خودرو دنده ای و خودرو اتوماتیک مشتریان خاص خود را دارند؛ اما از میان خودرو دنده دستی و خودرو گیربکس اتومات کدام یک بهتر است؟

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک برای مشتریان خود تجربه رانندگی آسان‌تر و لذت‌بخش‌تری را به‌همراه دارند. در طرف مقابل سطح رانندگی با خودروهای دنده دستی هیجانی‌تر بوده و استهلاک آنها نیز کمتر است. از این رو این سوال مطرح می‌شود خودرو دنده ای بهتر است یا خودرو اتوماتیک؟ در ادامه با بررسی معایب و مزایای آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مقایسه خودرو دنده ای با خودرو اتوماتیک

بررسی مزایای خودرو اتوماتیک
رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک برای رانندگان راحتی بیشتری را به‌همراه دارد و آنها به‌خصوص در مسافرت‌های طولانی شهری یا حتی بین‌شهری نسبت به خودرو دنده دستی کمتر احساس خستگی خواهند کرد. ضمن این‌که در مسیرهای پرترافیک نیز که توقف‌های کوتاه و متوالی وجود دارد، گیربکس اتوماتیک به‌خوبی کارایی خود را نشان می‌دهد.

همچنین خودرو اتوماتیک برای رانندگان تازه‌کار نیز بهتر خواهد بود؛ چرا که معمولا عملیات کلاچ‌گیری با خودروهای دستی و تعویض دنده به‌عنوان یکی از سخت‌ترین بخش‌های یادگیری رانندگی برای افراد تازه‌کار محسوب می‌شود. این در حالی است که فرایند کلاچ‌گیری در خودروهای اتومات وجود نداشته و دیگر رانندگان تازه‌کار استرس خاموش شدن خودرو پس از کلاچ‌گیری و تعویض دنده‌های متوالی را نخواهند داشت.

در خودروهای دنده اتومات دیگر راننده به انجام عملیات اضافه برای معکوس کشیدن و درگیر شدن با اهرم تعویض دنده نیازی نخواهد داشت و فقط با استفاده از ترمز می‌توانند خودرو را متوقف کند، اما در خودروهای دنده دستی رانندگان علاوه بر ترمز باید از کلاچ و دنده معکوس نیز استفاده کنند که همین موارد، طولانی‌تر شدن عکس‌العمل رانندگان و بروز تصادف در مواقع بحرانی را به‌همراه خواهند داشت.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   پایان دوران سلطنت شاسی‌بلندها؛ مدیر طراحی کیا از آینده صنعت خودروسازی می‌گوید

به‌طور کلی از مزایای خودروهای اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسان‌تر بودن رانندگی
عدم خستگی راننده در مسافرت‌های طولانی و مسیرهای پرترافیک
مناسب بودن برای رانندگان تازه‌کار
ایمنی بیشتر به‌دلیل واکنش سریع راننده در مواقع بحرانی
بررسی معایب خودرو اتومات
از معایب خودروهای دنده اتوماتیک می‌توان به گران‌تر بودن آنها نسبت به مدل‌های دنده‌ای اشاره کرد. از این رو مشتریان هنگام خرید آنها باید بودجه بیشتری را صرف کنند. همچنین گیربکس‌های اتوماتیک از قطعات بسیار گران‌تر و حساس‌تری بهره می‌برند و روغن آنها نیز از روغن گیربکس‌های دستی گران‌تر بوده که همین موارد در کنار دستمزدها، هزینه نگهداری را افزایش خواهد داد.

علاوه بر این، میزان مصرف سوخت گیربکس‌های اتوماتیک به‌خصوص در خودروهای مجهز به مبدل گشتاور نسبت به مدل‌های دستی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر بوده و این موضوع نیز هزینه‌های نگهداری خودروهای اتوماتیک نسبت به دنده دستی را افزایش می‌دهد.

بالا بودن حساسیت گیربکس اتوماتیک نسبت به سلامت و کیفیت روغن نیز یکی دیگر از معایب گیربکس اتوماتیک محسوب می‌شود. اگر روغن گیربکس دستی به‌موقع عوض نشود، مشکلاتی چون کند شدن عملکرد گیربکس، ایجاد سروصدا و تقه زدن هنگام تعویض دنده را به‌همراه دارد.

گفتنی است برخی از روغن گیربکس‌های اتوماتیک شرکت‌های معتبر دائمی بوده و تا خراب شدن گیربکس که به باز شدن و اورهال کامل گیربکس نیاز باشد، به تعویض روغن نیازی نخواهند داشت. این در حالی است که روغن‌های گیربکس اتوماتیک در بازار ایران به تعویض به‌موقع نیاز دارند تا با مشکل مواجه نشوند.

به‌طور کلی از معایب خودروهای اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   دوچرخه کوهستان پژو وسیله نقلیه‌ای مناسب برای مسیرهای کوهستانی

بالا بودن هزینه نگهداری به‌خصوص قیمت بالای روغن‌های استاندارد
بالا بودن قیمت قطعات یدکی و دستمزدها
بالا بودن قیمت خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک
بالا بود حساسیت نسبت به کیفیت روغن

به‌طور کلی در پاسخ به این پرسش که خودرو دنده ای بخریم یا اتوماتیک باید گفت قطعا خرید خودرو اتوماتیک نسبت به خودرو دنده دستی در اولویت است؛ چرا که لذت بیشتر رانندگی به‌خصوص کار با گیربکس اتوماتیک جزو مهم‌ترین مزیت‌های خودروهای اتوماتیک به‌شمار می‌رود.

البته بالا بودن استهلاک، بالا بودن هزینه‌های نگهداری و همچنین بالا بودن قیمت خودروهای مجهز به گیربکس اتومات برای کسانی که بودجه محدودی دارند، باید مورد توجه قرار بگیرد و آنها در صورت محدود بودن بودجه می‌توانند به سراغ خرید خودروهای دنده ای بروند؛ چرا که مصرف سوخت این خودروها و هزینه نگهداری آنها نیز کمتر است.

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

پخش الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

  
همچنین میتوانید مطالعه کنید :   کانال پخش لوازم یدکی الماس پور


   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *