اگر سیستم خنک کننده خودروی شما به درستی عمل نکند یا به اصطلاح موتور داغ کرده باشد بدان معنی است که گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می شود. برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است؟ جواب این سوال با چک کردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند مشخص می شود. برای پی بردن به این موضوع در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید.

بنابراین محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست. البته این محدوده برای حالت عادی است و هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایینتر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند.

تبلیغات

حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟
1 – خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

2 – سراغ فن ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. (به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود)

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به 2000 می توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید. (به خصوص هنگامی که در ترافیک گیر کرده اید و امکان حرکت وجود ندارد)
خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.
3 – اگر فن ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید.

4 – اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی 3 حالت پیش می آید:
1 – وجود هوا در سیستم:
همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد سوم را رعایت کنید و پس خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.
2 – قفل کردن ترموستات:
روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد.

در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.
3 – مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:
برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و …) بروز کند.
وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد.
4 – از کار افتادن واتر پمپ:

این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.
مشکل سرسیلندر و واشر:
رد خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود.

تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب) است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.
برای جلوگیری از مشکلات فوق چه اقداماتی می توان انجام داد؟
رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که می توان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   چرا ماشین دیر روشن می شود؟
 
 
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .    

  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

 
 انلاین شاپ الماس پور     

شستشوی انژکتور

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

شایع ترین ایرادات خودرو

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

آشنایی با دسته موتور خودرو

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

عیب یابی استپر موتور

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

علت و علائم خرابی شمع خودرو

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

چرا خودروی ما داغ می کند؟

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

معرفی شغل مکانیک خودرو

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

انواع پمپ بنزین خودرو

مراحل تست پمپ بنزین

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

اشتباهات رایج مکانیک ها

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

کوئل خودرو و عیب یابی

انتخاب باتری مناسب خودرو

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

همه چیز درباره شمع خودرو

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

نشتی روغن هیدرولیک

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

اصول نگهداری از خودرو

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

روغن سوزی موتور خودرو

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

نکات نگهداری خودرو

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

علت خروج اب از اگزوز

تاریخچه شمع

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

نگهداری موتور xu7

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

همه چیز درمورد ضدیخ

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *