الماس پور به نقل از فرارو- هفته پیش یکی از بدترین روز‌های زندگی‌ام را پشت سر گذاشتم. همه چیز از شبی شروع شد که قصد داشتم بعد از یک روز سخت، به خانه برگردم. استارت زدم، موتور روشن شد و راه افتادم. ۲۰۰ متر جلوتر صدای سوت ممتدی شنیدم. برف‌پاکن‌ها با سرعتی دیوانه‌وار شروع به حرکت کردند و با خاموش شدن موتور وسط شیشه متوقف شدند. برق پشت آمپر رفته بود و موتور استارت نمی‌خورد. چاره‌ای جز تماس با امدادخودرو نداشتم. راننده یدک‌کش توصیه کرد به تعمیرگاه برویم تا یک مکانیک متخصص مشکل را حل کند. آن‌ها فردا صبح تماس گرفتند و گفتند میل سوپاپ گریپاژ کرده و موتور نیاز به تعمیر اساسی دارد. خرج کل ماجرا حدود دو میلیون تومان می‌شد. پرداختم، اما دو روز بعد، سر ظهر وسط اتوبان دقیقا همان اتفاق قبلی افتاد و ماشین با همان جزییات خاموش شد. این‌بار از امدادخوردو رسمی کمک خواستم و در کمال تعجب متوجه شدم ایراد از دینام بوده است. موفق شدیم با یک سوم مخارج قبلی ماشین را روشن کنیم و راه بیفتیم، اما احتمالا تا آخر عمرم فراموش نمی‌کنم که چطور مکانیک اولی از بی‌اطلاعی‌ام نسبت به مسائل فنی سوء‌استفاده کرد. این راهنما طوری تنظیم شده که با زبان ساده مشکلات و ایرادات خودرو را تشریح کند و بگوید هر نشانه عجیب و غریب از کدام ایراد حکایت دارد.

مشکل: کلاچ به راحتی پایین می‌رود، ولی دنده‌ها عوض نمی‌شوند
پدال کلاچ را فشار می‌دهید و پدال به زمین می‌رسد. با اینکه پدال به زمین رسیده است، ولی شما هنوز نمی‌توانید دنده عوض کنید. این مشکل در برخی خودرو‌ها ممکن است ناگهانی رخ دهد و در برخی به تدریج.

مشکلات احتمالی: کابل اتصال کلاچ خراب شده است. کابل اتصال کلاچ قطع شده است. در مدار هیدرولیک کلاچ روغن تمام شده است. در مدار هیدرولیک کلاچ نشت وجود دارد.

مشکل: تعویض دنده مشکل است
هنگامی‌که موتور گرم است و دنده را عوض می‌کنید، احساس برخورد آهن در گیربکس می‌کنید. گاهی تعویض دنده خیلی مشکل می‌شود.

مشکلات احتمالی: روغن گیربکس کم شده است. روغن گیربکس کثیف شده است. داخل گیربکس اتفاق بدی افتاده است. دیسک و صفحه خرد شده است. اتصال گیربکس از تنظیم خارج شده است یا خراب است.

مشکل: دنده کم کردن سخت شده است
با گاز ندادن، گیربکس اتوماتیک خودرو شما معکوس‌های ناگهانی می‌دهد و روان کار نمی‌کند.

مشکلات احتمالی: اتصال گیربکس از تنظیم خارج شده است و یا خراب شده است. میزان روغن در گیربکس درست نیست. در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است. مشکلی در موتور ایجاد شده است. در سیستم‌های کنترل گیربکس الکترونیکی مشکلی ایجاد شده است.

مشکل: پدال کلاچ به نظر معمولی است، ولی نمی‌توان دنده عوض کرد
توضیح: پدال کلاچ را فشار می‌دهید، ولی دنده را نمی‌توانید عوض کنید. سعی نکنید که با زور دنده را عوض کنید. این مشکل معمولا ناگهانی اتفاق می‌افتد.

مشکلات احتمالی: اتصال گیربکس گیر کرده است. در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است کلاچ ممکن است که رها نکند.

مشکل: دنده از جا می‌پرد
تعویض دنده‌ها خوب انجام می‌شود، ولی با گاز دادن، دنده از جا می‌پرد و به وضعیت خلاص در می‌آید. این مشکل به تدریج بدتر می‌شود.

مشکلات احتمالی: درون گیربکس مشکلی ایجاد شده است. اتصال گیربکس احتیاج به تنظیم دارد

مشکل: صدای وز وز از جعبه دنده شنیده می‌شود
هرگاه در دنده جلو یا عقب حرکت می‌کنید، صدای وزوزی شنیده می‌شود. این صدا هنگامی‌که در حالت پارک یا خلاص هستید شنیده نمی‌شود و با مدتی رانندگی، صدا از بین می‌رود.

مشکلات احتمالی: روغن گیربکس خیلی کم است. روغن گیربکس کثیف شده است. در درون گیربکس مشکلی پدید آمده است. مبدل گشتاور خراب شده است.

مشکل: از گیربکس صدای غیرعادی شنیده می‌شود
هرگاه رو به جلو یا عقب شروع به حرکت می‌کنید، صدای جیغی از خودرو به گوش می‌رسد. با رانندگی بیشتر، این صدا بیشتر می‌شود. در حالت خلاص این صدا شنیده نمی‌شود.

مشکلات احتمالی: روغن گیربکس کم شده است. روغن گیربکس کثیف شده است. دردرون گیربکس خرابی ایجاد شده است. مبدل گشتاور خراب شده است. فیلتر روغن کثیف شده است. فلایویل شل شده است و یا خراب شده است

مشکل: چرخ‌ها در حین رانندگی لرزش دارند
در حین رانندگی، در فرمان احساس لغزش می‌کنید که بنظر می‌رسد از چرخ‌ها منتقل می‌شود. هرچه این ارتعاشات بیشتر باشد، مشکل بدتر است.

مشکلات احتمالی: چرخ‌ها به بالانس احتیاج دارند. چرخ‌ها خورده شده‌اند. چرخ کج یا خراب شده است. پیچ‌های چرخ شل شده‌اند. قسمت‌هایی در جعبه فرمان خورده شده یا خراب شده است.

مشکل: لاستیک‌ها در یک لبه بیش از لبه دیگر خورده می‌شوند
توضیح مشکل خیلی سخت به‌نظر می‌رسد.

مشکلات احتمالی: مشکلات میزان فرمان، فاصله زیاد بین چرخ‌ها. مشکلات میزان فرمان.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

مشکل: لاستیک‌ها در مرکز بیش از لبه‌ها خورده می‌شوند
متوجه می‌شوید که لاستیک‌ها در مرکز خیلی بیشتر خورده شده‌اند، ولی لبه‌ها خیلی بهتر به‌نظر می‌رسند.

مشکلات احتمالی: فشار چرخ‌ها خیلی زیاد است. چرخ‌ها به اندازه کافی جابجا نشده‌اند.

مشکل: لاستیک‌ها در دو لبه بیش از مرکز خورده می‌شوند
متوجه می‌شوید که لاستیک‌ها در دو لبه خیلی بیشتر خورده شده‌اند، ولی در مرکز خوب هستند.

مشکلات احتمالی: فشار چرخ‌ها خیلی کم است. چرخ‌ها به اندازه کافی جابجا نشده اند.

مشکل: ریپ زدن موتوردر حال حرکت
روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است، ولی هنگامی که سعی می‌کنید با سرعت ثابت حرکت کنید، موتور بد کار می‌کند. مشاهده می‌کنید که عملکرد موتور هنگامی‌که در زمان گرمی یا سردی هوا متفاوت است.

مشکلات احتمالی: اگر خودروی شما دارای کاربراتور است، شاید دهانه آن تنظیم نباشد یا خراب شده. تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است در فشار خیلی کمی کار کند. زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد. ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد. فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد. ممکن است نشت در سیستم واکیوم وجود داشته باشد. سوپاپ Egr ممکن است گیر کرده باشد. اکسل‌ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند. انژکتور‌های سوخت ممکن است کثیف شده باشند.

مشکل: خروج دود خاکستری از اگزوز
متوجه دود خاکستری از اگزوز در هنگام روشن کردن خودرو می‌شوید. این دود ممکن است که با گرم شدن خودرو کمتر شود. رنگ آن نیز ممکن است کمی به آبی بزند. این مشکل با گذشت زمان، زیاد می‌شود و میزان دود، وخامت اوضاع را بیان می‌کند.

مشکلات احتمالی: رینگ پیستون خورده شده. خوردگی بوش سوپاپ. خرابی بوش سوپاپ.

