش پیدا کند.

۱۰- گرم کردن درجای خودرو
بسیاری از افراد می‌دانند که در فصول سرد باید خودرو را گرم کرد تا به قطعات متفاوت آن صدمه وارد نشود. این موضوع یکی از نکاتی است که می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری خودرو را کاهش دهد اما آیا با روش صحیح آن آشنا هستید؟ بسیاری از افراد خودرو را روشن می‌کنند و می‌گذارند چند دقیقه روشن باشد تا خودرو گرم شود و سپس حرکت می‌کنند. این کار اشتباه است و تنها باعث افزایش میزان مصرف سوخت می‌شود. زمانی این کار مشکلات بیشتری به وجود می‌آورد که در فضاهای سرپوشیده مانند پارکینگ منزل انجام شود. این عمل باعث می‌شود بسیاری از گازهای خودرو را افراد تنفس کنند و به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای آن‌ها شود. با توجه به این‌که بسیاری از قطعات خودرو برای گرم شدن نیاز به حرکت خودرو دارند می‌توان گفت که بهترین روش برای گرم کردن خودرو در روزهای سرد سال این است که چند دقیقه ابتدایی را آهسته و آرام حرکت کنید تا خودرو گرم شود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   مراحل تست پمپ بنزین

۱۱- عدم بررسی مداوم نشان‌گرها و مخازن
توجه به میزان روغن‌هایی نظیر ترمز، موتور و گیربکس همچنین اطمینان از وجود آب کافی در رادیاتور و شیشه‌شور می‌تواند باعث شود تا با خیال راحت‌تری با خودرو رانندگی کنید. بررسی مداوم مایع موجود در این مخازن می‌تواند باعث شود تا در صورت بروز مشکل، نشتی و کاهش میزان آن‌ها را به سرعت متوجه شوید و قبل از این‌که خودرو خراب شود و هزینه‌های بسیار زیادی را به شما تحمیل کند، با مراجعه به تعمیرگاه در خصوص رفع ایراد اقدام کنید. این امر می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. توجه به چراغ چک از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کنید. در صورت روشن شدن آن باید سریعاً به یک تعمیرگاه مناسب برای انجام بررسی‌های بیشتر مراجعه کرد.

۱۲- عدم انجام بررسی‌های دوره‌ای
خودروها باید در فواصل زمانی و دوره‌های مشخص توسط مکانیک‌ها و متخصصین بررسی شوند تا بتوان به سرعت ایرادات احتمالی به وجود آمده در خودرو را رفع کرد. انجام این کار در تعمیرگاه‌های مجاز و با کیفیت باعث می‌شود که قطعات مختلف خودرو عمر بسیار بیشتری داشته باشند. شاید سؤال پیش بیاید که میان مکانیک‌ها و تعمیرگاه‌ها چه تفاوتی وجود دارد که می‌گوییم این بررسی‌ها باید در تعمیرگاه‌های باکیفیت و افراد کار بلد انجام شود؟ بسیاری از مکانیک‌های با تجربه به راحتی و فقط با دیدن برخی نشانه‌ها متوجه ایرادات خودرو می‌شوند. همچنین در تعمیرگاه‌های با کیفیت از قطعات و مواد اصل و با کیفیت بالا استفاده می‌کنند که تمام این موارد باعث راحت‌تر شدن کار نگهداری خودرو می‌شود

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

  

   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *