اخبار,  دنیای خودرو,  ساخت ایران

مقایسه دو موتور EF7 و TU5 ؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟

دو موتور EF7 و TU5 در بسیاری از محصولات ایران خودرو به کار گرفته می‌شوند؛ اما این دو پیشرانه چه تفاوتی دارند و کدام یک بهتر است؟

گروه صنعتی ایران خودرو بسیاری از هاچ‌بک‌ها و سدان‌های خود را به همراه دو موتور EF7 و TU5 تولید و به بازار ایران عرضه می‌کند؛ اما این دو پیشرانه چه تفاوت‌هایی دارند؟ کدام یک بهتر است؟ در ادامه برای پاسخ به این دو پرسش مشخصات، میزان استهلاک و عملکرد آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه موتور EF7 با موتور TU5

آشنایی با موتور TU5 

موتور TU5 جزو یکی از معروف‌ترین موتورهای گروه خودروسازی پژو سیتروئن بوده که در سال‌های نه چندان دور بسیاری از محصولات اقتصادی و میان‌رده این گروه از آن بهره می‌بردند. این موتور عضو کوچکی از موتورهای سری TU گروه پژو سیتروئن نیز محسوب می‌شود که سری نخست آن در سال ۱۹۸۶ میلادی به عنوان جایگزین پیشرانه‌های سری X در محصولات این گروه به کار گرفته شد.

موتور TU5 نخستین بار به همراه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار ایران راه پیدا کرد و در همان ابتدا موفق شد با ویژگی‌هایی نظیر توان خروجی قابل قبول، مصرف سوخت بهینه و استهلاک پایین خود نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

موتور tu5

موتور TU5 را باید مدل ارتقا پیدا کرده پیشرانه TU3 دانست که پژو آن را روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نصب کرده بود، اما به دلیل مشکلات فنی متعدد و ضعف‌های زیاد در شتاب و قدرت کنار گذاشته شد و پژو سیتروئن به جای این موتور از مدل ارتقا پیدا کرده آن یعنی موتور TU5 استفاده کردند.

آشنایی با موتور EF7 

ایپکو که به عنوان شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران خودرو از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را شروع کرد در سال ۱۳۸۳ پروژه تولید پیشرانه ملی EF7 را در دستور کار خود قرار دارد. ایپکو سرانجام در سال ۱۳۸۵ طی همکاری با شرکت F.E.V آلمان توانست نخستین مدل موتور EF7 را تولید کند. هرچند این پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ از لحاظ ساختار به پیشرانه‌های K4M و TU5 شبیه بوده، اما از تطبیق‌پذیری بیشتری با گاز طبیعی بهره می‌برد.

موتور EF7

موتور EF7 در سال‌های اولیه عرضه به دلیل مشکلاتی در سیستم برق و قسمت‌های دیگر، اعتراض مشتریان را به همراه داشت و همچنین تعمیرکاران نیز به دلیل عدم آشنایی با آن و عدم دسترسی به قطعات یدکی از این پیشرانه انتقاد کرده بودند؛ اما ایران خودرو بسیاری از این مشکلات را در سال ۱۳۹۲ برطرف کرد. از این رو مشتریان و تعمیرکاران اکنون کمتر از این پیشرانه انتقاد می‌کنند.

کدام خودروها از موتور EF7 و TU5 بهره می‌برند؟

گروه صنعتی ایران خودرو در بسیاری از محصولات خود از دو پیشرانه EF7 و TU5 استفاده می‌کند. موتور TU5 که نسخه ارتقا پیدا کرده TU3 به شمار می‌رود در ابتدا روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به کار گرفته شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با این پیشرانه جدید در لیست محبوب‌ترین هاچ بک‌های بازار ایران نیز قرار گرفت.

موتور EF7

هرچند موتور TU5 روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عملکرد بسیار درخشانی داشت، اما این پیشرانه روی خودروهایی چون پژو ۴۰۵، رانا، پژو پارس و دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس نتوانست آنچنان درخشان ظاهر شود. البته از مزایای موتور TU5 در این خودروها می‌توان به مصرف سوخت بهینه و عملکرد نرم و کم‌صدا اشاره کرد.

موتور EF7

موتور EF7 معمولا با خانواده سمند همراه است و بسیاری از مالکان خودروهای سمند با این پیشرانه آشنایی دارند. با توجه به این که موتور EF7 نخستین موتور رسمی پایه گازسوز کشور محسوب می‌شود و گاز نیز سوخت اصلی برای احتراق این پیشرانه است، استفاده از این پیشرانه برای مالکان مقرون‌به‌صرفه بوده و توانست نگاهی بسیاری را به خود جلب کند. از این رو دوگانه‌سوزی را باید یکی از مهم‌ترین مزایای این پیشرانه دانست.

مشخصات فنی موتور EF7 و TU5

موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی‌سی و ۱۶ سوپاپ خود می‌تواند قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر را به تولید برساند. البته چنین پیشرانه‌ای در سدان سنگین‌وزن پژو پارس دارای عملکرد ضعیفی بوده و به همین دلیل مالکان از آن انتقاد می‌کنند، اما شتاب و قدرت آن برای هاچ بک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در سطح قابل قبولی قرار دارد.

موتور EF7 نیز با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی و ۱۶ سوپاپ قادر است قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر را به تولید برساند. این موتور که معمولا در خودروهای سمند به کار گرفته می‌شود توانسته تا حدودی رضایت مالکان را به خود جلب کند. به طور کلی موتور EF7 از لحاظ مشخصات فنی نسبت به TU5 در سطح بهتری قرار دارد.

مزایا و معایب موتور TU5

مواردی چون هزینه نگهداری نسبتا مناسب، مصرف سوخت بهینه، استاندارد آلایندگی بالاتر، صدای کمتر، قدرت قابل قبول نسبت به حجم موتور و شتاب قابل قبول به عنوان مزایای موتور TU5 محسوب می‌شوند. از معایب این پیشرانه نیز می‌توان به مواردی چون حساسیت به تعویض روغن، تکنولوژی ساخت قدیمی و بالا بودن همیشگی دما اشاره کرد.

مزایا و معایب موتور EF7

موتور EF7 نیز مزایایی چون جدید بودن تکنولوژی ساخت، دوگانه سوز بودن، کیفیت بالای قطعات و تولید قدرت بیشتر نسبت به موتور TU5 را به همراه دارد و همین موارد آن را نسبت به موتور TU5 در سطح بالاتری قرار می‌دهد.

مواردی چون قیمت نسبتا بالا، کیفیت پایین دسته موتور استاندارد، کمبود قطعات، هزینه تعمیر بالا و روغن‌ریزی در اویل ماژول به عنوان معایب این پیشرانه ملی محسوب می‌شوند.

کدام موتور بهتر است؟

بررسی مزایا و معایب موتور EF7 و TU5 نشان می‌دهد این دو پیشرانه تا حدودی در یک سطح قرار دارند و نمی‌توان یکی از آنها را برنده قطعی این مقایسه معرفی کرد.

در واقع پیشرانه TU5 با توجه به این که در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد توانسته با مصرف سوخت مناسب و تولید صدای کم، نگاه مشتریان را به خود جلب کند. در طرف مقابل نیز پیشرانه EF7 از مشخصات فنی بهتری بهره می‌برد و به دلیل این که یک پیشرانه دوگانه سوز محسوب می‌شود توانسته به گزینه محبوبی در بازار تبدیل شود. همچنین موتور EF7 روی خودرو سمند عملکرد درخشانی داشته است.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه الماس پور

اکنون می توانید از طریق کانال تلگرام ما را دنبال کنید

عضویت در کانال
بستن