
معرفی خودرو ؛ مزایا و معایب SWM G01
👨💻 کراساوور SWM G01 یکی از جدیدترین دستپروردههای سرزمین چین است که اخیرا عزم بازار کشور ما را کرده است تا ضمن جبران ناکامیهای «سیف خودرو» در عرضه محصولات سوبارو و بیسو، خود را بهعنوان یک شاسیبلند خوشاستایل، اسپرت و خانوادگی به مشتریان ایرانی معرفی کند.
SWM در اصل یک برند موتورساز از کشور چکمهایشکل ایتالیا تحت عنوان svvm است که فعالیت خود را طی سال ۱۹۷۱ در عرصه تولید انواع موتورسیکلت آغاز کرد. با توجه به مشکلات مالی بهوجودآمده برای این شرکت، کمپانی چینی شاینری shineray در سال ۲۰۱۴ مالکیت آن را برعهده گرفت و با تغییر لوگو svvm به اس دبلیو ام، (speedy working motors) خونی تازه به رگهای این صنعتگر پیر اروپایی تزریق کرد.

جالب است بدانید کمپانی شاینری یکی از زیرمجموعههای گروه خودروسازی برلیانس به شمار میرود و با این حساب، اقدام در جهت تولید خودرو توسط گروه صنعتی SWM چندان غیرعادی به نظر نمیرسد. در همین راستا، مسئولان شرکت swm علاوه بر تداوم روند تولید موتورسیکلت، به حوزه ساخت خودروهای کراساوور نیز وارد شدند و در حال حاضر محصولاتی چون ایکس۳، ایکس ۷، جی ۰۱ و… را در سولههای صنعتی خود به تولید میرسانند. شرکت سیف خودرو پس از آنکه در عرضه محصولات بیسو چندان موفق ظاهر نشد، فورا به سراغ برند swm رفت و دو نسخه معمولی و اسپرت از مدل G01 را در سبد تولیدات خود جای داد.
معرفی SWM G01

اس دبلیو ام G01 کراس اووری جمعوجور با طراحی نسبتا جوانپسند، بهروز و متعادل است که میتواند بسیاری از افراد را نسبت به جلوههای بصری خود راضی و خرسند کند؛ بهویژه تیپ اسپرت این خودرو یعنی مدل G01F به دلیل بهرهمندی از کیت بدنه اسپرت، ظاهری بهمراتب تهاجمی و مهیج در برابر چشمان بینندگان به نمایش میگذارد و یکی از اسپرتترین کراساوورهای خانوادگی حال حاضر بازار کشور از لحاظ شاخصههای بصری به شمار میرود. با این حال، هر دو تیپ معمولی و اسپرت swmG01 از لحاظ فنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دوی آنها توان خروجی خود را مدیون یک پیشرانه ۴سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر هستند.
حداکثر قدرت و بیشینه گشتاور این پیشرانه، به ترتیب برابر با ۱۵۵ اسببخار و ۲۲۰ نیوتنمتر است که به واسطه یک جعبهدنده ۶سرعته اتوماتیک به سوی چرخهای جلو ارسال میشود. این کراساوور شهری ۱۵۶۰ کیلوگرمی میتواند ظرف مدتزمان ۱۳ ثانیه فرایند شتابگیری صفرتاصد را به انجام برساند و نهایتا از حد سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است که کمی زیاد به نظر میرسد.
مزایا و معایب SWM G01

مسلما کراساوور چینی سیف خودرو همچون هر اتومبیل دیگری دارای نقاط قوت و ضعف مختلف است که در ادامه، به شاخصترین آنها اشاره خواهد شد:
نقاط قوت SWM G01
در ادامه، به بررسی نقاط قوت این خودرو میپردازیم:
۱٫طراحی زیبا و جوانپسند

یکی از مهمترین نقاط قوت کراساوور چینی اس دبلیو ام G01 طراحی دلربا و جوانپسند آن است. بهویژه، نسخه G01F بهواسطه بهرهمندی از کیت بدنه اسپرت، شمایل مهیج خود را به رخ رقبای همرده میکشاند و از مشتریان جوانتر دل میبرد. دریچه بزرگ هواکش سپر جلو به همراه دیفیوزر جذاب سپر عقب که دو سراگزوز کرومی در جوانب آن به سبک خودروهای سوپراسپرت رخنمایی میکنند، از جمله شاخصههای بصری دلنشین G01 به شمار میروند.
۲٫تجهیزات رفاهی ایمنی بیشتر از رقبا
کراس اوور SWM G01در بحث تجهیزات رفاهی ایمنی نسبت به رقبای همرده موجود در بازار کشور، یک سروگردن بالاتر ظاهر شده است و ضمن بهرهمندی از رادارهای هشدار پیشرفته نظیر هشدار نقاط کور، خروج از خط، اخطار تصادف، تشخیص اشیا متحرک و…، از کیسههای هوای متعدد، گرمکن و تهویه صندلی راننده، سانروف، ورود و استارت دکمهای، شارژر بیسیم و… نیز بهره میبرد. به همین دلیل، یکی از فولترین کراس اوورهای لوکس چینی در بازار ایران است و از این حیث، به راحتی میتواند احتیاجات مشتریان گوناگون را به حدی رضایتبخش برآورده سازد.
۳٫کابین نسبتا زیبا، جادار و باکیفیت

پس از ورود به فضای کابین G01، از دیدن طرح نسبتا مدرن و چشمنواز آن خشنود خواهید شد. همچنین استفاده از رویههای نرم در بخشهایی از داشبورد و تودریها، سبب باکیفیتتر بهنظررسیدن ادوات داخلی نسبت به برخی رقبای مشابه است. روکش چرمی صندلیها و فرم مناسب آنها نیز از لحاظ ارگونومی، امتیاز قابلقبولی را کسب میکنند و خستگی ناشی از مسافرتهای طولانی را تا حد امکان از بدن سرنشین دور خواهند کرد. از طرف دیگر، بهواسطه فاصله ۲۷۵۰ میلیمتری بین محور چرخهای این خودرو، شاهد فضایی نسبتا جادار جهت حضور ۵ سرنشین بزرگسال درون کابین swm g01 هستیم.
نقاط ضعف SWM G01
پس از بررسی نقاط قوت این خودرو، نوبت به بررسی معایب آن میرسد:
۱٫شتابگیری ضعیفتر از رقبا

با توجه به حجم نهچندان زیاد پیشرانه G01 و علیرغم بهرهمندی از سامانه پرخوران یا توربوشارژ، شتاب صفرتاصد این خودرو چنگی به دل نمیزند و حدود ۱۳ ثانیه برآورد شده است که در قیاس با برخی حریفان نظیر جک اس ۵ و چری تیگو ۷، خیلی رضایتبخش به نظر نمیرسد.
مطمئنا اگر شرکت سازنده بخش فنی این خودرو را نیز با نمای ظاهری اسپرت آن هماهنگ میکرد و پیشرانه قدرتمندتری را برای آن در نظر میگرفت، اس ام دبلیو G01 به راحتی میتوانست یکی از خودروهای محبوب قشر جوان کشور ما باشد.
۲٫خدمات پسازفروش ضعیفتر و کمبود قطعات یدکی نسبت به حریفان
محصولات چری و جک بهواسطه حضور گسترده و طولانیمدت در بازار ایران، از لحاظ خدمات پسازفروش و لوازم یدکی، با مشکل جدی مواجه نیستند؛ اما G01 از سوی یک کمپانی کوچک ایرانی با تیراژ محدود روانه بازار شده است و در حال حاضر، گستردگی خدمات پسازفروش و وفور لوازم یدکی آن، قابل قیاس با جک S5 و چری تیگو۷ نیست.
چنین موضوعی، در کنار سابقه نهچندان درخشان سیف خودرو در عرضه کوتاهمدت محصولات کمپانیهای سوبارو و بیسو، میتواند باعث ایجاد حس عدم اطمینان در خریدار شود و نظر بسیاری از مشتریان را به سوی سایر خودروهای رقیب بکشاند.
۳٫ایمنی پایینتر از حریفان
خودرو SWM G01 در تست بهعملآمده از سوی موسسه سی انکپ چین، تنها ۲ ستاره ایمنی از ۵ امتیاز کامل این آزمون را کسب کرده است که بههیچوجه قابلقبول محسوب نمیشود؛ بهویژه که رقبایی همچون چری تیگو ۷ و جک S5 موفق به دریافت هر ۵ ستاره ایمنی این موسسه چینی شدهاند.
گرچه اس ام دبلیو G01 از نظر تجهیزات ایمنی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد، اما این ستارههای اندک بهوضوح خبر از استحکام بسیار ضعیف بدنه این کراساوور تازه نفس دارند.
۴٫ بازار خریدوفروش نهچندان پررونق

قاعدتا زمانی که محصولی از یک برند گمنام چینی بهواسطه یک شرکت کوچک ایرانی راهی بازار کشور میشود، مشتریان به این سادگیها سرمایه خود را به سمت خرید آن گسیل نخواهند کرد. این موضوع، بر بازار خریدوفروش swm G01 سایه افکنده است و به دلایل دیگری که در بالا ذکر شد، استقبال مشتریان از این خودرو به اندازه محصولات جک و چری پررونق نیست.
با این وجود، برخی افراد که به دنبال یک کراساوور زیبا، جذاب و با امکانات رفاهی مناسب هستند، علیرغم بازار خریدوفروش ضعیفتر، ممکن است نسبت به خرید این خودرو روی خوش نشان دهند.
کلام آخر

درنهایت، بهعنوان جمعبندی این بحث، باید گفت که SWM G01 بهواسطه مزیتهای متعدد خود، از طراحی ظاهری چشمنواز گرفته تا امکانات گسترده رفاهی، کابین جادار و سایر موارد اشارهشده فوق، میتواند بهعنوان یک کراساوور شهری میانرده، خدماتی شایان توجه و تحسینبرانگیز برای کاربران و مالکان خود بههمراه بیاورد.
در این بین، سطح ایمنی پایینتر این خودرو نسبت به برخی رقبا، شاید چندان در نظر خریداران ایرانی تاثیرگذار جلوه نکند؛ اما با این حال، برخی از مشتریان به این مورد نیز توجه ویژه نشان خواهند داد و احتمالاً به سوی محصولات ایمنتر گام خواهند برداشت.
نکته مهمتری که میتوان آن را پاشنه آشیل SWM G01 تلقی کرد، خدمات پسازفروش نامطمئن و به طور کلی دورنمای عرضه این خودرو در بازار ایران است؛ بهویژه که در گذشته نهچندان دور، سیف خودرو نیز از این جهت چندان دلگرمکننده ظاهر نشده و SWM را بهعنوان سومین همکار خود، بعد از دو مرتبه ناکامی در شراکت با سایر برندها برگزیده است.

