👨‍💻 طول عمر لنت‌ها وابسته به نوع خودرو، شیوه رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و محل رانندگی است که در ادامه به نشانه های تمام شدن لنت ترمز می‌پردازیم

ترمز یکی از قطعات مهم در خودرو است که با ایمنی در رانندگی رابطه مستقیمی دارد. در این مطلب راه‌های تشخیص تمام شدن لنت ترمز و زمان تعویض آن بپردازیم.

نحوه عملکرد سیستم ترمز

فرآیند ترمزگیری با فشردن پدال ترمز توسط راننده آغاز می‌شود. در نتیجه این فشار، روغن ترمز به درون کاسه‌ لنت‌ها جاری شده و لنت‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند. 

سیستم خودرو

لنت ترمز چیست؟

سیستم ترمز از تعدادی قطعه مصرفی تشکیل‌شده که طبیعتاً باید در بازه‌های زمانی مناسب تعویض شوند. لنت‌ها از مهم‌ترین قطعات مصرفی سیستم ترمز بوده و یک راننده خوب باید با علایم خرابی لنت ترمز و در راس آن اتمام لنت‌ها آشنا بوده تا مانع ایجاد خسارات جانی و مالی برای خود و سایرین شود. لنت‌های خراب منجر به افزایش مسافت ترمزی شده که در نهایت می‌تواند منجر به تصادف شود.

در گذشته جهت ساخت لنت‌ها از آزبست استفاده می‌شد که به دلیل سرطان‌زا بودن، اکنون استفاده از آن ممنوع شده است. در حال حاضر از لنت‌هایی، چون لنت‌های سرامیکی استفاده می‌شود که دارای عملکرد مناسب و البته قیمت بالا هست. طول عمر لنت‌ها وابسته به نوع خودرو، شیوه رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و محل رانندگی است که در ادامه به نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز می‌پردازیم


عوامل نشان‌دهنده اتمام لنت‌های ترمز:


صدای سوت لنت:

یکی از راه‌های تشخیص تمام شدن لنت صدای سوت لنت است. هرچند که صدای سوت لنت در بعضی از محصولات نشان از کیفیت کم لنت ترمز بوده و پس از مدتی از بین می‌رود، اما اگر این صدا طولانی‌مدت طول بود نشان از اتمام لنت دارد. این صدا گهگاه آنچنان بلند است که حتی با وجود بسته بودن شیشه‌ها نیز به گوش می‌رسد. برای بررسی می‌توانید چرخ را بازکرده و فاصله روتور و لنت را بررسی کنید. این فاصله می‌بایست بیش از ۶ میلی‌متر باشد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن



صدای خرخر در لنت ترمز:

در بالای لنت ترمز، یک‌تکه فلزی کوچک قرار دارد که به تشخیص این عارضه کمک می‌کند. پس از اتمام اصطلاحاً گوشت لنت ترمز، این تکه فلزی با روتور تماس می‌یابد و به شما هشدار می‌دهد که لنت ترمز کاملاً تمام‌شده و باید آن را تعویض کنید.

درصورتی‌که به این صدا بی‌اهمیت باشید، این تکه فلزی به روتور آسیب می‌زند و آن را گود می‌کند که باعث ایجاد هزینه‌های تعمیرات بیشتری می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که تماس بیش از حد باعث گرم شدن و دود کردن ترمز نیز می‌شود که بسیار خطرناک است.

در حالت کلی چنانچه به هنگام ترمزگیری صدای غیرمعمولی به گوشتان می‌رسد بسیار با وسواس عمل کنید چرا که اگر روتور آسیب ببیند باید هزینه گزافی را جهت صافی سطح و یا حتی تعویض آن متقبل شویدپس این راه تشخیص تمام شدن لنت ترمز را جدی بگیرید.


کشیدن خودرو در هنگام ترمز:

شاید برای شما نیز پیش آمده است که به هنگام رانندگی احساس کنید کنترلی بر روی ماشین ندارید و یا به هنگام ترمزگیری، اصلا خودرو گوش به فرمان شما نیست. تمامی این عوامل می‌تواند حاکی از خرابی سیستم ترمز و به تبع آن لنت ترمز باشد.

اگر در تعویض قبلی تنها یک لنت را عوض کرده باشید، پس از اتمام لنت دیگر، در هنگام ترمز، خودرو به سمت لنتی که توان بیشتری دارد کشیده می‌شود که می‌تواند در بزرگراه‌ها بسیار خطرآفرین باشد و حتی باعث انحرافات خطرناک خودرو شود.

در واقع در این مواقع در یک چرخ کالیپر چسبیده است و این امر باعث تولید نامتعادل اصطکاک خواهد شد. همچنین چنانچه نیرو‌های اعمالی به چرخ‌ها یکسان نباشد باید دوباره منتظر کشیده شدن خودرو به یک سمت باشید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

البته گفتنی است که کشیده شدن خودرو تنها به دلیل این عارضه نیست و ممکن ناشی از آسیب‌های جلوبندی خودرو، کم بودن باد تایرها، ساییده شدن لاستیک‌ها و چند عامل دیگر نیز باشد.


ضخامت لنت ترمز

در مورد لنت ترمز و راه‌های تشخیص خرابی آن خوب است بدانید اگر خودرو شما مجهز به سیستم ABS باشد، در ترمز‌های شدید، شاهد لرزش شدید پدال ترمز خواهید بود. این امر به دلیل سیستم عملکردی ترمز‌های ABS است و کاملا طبیعی است. زیرا این سیستم به‌وسیله اتصال و جدا کردن پیاپی لنت، مانع لیز خوردن و قفل شدن چرخ می‌شود. 

لنت ترمز

  اما اگر در هنگام ترمز عادی نیز این لرزش را احساس کردید، بدانید که این بار، ایراد از سیستم ترمز شما است و این امر هم ناشی از سطح ناصاف روتور بوده و می‌بایست به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید. 

نامتناسب بودن فشار وارده به پدال و عملکرد ترمز:

در میان راه‌های تشخیص تمام شدن لنت ترمز این روش کمی تجربی است و برای افرادی که به خودروشان دقت می‌کنند مشهود خواهد بود. اگر افت عملکرد نسبت به زمان‌های قبل محسوس باشد و مجبور باشید برای ترمز کردن بیش‌ازحد پدال را بفشارید، می‌بایست به فکر تعمیر آن باشید. 

لنت ترمز

  همچنین اگر به هنگام ترمزگیری پدال بیش از حد پایین رود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز بوده و احتمالا لنت ترمز‌ها ساییده شده و یا سیستم هیدرولیک دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان می‌دهد.

چنانچه در کف پارکینگ با روغن مواجه شدید حتما ترمز خودرو را چک کنید. شایان ذکر است نکته مقابل این عمل، یعنی حساس بودن بیش از حد ترمز نیز چندان نشانه خوبی نبوده و می‌تواند بیانگر فرسوده بودن روتور و یا وجود رطوبت در روغن ترمز باشد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار


تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

جهت تعویض بهنگام لنت‌ها، در ابتدا سعی نمایید تا خودروی خود را به خوبی بشناسید که این امر به لطف اینترنت بسیار ساده شده است. در گام بعدی مسافت طی شده را چک نمایید، هر چند زمان دقیقی برای تعویض لنت‌ها وجود ندارد، ولی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار کیلومتر لنت‌ها را بررسی کنید و چنانچه ضخامت لنت‌ها به حدود ۸۰ درصد مقدار اولیه خود رسیده است، زمان تعویض لنت‌ها فرارسیده است.

تبلیغات
  جشنواره فروش بلبرینگ های FAG اورجینال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.