هوزینگ دیفرانسیل گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل می باشد . اگر می خواهید بدانید که دیفرانسیل چیست باید بگوییم دیفرانسیل ابزاری است که گشتاور انتقالی از سوی موتور را به دو بخش تقسیم می کند تا هر بخش به صورت جداگانه یکی از چرخ ها را به حرکت در آورد .

جایگاه هوزینگ دیفرانسیل گیربکس بدین صورت است که اگر خودرو دارای میل گاردان باشد ، پس از میل گاردان قرار دارد و در صورتی که اتومبیل دارای میل گاردان نباشد در نتیجه پس از گیربکس قرار می گیرد و جایگاه پلوس ها پس از دیفرانسیل است .

 

هنگامی که یک خودرو می خواهد دور بزند باید چرخی که سمت خارج پیچ است ، نسبت به چرخ دیگر سریع تر بچرخد . در واقع اگر فرد خواسته باشد بدون ترمز گرفتن چرخ زند و حتی هنگامی که یک چرخ از مسیر یک برجستگی رد شود باید نسبت به چرخ دیگر تند تر و سریعتر بچرخد که معمولا این کار را دیفرانسیل انجام می دهد .

 

معرفی کلی هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

به طور کلی هوزینگ دیفرانسیل گیربکس دستگاهی است که مقدار نیروی حاصل از موتور را هنگامی که خودرو به صورت مستقیم و از مسیر یک سطح صاف حرکت می کند به گونه مساوی میان چرخ های عقب خودرو تقسیم می‌کند ؛ اما هنگام دور زدن و یا به سمت چپ و راست رفتن و حتی به هنگام گردش یا سرعت گیر میزان نیروی موتور را به نسبت نیاز آن میان چرخ های عقب خودرو تقسیم می‌ کند.

درون پوسته یا محفظه که معمولاً آن را به آن کله گاوی می گویند قطعات دیفرانسیل وجود دارد و درون این جعبه که دنده پینیون ، دنده کرانویل و شش عدد بلبرینگ ، دو دنده سر پلوس ، چهار هرز گرد کوچک و چرخ ها قرار گرفته اند، در نتیجه می توان بیان کرد.

که نیروی موتور به وسیله  کلاچ به جعبه دنده و از سوی گیربکس بواسطه میل گاردان به دیفرانسیل و از دیفرانسیل به پلوس چرخ ها انتقال می یابد و بدین شکل چرخ ها به حرکت در  می آیند . در حقیقت بواسطه گردش میل گاردان دنده پینیون نیز به چرخش در می آید و از آنجایی که دنده کرانویل با دنده پینیون درگیر است موجب حرکت کرانویل نیز می گردد و با این کار می تواند هرز گرد ها  را نیز بچرخاند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   همه چیز درباره شمع خودرو

مشکلات خرابی هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

در صورتی که چرخ های خودرو در مسیری صاف و بدون برجستگی بچرخند ، دنده هرز گرد  با دنده های پلوس به حرکت در نمی آیند، اما در صورتی که چرخ ها با هم هماهنگی نداشته باشند و خودرو در حالت دور زدن قرار داشته باشد ، بایستی یک چرخه آن که در مسیر تنگ واقع شده به صورت آهسته بچرخد.

در چنین مواقعی دنده های  هرز گرد  بر خلاف دنده های  پلوس به حرکت در آمده و موجب چرخش بسیار سریع یکی از دنده های پلوس می گردد.

این چرخ تقریبا مقاومت کمتری را تحمل می کند. تعداد دنده های هرزگرد معمولاً دو یا چهار عدد که در واقع نقش به سزایی را در دیفرانسیل ایفا می کند و کار آن تنظیم نمودن دور چرخ در سر پیچ ها می باشد.

درباره کارایی هوزینگ دیفرانسیل گیربکس به وضوح می‌توان گفت که انجام دهنده سه کار است :
۱- عملکرد دیفرانسیل به عنوان مرحله نهایی کاهش دنده در اتومبیل .
۲- نیرو و قدرت به چرخ ها انتقال می یابد و این در حالی است که چرخ ها با سرعت های مختلف می چرخند .
۳- مرحله انتقال قدرت موتور به چرخ ها .

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس لغزش محدود نوع کلاچی :

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس
یکی از رایج ترین انواع دیفرانسیل لغزش محدود نوع کلاچی می باشد که کوتاه شده آن (LSD) است . این نوع از دیفرانسیل دربردارنده تقریباً تمامی اجزای دیفرانسیل آزاد می باشد ؛ اما علاوه بر آنها یکسری کلاچ و یک دسته فنر نیز دارد برخی از آن ها در بردارنده یک کلاچ مخروطی نیز می باشند که بیشتر شبیه هماهنگ کننده در سیستم نقل و انتقال قدرت دستی است .
فنر موجود چرخ‌ دنده‌ های جانبی را  که وصل شده به محفظه هستند به کلاچ ها فشار وارد می کند . هنگامی که چرخ ها به صورت هماهنگ و با سرعتی تقریباً برابر به حرکت در می آیند هر دو چرخ دنده جانبی به همراه محفظه می چرخند که در این صورت نیازی به کلاچ ها نیست، فقط زمانی که عاملی موجب می گردد که برخی از چرخ ها نسبت به دیگری سرعت بیشتری در چرخش داشته باشد در اینجا به کلاچ ها احتیاج داریم ؛ مثلاً هنگامی که خودرو دور می زند کلاچ ها چرخ ها را مجبور می کنند که با سرعتی برابر به چرخش در آیند .

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس
گیربکس یا جعبه دنده سیستم مکانیکی پیچیده‌ای است که به کنترل عملکرد نیرو از سوی موتور به سمت میل لنگ می پردازد . یکی از قسمت هایی که به مرور زمان دچار خرابی می شود گیربکس است چرا که گرما و اصطکاک ناشی از اجزای متحرک موجب این خرابی می گردد . در نتیجه تعمیر یا جایگزین نمودن قطعات اجتناب ناپذیر می باشد ، پس در صورت بروز هر گونه مشکلی در قسمت گیربکس باید فرد سریعاً خودروی خود را به تعمیرگاه ببرد . یکی از سوالاتی که ممکن است در اذهان عمومی پیش بیاید این است که چه عواملی باعث می شود که گیربکس خودرو به تعمیر نیاز داشته باشد؟ ما در اینجا سعی می‌کنیم به پرسش‌های ایجاد شده در ذهن ها بپردازیم :

مشکلات کلی گیربکس

  • نشت یا کمی روغن گیربکس
  • صدا های ناهنجار
  • بررسی کردن چراغ چک موتور
  • احساس بوی سوختگی
  • برخورد دو قطعه به یکدیگر

هر یک از موارد فوق که بیان شد می تواند باعث خرابی گیربکس گردد و در صورتی که با این موارد مواجه شدید حتماً به تعمیرگاه مراجعه کنید .
امروزه افراد مختلفی وجود دارد که دوست دارند به جای اینکه با کلاچ و تعویض دستی دنده ها سر و کار داشته باشند خودرو هایی را خریداری کنند که به گیربکس اتوماتیک مجهز باشند . برخی از عوامل وجود دارد که باعث خرابی گیربکس اتوماتیک می گردد پس افراد باید به محض اینکه با مشکل مواجه شدند خودرو خود را به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک نشان دهند .

 

برخی از عوامل مخرب گیربکس اتوماتیک عبارتند از :

  • استفاده نکردن صحیح از حالت P در توقف ‌های طولانی مدت
  • عدم تعویض حالت گیربکس در حین حرکت
  • به موقع سرویس نکردن گیربکس
  • استفاده از روغن نامناسب و نامرغوب برای گیربکس
  • لانچ کردن ممنوع
  • استفاده نمودن به شکل نادرست از حالت N در توقف‌ های کوتاه مدت .
همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

مواردی که در بالا ذکر شد همگی باعث تخریب گیربکس اتوماتیک می شوند در نتیجه برای سالم ماندن گیربکس اتوماتیک باید مواظب باشید تا مشکلات فوقانی برای خودروی شما پیش نیاید . باید توجه داشت به این نکته که بعضی از شرکت ‌های خودروسازی معمولاً محصولات اسپرت خود را مجهز به سیستم کنترل شروع حرکت می ‌کنند ، در نتیجه این مجهز سازی ، خودرو ها قادر هستند.

بدون اینکه به گیربکس و اتومبیل افراد فشاری وارد شود مقدار بیشتری گشتاور خروجی را به چرخ های اتومبیل منتقل سازند . بهر حال سیستم لانچ کنترل این قابلیت را دارد که در مقایسه با دیگر خودروهایی که این کارایی را ندارند ، عملکرد کاملاً سریعتری را در هنگام حرکت داشته باشد .

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

  

   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *