جهت محافظت از کلیدها و جلوگیری از افت توان در مدار شیشه بالابر از مدار تقویت شیشه بالابر استفاده می شود. این مدار تقویت کننده ی جریان یا ولتاژ نیست اما کنتاکت های رله های داخلی آن یک مسیر کم مقاومت برای عبور جریان فراهم می کنند و از خرابی کلید و افت توان جلوگیری می کنند بنابراین مدار تقویت با برقراری ارتباط مستقیم بین قطب مثبت باتری و موتور شیشه بالابر موجب تقویت عملکرد مدار می شود. مدار تقویت از دوعدد رله ی تک پل دو ترمینال (SPDT) تشکیل شده است.
دلایل ضعف کارکرد شیشه بالابر
در مدار شیشه بالابر برخی خودروها نظیر پراید درحالت عادی کلیدهای شیشه بالابر مستقیماً به الکتروموتورها متصل می شوند درنتیجه جریان مورد نیاز موتور از کنتاکت های کلید می گذرد و عبور چنین جریانی بمرور زمان منجر به سوختگی یا خال زدگی کنتاکت های کلید خواهد شد. سوختگی،خال زدگی، کثیفی و اتصالات ناقص از جمله مواردی هستند که مقاومت مدار را افزایش می دهند. افزایش مقاومت مدار منجر به کاهش جریان عبوری از مدار خواهد شد و کاهش جریان باعث افت توان و افزایش اثر اصطکاک بر روی شیشه درحین بالارفتن می شود درنتیجه عناصر سر راه جریان نظیر سیم های رابط. کنتاکت های کلید و سیم پیچی الکتروموتور دراثر جریان کشی ناشی از اصطکاک شیشه، داغ می شوند و این افزایش دما نیز به نوبه ی خود مقاومت مدار را بازهم افزایش خواهد داد و قدرت موتور در بالابردن شیشه کاهش چشمگیری خواهد یافت.
این مساله بخصوص در شیشه بالابر سمت شاگرد محسوس ترست چراکه طول سیم کشی مدار شیشه بالابر سمت شاگرد طولانی تر از سیم کشی مدار سمت راننده است بطوریکه جریان مدار بالابر سمت شاگرد با عبور از کلید سمت راننده به کلید سمت شاگرد رفته و نهایتاً ازطریق کنتاکت های کلید سمت شاگرد به موتور درب شاگرد خواهد رسید.
راه حل:
دراین حالت از مدار تقویت شیشه بالابر استفاده می شود که نقشی کارساز دارد. دراین صورت کلیدها از مدار قدرت خارج شده و بهمراه بوبین رله ها، مدار فرمان را تشکیل می دهند یعنی کلیدها با برقراری جریان تحریک رله (جریان بوبین رله) باعث بسته شدن مدار قدرت (بسته شدن کنتاکت های رله) و عبور جریان موردنیاز موتور از آن می شوند. دراین وضعیت جریانی که از کلیدهای بالابر می گذرد بشدت کاهش یافته و عمر کلید طولانی تر می شود. از طرفی توان مدار بالابر افزایش یافته و اثر اصطکاک بر روی شیشه کاهش می یابد.
تعمیر رله تقویت شیشه بالابر :
بعد از مشاهده علائم خرابی این قطعه شما دو راه دارید که اولیش تعمیر و دومی تعویض قطعه می باشد.
برای اینکار باید یسری موارد را بررسی کنید که الان بهتون میگیم🙂
اول از همه مدار برق را چک می کنیم و اگر مشکل آنجا بود تعمیر یا تعویض می نمائیم.
بعد از آن موتور شیشه بالابر می باشد که یجورایی منبع اصلی آن است که چک شود.
اگر موتور شیشه بالابر داغون بود میایم عوضش می کنیم و بعد قطعه تعمیر می شود.
خود رله تقویت نیز ممکن است خراب شود که بعد از مدار برق و موتور آن بررسی می کنیم.
این موارد رایج ترین مورد می باشد اما ممکن است دلایل دیگری نیز باشد.
مراحل نصب تقویت شیشه بالابر :
آموزش تعویض و نصب تقویت شیشه بالابر که در محل خود انجام می دهیم همراه ابزار ها و قطعه جدید می باشد.
اول اینکه در خودرو را باز می کنیم و موتور شیشه بالابر را می گیریم.
بعد سوکت برق موتور را جدا می کنیم تا سیم برق با سوئیچ به تقویت شیشه بالابر وصل شود.
بعد از مرحله بالا سیم برق شیشه بالابر را با دکمه سوئیچ به سیم برق موتور وصل می نمائیم.
سپس رله تقویت را با ابزار به شیشه بالابر سفت پیچ می کنیم تا سوکت برق موتور شیشه بالابر اتصال پیدا کند.
این مراحل دارای نکات فنی و جزئی زیادی می باشد که در هنگام نصب این قطعه می توانید مشاهده کنید.
- پایان پیام
درجه یک وعالی
سپاس از توجه شما