👨‍💻 بررسی و شناخت شمع موتور ان جی کی تقلبی FAKE و اصلی ORIGINAL

در این مقاله امروز میخواهیم به بحث مهم ورود شمع های تقلبی ان جی کا به بازار ایران و خرید و فروش انها در همه فروشگاه های معتبر بپردازیم، شناخت و مقایسه نمونه های تقلبی امر بسیار پیچیده و مشکلی میباشد ولی ما سعی کرده ایم با سادگی تمام مشخصات عمومی شمع های اصلی ان جی کی و نکته های کلیدی شناخت شمع موتور تقلبی چینی را دریابید. بعد از خواندن این مقاله شما به راحتی میتوانید تشخیص دهید شمع موتور اصلی NGK کدام است! و شمع تقلبی کدام است؟

اول از شروع این نکته را در ذهن داشته باشید که هر شرکت و تولید کننده معتبری برای تولید خود یک رد پا به جا میگذارد،در واقع اگر تمام محصولات یک تولید کننده مثلا ان جی کی را کنار هم قرار دهید یک وجه مشترک در همه آنها پیدا میشود،برای مثال نوع کاغذ بسته بندی یا نوع ترمینال شمع یا نوع جعبه چسپانی انها ، درک این موضوع کار ما بسیار ساده میکند در واقع کسی که همیشه با شمع موتور اصلی NGKسروکار دارد به محض لمس نمونه تقلبی و یا کمی دقت احساس تغییر را متوجه خواهد شد با این حال امکان دارد برای شما هم اتفاق افتاده باشد در این بازار داغ فروش شمع در سایت های مختلف حتی معتبر یک دست شمع خرید کرده اید برای مثال ۳ عدد یک شکل و طرح و ۱ عدد دیگر با کمی تفاوت ! اگر به فروشنده اطلاع میدهید که در اغلب موارد واسطه فروش هستند با این پاسخ روبرو خواهید شد: این طبیعی است و پروسه تولید یکسان نیست! باید بگویم شرکت NGK یکی از دقیق ترین تولید کننده های شمع موتور در دنیا میباشد و امکان مغایرت محتویات یک دست و یا کارتن با هم “صفر مطلق” است.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

حالا بریم سراغ اصل مطلب ! 

یک نکته طلایی در شمع موتور ان جی کی که در بالا هم ذکر شد ” ان جی کا در تولید محصول بسیار بسیار دقیق است” این نکته ۵ ستاره رو در ذهن داشته باشید تا با تصاویر بهتر بتوانیم گویای این واقعیت باشیم.

تصویر شماره ۱ دقت تولید شمع NGK

شمع اصلی و تقلبی NGK

در این تصویر ظرافت و دقت رزوه ها و الکترود منفی را مشاهده نمودید، در نمونه شمع اصلی رزوه ها کاملا منظم بدون کوچکترین خوردگی و ضرب دیدگی و الکترود منفی بسیار شکیل و خم شده با زاویه ای مشخص میباشد.خال بالای پلاتینیومآن نیز کاملا دقیق و در مرکز الکترود قرار دارد.

در نمونه شمع تقلبی نامنظمی و ترک رزوه ها کاملا مشهود است، الکترود منفی توسط گیره فلزی خم و محل دنده های گیره قابل مشاهده است.خال بالا بصورت یک برجستگی و فقط در حد رفع تکلیف انجام شده است.

و نکته آخر این عکس اینکه جنس فلز و الکترود نمونه تقلبی بسیار متفاوت با شمع اصلی میباشد البته در این باره در تصاویر بعدی بهتر توضیح خواهیم داد.

تصویر شماره ۲ الکترود و آبکاری شمع

فرق شمع اصلی و تقلبی انجیکا

در این تصویر دو موضوع را بررسی خواهیم کرد یکی زیبایی و ظرافت الکترود و ایزوله سفید رنگ دور آن و دیگری نوع آبکاری شمع اصلی و تقلبی 

به رنگ و نظم و قالب ایزوله دور الکترود در شمع اصلی دقت نمایید،سوزن شمع کاملا فیت در جای خود قرار گرفته است حال به نمونه تقلبی و چینی نگاه کنید : تفاوت کاملا مشهود است ، نکته بعدی رنگ الکترود مثبت یا سوزن میباشد، در این نمونه مورد بررسی الکترود ایریدیم میباشد،با کمی دقت محلجوش لیزری را در شمع اصلی خواهید دید اما در شمع تقلبی سوزن بوسیله یک ساب یا تراش تولید شده است.

آبکاری شمع های ان جی کی توسط ترکیبات فلزی خاص و بصورت چند لایه انجام میشود،در واقع ابکاری آنها برای جلوگیری از گریپاژ شمع در داخل سیلندر و جلوگیری از پوسیدگی آن میشود لذا این موضوع از اهمیت بالای برخوردار است.

در شمع های تقلبی به دلیل گران بها بودن هزینه آبکاری چند لایه فقط صرفا جهت رفع رجوع و شبیه شدن با اصلی انجام میشود، این ابکاری با کوچکنرین ضربه ریزش خواهد کرد،در این تصویر ما چند ضربه ریز به واشر و بدنه آن وارد کردیم و آبکاری آن براحتی ریخت و لایه فولادی شمع بیرون آمد اما در شمع اصلی شما با سخترین ضربه هم نمیتوان آبکاری آنرا مخدوش کرد.

تصویر شماره ۳ چینی و اتصال آن

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟
رنگ چینی شمع اصلی و تقلبی

در این بخش چینی شمع بررسی شده است،چینی شمع های اصلی ازآلومینیوم سیلکات مرغوب استفاده میشود، عبور ولتاژ بسیار بالا ازین مسیر و نیاز به عایق بودن آن اهمیت این موضوع را کاملا مشخص میکند.

رنگ چینی اصلی روشن تر و دندانه های آن منظم و دقیق است، نکته دیگر محل اتصال چینی به شاسی فلزی میباشد،در شمع های اصلی محل اتصال دارای یک چسب خمیری میباشد،این خمیر به عنوان نشتی گیر و محافظ چینی عمل میکند، در شمع های تقلبی این خمیر وجود ندارد! 

نکته دیگر نوع چاپ شماره فنی و فونت است،در این مثال تفاوت آنها کاملا مشهود است.

تصویر شماره چهار ترمینال شمع

ترمینال شمع اصلی و تقلبی

ترمینال شمع یا محل اتصال وایر یکی از مهمترین قطعات در شمع میباشد،رسانایی بالا در کنار مقاومت بسیار ناچیز از ویژگی های اجباری این قطعه است،این موضوع برای شمع های اصلی تولید کننده ها را وا میدارد که از آلیاژهای خاص در تولید ترمینال استفاده نمایند.در شمعهای تقلبی این موضوع کوچکترین اهمیتی ندارد و صرفا یک فلز رسانای معمولی شبیه اصلی استفاده میشود. در این تصویر نوع ترمینال شمع های ان جی کی را مشاهده می نمایید.

تصویر شماره ۵ حک عدد جعبه ۴ تایی

رمز حک شده روی جعبه ان جی کی

رمز حک شده روی درب جعبه ۴ تایی، این رمز اخیرا به بعضی محصولات ان جی کی سری ایریدیم های تویوتایی و کره ای و جی پاور اضافه شده است، هدف ازین رمز توسط شرکت ان جی کی اعلام نشده اما طی بررسی انواع این محصولات در یک بازه زمانی توسط یدک کار متوجه شدیم که این کد رابطه مستقیم با عدد حک شده روی شاسی فلزی شمع دارد و در واقع سری تولید را بازگو میکند،در نمونه های تقلبی تا یک ماه پیش این کد وجود نداشت اما اکنون اضافه شده است اما تفاوت بارز آنها اینست که عدد  سری تولیدی که روی جعبه تقلبی درج شده است متعلق به سال ۲۰۱۶ میباشد و با کمی دقت به حقه و فریب آنها پی خواهید برد،ارائه اطلاعات کم درباره این رمز به جهت حفظ آن است.

تصویر شماره ۶ تفاوت وزن

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   معرفی شغل مکانیک خودرو
تفاوت وزن شمع اصلی و چینی

در این تصویر وزن دقیق دو نمونه شمع اصلی و فیک با شماره فنی یکسان مقایسه شده است،تفاوت یک گرم تا دو گرم میتواند بدلیل آبکاری ضعیف ،نوع فلز الکترود و نوع چینی باشد.

تصویر شماره ۷ کارتن مادر 

کارتن مادر شمع ان جیکا

نوار سفید رنگ دورتا دور کارتن مادر به فاصله دقیق از بالا یکی از نکات کلیدی در شمع های اصلی میباشد، این نوار به ربات های بسته بندی در تولید فرمان نوع چیدمان جعبه های ۴تایی را میدهد، اغلب شمع های فیک در کل کارتن مادر ندارند اما در صورت وجود ازین نوار سفید رنگ محروم هستند.

تصویر شماره ۸ برش خاص کارتن مادر

برش مخصوص ان جی کی

در این تصویر برش مخصوص کارتن مادر را خواهید دید،این برش برای متمایز کردن جعبه و جلوگیری از کپی کردن آن است البته کاربرد دیگر آن مشاهده محتویات داخل کارتن مادر بدون باز کردن چسب کاغذی میباشد.

تبلیغات
  جشنواره فروش بلبرینگ های FAG اورجینال

4 دیدگاه برای “شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

  1. سلام… مطلب بسیار خوب و قابل استفاده ای می باشد… سپاس از زحمات شما

  2. سلام خیلی عالی بود
    من از عراق قطعات خودرو میارم برا فروش
    میخواستم شما بیارم که این مواردی که فرمودید عالی بود که اونجا سرم کلاه نره و مشتری هام هم ناراضی نباشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.