آیا می‌دانستید در دهه ۷۰ بیش از ۶۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود در ایران از تولیدات داخلی بودند؟ موتورسیکلت‌‌ها همچنان به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه در ایران شناخته می‌شوند. با این تفاوت که تولید و استفاده از آن‌ها با چالش‌های متعددی همراه شده است. در این مقاله به بررسی تاریخچه‌ صنعت موتورسیکلت‌ سازی در ایران می‌پردازیم. ما سعی داریم تا با مرور فراز و نشیب‌های این صنعت، دید کاملی از تحولات این بخش از بازار ارائه دهیم و مسیر آینده را بررسی کنیم.

ورود اولین موتورسیکلت ها به ایران
ورود موتورسیکلت به ایران به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد. زمانی که موتورسیکلت‌ها به عنوان ابزاری مدرن و جذاب برای حمل‌ونقل شخصی و نظامی معرفی شدند. در دهه ۳۰ شمسی، اولین موتورسیکلت‌های وارداتی از کشورهای اروپایی، به ایران رسیدند. یکی از برندهای معروف این دوران، رویال انفیلد از انگلستان بود که در ارتش ایران و نیروهای پلیس استفاده می‌شد. این موتورسیکلت‌ها به دلیل استحکام و قدرتشان، مخصوصا در شرایط سخت جاده‌های آن زمان، مورد استقبال قرار گرفتند.

در دهه‌های بعد، موتورسیکلت‌های ایتالیایی و آلمانی مانند وسپا و زونداب نیز وارد بازار ایران شدند و به تدریج به یکی از وسایل حمل و نقل محبوب تبدیل شدند. وسپا با طراحی کوچک و کارآمد خود برای استفاده در جاده‌های شهری محبوب شد. در دهه ۵۰ شمسی، ورود موتورسیکلت‌های ژاپنی مثل یاماها و هوندا، با قیمت‌های مناسب‌تر و کیفیت بالا، رقابت جدیدی را در بازار ایجاد کرد و موتورسیکلت‌ها را بیش از پیش در دسترس عموم قرار داد.

موتورسیکلت‌ها در ابتدا بیشتر توسط ارتش و نیروهای نظامی استفاده می‌شدند، اما در دهه‌های بعدی با رشد شهرنشینی و نیاز به وسایل نقلیه سریع و ارزان، محبوبیت آن‌ها در میان عموم مردم افزایش یافت. این روند در دهه ۵۰ و ۶۰ با توسعه نمایندگی‌های رسمی برای برندهای ژاپنی و گسترش استفاده‌های تجاری از موتورسیکلت، مانند پیک موتوری، شتاب بیشتری گرفت.در کنار ورود موتورسیکلت‌های خارجی، ایران نیز به تدریج به تولید داخلی موتورسیکلت روی آورد. کارخانه‌هایی مانند ایران دوچرخ نمایندگی برندهای معتبر را دریافت کرده و به تولید محصولات تحت لیسانس این شرکت‌ها پرداختند.

نقش برندهای ایتالیایی و آلمانی در صنعت موتور سیکلت ایران
در دهه ۴۰ شمسی، ورود موتورسیکلت‌های برندهای ایتالیایی و آلمانی نقش بسزایی در توسعه و تنوع بازار موتورسیکلت ایران داشت. یکی از اولین برندهای ایتالیایی که وارد بازار ایران شد، وسپا (Vespa) بود. این موتورسیکلت کوچک و کارآمد با طراحی خاص خود به‌ویژه برای استفاده در مناطق شهری، به سرعت محبوب شد. وسپا با ارائه طراحی مینیمال، مصرف سوخت کم، و قیمت مقرون به صرفه، توانست در میان قشر متوسط و جوانان به جایگاه ویژه‌ای دست یابد. استفاده از وسپا در خیابان‌های شلوغ و باریک شهرهای ایران، آن را به یکی از پرطرفدارترین وسایل نقلیه شهری تبدیل کرد.

از سوی دیگر، برندهای آلمانی همچون زونداب (Zündapp) نیز توانستند جایگاه خوبی در ایران پیدا کنند. موتورسیکلت‌های زونداب به دلیل کیفیت ساخت بالا، استحکام، و قدرت مناسب، در میان کسانی که به دنبال موتورسیکلتی مقاوم و با دوام بودند، مورد توجه قرار گرفتند. این موتورسیکلت‌ها علاوه بر ‌یشخصی، در بخش‌های نظامی و دولتی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این برندها نقش مهمی در تغییر الگوی حمل‌ونقل شهری ایران داشتند. وسپا به دلیل اندازه‌ی کوچک و سهولت استفاده، به سرعت به عنوان یک وسیله‌ نقلیه‌ی سبک و کم هزینه شناخته شد، در حالی که زونداب به عنوان موتورسیکلتی برای استفاده‌های سنگین‌تر و مسیرهای سخت‌تر شناخته شد. این دو برند در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی به نوعی نشان‌دهنده دو رویکرد متفاوت در بازار ایران بودند: یکی برای شهرنشینانی که به دنبال راه حلی سریع و اقتصادی بودند، و دیگری برای افرادی که به دنبال قدرت و دوام بیشتر بودند. ورود این برندهای ایتالیایی و آلمانی نه تنها تنوع موتورسیکلت‌ها را در ایران افزایش داد، بلکه سطح انتظارات و تقاضاهای مصرف‌کنندگان ایرانی را نیز بالا برد و به عنوان پایه‌ای برای تحول و توسعه‌ی صنعت موتورسیکلت‌سازی در ایران عمل کرد.

ورود برندهای ژاپنی به ایران
ورود موتورسیکلت‌های ژاپنی به ایران در دهه ۵۰ شمسی تحولی بزرگ در بازار موتورسیکلت‌های کشور ایجاد کرد. این برندها، به ویژه یاماها و هوندا، با ارائه‌ی محصولات با کیفیت، مقرون‌به‌صرفه و تکنولوژی پیشرفته، توانستند به سرعت جایگاه بسیار خوبی در میان مصرف‌کنندگان ایرانی پیدا کنند. یاماها یکی از اولین برندهای ژاپنی بود که در ایران شناخته شد. این برند با مدل‌های قدرتمند خود توانست توجه عموم مردم و همچنین پیک‌های موتوری را به خود جلب کند. موتورسیکلت‌های یاماها نه تنها به دلیل دوام و مصرف سوخت بهینه مورد توجه بودند، بلکه قطعات یدکی آن‌ها نیز به راحتی در بازار یافت می‌شد و تعمیرات آن نسبتاً آسان بود. این ویژگی‌ها باعث شد که یاماها به عنوان یک گزینه‌ی ایده‌آل در میان موتورسیکلت‌ سواران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به موتورسیکلت شناخته شود.

هوندا نیز در این دوره وارد بازار ایران شد و توانست با مدل‌های متنوع خود طیف گسترده‌ای از مشتریان را پوشش دهد. یکی از نقاط قوت هوندا، تنوع در مدل‌ها بود که از موتورسیکلت‌های سبک و شهری گرفته تا مدل‌های قدرتمندتر برای استفاده‌های سنگین‌تر را شامل می‌شد. به ویژه مدل CG 125 هوندا به دلیل سادگی در طراحی، دوام بالا، و مصرف سوخت کم، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین موتورسیکلت‌ها در ایران شد و همچنان نیز در بازار مورد توجه قرار دارد.

ورود برندهای ژاپنی به ایران باعث شد تا الگوهای خرید و استفاده از موتورسیکلت تغییر کند. مصرف‌کنندگان ایرانی که پیش از این با برندهای اروپایی و آمریکایی آشنا بودند، اکنون با محصولات ژاپنی مواجه شدند که علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز داشتند. این رقابت باعث شد تا موتورسیکلت‌های ژاپنی به سرعت بازار ایران را تسخیر کنند و حتی در دهه‌های بعد نیز به عنوان موتورسیکلت‌های برتر و پرمصرف در کشور باقی بمانند.

تاسیس اولین کارخانه‌های ایرانی
تأسیس اولین کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی در ایران به دهه ۵۰ شمسی بازمی‌گردد، زمانی که تقاضا برای موتورسیکلت‌های وارداتی به شدت افزایش یافته بود و دولت ایران نیز به دنبال توسعه‌ی صنایع داخلی بود. در این دوره، چندین شرکت ایرانی با دریافت مجوز تولید از برندهای خارجی، به تولید موتورسیکلت تحت لیسانس این برندها پرداختند. یکی از اولین کارخانه‌های ایرانی که در این زمینه تأسیس شد، ایران دوچرخ بود. این شرکت در ابتدا به مونتاژ موتورسیکلت‌های وارداتی می‌پرداخت، اما به مرور زمان، قطعات بیشتری را به صورت بومی تولید کرد.

ایران دوچرخ با همکاری برندهای معتبر خارجی مانند هوندا و یاماها، به تولید مدل‌های پرطرفدار این موتورسیکلت‌ها در داخل کشور پرداخت. هدف از این همکاری‌ها، کاهش وابستگی به واردات و ایجاد اشتغال در صنعت داخلی بود. با توسعه خط تولید در ایران، این کارخانه توانست مدل‌های پرفروش مانند CG 125 را تولید و روانه بازار کند که همچنان نیز یکی از مدل‌های محبوب در ایران به شمار می‌رود.

یکی دیگر از کارخانه‌های معروف در این حوزه پارس‌خودرو بود که در زمینه‌ی مونتاژ و تولید موتورسیکلت‌های ژاپنی فعالیت داشت. پارس‌خودرو نیز با دریافت لیسانس از شرکت‌هایی مانند سوزوکی، به تولید موتورسیکلت‌های سبک و متوسط پرداخت. همکاری با این برندها به صنعت موتورسیکلت ایران کمک کرد تا در زمینه‌ی تکنولوژی و کیفیت ساخت رشد کند. این کارخانه‌ها در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز نقشی کلیدی در تامین نیازهای بازار داخلی داشتند. مخصصوصا زمانی که واردات موتورسیکلت‌های خارجی با محدودیت‌هایی مواجه شد. تأسیس این کارخانه‌ها نقطه عطفی در تاریخ صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران بود و زمینه را برای توسعه بیشتر این صنعت فراهم کرد. این اقدام‌ها به نوعی آغازگر تولید بومی و همچنین خودکفایی در صنعت موتورسیکلت‌سازی بود، که در دهه‌های بعدی با افزایش تعداد کارخانه‌های تولیدی ادامه یافت.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   خاص ترین "ب ام و" سری۷ در جهان! (+تصاویر)

تحولات دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی
تحولات دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی در صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران به‌طور چشمگیری تحت تأثیر تغییرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار گرفت. این دهه‌ها با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی همراه بود، که به ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور انجامید. به دلیل نوسانات شدید اقتصادی، تولیدکنندگان موتورسیکلت با چالش‌هایی از جمله کمبود مواد اولیه، تحریم‌ها و تغییرات قیمت مواجه شدند.

دهه ۷۰ شمسی
در این دهه، با افزایش قیمت نفت و رشد اقتصادی نسبی، تقاضا برای موتورسیکلت‌ها به شدت افزایش یافت. این افزایش تقاضا به خصوص در بین قشر جوان و طبقه متوسط جامعه مشاهده می‌شد. در این زمان، برندهای داخلی مانند ایران دوچرخ و پارس‌خودرو به تولید مدل‌های جدید و متنوع پرداختند که علاوه بر پاسخ به نیازهای بازار، به بهبود کیفیت محصولات نیز توجه داشتند. این کارخانه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و جذب نیروی کار ماهر، توانستند محصولات با کیفیت‌تری را ارائه دهند.در این دوره، برندهای خارجی نیز به تدریج به ایران بازگشتند و با مشارکت کارخانه‌های داخلی به تولید پرداختند. این تحولات باعث شد تا موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از وسایل حمل‌ونقل اصلی در شهرها شناخته شوند و در شرایط ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی جایگاه خود را تثبیت کنند.

دهه ۸۰ شمسی
دهه ۸۰ شمسی به دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی، شاهد چالش‌های جدیدی برای صنعت موتورسیکلت‌سازی بود. در این دوره، بسیاری از برندهای خارجی به دلیل تحریم‌ها از بازار ایران خارج شدند، که این موضوع فشار زیادی بر روی تولیدکنندگان داخلی وارد کرد. در این شرایط، کارخانه‌ها به سمت تولید و توسعه‌ی محصولات جدید با تمرکز بر کیفیت و هزینه‌ی پایین‌تر حرکت کردند . در این دهه، صنعت موتورسیکلت‌سازی به سمت تولید موتورسیکلت‌های برقی و موتورسیکلت‌هایی با مصرف سوخت بهینه‌ حرکت کرد. این تحولات نه تنها به کاهش هزینه‌های سوخت انجامید، بلکه به بهبود وضعیت زیست‌محیطی نیز کمک کرد. در این دوران کارخانه‌ها با تمرکز بر صادرات و تلاش برای ورود به بازارهای جدید، توانستند به نوعی خود را با شرایط جدید سازگار کنند و تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر کنند.

چالش‌های کنونی صنعت موتورسیکلت‌ سازی در ایران
صنعت موتورسیکلت‌سازی در ایران با چالش‌های متعددی مواجه است. این چالش‌ها نه‌تنها بر تولیدکنندگان بلکه بر مصرف‌کنندگان نیز تأثیر می‌گذارد. برخی از مهم‌ترین این چالش‌ها به شرح زیر هستند:

تحریم‌ها و مشکلات واردات
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران، تحریم‌های بین‌المللی است. این تحریم‌ها باعث کاهش واردات قطعات یدکی و تکنولوژی‌های جدید شده و در نتیجه کیفیت و تنوع محصولات تولیدی را تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از برندهای معروف جهانی به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌اند در بازار ایران فعالیت کنند، که این موضوع به افت کیفیت و کاهش رقابت در بازار داخلی منجر شده است.

کیفیت پایین محصولات
به دلیل محدودیت در واردات و فناوری‌های جدید، برخی از تولیدکنندگان به کیفیت پایین محصولات خود ادامه می‌دهند. این مسئله موجب نارضایتی مشتریان و کاهش اعتماد به برندهای داخلی شده است. بسیاری از موتورسیکلت‌های تولیدی به دلیل کیفیت نامناسب، نیاز به تعمیرات مکرر دارند که این موضوع هزینه‌های اضافی‌ای برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

مسائل زیست‌محیطی
موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوا شناخته می‌شوند. با توجه به عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در تولید موتورسیکلت‌ها، این صنعت با انتقادات زیادی مواجه است. استفاده از سوخت‌های فسیلی و عدم تولید موتورسیکلت‌های برقی به عنوان راه‌حل‌های پایدار، چالش‌های جدیدی برای آینده این صنعت به وجود آورده است.

رقابت با وسایل نقلیه عمومی
موتورسیکلت‌ها با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها رقابت می‌کنند. در شرایطی که قیمت سوخت افزایش یافته و هزینه‌های زندگی بالا رفته است، برخی از افراد به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی گرایش پیدا کرده‌اند. این موضوع می‌تواند بر تقاضای موتورسیکلت‌ها تأثیر منفی بگذارد و به کاهش فروش منجر شود.

عدم تنوع در مدل‌ها و طراحی‌ها
محدود بودن تنوع مدل‌ها و طراحی‌ها در صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران، از دیگر چالش‌ها به شمار می‌آید. عدم ابتکار و نوآوری در طراحی محصولات باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان از خرید موتورسیکلت‌های داخلی ناامید شوند و به دنبال گزینه‌های خارجی باشند که تنوع بیشتری دارند. به طور کلی، صنعت موتورسیکلت‌سازی در ایران با چالش‌های متعددی روبرو است که برای حل آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، همکاری با برندهای معتبر بین‌المللی و توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان وجود دارد. توجه به استانداردهای کیفیت، افزایش تنوع محصولات، و پایبندی به اصول زیست‌محیطی می‌تواند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کند.

