یکی از سؤالات بزرگی که در ذهن خریداران هنگام خرید خودرو شکل می‌گیرد، این است که موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
در چند دههٔ گذشته به دلیل وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی، پیشرانه‌های توربوشارژ در سراسر جهان بسیار متداول شده‌اند تا جایی که امروز در بین خودروهای روز جهان کمتر مدلی را می‌توان پیدا کرد که از این تکنولوژی بی‌بهره باشد.

به گزارش پدال، در کشورمان هم در اواسط دههٔ ۹۰ شمسی، سورن توربو به‌عنوان اولین خودروی داخلی توربوشارژ به بازار آمد تا خودروسازان داخلی هم پس از سال‌ها تأخیر با رویهٔ جهانی همگام شوند؛ اما آیا واقعاً موتور توربو از تنفس طبیعی بهتر است؟ در ادامه ابتدا با توربوشارژر آشنا خواهیم شد و سپس به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
توربوشارژر چیست؟
پیشرانه خودرو از طریق ترکیب سوخت و هوا کار می‌کند و بنابراین، هوا یکی از اصلی‌ترین نیازهای موتور محسوب می‌شود. در پیشرانه‌های معمولی، هوای موردنیاز موتور از طریق مکشی که با حرکت پیستون‌ها به سمت پایین ایجاد می‌شود تأمین خواهد شد و این هوا با فشار طبیعی جو وارد موتور می‌شود.

به این موتورها که هنوز در بسیاری از خودروهای کشورمان می‌بینیم، موتور تنفس طبیعی گفته می‌شود؛ اما اگر به موتور خودرو هوای بیشتری رسانده شود، راندمان آن افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند بدون نیاز به افزایش حجم موتور، قدرت بیشتری تولید کند. این کاری است که توسط توربوشارژر انجام می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، توربوشارژر قطعه‌ای است که هوای بیشتری از فشار طبیعی جو را به موتور پمپاژ می‌کند.
شیوه کار توربوشارژر
توربوشارژر از دو بخش اصلی شامل توربین و کمپرسور تشکیل شده است. این دو قسمت از طریق یک شافت به هم متصل هستند. توربین توربوشارژر بر سر راه گازهای خروجی اگزوز قرار می‌گیرد و با نیروی این گازها به چرخش درمی‌آید و سپس کمپرسور را به چرخش درمی‌آورد.

تبلیغات

چرخش کمپرسور نیز هوای بیشتری را به داخل موتور پمپاژ می‌کند و این هوای بیشتر با سوخت ترکیب شده و باعث افزایش قدرت و راندمان موتور می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، در یک توربوشارژر، توربین به منیفولد دود متصل است و کمپرسور به منیفولد هوا. از این طریق، با استفاده از نیروی گازهای پرفشار اگزوز می‌توان هوای بیشتری به موتور رساند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   پیکان طلایی سریع ترین خودرو جهان!

البته با توجه به دمای بسیار بالای گازهای خروجی موتور، در بسیاری از موتورهای توربو از یک سیستم خنک‌کننده به نام اینترکولر هم استفاده می‌شود که با کاهش دمای هوا، مانع از بالا رفتن دمای کلی موتور و توربوشارژر می‌شود. همچنین اینترکولر باعث می‌شود هوای خنک‌تری وارد موتور شود که چگالی بیشتری دارد.
تاریخچه توربوشارژر
توربوشارژرها تقریباً از همان سال‌های ابتدایی اختراع پیشرانه درون‌سوز وجود داشته‌اند اما دهه‌ها طول کشید تا از آن‌ها در خودروهای سواری استفاده شود. تولد توربوشارژر به سال ۱۹۰۵ و ثبت اختراع یک مهندس سوئیسی بنام «آلفرد بوچی» بازمی‌گردد.

وی اولین نمونه آزمایشی توربوشارژر خود را در سال ۱۹۱۵ تکمیل کرد و چندین سال بعد با موفقیت آن را روی پیشرانه دیزلی ۱۰ سیلندر دو کشتی مسافربری بزرگ آلمانی نصب کرد. در جنگ جهانی دوم نیز از توربوشارژرها در موتور هواپیماهای مختلف استفاده شد. اولین استفاده از توربوشارژر در وسایل نقلیه جاده‌ای نیز در اوایل دهه ۳۰ توسط شرکت کامیون‌سازی سوئیسی سائورر انجام گرفت.

چالش اصلی استفاده از توربوشارژر در خودروهای سواری اندازه بزرگ آن بود اما در طول دهه ۵۰ خودروسازان توانستند این قطعه را به‌اندازه کافی کوچک کنند که امکان نصب روی موتور خودرو را داشته باشد. اولین خودروی توربوشارژ تولیدی جهان، الدزمبیل جت‌فایر بود که در سال ۱۹۶۲ معرفی شد اما به دلیل مشکلات مختلف، نتوانست موفق عمل کند و پس از تنها یک سال تولید آن خاتمه پیدا کرد. سپس در دهه ۷۰ میلادی خودروسازانی مثل بی‌ام‌و، پورشه و مرسدس بنز سراغ توربوشارژر رفتند و این قطعه رفته‌رفته متداول‌تر شد.
مزیت‌های موتور توربو
اصلی‌ترین مزیت توربوشارژر همان‌طور که اشاره شد، افزایش قدرت بدون نیاز به افزایش حجم موتور است. همچنین موتور توربو این قدرت را با مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی ارائه می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های موتورهای توربو خود را در ارتفاع‌های بالا نشان می‌دهد.

هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود، فشار هوای جو کمتر می‌شود و به همین دلیل خروجی موتورهای تنفس طبیعی کاهش پیدا می‌کند اما در موتورهای توربو با افزایش ارتفاع، کاهش خروجی رخ نخواهد داد یا خیلی کمتر خواهد بود.
معایب موتور توربو
یکی از اصلی‌ترین مشکلات این پیشرانه‌ها، تأخیر توربو است. ازآنجایی‌که توربوشارژر نیرو لازم برای چرخاندن کمپرسور را از گازهای اگزوز می‌گیرد، زمانی که دور موتور پایین است و فشار گازهای اگزوز کم است، توربوشارژر کارایی نخواهد داشت. به همین دلیل، در خودروهای توربو در آغاز حرکت تأخیری در تحویل قدرت احساس می‌شود که به آن تأخیر توربو گفته می‌شود.

البته در توربوشارژرهای جدید این تأخیر بسیار کمتر شده و حتی در برخی خودروها با بهره بردن از تکنولوژی‌های جدیدی مثل توربوشارژرهای هندسه متغیر و توربوهای برقی، تأخیر کاملاً از بین رفته است.

یکی دیگر از مشکلات موتورهای توربو اما استهلاک بالاتر و حساسیت به شرایط نگهداری است. ازآنجایی‌که موتورهای توربو قطعات بیشتری دارند و با فشار بیشتری کار می‌کنند، نیازمند رسیدگی و مراقبت بیشتری مثل استفاده از بنزین و روغن باکیفیت خواهند بود. همچنین به دلیل پیچیدگی بیشتر موتورهای توربوشارژر، تعمیر آن‌ها سخت و پردردسر است.

موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟
پاسخ دادن به این سؤال به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر کشورهای پیشرفته‌ای مثل آمریکا و اروپا را در نظر بگیریم، موتور توربو بهتر خواهد بود زیرا در این مناطق، خودروها معمولاً باکیفیت و ساخت شرکت‌های معتبر هستند و همچنین کیفیت بنزین و روغن هم بالا است؛ بنابراین، در این کشورها می‌توان بدون نگرانی از دردسرهای توربوشارژر، از موتورهای توربو استفاده کرد و از مزیت‌های آن‌ها بهره برد. به همین دلیل است که هم‌اکنون در اروپا کمتر خودرویی را می‌توان با موتور تنفس طبیعی پیدا کرد.
اما در کشورمان شرایط کاملاً متفاوت است. در اینجا به موتورهای توربوشارژ خودروسازان داخلی مثل EF7 اعتمادی نیست و می‌تواند مشکلات فنی زیادی را به دنبال داشته باشد. همچنین کیفیت بنزین کشورمان هم بسیار پایین است درحالی‌که موتورهای توربو به بنزین اکتان بالایی نیاز دارند؛ بنابراین، باید به دنبال بنزین سوپر باشید که همیشه و همه‌جا پیدا نمی‌شود و درنتیجه باید سراغ مکمل‌های بنزین اکتان بوستر بروید که یافتن نمونه‌های باکیفیت و مناسب آن دشوار است.

علاوه بر این، موتورهای توربوشارژ خودروهای چینی هم هرچند شاید کیفیت بالاتری نسبت به نمونه‌های داخلی داشته باشند اما در صورت بروز مشکل، هزینه‌های تعمیرات سنگینی را به دنبال خواهند داشت؛ بنابراین، با توجه به شرایط کشورمان، باید گفت در اینجا هنوز موتورهای تنفس طبیعی انتخاب بهتری خواهند بود اما ازآنجایی‌که قدرت قوی‌ترین موتورهای تنفس طبیعی در خودروهای صفرکیلومتر بازار ایران به ۱۲۰ اسب بخار هم نمی‌رسد، اگر خواهان قدرت بیشتری باشید چاره‌ای جز انتخاب خودروهای توربو نخواهید داشت.
موتور توربو در سوپراسپرت‌ها
یکی از موضوعات بحث‌برانگیز طی چند سال اخیر، فراگیری توربوشارژر در سوپراسپرت‌ها است. در این خودروها ازآنجایی‌که پاسخگویی فوری موتور بسیار اهمیت دارد، پیشرانه‌های تنفس طبیعی گزینه‌های بهتری هستند. همچنین این موتورها صدای بهتری از همتایان توربوی خود داشته و دورگیری سریع‌تر و بالاتری دارند.

به همین دلیل است که خودروسازانی مثل لامبورگینی در روئلتو و پورشه در ۹۱۱ GT3 همچنان به موتورهای تنفس طبیعی پایبند مانده‌اند. بااین‌وجود، به دلیل قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و محدودیت موتورهای تنفس طبیعی در تولید قدرت و گشتاور بالا، اکثر سازندگان سوپراسپرت سراغ موتورهای توربو رفته‌اند که البته مزیت‌های بزرگی مثل فراهم کردن شتاب و کشش فوق‌العاده را به دنبال دارند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   تولید کد های QR تنها در چند ثانیه رایگان
 
 
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .    

  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

 
 انلاین شاپ الماس پور     

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

مراحل تست پمپ بنزین

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

اشتباهات رایج مکانیک ها

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی شغل مکانیک خودرو

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

آشنایی با دسته موتور خودرو

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

چرا خودروی ما داغ می کند؟

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

علت خروج اب از اگزوز

همه چیز درمورد ضدیخ

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

نشتی روغن هیدرولیک

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

شستشوی انژکتور

نکات نگهداری خودرو

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

انتخاب باتری مناسب خودرو

تاریخچه شمع

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

انواع پمپ بنزین خودرو

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

روغن سوزی موتور خودرو

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

شایع ترین ایرادات خودرو

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

عیب یابی استپر موتور

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

اصول نگهداری از خودرو

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

همه چیز درباره شمع خودرو

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

کوئل خودرو و عیب یابی

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

نگهداری موتور xu7

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

علت و علائم خرابی شمع خودرو

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *