🤔 علت کم کردن آب رادیاتور ۲۰۶ , علت کم کردن آب رادیاتور پژو ۴۰۵ , علت کم شدن آب رادیاتور پراید

قاطی شدن آب و روغن , کم شدن آب رادیاتور سمند , کم شدن آب قمقمه ۲۰۶

کم شدن آب قمقمه پراید , نیم سوز شدن واشر سرسیلندر , هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کاری خودرو بوده که با تبادل حرارت با هوای جریان یافته پیرامون خود موتور را خنک میکند.

البته این انتقال حرارت به آیتم هایی چون دمای هوای جریان یافته ،حجم هوای در حال جریان بر روی پره های رادیاتور و میزان بزرگی و شکل طراحی آن بستگی دارد.

برای آنکه به اهمیت رادیاتور بیشتر پی ببریم لازمست به این مسئله توجه کنیم که از احتراق بنزین در موتور دمایی در حدود ۲۰۰۰-۲۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت تولید میشود و شما فقط با چند لیتر سیال مثل آب و با ترکیبی از آب و ضدیخ / ضدجوش بایستی موتور را به دمای بین ۹۰ تا ۹۵ درجه برسانید و ان را خنک کنید.

درست است که برای کاهش اصطکاک و انتقال حرارت ناشی حرکت قطعات گردنده مثل میل لنگ و شاتون ها از روغن استفاده میشود ولی خنک کاری به روانکاری با روغن ختم نشده و استفاده از سیال های خنک کننده و اجزایی مانند رادیاتور شکل تکامل یافته تری برای ایفای این مهم به خود میگیرد.خوب است که بدانید قدرت خنک کنندگی آب بیست برابر روغن میباشد و وجود سیستم خنک کاری متکی به رادیاتور و سیال های ضدجوش بخصوص در مناطق گرم جهان نقشی غیر قابل انکار در کاهش دمای موتورها را دارد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

در گذشته موتورهای ژیان و فولکس فاقد رادیاتور بودند و بیشتر این خودروها بدرد مناطق خنک میخوردند و بدلیل حجم و توان پایین موتورها امکان حذف سیستم خنک کاری با رادیاتور وجود داشت اما با افزایش قدرت و سرعت خودرو های امروزی امکان خنک کردن موتورها با هوا منتفی است .

حتی در مورد اتوبوس های ماگیروس که ساخت کشور روسیه بود پس ازفروش در ایران بدلیل طراحی خاص و هواخنک بودن آن مورد استقبال قرار نگرفت و این نوع موتور بیشتر به درد همان مناطق سرد روسیه میخورد که در صورتی که دمای موتور افزایش می یافت توسط یک فن بزرگ که بر روی موتور نصب شده بود هوا را مستقیما بر روی پره ها (فین) های موتور به جریان در می آورد و موتور را خنک میکرد.

شاید برای شما هم جالب باشد که یکی از دلایل شکست ارتش آلمان نازی به رهبری هیتلر در جنگ سیبری روسیه وجود آب در رادیاتور خودروهای نظامی آن زمان بود که بدلیل یخ زدگی موتورها ارتش آلمان زمین گیر شد .و کمی بعد به دستور هیتلر موتورهای فولکس طراحی و ساخته شد اما فرصت برای آلمانیها دیگر دیر شده بود.

کیفیت رادیاتور به تعداد شبکه ها،تعداد لول ها و شکل طراحی و جنس رادیاتور بستگی دارد.

مثلا هر قدر تعداد شبکه ها و لول ها بیشتر باشد و نوع طراحی بنحوی ایجاب کند که هوای بیشتری با رادیاتور در تماس باشد انتقال حرارت بهتر انجام خواهد شد .رادیاتور از فلزات و آلیاِهای فلزی انتخاب میشود که انتقال حرارت به سهولت امکان پذیر باشد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

مثلا رادیاتورهای تولیدی با تعداد لول های ۲-۳-۴ لول تولید میشود و برای تماس بیشتر هوا با پره ها آنها را بصورت مارپیچ و با زیگزاگ میسازند.

