می توان رادیاتور را قلب سیستم خنک کننده خودرو دانست. این سیستم آب رادیاتور یا مایع خنک کننده را به اطراف سر سیلندر ها و سوپاپ های موتور هدایت می کند تا گرمای آنها گرفته شده و توسط فن های خنک کننده دفع شود.

وظیفه رادیاتور خنک کردن موتور است و اگر رادیاتور وجود نداشته باشد، امکان بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور و از کار افتادن آن وجود دارد. برای آنکه رادیاتور به درستی کار کند، به آب و مایع خنک کننده (ضد یخ) نیاز دارد. بنابر این باید در فواصل زمانی معین آب رادیاتور را چک کرده و مایع خنک کننده به آن اضافه کنید تا همیشه آب رادیاتور به میزان کافی باشد.

بخش 1 از 2 : چک کردن آب رادیاتور
وسایل لازم:

دستکش
حوله یا یک تکه پارچه
مرحله اول: اطمینان حاصل کنید که موتور خنک باشد. پیش از چک کردن آب رادیاتور، باید موتور را خاموش کرده و منتظر بمانید تا دمای رادیاتور تا حدی پایین بیاید که بتوانید به راحتی به آن دست بزنید. توجه داشته باشید که قبل از اینکه درب رایاتور را باز کنید، باید موتور خنک بوده و دمای بسیار پایینی داشته باشد.

نکته: با دست زدن به درب کاپوت می توانید متوجه شوید که آیا موتور به اندازه کافی خنک شده است یا نه. اگر موتور را به تازگی خاموش کرده اید و درب کاپوت هنوز داغ است، باید حدودا نیم ساعت منتظر بمانید تا موتور خنک شود. البته در مناطق سرد، موتور در عرض چند دقیقه خنک خواهد شد.

مرحله دوم: درب کاپوت را باز کنید. پس از اینکه موتور به خوبی خنک شد، درب کاپوت را از داخل خودرو باز کرده و ضامن قفل کاپوت را بکشید. سپس درب کاپوت را کاملا باز کرده و آن را بوسیله میله نگهدارنده درب موتور ثابت کنید.

مرحله سوم: مکان درب رادیاتور را پیدا کنید. درب رادیاتور یک درب تحت فشار است که در قسمت بالای رادیاتور و بخش جلویی موتور قرار دارد.

نکته: در اکثر خودرو های جدید درب رادیاتور با برچسب مشخص شده و معمولا نسبت به درب های دیگرِ موجود در موتور بیضی شکل است. اگر درب رادیاتور خودروی شما با برچسب مشخص نشده است، می توانید به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید تا مکان آن را پیدا کنید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

مرحله چهارم: درب رادیاتور را باز کنید. یک حوله و یا یک تکه پارچه را دور درب رادیاتور بپیچید و درب را باز کرده و آن را از روی رادیاتور بردارید.

هشدار: اگر درب رادیاتور داغ است، از باز کردنِ آن خودداری کنید. این سیستم تحت فشار کار می کند و اگر درب رادیاتور را هنگامیکه موتور هنوز داغ است باز کنید، این فشار می تواند باعث ایجاد سوختگی شدید شود.
نکته: در حالیکه درب رادیاتور را می چرخانید، آن را به سمت پایین نیز فشار دهید تا راحت تر باز شود.

مرحله پنجم: سطح مایع داخل رادیاتور را چک کنید. منبع انبساط رادیاتور از جنس شفاف بوده و روی آن درجه بندی هایی برای تعیین سطح مایع رادیاتور وجود خواهد داشت. می توانید از روی این علامت ها میزان مایع خنک کننده موجود در رادیاتور را تشخیص دهید. این مایع از آب مقطر و مایع خنک کننده تشکیل شده است.

بخش 2 از 2 : اضافه کردنِ آب رادیاتور
وسایل لازم:

مایع خنک کننده
آب مقطر
قیف
دستکش
توجه داشته باشید که برای آگاهی از مشخصات مایع خنک کننده ای که باید مورد استفاده قرار دهید، می توانید به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید.

مرحله اول: منبع انبساط را پیدا کنید. پیش از این که مایعی به رادیاتور اضافه کنید، منبع انبساط را که در کنار رادیاتور قرار گرفته پیدا کنید. اگر آب رادیاتور سر ریز شود، آب اضافه ای که از آن بیرون می زند در این مخزن کوچک که در کنار رادیاتور واقع شده جمع می شود.

نکته: در بیشتر موارد برای منبع انبساط قابلیتی در نظر گرفته می شود تا بتوان مایع خنک کننده جمع شده در آن را به سیستم خنک کننده خودرو بازگرداند، بنابر این بهتر است به جای اینکه آب رادیاتور را مستقیما به خودِ رادیاتور اضافه کنید، آن را داخل منبع انبساط بریزید. با این روش مایعی که اضافه می کنید در صورت وجود فضای خالی وارد سیستم خنک کننده خودرو شده و سر ریز نخواهد شد.
نکته: توجه داشته باشید که اگر سطح آب رادیاتور پایین بوده و منبع انبساط هم پُر باشد، احتمال خراب بودنِ درب رادیاتور و سیستم سر ریز شدن وجود دارد که در اینصورت باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا نگاهی به سیستم خنک کننده خودروی شما بیاندازد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

مرحله دوم: مایع خنک کننده را با آب مقطر مخلوط کنید. برای اینکه آب رادیاتور خودروی شما ترکیب درستی داشته باشد، مایع خنک کننده و آب مقطر را با نسبت 50-50 مخلوط کنید. برای این کار می توانید از یک بطری خالی آب رادیاتور استفاده کنید: ابتدا نیمی از بطری را با آب مقطر پر کرده و سپس فضای خالی باقیمانده بطری را با مایع رادیاتور پر کنید.

نکته: توجه داشته باشید که می توانید تا 70 درصد مایع خنک کننده و 30 درصد آب مقطر نیز برای ساختن ترکیبِ آب رادیاتور استفاده کنید، اما در بیشتر مواقع نسبت نصف-نصف کارایی بیشتری دارد.

مرحله سوم: آب رادیاتور را داخل سیستم خنک کننده خودرو بریزید. اگر منبع انبساط وجود دارد، ترکیبی که برای آب رادیاتور ساخته اید را داخل آن بریزید. اگر خودروی شما منبع انبساط ندارد و یا اگر منبع انبساط قابلیت بازگرداندنِ مایع درونش به سیستم خنک کننده خودرو را ندارد، ترکیبی که برای آب رادیاتور ساخته اید را مستقیما داخل خودِ رادیاتور بریزید، فقط دقت کنید که سطح مایع از خطی که نشان دهنده پُر بودن است بالاتر نرود.

هشدار: فراموش نکنید که پس از اضافه کردنِ مایع خنک کننده تازه به رادیاتور و پیش از روشن کردن موتور، درب رادیاتور را ببندید.
مرحله چهارم: موتور خودرو را روشن کنید. دقت کنید که آیا صدایی غیر عادی به گوش می رسد یا خیر. علاوه بر این، عملکرد فن های رادیاتور را نیز چک کنید. اگر صدای دنگ دنگ، جرنگ جرنگ یا فرفر به گوش می رسد، ممکن است فنِ خنک کننده دچار اشکال شده باشد که در اینصورت در کارکرد سیستم خنک کننده خودرو اختلال ایجاد خواهد شد.

مرحله پنجم: اطمینان حاصل کنید که نشتی در سیستم خنک کننده وجود ندارد. چک کنید که لوله ها و شلنگ هایی که مایع خنک کننده در آنها جریان دارد نشتی و یا پیچ خوردگی نداشته باشند. اگر از قبل نشتی در سیستم وجود داشته، با اضافه کردنِ مایع تازه ممکن است بتوانید این نشتی را راحت تر تشخیص دهید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

اگر می خواهید سیستم انتقال قدرت خودروی شما برای مدت زمانِ طولانی عملکردی مناسب داشته و سالم بماند، باید بدانید که وجود آب رادیاتور به میزان کافی در سیستم خنک کننده خودرو تاثیر بسیار زیادی در این موضوع دارد. همانطور که می دانید، اگر سیستم خنک کننده به درستی کار نکند، امکان دارد دمای موتور بیش از حد بالا رفته و آسیب ببیند.

نکته: اگر مشاهده کردید که حتی پس از اضافه کردنِ مایع تازه به سیستم، سطح مایع خنک کننده پایین رفته است، احتمال دارد جایی در سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد که توسط شما قابل تشخیص نباشد. در این صورت باید به یک مکانیک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا سیستم خنک کننده خودروی شما را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و نشتی آن را برطرف کند.
مواقعی که در هوای گرم رانندگی می کنید و یا چیزی را یدک می کشید، حواستان به مشکلات مربوط به سیستم خنک کننده باشد. همچنین مواقعی که برای مدت طولانی در مسیر سربالایی رانندگی می کنید، زمانیکه تعداد سرنشینان خودرو زیاد بوده و یا وزنِ بارِ موجود در خودرو زیاد باشد، احتمال بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور وجود دارد.

رادیاتور خودروی شما در جلوگیری از بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور نقشی حیاتی ایفا می کند. پایین بودنِ سطحِ آب رادیاتور می تواند سبب بروز صدمات جدی به موتور خودرو شود. توجه داشته باشید که هزینه چک کردن و اضافه کردنِ آب رادیاتور بسیار کمتر از هزینه تعمیرات موتوری خواهد بود که بر اثر بالا رفتنِ بیش از حدِ دما صدمه دیده است. هر موقع مشاهده کردید که سطح آب رادیاتور پایین آمده است، توصیه می شود در اسرع وقت به آن مایع خنک کننده اضافه کنید.

تبلیغات
  جشنواره فروش بلبرینگ های FAG اورجینال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.