یکی از دغدغههای هر رانندهای، خرابی های رایج خودرو است که میتواند باعث پیش آمدن مشکلات دیگر و همچنین مسائل مالی شود. اما این ایرادات خودروها نباید ساده گرفته شده و لازم است در سریعترین زمان ممکن آنها را رفع کرده تا ایمنی خود حفظ و عملکرد خودرو نیز با مشکل دچار نشود.
مسئله اینجاست که باید نسبت به خرابی های رایج خودرو شناخت داشته تا بتوان در زمان بروز آنها، برای رفع ایراد آگاهی نسبی داشت. دانستن این مشکلات در خودرو باعث میشود تا حتی از هزینههای بیشتر خودداری کرده و یک قدم جلوتر از خرابیهای خودرو بود. برای دانستن ۱۰ خرابی رایج در خودرو با ما در سایت الماسپور شاپ همراه شوید.
بخشهای اصلی خرابی های رایج خودرو
هنگامی که خودروی شما در جاده یا خیابان خراب میشود، ابتدا باید متوجه شد که کدام قسمت از خودرو دچار مشکل شده است؟ در این خصوص، خرابی های رایج خودرو ها میتوانند به دلایل مختلفی از جمله عوامل زمانی، عوامل محیطی و عوامل عملکردی رخ دهند و در قسمتهایی نظیر «موتور»، «سیستم ترمز»، «سیستم تعلیق» و یا «سیستم برقی» اتفاق افتند.
در ادامه به برخی از ایرادات خودروها در بخشهایی که نام بردیم، اشاره خواهیم کرد:
۱. مشکلات موتور: این مسائل میتوانند شامل عدم روشن شدن موتور، افت قدرت موتور، صدای غیرطبیعی موتور و یا افزایش مصرف سوخت باشند. علل این خرابیها میتواند شامل عدم تعویض منظم روغن موتور، خرابی سیستم احتراق، خرابی سیستم سوخترسانی و یا خرابی سیستم خنککننده باشد.
۲. مشکلات سیستم ترمز: این مشکلات نیز مواردی مثل عدم عملکرد صحیح ترمز، صدای غیرطبیعی در آن و یا لغزش ترمز هستند که میتواند بر دلایلی شامل فرسایش صفحات ترمز، نشتی در سیستم ترمز و یا خرابی سیستم هیدرولیک ترمز ایجاد شوند.
۳. مشکلات سیستم تعلیق: لرزش غیرطبیعی خودرو، عدم استحکام در رانندگی و یا صدای غیرطبیعی تعلیق از جمله خرابی های رایج خودرو در قسمت سیستم تعلیق هستند. علل رخ دادن این مشکلات نیز، شامل فرسایش قطعات تعلیق، نشتی در سیستم تعلیق و یا خرابی سیستم تعلیق باشد.
۴. مشکلات سیستم الکتریکی: مواردی همچون عدم روشن شدن چراغها، عدم عملکرد صحیح سیستم صوتی و یا عدم عملکرد سیستم تهویه و… امکان دارد در سیستم برقی خودرو شکل بگیرد که علتهایی که در زمینه به وجود آمدن این مشکلات میتواند دخیل باشد، شامل خرابی باتری، خرابی سیستم شارژ و یا خرابی سیستم الکتریکی میشود.
این موارد تنها برخی از خرابیهای رایج در خودرو در قسمتهای مختلف آن است و برای تشخیص و رفع مشکلات خودرو، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. البته باید در نظر داشت که مراقبت دورهای، نگهداری صحیح و بررسی منظم اجزای مختلف خودرو میتواند از بروز خرابیهای ناگهانی جلوگیری کند؛ پس بهتر است قبل از اینکه اقدامی در جهت تعمیر خودرو انجام دهید، به سلامت آن اهمیت داده و مراقبتهای لازم خودرویی را در نظر بگیرید.
در ادامه این مقاله از مجله خودرو ۱۰ مورد از اصلیترین خرابی های رایج خودرو را و دلایلی که باعث رخ دادن آنها میشود، آماده کردهایم تا با آنها آشنا شده و در زمان وجود این مشکلات، سریعا به رفع آنها بپردازید.
۱۰ خرابی رایج در خودرو
همه ما میدانیم که هر خودرویی برای عملکرد صحیح و استفاده بهینه از آن، باید از سلامت کامل برخوردار بوده و برای همین، نیاز است تا به دقت نگهداری شده و از تعمیر و یا بازدید دورهای خودرو غافل نشد. اما نکته این است که با وجود مراقبتهای لازم، امکان دارد بر اساس برخی مسائل پیشبینی نشده، برخی مشکلات در خودرو رخ بدهد.
بر اساس آماری که وجود دارد برخی از شایع ترین ایرادات خودروها شامل مواردی مثل خرابی لنت، مشکلات باتری، جوش آوردن خودرو، روشن شدن چراغ چک، ریپ زدن یا درجا زدن خودرو و… میشود که باید بدانیم علت پیدا شدن این مشکلات در خودرو چیست؟ پس همراه ما بمانید تا این خرابیهای رایج در خودروها را بدانیم.
صاف شدن لاستیک
از بین رفتن عاجها و صاف شدن لاستیک یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در خودروها رخ دهد و جزء خرابی های رایج خودرو قرار گیرد. صاف شدن لاستیک به معنای از دست دادن شکل و پرسش اولیه لاستیک است که میتواند به علت استفاده طولانی مدت، فشار نامناسب هوا در تایر، شرایط آب و هوایی نامناسب و یا خرابی در سیستم تعلیق خودرو رخ دهد.
۲ دلیل عمده در صاف شدن لاستیک خودرو وجود دارد که مورد اول فشار نامناسب هوا در آن میباشد. لازم است که فشار هوا در لاستیک به طور منظم بررسی و تنظیم شود و هر زمانی که احساس کردید تایرها تنظیم نیستند، به مکانیکی مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. اگر فشار هوا در لاستیک بیش از حد کم یا زیاد باشد، ممکن است لاستیک صاف شود و عمر مفید آن کاهش یابد.
مورد دوم نیز استفاده طولانی مدت از لاستیک است. استفاده مداوم و طولانی مدت از تایرها بدون تعویض مناسب میتواند باعث صاف شدن آنها شود. هر لاستیکی بنا بر نوع تولید و جنس آن، میتواند تا مقدار مشخصی استفاده شود و بیش از آن، ممکن است باعث ترکیدگی و ایجاد حوادث ناگوار شود.
روشن شدن چراغ چک خودرو
یکی دیگر از خرابی های رایج خودرو، روشن شدن چراغ چک است که این مورد مهم معمولا به مشکلاتی در سیستم انتقال قدرت (موتور و جعبهدنده)، سیستم احتراق و یا سیستم سوخترسانی اشاره میکند. میدانیم که این چراغ، در صفحه داشبورد خودرو قرار دارد و با رنگ قرمز یا زرد روشن میشود و به صورت مستقیم در دید راننده وجود دارد تا متوجه مشکلات پیش آمده شود.
علت روشن شدن چراغ چک میتواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله خرابی سیستم احتراق، خرابی سیستم سوخترسانی و خرابی سیستم انتقال قدرت که در ادامه، هر کدام از این موارد را به ترتیب بیان میکنیم:
در قسمت احتراق، مشکلاتی مانند خرابی بوجی، خرابی سیستم پیشسوزان، خرابی سیستم تزریق سوخت یا خرابی سنسورهای مربوط به سیستم احتراق میتواند باعث روشن شدن چراغ چک شوند.
در قسمت سوخترسانی نیز، نشتی در سیستم سوخت، خرابی فیلتر و یا خرابی پمپ سوخت و سنسورهای مربوطه میتوانند منجر به روشن شدن چراغ چک در ماشین بشوند.
همچنین در قسمت دیگر یعنی سیستم انتقال قدرت، وجود برخی از مشکلات میتواند باعث شده تا چراغ چک روشن شود که از جمله آنها این موارد هستند: خرابی جعبهدنده، خرابی کلاچ، خرابی دیفرانسیل و یا خرابی سنسورها.
در هر صورت، هنگامی که چراغ چک روشن میشود، لازم بوده تا در اولین فرصت، به تعمیرکار خودرو مراجعه کرده تا او با استفاده از دستگاه تشخیص خطا (اسکنر)، مشکل را تشخیص داده و در نهایت تعمیر نماید. قابل ذکر است که عدم رفع مشکلات مرتبط با چراغ چک میتواند باعث خرابیهای جدیتر در خودرو شود.
جوش آوردن ماشین
جوش آوردن خودرو یکی دیگر از مشکلات و خرابی های رایج خودرو است که ممکن است در برخی از سالها مخصوصا تابستان رخ دهد. جوش آوردن به معنای ایجاد حرارت بسیار بالا در خودرو و بالا رفتن سریع آمپر است که میتواند به علت استفاده طولانی مدت از خودرو، شرایط آب و هوایی نامناسب، عدم تعویض رادیاتور و یا مشکلات در سیستم خنککننده اتفاق افتد. علتهایی که باعث جوش آوردن خودرو میشود را در ادامه مرور میکنیم. مهم است که در هنگام جوش آوردن ماشین، به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص داده و تعمیر کند چرا که در غیر این صورت میتواند خرابیها و هزینههای بیشتری را ایجاد نماید.
افزایش دمای موتور : این مشکل معمولا به دلیل نقص در سیستم خنککننده موتور، نشتی در رادیاتور، خرابی ترموستات، از کار افتادن فن، سوراخ شدن شیلنگها و یا شکستگی پمپ آب خودرو ایجاد میشود.
استفاده طولانی مدت از خودرو : استفاده مداوم و طولانی مدت از خودرو ممکن است باعث ایجاد حرارت زیاد شده و در نتیجه جوش آوردن رخ دهد. این مشکل بیشتر در خودروهایی که برای مدت طولانی در حال حرکت هستند، مانند خودروهای تاکسی یا خودروهایی که برای مسافرتهای طولانی استفاده میشوند، رخ میدهد.
شرایط آب و هوایی نامناسب : از سویی دیگر در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب نیز، خطر جوش آوردن خودرو بسیار زیاد است. درباره جوش آوردن، نکات بسیاری وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره نکردهایم و ذکر کلی کردهایم. اما اگر این مورد برای خودروی شما رخ داده حتما محتوای « دلایل جوش آوردن خودرو در تابستان » را نگاهی بیاندازید.
خرابی موتور
سومین موردی که آن را جزء خرابی های رایج خودرو نام میبریم، خرابی و مشکل در موتور است! خرابی موتور یکی از مشکلات رایجی است که در خودروها رخ داده و از کار افتادن این قطعه، عملکرد کل ماشین را تحت شعاع قرار میدهد. هزینههایی که برای موتور ممکن است وجود داشته باشد، بسیار بالا بوده و همچنین تعمیر موتور نیازمند تخصص و تجهیزات مکانیکی است و باید توسط تعمیرکاران انجام شود.
علت خرابی موتور میتواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله:
نقص در سیستم روغنریزی
نقص در سیستم خنککننده
نقص در سیستم سوخترسانی
نقص در سیستم باتری و دینام
صدای جیرجیر لنتها
حتما در طول استفاده از خودرو، صداهایی مثل یک سوت کشیده ممتد و یا جیرجیر از خودروها را شنیده باشید. این صداها مربوط به بخش ترمز است و از قطعه لنت میباشد. این صدا زمانی رخ داده که اصطکاک بین لنتهای خودرو شکل میگیرد. پس یکی دیگر از خرابی های رایج خودرو، مشکلات لنتها است که در سیستم ترمز خودرو ایجاد میشود. عمده دلایلی که باعث شده تا صدای لنتها در بیاید را در ادامه میخوانید.
بیشترین مورد سایش زیاد است. یعنی استفاده طولانی مدت از لنتها میتواند باعث سایش زیاد آنها شود. سایش زیاد لنتها باعث کاهش عمر مفید آنها شده و در نتیجه کارایی سیستم ترمز را کاهش دهد و در این زمان، با صدای جیرجیر یا مثلا جیغ کشیدن، علامت میدهد.
مورد دیگر خرابی در سیستم ترمز است که باعث عدم عملکرد صحیح لنتها میشود. مثلا خرابی در کالیپر ترمز، موجب عدم فشار مناسب لنتها به دیسک ترمز خواهد شد. همچنین استفاده از لنتهای با جنس نامناسب هم میتواند باعث مشکلاتی مانند سایش زیاد، صدای غیرطبیعی در هنگام ترمز کردن و یا کاهش عمر مفید لنتها شود.
باید بدانید در صورتی که مشکلی در لنتهای خودرو وجود دارد، بهتر است هرچه سریعتر نسبت به بررسی و تعویض آن اقدام کنید تا دچار مشکلات ایمنی نشوید. در این خصوص توصیه میکنیم مقاله « آشنایی با بوستر ترمز خودرو » را مرور کنید.
خرابی دینام ماشین
خرابی دینام در خودروها میتواند یکی از اتفاقات رایجی باشد که در طول سالها رانندگی به آن بر خورده باشید. دینام وظیفه تولید برق برای شارژ باتری و تامین نیازهای برقی خودرو را دارد. اگر دینام خراب شود، ممکن است باتری خودرو شارژ نشود و مشکلاتی در سیستم برق خودرو ایجاد شود.
دلیلهایی که درباره خرابی دینام وجود دارد به قطعات داخلی خودرو در بخش برق میشود. یکی از این دلایل خرابی بلبرینگها است. بلبرینگهای دینام میتوانند به دلیل فرسایش یا خرابی، عملکرد صحیحی نداشته و حتی باعث ایجاد صداهای غیرطبیعی در دینام شوند.
دلیل دیگری که میتوان اشاره کرد، خرابی روتور و استاتور میباشد. همانطور که گفتیم، خرابی دینام یکی از خرابی های رایج خودرو میباشد و بخشی از این قطعه، قسمت روتور و استاتور آن است که امکان دارد به دلیل خرابی در قطعات مغناطیسی یا قطعات موصل، فعالیت صحیح و نداشته و در نتیجه، باعث قطع جریان برق و عدم تولید برق توسط دینام شود.
از دلایل دیگر، نقص و یا خرابی رگولاتور ولتاژ که مسئول کنترل و تنظیم ولتاژ خروجی دینام بوده، میباشد. اگر رگولاتور ولتاژ خراب شود، ممکن است ولتاژ خروجی دینام بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز باشد.
همچنین خرابی در قسمتهایی مثل براش و جنسهای مکانیکی، قطعات الکترونیکی دینام، نوارهای کاربن و یا خرابی سیمها و اتصالات از جمله دلایل دیگر نقص در عملکرد دینام به شمار میروند.
خرابی باتری خودرو
خرابی باتری یکی از بیشترین موارد مشکلات خودرویی است و میتواند در هر زمانی اتفاق افتاده و منجر به مشکلاتی شود. میدانیم که باتری خودرو وظیفه تامین انرژی برای راهاندازی موتور و سایر سیستمهای الکتریکی ماشین را دارد. اگر باتری دچار خرابی یا مشکلی شود، عملا فعالیت خودرو با اختلال روبرو شده و نمیتوان از آن استفاده نمود. علت خرابی باتری خودرو چیست؟ برای پاسخ به این سوال موارد زیر را خوانده تا متوجه نقص و یا عملکرد ضعیف موتور که نشان دهنده مشکل است، شوید.
۱. عمر مفید باتری: باتری خودرو دارای عمر مفید محدودی است و پس از گذشت زمان و استفاده مداوم، ممکن است عمر مفید آن به پایان رسیده و باعث خرابی شود.
۲. نقص در سیستم شارژ: سیستم شارژ خودرو وظیفه شارژ کردن باتری را دارد و اگر سیستم شارژ دچار نقص شود، ممکن است باتری به درستی شارژ نشود و در نتیجه خراب گردد.
۳. استفاده نامناسب از باتری: استفاده نامناسب و اشتباه از باتری میتواند باعث خرابی آن شود. مثلا عدم توجه به سطح شارژ باتری، استفاده از باتریهای نامناسب یا عدم تعویض مناسب باتری میتواند عواملی باشند که باعث خرابی باتری میشوند.
این موارد از مهمترین مسائلی است که میتواند عملکرد صحیح باتری خودرو را مشکلساز نماید و در نهایت، خرابی های رایج خودرو بشودو پس توصیه میکنیم در صورتی که نشانههایی از خرابی باتری خودرو مشاهده کردید، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص داده و یا باتری را تعویض کند تا از این خرابی رایج خودرو با کمترین هزینه عبور کنید. ما در یک مقاله جداگانه نکات مهمی را در مورد « تعویض باتری خودرو » آماده کردهایم تا بخوانید.
ریپ زدن خودرو
ریپ زدن خودرو میتواند نشانهای از بروز ایراد نسبتا جدی و مهم در موتور باشد که باید حتما نسبت به رفع آن اقدام کرد. دلایل ریپ زدن خودرو ممکن است شامل کثیفی شمعها، نشتی در سیستم مکش هوا، وجود عیوب در سیستم جرقهزنی و برقرسانی به شمعها، ضعف پمپ بنزین، کثیفی مسیر عبور بنزین به سمت موتور، وجود رطوبت در درپوش دلکو، خرابی استپر موتور، و ضعف سیستم تزریق سوخت باشد.
همچنین ریپ زدن یا پت پت کردن خودرو که در زمره خرابی های رایج خودرو قرار گرفته، ممکن است به دلایل زیر هم باشد.
سوخت نامناسب: استفاده از سوخت نامناسب میتواند باعث ریپ زدن یا پت پت کردن خودرو شود. سوخت با کیفیت پایین، سوخت آلوده یا سوختی که به درستی مخلوط نشده باشد، ممکن است باعث عدم احتراق صحیح در سیلندرها شود و در نتیجه خودرو را ریپ زده یا پت پت کند.
سیستم احتراق: نقص در سیستم احتراق میتواند عامل ریپ زدن یا پت پت کردن خودرو باشد. مثلا کویلهای احتراق، بوجیها، سیمهای احتراق و یا سنسورهای احتراق دچار نقص شده باشند و باعث عدم احتراق صحیح سوخت در سیلندرها شوند.
سیستم تزریق سوخت: نقص در سیستم تزریق سوخت نیز میتواند باعث ریپ زدن یا پت پت کردن خودرو شود. به عنوان نمونه فیلتر سوخت گلکندگی کرده باشد، انژکتورها دچار نقص شده باشند یا فشار سوخت در سیستم تزریق کم گردد.
مشکلات مکانیکی: مورد آخر اینکه مشکلات مکانیکی دیگری مانند خرابی در سیستم تعلیق، جعبهدنده، دیفرانسیل و یا موتور هم میتواند عامل ریپ زدن یا پت پت کردن خودرو باشد.
خرابی استارت خودرو
استارت خودرو، قطعهای است که برای روشن کردن موتور خودرو استفاده میشود. با چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه استارت، سیستم استارت خودرو فعال میشود و موتور را روشن میکند و در صورت خراب شدن سیستم استارت، ممکن است برای روشن کردن موتور، نیاز به استفاده از هندل خودرو باشد! اما باید بدانیم که این خرابی چرا ایجاد میشود؟! برخی از دلایلی که ممکن است باعث خرابی استارت خودرو (یکی از خرابی های رایج خودرو) شوند را در ادامه ذکر میکنیم اما در صورتی که این مورد چندین بار رخ داده، بهتر است خودرو را به تعمیرکار نشان بدهید.
باتری ضعیف : باتری خودرو که ضعیف شده باشد ممکن است باعث عدم توانایی استارت زدن خودرو شود. اگر باتری خودرو کم شارژ است یا عمر مفید آن به پایان رسیده، استارت خودرو هم کار نخواهد کرد.
قطعات سیستم استارت : قطعات سیستم استارت مانند سلنوئید استارت، موتور استارت و یا سیمهای استارت نیز ممکن است دچار نقص شده باشند و باعث عدم عملکرد استارت شوند.
قطعات سیستم احتراق : اگر لوازم بخش احتراق خودرو مثل بوجیها، کویلها و یا سیمهای احتراق دچار نقص شده باشند و باعث عدم احتراق صحیح سوخت در سیلندرها شوند، در نتیجه میتوانند باعث عدم استارت خودرو شوند.
سوخت نامناسب : یکی دیگر از عوامل، استفاده از سوخت نامناسب است که باعث شده تا عدم استارت خودرو را شاهد باشید. نکته این است که سوخت با کیفیت پایین باعث عدم احتراق صحیح در سیلندرها شده و در نتیجه استارت خودرو کار نمیکند.
دود غیرعادی اگزوز
دیگر موردی که در خصوص خرابی های رایج خودرو میخواهیم اشاره کنیم، دود غیرعادی اگزوز است. انتشار دود غیرعادی از اگزوز خودرو میتواند به دلایل مختلفی باشد.
این موارد شامل سوخت نامناسب، روغن موتور بیکیفیت، نقص در بخش تزریق سوخت و همچنین نقص در قسمت احتراق خودرو است که در نتیجه آنها، دود غیرعادی تولید میشود و از اگزوز خودرو به رنگهای سفید، آبی و یا سیاه خارج میشوند.
لازم به ذکر است که دود های رنگی که از اگزوز خودرو خارج میشود، میتواند نشانههای مختلفی از وضعیت فنی خودرو و خبر از مشکلات مختلف در خودرو بدهد. به عنوان مثال، دود آبی ممکن است نشانه روغنسوزی یا احتراق ناقص باشد، در حالی که دود سیاه ممکن است به احتراق ناقص یا سوختن بیش از حد سوختها باشد. در نتیجه هر رنگ دود میتواند به یک مشکل خاص اشاره کند و برای تشخیص دقیق تر، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کرد.
لرزش فرمان خودرو
مورد ۱۰ و پایانی، لرزش فرمان خودرو است که میتواند به دلایل مختلفی باشد و نشانگر مشکلات محتمل در سیستم فرمان خودرو است. لرزش فرمان را جزء مشکلات مهم و خرابی های رایج خودرو بدانید چرا که به صورت مستقیم به سلامت سرنشینان مربوط میشود. در صورت بروز لرزشهایی در فرمان ماشین، حتما به تعمیرکاران مراجعه کنید. ما نیز برخی از عواملی که در این زمینه منجر به لرزش فرمان خودرو میشود را برای شما ذکر میکنیم.
مورد اول ورقههای ترمز است که به دلیل سایز نامناسب یا عدم تعادل، لرزش فرمان را ایجاد میکنند. این مشکل معمولا هنگام ترمز کردن در سرعت بالا یا ترمز کردن شدیدتر اتفاق میافتد.
مورد دوم لنگش یا خرابی در قطعات فرمان است. لنگش یا خرابی در قطعات فرمان مانند راک و پینیون، پمپ هیدرولیک و یا لنگش در اتصالات میتواند باعث لرزش فرمان شود.
مورد بعدی تعادل چرخها میباشد. عدم تعادل چرخها میتواند باعث لرزش فرمان شده و این مشکل معمولا هنگام سرعت بالا روی سطح ناهموار یا هنگام ترمز کردن شدید مشاهده میشود.
مورد دیگر لنگش در لاستیکها است که لرزش فرمان را در پی خواهد داشت. لاستیکهایی که نامناسب هستند، فرسوده شدهاند یا دارای ضربههای داخلی هستند، ممکن است لرزش فرمان را ایجاد کنند. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، حتما مقاله « دلیل لرزش فرمان خودرو چیست » را مرور کنید.
جمعبندی محتوای خرابی های رایج خودرو
در این مقاله از سایت الماس پور به برخی از مشکلات هر رانندهای که امکان دارد با آنها مواجه شود، پرداختیم و ۱۰ خرابی رایج خودرو را بیان کردیم. آرزو میکنیم که هیچوقت به این مشکلات برخورد نکرده و در صورت اتفاق، با کمترین هزینه آنها را رفع نمایید. مهمترین عامل در پیشگیری از وجود مشکلات در خودروها، نگهداری سالم و بررسی دروهای خودرو است که باید به صورت منظم انجام گیرد.
- پایان پیام