مشکل: مصرف روغن بیش از حد معمول است
متوجه می‌شوید که سطح روغن هنگام تعویض روغن بسیار پایین است. به نظر می‌رسد که روغن توسط موتور سوخته می‌شود. قدرت خودرو نیز کم شده است.

مشکلات احتمالی: موتور ممکن است مشکل مکانیکی داشته باشد. واشر‌های سوپاپ موتور ممکن است فرسوده شده باشند. رینگ‌های پیستون موتور ممکن است فرسوده شده باشند.

مشکل: مصرف سوخت بیش از حد است و بوی بدی از اگزوز می‌آید
متوجه می‌شوید که یک باک بنزین، مانند سابق دوام نمی‌آورد. اگزوز نیز بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد. احتمالا قدرت خودرو نیز کمتر از سابق شده است. این مشکل به تدریج زیاد می‌شود و به جایی می‌رسد که خودرو دیگر روشن نشود.

مشکلات احتمالی: اگر خودرو شما دارای کاربراتوری است، دهانه آن یا درست تنظیم نشده است یا درست کار نمی‌کند. موتور ممکن است مشکل مکانیکی داشته باشد. زمان‌بندی احتراق می‌تواند غلط باشد. ممکن است مشکل در سیستم احتراق باشد. در کامپیوتر مرکزی کنترل خودرو ممکن است مشکلی ایجاد شده باشد. موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد. یک قطعه کنترل آلودگی ممکن است درست عمل نکند. انژکتور‌های سوخت ممکن است نیمه باز مانده باشند.

مشکل: در حالت خلاص موتور روان نیست و با گاز ندادن خاموش می‌شود
هنگامی‌که موتور سرد است و شما پا را از روی پدال گاز بر‌می‌دارید، موتور خیلی بد کار می‌کند و گاهی نیز خاموش می‌شود. با حرکت سریع موتور همه‌چیز به‌نظر مناسب می‌آید. این مشکل به مرور زمان بدتر می‌شود.

مشکلات احتمالی: اگر خودروی شما دارای کاربراتور باشد، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد یا خراب شده باشد. در واکیوم سیستم مکش هوا ممکن است نشتی وجود داشته باشد. ممکن است مشکلی در سیستم احتراق وجود داشته باشد. زمان بندی احتراق ممکن است درست تنظیم نشده باشد. در کامپیوتر کنترل کننده موتور ممکن است مشکلی پیش آمده باشد. سوپاپ Egr ممکن است خراب شده باشد. ممکن است در موتور مشکل مکانیکی پدید آمده باشد.

مشکل: قدرت موتور کم شده است
هرگاه پدال گاز را فشار می‌دهید، به‌نظر می‌رسد که خودرو قدرت سابق را ندارد. ممکن است صدا و ارتعاشات عجیبی را نیز احساس کنید.

مشکلات احتمالی: فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد. شمع‌ها یا وایر آن‌ها ممکن است خراب شده باشند. سیستم اگزوز ممکن است گرفته باشد. مبدل کاتالیتیک ممکن است گرفته شده باشد. فیلتر بنزین ممکن است گرفته باشد.

مشکل: پدال ترمز با فشردن به زمین می‌رسد
با فشردن پدال ترمز، متوجه می‌شوید که به راحتی به زمین می‌رسد. ترمز نیز خیلی ضعیف عمل می‌کند در این حالت.

مشکلات احتمالی: روغن ترمز خیلی کم است یا وجود ندارد. سیلندر اصلی ترمز خراب است. در سیستم ترمز هوا محبوس شده است.

رایج ترین مشکلات تعمیر خودرو :
خودرو ها ماشین های پیچیده ای هستند که قطعات متحرک زیادی دارند، بنابراین جای تعجب نیست که هر از گاهی مشکلاتی در آنها ایجاد شود. برخی از رایج ترین مشکلات تعمیر خودرو عبارتند از:

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

در این قسمت مقاله به نقل از سایت الماس پور ، به بررسی برخی از رایج ترین مشکلات تعمیر خودرو و راه حل های آنها می پردازیم.

1. روشن نشدن خودرو
یکی از رایج ترین مشکلات تعمیر خودرو، روشن نشدن آن است. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

مشکلات با باتری: باتری یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که وظیفه تامین برق مورد نیاز برای استارت خودرو را بر عهده دارد. اگر باتری خودرو خراب یا ضعیف باشد، خودرو روشن نخواهد شد.

مشکلات با استارت: استارت قطعه ای است که وظیفه چرخش موتور خودرو را برای روشن شدن آن بر عهده دارد. اگر استارت خراب باشد، خودرو روشن نخواهد شد.

مشکلات با سیستم سوخت رسانی: سیستم سوخت رسانی وظیفه تامین سوخت مورد نیاز برای موتور خودرو را بر عهده دارد. اگر سیستم سوخت رسانی دچار مشکل شود، خودرو روشن نخواهد شد.

مشکلات با سیستم جرقه: سیستم جرقه وظیفه ایجاد جرقه برای احتراق سوخت در موتور خودرو را بر عهده دارد. اگر سیستم جرقه دچار مشکل شود، خودرو روشن نخواهد شد.

برای رفع مشکل روشن نشدن خودرو، باید ابتدا علت آن را شناسایی کنید. اگر باتری خودرو خراب یا ضعیف باشد، باید آن را تعویض کنید. اگر استارت خراب باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. اگر سیستم سوخت رسانی دچار مشکل باشد، باید آن را عیب یابی و تعمیر کنید. اگر سیستم جرقه دچار مشکل باشد، باید آن را عیب یابی و تعمیر کنید.

2. خودرو استارت نمی خورد
استارت نزدن خودرو می تواند یک مشکل جدی باشد. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

– خرابی باتری

– خرابی استارت

– خرابی سیم کشی

– خرابی موتور

برای عیب یابی خودرویی که استارت نمی خورد، ابتدا باید مطمئن شوید که باتری سالم است. برای این کار، می توانید باتری را با یک باتری سالم آزمایش کنید. اگر باتری سالم بود، باید به سراغ استارت بروید. استارت های سوخته را با استارت های جدید جایگزین کنید. اگر استارت سالم بود، باید به سراغ سیم کشی و موتور بروید.

3. لرزش خودرو
لرزش خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

مشکلات با موتور: لرزش موتور می تواند نشانه ای از مشکلاتی مانند خرابی بلبرینگ ها، میل لنگ یا پیستون ها باشد.

مشکلات با سیستم تعلیق: لرزش خودرو هنگام رانندگی می تواند نشانه ای از مشکلاتی مانند خرابی کمک فنرها، فنرها یا اتصالات سیستم تعلیق باشد.

مشکلات با لاستیک ها: لرزش خودرو هنگام رانندگی می تواند نشانه ای از مشکلاتی مانند عدم بالانس بودن لاستیک ها یا وجود نقص در لاستیک ها باشد.

خرابی بلبرینگ چرخ

خرابی سیستم سوخت رسانی

برای رفع مشکل لرزش خودرو، باید ابتدا علت آن را شناسایی کنید. برای این کار، می توانید خودرو را در سرعت های مختلف حرکت دهید و در نقاط مختلف آن را بررسی کنید. اگر منبع لرزش مشخص شد، می توانید قطعه معیوب را تعمیر یا تعویض کنید. اگر لرزش خودرو ناشی از مشکلات موتور باشد، باید موتور را عیب یابی و تعمیر کنید.

اگر لرزش خودرو ناشی از مشکلات سیستم تعلیق باشد، باید سیستم تعلیق را عیب یابی و تعمیر کنید. اگر لرزش خودرو ناشی از مشکلات لاستیک ها باشد، باید لاستیک ها را بالانس کنید یا آنها را تعویض کنید.

4. مصرف سوخت بالا
مصرف سوخت بالا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

رانندگی پرسرعت یا تند و تیز: رانندگی پرسرعت یا تند و تیز می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

رانندگی در ترافیک: رانندگی در ترافیک می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

وزن زیاد خودرو: وزن زیاد خودرو می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

وجود مشکلات در موتور یا سیستم سوخت رسانی: مشکلات در موتور یا سیستم سوخت رسانی می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

برای کاهش مصرف سوخت خودرو، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

رانندگی با سرعت ثابت: رانندگی با سرعت ثابت می تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند.

اجتناب از ترمز و شتاب ناگهانی: ترمز و شتاب ناگهانی می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

کنترل فشار باد لاستیک ها: فشار باد لاستیک های خودرو باید طبق توصیه های سازنده خودرو باشد.

تعمیر و نگهداری منظم خودرو: تعمیر و نگهداری منظم خودرو می تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند.