درخنک کاری موتور بسته به نوع طراحی سیستم خنک کاری موتور از دو نوع سیستم استفاده میشود .در خودرو هایی که از سیستم معمولی با مدار باز استفاده میشود منبع انبساط ندارند.خودوهایی مثل پیکان.

اما در خودروهایی که دارای منبع انبساط بوده وبا انبساط و انقباض ،سیال به منبع انبساط وارد و خارج میشود (در حال انبساط سیال وارد و در حالت انقباض از منبع خارج میشود) سیستم خنک کننده مدار بسته گفته مشود که در این سیستم پرت مایع خنک کننده در حد بسیار ناچیزی بصورت بخار میباشد.

کم شدن آب ماشین می تونه عواقب خیلی پرهزینه ای داشته باشه که مثلا سوختن واشر سر سیلندر یکی ازکمترین اونهاست ! پس یادتون باشه هر موقع ماشین جوش اورد و یا داغ کرد بسرعت اقدام کنید.

ماشین های جدید مثه  پژوی ۲۰۶ خودشون سیستم محافظتی دارند و با نوشتن کلمه استاپ stop روی برد ماشین …موتور رو بطور اتوماتیک خاموش می کنن و این کار بسیار عاقلانه ایه چون ادامه کار موتور باعث سوختن واشر سر سیلندر و حتی در موارد شدید سوختن خود موتور (گریپاژ کردن پیستون های داخل سیلندر و جام شدن موتور میشه که دیگه باید یه تعمیر اساسی روی موتور انجام بگیره و هزینه های چند میلیونی رو باید بدین.

چون وقتی سر سیلندر زیاد داغ بشه تاب ور می داره و دیگه نمی تونه صاف روی سیلندر بشینه …

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

 چون علاوه بر هزینه خرید واشر و دستمزد مکانیک باید سر سیلندر هم برای کف تراشی به تراشکار بره که گاهی اوقات لازمه سوپاپها و گایدشون هم عوض بشه و باید بره تراشکاری و خلاصه داستان داره … پس بهتره از اول نذاریم این مشکل پیش بیاد.

کم شدن آب رادیاتور می تونه چند علت داشته باشه از علتهای ساده تا پیچیده :

    1. –         نشتی از اتصالات ( جنت ها! Joint )
    1. –         از کار افتادن فن ( پروانه خنک کننده ) مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه
    1. –         خرابی در رادیاتور
    1. –         سوراخ بودن رادیاتور
    1. –         ورود آب بداخل سیلندر
    1. –         خروج ْآب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر
    1. –         گیر کردن توموستات
    1. –         نشتی ازبخاری ماشین
    1. –         خرابی واتر پمپ
    1. –         هواگیری نکردن رادیاتور
    1.           نشتی آب از در رادیاتور
    1.          خراب شدن قمقه رادیاتور
    1.          جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ
    1.          رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخو کیپ شدن منافذ آب
  1.          نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن

چطور میشه  تشخیص داد آبی که از رادیاتور کم میشه مربوط به سوختن یا ترک برداشتن  واشر سر سیلندره ؟

وقتی این اتفاق بیفته و آب وارد اگر درون موتور به هر علت نشت آب وجود داشته باشه و آب رادیاتور رو کم کنه دودی که  از اگزوز ماشین بیرون میاد سفید و بهمراه بخار آبه.

کمتر پیش میاد که ترکیدگی اتفاق بیفته و بیشتر به علت نیم سوز یا سوخته شدن واشر سر سیلندر هست.

درصورت کم شدن حداقلی وناچیز بخار اب یا بازبودن درب های رادیاتور

منبع:کارستان

تبلیغات

  جشنواره فروش بلبرینگ های FAG اورجینال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.