خرابی خودرو در جاده اتفاقی است که هر راننده‌‌ای که به‌دل جاده می‌زند، باید برای آن آماده باشد. مهم نیست که ماشین خود را به‌تازگی خریداری کرده‌اید یا چند سالی است که سوار آن می‌شوید. در هر صورت خرابی ماشین در جاده ممکن است به‌دلایل مختلفی رخ دهد. نقش راننده در مواجهه با این شرایط برای حفظ جان خود، سرنشینان خودرو و سایر ماشین‌های حاضر در جاده حیاتی است. به‌همین دلیل در این مطلب، مجموعه اقدامات ضروری راننده در صورت خرابی ماشین را بررسی خواهیم کرد. نکاتی را در ادامه مطرح می‌کنیم که در روزهای سخت خیلی به‌کارتان می‌آیند.

اقدام مهم موقع خراب شدن خودرو در جاده
در صورت خرابی خودرو در جاده باید اقدامات زیر را یکی پس از دیگری در دستور کار قرار دهید:‌

وحشت نکنید
چراغ خطر ماشین را روشن کنید.
ماشین را در دنده سنگین قرار دهید.
به‌هیچ عنوان ناگهانی ترمز نگیرید.
عجولانه تغییر مسیر ندهید.
با آرامش به‌دنبال مکان مناسب برای توقف باشید.
تا قبل از توقف کامل و پایین آمدن آمپر خودرو را روشن نگه‌دارید.
برای پیاده شدن از ماشین مراقب باشید.
مثلث خطر را با فاصله مناسب از ماشین قرار دهید.
اگر مشکل قابل رفع شدن است، شخصا دست به‌کار شوید. (پنچرگیری)
موقعیت دقیق توقف خود را به‌کمک GPS و علائم جاده شناسایی کنید.
با امداد خودرو تماس بگیرید.
اگر آنتن ندارید، از ماشین‌های رهگذر با رعایت نکات ایمنی درخواست کمک کنید.
اگر مجبور به ترک خودرو هستید، حتما وسایل ارزشمند خود را همراه ببرید.
مجموعه 14 اقدامی که ذکر کردیم به‌شما کمک می‌کنند تا چالش خرابی ماشین در جاده را با موفقیت پشت سر بگذارید. لازم است که در اینجا توضیح مختصری درباره هر یک از موارد فوق ارائه کنیم.

1. وحشت نکنید
مهم‌ترین نکته هنگام خرابی خودرو در جاده حفظ آرامش است. اگر راننده کنترل خود را حفظ کند، انجام سایر اقداماتی که برشمردیم خیلی راحت خواهد بود. معمولا وقتی مشکل مربوط به عمل نکردن ترمز خودرو باشد، بیشترین استرس به راننده وارد می‌شود. تجربه یک راننده در مواجهه با چنین شرایطی خیلی به‌کار می‌آید.

2. چراغ خطر ماشین را روشن کنید
شما باید بلافاصله بعد از مطلع شدن از خرابی ماشین در جاده، سایر خودروهای حاضر در مسیر را آگاه کنید. این موضوع به سایر راننده‌ها هم کمک می‌کند تا هنگام عبور از کنار خودروی شما جوانب احتیاط را به‌خوبی رعایت کنند. بهترین کار برای این منظور روشن کردن چراغ خطر یا همان چهار چراغ ماشین است.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

3. ماشین را در دنده سنگین قرار دهید
شما برای متوقف کردن ماشین در اثر خرابی نباید سرعت را ناگهان کم کنید. به‌خصوص اگر مشکل ناشی از خرابی ترمز باشد. بهترین راه این است که خودروی خود را در دنده سنگین قرار دهید. این کار را در چند مرحله انجام دهید تا نهایتا به دنده یک رسیده و سرعت خودرو را به آرامی کاهش دهید.

4. به‌هیچ عنوان ناگهانی ترمز نگیرید
رفتارهای هیجانی و ناگهانی هنگام خرابی خودرو در جاده بلای جان رانندگان است. ترمز گرفتن ناگهانی می‌تواند باعث تصادف‌های سنگین شود. چراکه رانندگان در جاده معمولا با سرعت بالا حرکت می‌کنند و طبیعی است که در این شرایط برای مهار خودرو کار سخت‌تر می‌شود. حتی اگر قصد ترمز گرفتن هم دارید، باید به آهستگی و در چند مرحله این کار را انجام دهید.

5. عجولانه تغییر مسیر ندهید
گاهی اوقات چرخاندن فرمان خودرو گران تمام می‌شود. سرعت بالای خودرو شرایط را به‌گونه‌ای رقم می‌زند که چرخاندن ناگهانی فرمان زمینه را برای چپ کردن ماشین فراهم می‌کند. اتفاقی که خطرات جانی جدی را برای راننده و سرنشینان خودرو به‌دنبال خواهد داشت. تحت هیچ شرایطی مسیر خودرو را ناگهانی تغییر ندهید.

. با آرامش به‌دنبال مکان مناسب برای توقف باشید
هنگام خرابی ماشین در جاده باید در نزدیک‌ترین توقف‌گاه مناسب ماشین را نگه دارید. البته باید این کار را در مکان مناسب انجام دهید. در جاده‌های پهن کار راحت‌تر است و می‌توانید در شانه مسیر بایستید؛ اما در مسیرهای باریک مانند گردنه حیران منتهی به اردبیل یا جاده چالوس کار تا حدی سخت‌تر است. ترجیحا از ایستادن در پیچ جاده‌ پرهیز کنید؛ چراکه رانندگان دیگر دید کافی روی خودروی شما ندارند.

7. تا قبل از توقف کامل و پایین آمدن آمپر خودرو را روشن نگه‌دارید
وقتی ماشین خراب می‌شود، بعد از خاموش کردن ممکن است نتوانید دیگر آن را روشن کنید. این موضوع کار را برای هدایت ماشین به محل مناسب سخت می‌کند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطمئن شدن انتخاب مکان مناسب برای توقف خودرو، آن را خاموش نکنید. همچنین مشکل مربوط به جوش آوردن ماشین است، باید قبل از خاموش کردن، صبر کنید تا آمپر پایین بیاید.

8. برای پیاده شدن از ماشین مراقب باشید
پس از توقف، فورا از خودرو پیاده نشوید. شرایط جاده و تردد سایر خودروها را در نظر بگیرید و سپس با رعایت احتیاط و ترجیحا از دربی که طرف شانه جاده است از آن پیاده شوید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

9. مثلث خطر را با فاصله مناسب از ماشین قرار دهید
مثلث خطر کمک می‌کند تا سایر راننده‌ها را قبل از رسیدن به خودرو از بروز مشکل آگاه کنید. اهمیت استفاده از مثلث خطر در شب و جاده‌های پر پیچ و خم به‌مراتب بیشتر است. پلیس راهنمایی و رانندگی در کتاب آیین نامه رانندگی تکلیف فاصله قرارگیری مثلث خطر با ماشین را در شرایط مختلف مشخص کرده است:

جاده و معابر معمولی: 70 متر
بزرگراه‌ها: 150 متر
سر پیچ جاده‌ها: 200 متر

10. اگر مشکل قابل رفع شدن است، شخصا دست به‌کار شوید
گاهی اوقات مشکلاتی مانند پنچر شدن لاستیک‌ها باعث خرابی خودرو در جاده می‌شود. در چنین شرایطی شما می‌توانید شخصا دست به‌کار شوید و لاستیک را عوض کنید. اما اگر مشکلات فنی خودرو عامل خرابی آن باشد، طبیعی است که بسیاری از رانندگان از پس رفع مشکل برنخواهند آمد.

11. موقعیت دقیق توقف خود را به‌کمک GPS و علائم جاده شناسایی کنید
قبل از آنکه بخواهید با امداد خودرو تماس بگیرید، باید موقعیت دقیق محل توقف خود را مشخص کنید. بسیاری از خودروها و تلفن‌های همراه دارای GPS هستند. به‌همین دلیل در بسیاری از مواقع می‌توانید با استفاده از این تجهیزات لوکیشن دقیق خودروتان را مشخص کنید. اگر به‌هر دلیل این امکان وجود نداشت، باید به‌سراغ علائم جاده بروید. هر علامتی در جاده به‌شما کمک می‌کند تا در تماس با امداد خودرو موقعیت دقیق خودروتان را مشخص کنید.

لوکیشن ماشین

12. با امداد خودرو تماس بگیرید
حال نوبت به تماس با امداد خودرو می‌رسد. مجموعه‌های مختلفی هستند که در زمینه امدادرسانی به‌خودروها در جاده‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند. بسته به نوع خودرو و جاده‌ای که در آن حضور دارید، می‌توانید از طریق شماره تماس یا اپلیکیشن‌های موبایل، درخواست خود را با شرکت‌های امداد خودرو در میان بگذارید. در جدول زیر اطلاعات مربوط به چند شرکت اصلی امداد خودرو فعال در کشور را مشاهده می‌کنید.

امداد خودرو ایران خودرو

096440

امداد خودرو سایپا

096550

آقای امداد

09629

امداد خودرو بهمن موتور

02148027

چارچرخ

09201231440

پیدو (درخواست بنزین)

02191076222

مدیران خودرو

02147651

13. اگر آنتن ندارید، از ماشین‌های رهگذر با رعایت نکات ایمنی درخواست کمک کنید
اگر خرابی خودرو در جاده‌ای رخ داده که دسترسی مناسب به اینترنت نیست و آنتن‌دهی تلفن همراه هم مناسب نیست، قبل از آنکه به‌فکر ترک ماشین بیفتید، از سایر خودروهایی که از مسیر عبور می‌کنند، کمک بگیرید. آ‌ن‌ها می‌توانند با رسیدن به مناطقی که آنتن‌دهی مناسب وجود دارد، با امداد خودرو تماس گرفته و موقعیت مکانی شما را اطلاع‌رسانی کنند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

14. اگر مجبور به ترک خودرو هستید، حتما وسایل ارزشمند خود را همراه ببرید
اگر به‌هر دلیل مجبور می‌شوید که خودروی خود را ترک کنید، قبل از آن وسایل ارزشمند خود را از داخل ماشین بردارید. البته توصیه می‌کنیم در جاده‌های تاریک به‌هیچ عنوان از ماشین خود فاصله نگیرید.

کلام پایانی
در این مقاله اقدامات ضروری هنگام خرابی خودرو در جاده را بررسی کردیم. مهم نیست که چقدر سابقه دارید و چند سال است که پشت فرمان می‌نشینید. خرابی ماشین در جاده اتفاقی است که امکان دارد برای هر راننده‌ای رخ دهد. با رعایت مجموع 14 نکته‌ای که در این مطلب مرور کردیم، می‌توانید به‌راحتی این شرایط چالش برانگیز را مدیریت کرده و پشت سر بگذارید. اگر تجربه خرابی ماشین در جاده را دارید، حتما اقدامات خود در این شرایط را با ما در میان بگذارید.

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

  

   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *