
جایگاهیابی (Positioning)
🔳 جایگاهیابی (Positioning)
🔴اجازه بدهید این قسمت را با یک سوال شروع کنیم: اگر از شما بپرسند کدام شرکت سریعترین خودروهای دنیا را تولید میکند، پاسخ شما چیست؟
🔻بگذارید حدس بزنیم: پاسخ شما فِراری است. پاسخی که بلافاصله در ذهن شما (شاید همراه با تصویری مبهم از لوگوی فراری یا رنگ قرمز آن) جا گرفت.
🔺اما… آیا واقعاً فِراری سریعترین ماشینهای دنیا را دارد؟ یعنی هیچ شرکتی نیست که یک خودرو تولید کرده باشد که همپای خودروهای فِراری آسفالت را بپیماید؟ حدس ما که غیر این است.
🔺پس اگر فراری لزوماً همیشه پرسرعتترین نیست، چرا یاد این برند افتادید؟ مفهوم جایگاهیابی، پاسخ شما را میدهد: برند فِراری در ذهن شما، با کلمۀ سرعت عجین شده است.
✅جایگاهیابی به معنی پیدا کردن یک جایگاه مشخص در ذهنِ مشتریهاست؛ آن هم جایگاهی متمایز نسبت به رقبا.
🌀جنگ اصلی برندها، نه در بازار، که در ذهن مشتری اتفاق میافتد!
🌀جنگ شما با رقبایتان، نه بر سر محصول برتر، پشتیبانی بهتر، تبلیغات جذابتر و … نیست. جنگتان بر سر جایگاه هر برند در ذهن مشتری است.