آینده صنعت موتورسیکلت در ایران
آینده صنعت موتورسیکلت در ایران به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر تغییرات جهانی در زمینه تکنولوژی، نیازهای مصرف‌کنندگان، و چالش‌های محیطی قرار دارد. به‌ویژه، توجه به مسائل زیست‌محیطی و افزایش استفاده از سوخت‌های پاک، صنعت موتورسیکلت‌سازی را به سمت تولید مدل‌های برقی و کم‌مصرف سوق می‌دهد.

توسعه موتورسیکلت‌های برقی
با افزایش نگرانی‌ها درباره آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی، تولید موتورسیکلت‌های برقی در ایران به یکی از اولویت‌های صنعت تبدیل شده است. این موتورسیکلت‌ها نه‌تنها به کاهش آلودگی کمک می‌کنند، بلکه هزینه‌های سوخت را نیز برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهند. در این راستا، برندهایی که به سمت نوآوری و تولید محصولات پایدار حرکت کنند، می‌توانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

توجه به کیفیت و تنوع محصولات
برای رقابت با برندهای خارجی و جلب رضایت مشتریان، تولیدکنندگان داخلی باید بر کیفیت و تنوع محصولات خود تمرکز کنند. طراحی مدل‌های جدید و به‌روز می‌تواند به افزایش جذابیت موتورسیکلت‌ها کمک کند و مصرف‌کنندگان را به خرید محصولات ایرانی ترغیب نماید. این تغییرات نه‌تنها به افزایش فروش کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد اشتغال در صنعت نیز می‌شود.

ایجاد همکاری‌های بین‌المللی
توسعه‌ی همکاری با برندهای معتبر جهانی و انتقال فناوری‌های جدید می‌تواند به رشد صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران کمک کند. این نوع همکاری‌ها به تولیدکنندگان ایرانی این امکان را می‌دهد که از تجربیات دیگر کشورها بهره‌مند شوند و محصولات بهتری را به بازار عرضه کنند.

نقش فروشگاه‌های آنلاین
با توجه به تغییرات در رفتار خرید مصرف‌کنندگان، فروشگاه‌های آنلاین مانند الوقسطی که مرجع خرید قسطی کالا هستند، می‌توانند نقش مهمی در آینده‌ی صنعت موتورسیکلت‌سازی ایفا کنند. این فروشگاه‌ها امکان دسترسی به موتورسیکلت‌های با کیفیت را با ارائه‌ی گزینه‌های خرید قسطی، برای قشرهای مختلف جامعه فراهم کرده و به این ترتیب، بازار را به سمت رونق بیشتری هدایت می‌کند. در نهایت، آینده صنعت موتورسیکلت در ایران بستگی به توانایی تولیدکنندگان در انطباق با تغییرات جهانی و نیازهای مشتریان دارد. با تمرکز بر کیفیت، تنوع، و نوآوری، این صنعت می‌تواند به یکی از پیشگامان در بازار موتورسیکلت‌های منطقه تبدیل شود و به تأمین نیازهای روزافزون جامعه کمک کند.

صنعت موتور سیکلت در ایران؛ آینده‌ای روشن یا … ؟
صنعت موتورسیکلت‌سازی در ایران، با تاریخچه‌ای غنی، همواره نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل شهری و رفع نیازهای متنوع مردم داشته است. از دهه‌های گذشته، ایران شاهد ورود برندهای بزرگ جهانی و همچنین رشد کارخانجات داخلی در این حوزه بوده است. دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی نقطه عطفی در این صنعت محسوب می‌شوند؛ چرا که با تغییرات اقتصادی و اجتماعی آن دوره، تحولاتی بزرگ در تولید و عرضه موتورسیکلت‌های داخلی رخ داد.اما در دهه‌های اخیر، این صنعت با چالش‌های مهمی مواجه شده است؛ از تحریم‌ها و کمبود قطعات گرفته تا نیاز به نوآوری برای رقابت با برندهای بین‌المللی. با این حال، آینده این صنعت روشن است؛ زیرا تکنولوژی‌های جدید مانند موتورسیکلت‌های برقی و کاهش آلایندگی، به‌عنوان مسیرهای نوین رشد شناخته می‌شوند. اگر تولیدکنندگان داخلی بتوانند با بهره‌گیری از این فرصت‌ها و توجه به نیازهای بازار جهانی، بر مشکلات فائق آیند، چشم‌انداز روشنی برای این صنعت متصور خواهد بود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   شیک و اتوخورده! پشت فرمان پولستار ۱ جدید
 
  
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .  
  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

ایده نگر

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

ایده پارت

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

Ngktsq

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

اینه پیشگام

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

 
 انلاین شاپ الماس پور     

معرفی شغل مکانیک خودرو

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

بررسی ریپ زدن خودرو و علت ان

علت بالا رفتن آمپر موقع کولر گرفتن

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

چگونه می توان لجنی شدن خودرو را رفع کرد و علت لجنی شدن روغن موتور چیست ؟

شایع ترین ایرادات خودرو

راه حل مشکل شایع سوختن واشر سرسیلندر پژو 405 و سمند چیست؟

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

بهترین زمان تعویض شمع خودرو و فواید تعویض ان

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

از بین بردن خراش‌های روی ماشین

شستشوی انژکتور

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

پنج دلیل اصلی خرابی پلوس خودرو +‌ روش های تعمیر

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

کاربرد درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ چیست

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

علت کار نکردن فن خودرو و نحوه حل مشکل

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

علائم خرابی سنسور دریچه گاز + نحوه عیب یابی

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

بررسی دلایل پرش دنده گیربکس اتومات + نحوه رفع مشکل

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

انواع پمپ بنزین خودرو

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

چیزهای زیادی وجود دارد که شاید درباره اتومبیل خود آنها را نمی دانید

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

علت کم شدن قدرت خودرو در سربالایی

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

همه چیز در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

علت روشن شدن چراغ چک سمند ef7

تست و تعویض پمپ بنزین ماشین

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

کنیستر (canister) چگونه کار می کند؟

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

عیب یابی استپر موتور

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

همه چیز درمورد ضدیخ

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

نشانه های خرابی ترمز

کوئل خودرو و عیب یابی

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

استارت خوردن و علت روشن نشدن ماشین

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

علت روغن ریزی سمند + رفع و عیب یابی

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

5 نشانه ی شایع کم شدن گاز کولر خودرو

ترموستات و مشکلاتش

نحوه‌ی رفع خطا و سرویس کردن سنسور اکسیژن

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

ترفندهایی ساده برای افزایش قدرت خودرو

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

همه چیز در مورد کیت تسمه تایم و اجزای ان

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

سنسور دریچه گاز چیست؟ چطور از خرابی آن آگاه شویم؟

علت کم شدن شتاب خودرو چیست؟

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

ضعیف بودن اتصال بدنه خودرو و نحوه برطرف کردن آن

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

مراحل تست پمپ بنزین

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

علت خروج اب از اگزوز

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

علت و علائم خرابی شمع خودرو

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

چرا وقتی ترمز میکنم ماشین خاموش میشه یا کم جون میشه؟

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

چه روغن موتوری مناسب چه خودرویی است؟

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

شستن و تمیز کردن دریچه گاز و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

نکات نگهداری خودرو

نکات طلایی برای نگهداری صفحه کلاچ خودرو

دلایل ریپ زدن خودرو در هنگام گاز دادن و شتاب گیری

تاریخچه شمع

نگهداری موتور xu7

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

نشتی روغن هیدرولیک

روغن سوزی موتور خودرو

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

انتخاب باتری مناسب خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

باتری خراب است یا دینام؟

علت کم جون شدن ماشین

اشتباهات رایج مکانیک ها

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

جلوگیری از دزدی و سرقت خودرو

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

اصول نگهداری از خودرو

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

انواع صدای ماشین و علت ان

همه چیز درباره شمع خودرو

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

نحوه خاموش کردن چراغ آچار

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

آشنایی با دسته موتور خودرو

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

علت کم و زیاد شدن باد کولر خودرو

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز و حین حرکت

علت خنک نکردن کولر خودرو

چرا خودروی ما داغ می کند؟

علت جوش آوردن ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه الماس پور

.: استعلام قیمت لوازم یدکی خودرو در کانال تلگرام پخش الماس پور :.

لینک کانال تلگرام
بستن