5. خودرو صدای غیرعادی می دهد
صدای غیرعادی خودرو می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

– خرابی موتور

– خرابی سیستم تعلیق

– خرابی سیستم سوخت رسانی

– خرابی سیستم اگزوز

برای عیب یابی خودرویی که صدای غیرعادی می دهد، باید ابتدا منبع صدا را مشخص کنید. برای این کار، می توانید خودرو را در سرعت های مختلف حرکت دهید و در نقاط مختلف آن را بررسی کنید. اگر منبع صدا مشخص شد، می توانید قطعه معیوب را تعمیر یا تعویض کنید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   روغن سوزی موتور خودرو

6. نشتی روغن
نشتی روغن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

خرابی واشرها یا مهر و موم ها: واشرها و مهر و موم ها قطعاتی هستند که برای جلوگیری از نشت روغن از موتور یا سایر قسمت های خودرو استفاده می شوند. اگر این قطعات خراب شوند، می توانند باعث نشتی روغن شوند.

خرابی قطعات موتور: خرابی قطعات موتور مانند سیلندر ها، پیستون ها می تواند سبب نشتی روغن خودرو شود.

7. گیربکس اتوماتیک لغزنده
گیربکس اتوماتیک لغزشی نشانه فرسوده بودن گیربکس و نیاز به بازسازی یا تعویض است.

راه حل: اگر گیربکس اتوماتیک شما لیز می خورد، آن را به مکانیک نشان بدهید تا آن را بازرسی کند. آنها می توانند به شما بگویند که آیا گیربکس نیاز به بازسازی یا تعویض دارد.

8. داغ شدن بیش از حد موتور
گرمای بیش از حد موتور می تواند ناشی از عوامل متعددی مانند کمبود مایع خنک کننده، معیوب بودن رادیاتور یا خرابی پمپ آب باشد.

راه حل: اگر موتور شما بیش از حد گرم می شود، به کنار جاده بروید و ماشین را خاموش کنید. قبل از بررسی سطح مایع خنک کننده، اجازه دهید موتور برای چند دقیقه خنک شود. اگر سطح مایع خنک کننده پایین است، مایع خنک کننده بیشتری اضافه کنید و ماشین را روشن کنید. اگر موتور هنوز بیش از حد گرم می شود، ماشین را به مکانیک بسپارید.

9. مصرف بیش از حد روغن موتور
مصرف بیش از حد روغن موتور می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، مانند فرسوده شدن رینگ های پیستون، نشتی واشر سوپاپ یا پمپ روغن معیوب.

راه حل: اگر ماشین شما بیش از حد روغن موتور مصرف می کند، آن را به مکانیک بازرسی کنید. آنها قادر خواهند بود مشکل را تشخیص داده و راه حلی را پیشنهاد کنند.

10. سایش ناهموار لاستیک ها
ساییدگی ناهموار لاستیک می تواند ناشی از تعدادی از عوامل مانند تراز نامناسب چرخ ها، سیستم تعلیق بد، یا صرفاً عادت های رانندگی باشد.

راه حل: اگر لاستیک های شما به طور ناهموار فرسوده می شوند، باید آنها را توسط مکانیک بچرخانید و در یک راستا قرار دهید. همچنین ممکن است لازم باشد سیستم تعلیق خود را بررسی کنید.

11. ترمزها جیرجیر یا ساییده می شوند
ترمزهای ترمز صدای جیر جیر یا ساینده نشانه ساییدگی لنت یا روتور ترمز و نیاز به تعویض هستند.

راه حل: اگر ترمزهای شما جیرجیر یا ساییده می شود، آنها را به مکانیک بازرسی کنید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا لنت یا روتور ترمز نیاز به تعویض دارد یا خیر.

علاوه بر مشکلات ذکر شده در بالا، ممکن است مشکلات دیگری نیز در خودرو ایجاد شود. در صورت بروز هرگونه مشکل در خودرو، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. با این حال، برخی از راه حل های کلی برای تعمیر خودرو وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید.

راه حل های کلی برای تعمیر خودرو :
راه حل های کلی برای تعمیر خودرو عبارتند از :

– چک کردن سطح روغن و مایعات خودرو

– چک کردن فشار باد لاستیک ها

– تمیز کردن فیلترهای هوا و روغن

– تعویض قطعات فرسوده

با انجام این اقدامات ساده، می توانید به کارکرد نرم خودرو و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه کمک کنید.

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

پخش الماس پور

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

  

   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *