در طول مدت ۲ سال، ۳ بار پمپ بنزین ماشین سوخت! که باعث شد چند چیز در باره پمپ بنزین ۲۰۶ یاد بگیرم !

الماسپور به نقل از هومان : قبل از اینکه بار اول پمپ بنزین بسوزد، برای مدت طولانی صدایی زوزه مانند در اتاق شنیده می شد. از یک مکانیک در این باره سوال کردم اما آنرا چیز مهمی ندانست. چند روز قبلش در جاده که با سرعت می رفتم برای کاری توقف کردم که به محض توقف ماشین خاموش شد اما باز روشن شد. چند روز بعد ماشین را پارک کردم و رفتم، وقتی برگشتم ماشین دیگر روشن نشد.

ماشین را تا تعمیر گاه بکسل کردم و تعمیر کار فقط موتور پمپ را عوض کرد و نه کل پمپ را، و این پمپ چند ماه بیشتر کار نکرد.

بار دوم تازه از خانه حرکت کرده بودم که ماشین خاموش شد. فهمیدم که دوباره پمپ بنزین سوخته و باز ماشین را به تعمیر گاه بکسل کردم. این یکی مکانیک گفت خیلی بهتر است کل پمپ بنزین را عوض کنم و من هم یک پمپ ۹۰ تومانی خریدم. خود مکانیک گفت که ۱۶۰ تومانی اش را دارد. این یکی حدود ۱ سال کار کرد و سوخت!

بار سوم، دو ماه ماشین خوابیده بود و در خلال این مدت فقط چند بار استارت خورده بود. روشن کردم رفتم باک را پر از بنزین سوپر کردم. نیم ساعتی راندم که باز ماشین خاموش شد. دوباره بکسل کردم و رفتم پیش مکانیک اولی و مثل بار اول فقط موتور پمپ را عوض کردم. برایم یک پمپ که می گفت فابریک است نصب و ۶ ماه هم تضمین کرد! که خیلی بیشتر کار کرد.

(دی ماه ۱۳۹۱) بعد از این باز هم پمپ سوخت و آنرا عوض کردم، ماجرا مربوط به تابستان است. این بار از چند وقت قبل وقتی هوا فوق العاده گرم بود ماشین خاموش می شد چون پمپ از کار می افتاد و فهمیدن آن هم سخت بود که علت از کجاست چون وقتی تعمیرگاه رفتم و در مسیر لوله ها فشار سنج بستند به قول خودشان فشار نمی انداخت (از ۴ بار پایین نمی آمد) یکبار که همینطور شد از شانس در پمپ بنزین بودم و وقتی بنزین زدم درست شد چون بنزینی که تازه وارد باک شد خنک بود.

هوای پمپ را داشته باشید!

بعد از این، در جایی خواندم که چون پمپ درون بنزین قراردارد و بدین ترتیب خنک شود، وقتی باک خالی باشد و پمپ بیرون از بنزین قرارگیرد نمی تواند به خوبی خنک شود و احتمالا به تدریج باعث سوختن آن می شود. تا قبل از این همیشه می گذاشتم باک به ته برسد! حالا وقتی باک از نصف کمتر می شود آنرا پر می کنم.

(دی ماه ۱۳۹۱) البته پیاله پمپ همیشه پر از بنزین است ولی حجم آن کم است چون بنزین از پایین ترین سطح باک مکیده می شود اما وقتی باک پر باشد سطح بنزین بالا تر از لبه پیاله است و به پمپ کمتر فشار می آید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

وقتی که پمپ بنزین کار نمی کند

پژو ۲۰۶ خودرویی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری بوده و پمپ بنزین آن الکترو پمپ است. مثل خیلی از ماشین های مشابه وقتی قبل از استارت سویچ را باز می کنیم صدای پمپ را می شنویم و صبر می کنیم تا خاموش شود و آنگاه استارت می زنیم.

(دی ماه ۱۳۹۱) به این دلیل که پشت انژکتور باید بنزین با فشار ۴ بار وجود داشته باشد. وقتی مدتی ماشین خاموش باشد بنزین از لوله خارج شده و فشار ندارد. وقتی بلافاصله بعد از خاموش کردن سوئیچ باز شود پمپ کار نمی کند چون هنوز در لوله ها فشار لازم هست.

وقتی پمپ بنزین می سوزد دیگر با باز کردن سویچ صدایی نمی شنویم. برای دقیق تر شدن می توانیم تشک صندلی را بلند کنیم و گوش را به پمپ نزدیک کرده از شخص دومی بخواهیم که سوییچ را باز کند.

وقتی که پمپ بنزین سوخته باشد یا ضعیف شده باشد ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود. البته همیشه علت از پمپ بنزین نخواهد بود.

یک مرحله از این جلوتر این است که درپوش روی پمپ بنزین را برداریم و لوله رفت یا برگشت بنزین را از پمپ جدا کنیم و ببینیم با باز کردن سوییچ آیا بنزین جریان می یابد یا نه. البته چون این کار باعث بیرون ریختن بنزین می شود باید با احتیاظ و احتراز از نزدیکی هر نوع شعله و آتش مثل شعله سیگار انجام شود و البته بهتر آن است که با یک شلنگ کمکی که به خروجی پمپ یا شلنگ آن وصل می کنیم، بنزین را به خارج از ماشین هدایت کنیم و یا در ظرف دیگری بریزیم، البته اگر هیچ بنزینی خارج شود. حتی ممکن است پمپ کار کند اما ضعیف شده باشد و فشار لازم را تولید نکند.

البته باید توجه داشته باشید که این احتمال هم هست که کار نکردن پمپ بنزین به خاطر قطع شدن برق آن باشد و برای اطمینان کامل باید پمپ در تعمیر گاه و با منبع تغذیه مجزا تست شود.

داستان کوتاه!

در خیابان می رفتم که متوجه استارت خوردن اما روشن نشدن پژو ۲۰۶ ی شدم. نزدیک رفتم و احتمال دادم از پمپ بنزین ماشین باشد. صاحب ماشین گفت که تازه از تعویض روغن می آید و همه صافی ها و فیلتر ها را نیز عوض کرده. یکی دیگر از سرنشینان گفت که وقتی استارت زده می شود از زیر ماشین بنزین می ریزد. فهمیدم که از محل اتصال شلنگ بنزین و صافی بنزین است. آنرا برایشان وصل کردم.

تعمیر یا تعویض؟

پمپ الکتریکی تعویضی است و بست شلنگ که در محل اتصال لوله خرطومی به خروجی پمپ بسته شده دیده می شود.

تعمیر پمپ بنزینی که سوخته بوسیله تعویض فقط الکترو پمپ آن کم هزینه تر است اما مشکلاتی به همراه دارد. اول اینکه پیدا کردن الکترو پمپ بدرد بخور مشکل است و ممکن است حتی به شما پمپ پرایدی بدهند چون از قرار معلوم می شود آنرا در ۲۰۶ نصب کرد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

دوم اینکه در درون محفظه پمپ لوله های خرطومی به الکترو پمپ وارد و از آن خارج شده است که به طور فابریک پرس شده هستند اما وقتی الکترو پمپ تعویض می شود آن لوله های خرطومی را با بست شلنگ متصل می کنند. در نتیجه این امکان هست که بست ها خوب سفت نباشند و بنزین به خوبی پمپاژ نشود و موقع حرکت ماشین ریپ می زند. دفعه اول که پمپ را تعمیر کردم همین اتفاق افتاد.

تعویض کل مجموعه پمپ بنزین خیلی بهتر است به شرطی که نوع مرغوب آنرا استفاده کنید و گرنه یک تعمیر خوب بهتر از تعویض بد است!

سیستم اندازه گیری مقدار بنزین در باک هم روی همین مجموعه سوار است که اگر کل پمپ را تعویض کنید، این سیستم نیز تعویض خواهد شد و اگر جنس نامرغوب باشد در این قسمت نیز ممکن است مشکلاتی بروز کند. مثلا گاهی اوقات ممکن است ببینید که آمپر بنزین کمتر از آن چیزی نشان می دهد که در باک است. این مورد هم اوایلی که در بار دوم پمپ سوخته بود و کل مجموعه را تعویض کرده بودم پیش می آمد. اما کم کم درست شد و احتمالا حرکت شناور روان شد چون شناور هم به مجموعه وصل است.

تعویض پمپ بنزین

تعویض کل پمپ بنزین ۲۰۶ کار مشکلی نیست اما باز و بسته کردن دریچه آن بسیار مشکل است.

هر سه بار که برای تعمیر پمپ بنزین به بعمیر گاه رفتم شاهد بودم که با ضرب و زور قلم و چکش و حتی دو نفری آنرا باز و بسته کردند.

دو بار سعی کردم در آنرا باز کنم اما نتوانستم و وقتی از مکانیک پرسیدم گفت که قلق دارد! اما به نظر نمی آید که این قلق در فرانسه اختراع شده باشد. مخصوصا که روی این درپوش دو برآمدگی و سوراخ تعبیه شده که ذهن مرا به سمتی برد که یک آچار برای باز و بسته کردن درپوش پمپ بنزین ۲۰۶ بسازم. البته ابزار مخصوصی برای این کار وجود دارد اما من ندیدم فقط شنیدم.

البته این آچار شباهتی به آچار های معمولی ندارد و شاید حتی بتوان آنرا نوعی پیچ گوشتی هم نامید!

بدون ابزار دو نفر باید یکی مثل شکل ضربه بزند و دیگری فشار وارد کند.

چند نکته در مورد باز کردن سوکت برق و شلنگ ها

  • برای جدا کردن سر شلنگ های منتهی به پمپ بنزین باید ضامن آنرا به پایین فشار دهید و آنرا بکشید. ممکن است ضامن خیلی سفت باشد و با فشار نوک انگشت به اندازه لازم پایین نرود، از این رو از وسیله ای مثل سر پیچ گوشتی کمک بگیرید. نظیر این سر-شلنگ در سایر قسمت ها نیز هست که در صورت لزوم به همین ترتیب باید جدا شوند مثل وقتی که بخواهیم صافی بنزین که زیر خودرو است را تعویض کنیم. موقع بستن فقط باید سر-شلنگ را در لوله فشار داده – تا صدای تق شنیده شود – و کاری به ضامن نداریم.

  • سوکت برق هم دارای خار و ضامنی است که مانع از بیرون آمدن آن می شود اما دسترسی به آن مشکل تر از ضامن شلنگ است. برای آزاد کردن این ضامن باید از یک پیچ گوشتی بسیار نازک یا تکه ای سیم مفتولی باریک که آنرا دولا کرده باشید استفاده کنی

  • مجموعه پمپ بنزین در راستای بالا-پایین دارای فنری است که باعث می شود وقتی از جای خود خارج می شود، مقداری بلند تر شود. موقع باز کردن این خاصیت مشکلی ایجاد نمی کند اما در هنگام بستن، وقتی واشر لاستیکی (O-Ring) را در جای خود گذاشتید و پمپ را – در جهت درست – به داخل باک قرار دادید، باید آنرا با دست به پایین فشار داده و نگهداریم تا در پیچی پمپ بسته و کاملا سفت گردد.
    هنگام بستن پمپ، جاگذاری واشر لاستیکی بسیار مهم است زیرا اگر به طور صحیح قرار نگیرد، بنزین به داخل چاله پمپ نشت کرده بوی بنزین در اتاق می پیچد و در کل بسیار خطرناک است.
    گفته می شود که هر بار پمپ باز و بسته شود این واشر لاستیکی نیز تعویض گردد. نکته جالبی که برایم تجربه شد این است که واشری که قبلا روی پمپ بسته شده پس از باز شدن گشاد است و دوباره نمی توان آنرا بست اما اگر همین واشر را مدتی کنار بگذاریم دوباره جمع می شود. همانطور که در تصویر دیده می شود، واشر نو به راحتی درون واشر مستعمل قرار گرفته.



  • وقتی پمپ کاملا بیرون آورده شده باشد واشر را راحت می توان در جای خود، بر روی لبه دریچه ای که پمپ داخل می شود قرار داد. پس از آن به آرامی پمپ را داخل می کنیم که واشر از جای خود بیرون نپرد.
همچنین میتوانید مطالعه کنید :   علت خروج اب از اگزوز
پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

  

   انلاین شاپ الماس پور    

2 دیدگاه برای “باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

  1. سلام چرا درمورد تعویض سوکت پمپ بنزین که از شایعه ترین مشکلات هست آموزشی داده نمیشه .خب الان من سوکت نو گرفتم کدوم سیم باید بهم وصل شن .سوکت قبلی رو باز کردم والان جای سیمها رو نمیدونم

    1. سلام اگر منظورتون سوکت برق مغزی پمپ بنزین هست – و + روی مغزی مشخص هست دقت کنید
      اگر منظورتون سوکت روی پمپ بنزین هست طبق رنگ و ترتیب سوت عمل کنید
      اگر منظورتون لوله های خروجی و ورودی هست طبق فلش که روی هد پمپ خورده عمل کنید
      فقط نیاز به دقت دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *