از میان تمامی عیب و ایرادات وارد برخودروهای ساخت داخل، مشکل شایع سوختن واشر سرسیلندر موتورهای خانواده xu7 (موتور 1800 پژو، سمند، پارس و …) از جمله پرخرج ترین و مشکل ساز ترین عیب هاست که به قول معروف برای مکانیک ها و تراشکاران تبدیل به نون و رزق و روزی شده است اما گریبان خریداران این دست خودروها را نیز گرفته و هر از چندگاهی خرج هنگفتی را به ایشان تحمیل می نماید.
قطعات بیکیفیت، تعمیرکاران بیدقت
بخشی از مشکل این است که بلوک این موتور براساس الگوی اصطلاحا بوش تر ساخته شده است و از اساس دارای حساسیت زیادی در سیستم خنک کاری خود است، اما بخش دیگر مشکل نیز به جنس نامرغوب واشر سرسیلندر برمیگردد که معمولا پس از طی شدن کیلومترهای صد هزارتایی، به تدریج دچار مشکل شده و در نهایت کارایی خود را از دست داده و مالک نگون بخت را با مخلوط شدن ناگهانی آب و روغن مواجه می کند. این در حالیست که در بازار قطعات مصرفی نیز معمولا جنس واشر سرسیلندر با کیفیت به راحتی پیدا نمی شود و خریداران در نهایت با قطعات بی کیفیتی مواجه می شوند که معمولا توسط مکانیک های بی دقت بر روی خودرو نصب می شوند و در چنین شرایطی نیز طبیعتا بازه زمانی کارکرد خودرو کاهش می یابد و دوره های تعویض واشر از 100 هزار کیلومتر اولیه به کمتر از 50 هزار کیلومتر کاهش می یابد.
بدین صورت است که رانندگان تاکسی معمولا در بازه های زمانی کوتاه مدت ناچار به تعویض واشر سرسیلندر می شوند و اگر پای صحبت های ایشان بنشینید، ممکن است با مواردی مواجه شوید که سالانه بیش از یکبار با این مشکل مواجه می شوند.
حالا راه حل این مشکل فراگیر و دردسرساز که معمولا مخارج میلیونی را به مالکین تحمیل می کند چیست؟
درگام نخست و برای خودروهای کم کارکرد می توان گفت که اصطلاح دمای ترموستات به خصوص در شهرهای جنوبی کشورمان می تواند راه حل قابل قبولی باشد. در واقع خودروسازان با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، موتور خودرو را براساس دمای کارکرد بالا تنظیم می نمایند (چرا که در این حالت احتراق کامل تر انجام می شود)، اما در عوض با توجه به ضعف کیفیت، احتمال آسیب دیدگی به قطعات موتور افزایش می یابد، پس کاهش دمای ترموستات فابریک می تواند کمک کننده باشد.
در همین راستا استفاده از روش های نرم افزاری برای کاهش دمای فعال شدن فن دور کند و دور تند نیز کارساز خواهد بود. اینکار از طریق ریمپ ecu خودرو قابل انجام است.
همچنین می توان از روش های سخت افزاری نیز برای کاهش دمای فن زدن استفاده کرد که البته نیازمند انجام تغییراتی در سیم کشی و استفاده از حسگر دمای اب با درجه پایینتر است.
در نهایت برخی از کارگاه های واشرسازی در کشور نیز پس از سال ها مواجه با انبوهی از خودروهای معیوب، واشرهای سرسیلندر تقویت شده با ورق های مس و مواد مستحکم دیگری را خانواده موتور xu7 تولید کرده اند که یافتن آن ها در بازار قطعات یدکی نیز کار چندان دشواری نیست. در واقع می توان گفت که در این مورد خاص، برخی از جنس های کارگاهی نسبت به جنس های کارخانه ای و تولید انبوه برتری دارند، بنابراین در صورت مواجه با واشر سرسیلندر خراب، توصیه می کنیم تا با کمی دقت، سعی نمایید بهترین جنس ممکن را انتخاب کرده تا بلکه از تکرار زود هنگام این عیب پر هزینه کاسته شود.
- پایان پیام