انواع صدای ماشین و علائم آن
- سر و صدا در حالت درجا و هنگام استارت
- سر و صدا هنگام استارت زدن و هنگام رانندگی
- صدا هنگام تعویض دنده و کلاچ کردن
- صدا در هنگام فرمان و ترمز
- سر و صدا از کف زیرین
- صداها در فضای داخلی
صدای ماشین و علل آنصداهای ناآشنا خودرو را می توان با شبیه سازی موقعیتی که در آن صداها تا حد امکان نزدیکتر می شود و کاهش صداهای دیگر تا حد امکان بررسی کرد. بنابراین یک سواری رایگان در یک محیط آرام برای عیب یابی بهتر از ترافیک پر سر و صدا است. همراه داشتن یک مسافر باتجربه که می تواند صداهایی را که عادت به شنیدن آنها ندارید را تشخیص دهد و در عین حال می تواند روی مکان یابی سر و صدا تمرکز کند، می تواند مفید باشد. در ادامه شما را با صداها و موقعیت های مختلفی که در آنها ممکن است رخ دهد آشنا می کنیم و علل احتمالی را فهرست می کنیم.
به هر حال: اگر ماشین نه تنها صدا می دهد، بلکه تکان می خورد یا می لرزد، ما در اینجا به شما نکاتی را در مورد علت آن می دهیم: تکان های ماشین و لرزش: باعث می شود .
سر و صدا در زمان ثابت و هنگام استارت
دکمه استارت ماشین
کمک فنرهای معیوب می تواند باعث شود که ماشین هنگام سوار شدن به جیر جیر بزند . در این صورت باید کمک فنرها را توسط متخصص بررسی کنید.
اگر خودرو هنگام روشن شدن اشتعال زمزمه می کند، به سادگی صدای کار پمپ بنزین است که می توان آن را نادیده گرفت.
اگر بالابرهای هیدرولیک فرسوده شوند، موتور هنگام استارت زدن صدای کلیک ایجاد می کند . در این مورد، یک متخصص باید آسیب را بررسی کند.
اگر ماشین در هنگام دور زدن صدای جیر جیر می کند، ممکن است تسمه V شکل باشد. اگر فقط شل است، باید سفت شود. اگر تسمه V شکل قدیمی است باید تعویض شود.
سر و صدا هنگام استارت زدن و هنگام رانندگی
اگر هنگام رانندگی یا استارت زدن صدای غرش و بوم را می شنوید، ممکن است اگزوز نشتی داشته باشد. برای بررسی محل نشتی، لوله اگزوز را با دستمال بسته نگه دارید. اگر هیچ فشار متقابلی احساس نمیکنید و صدای خش خش در جای دیگری وجود دارد، باید از شخص دیگری بخواهید تا بررسی کند که صدای خش خش از کجا میآید. سوراخ های کوچکتر را اغلب می توان با خمیر مهر و موم کرد. اگر سوراخ ها بزرگتر یا زیاد هستند، اگزوز باید تعویض شود.
اگر هنگام استارت زدن یا رانندگی صدای جیر جیر می شنوید، ممکن است تسمه V شکل باشد. اگر شل است فقط باید سفت شود. یک تسمه V شکل فرسوده باید با یک تسمه جدید جایگزین شود.
ترکیدن هنگام پا گذاشتن روی گاز ممکن است به دلیل آتش سوزی نادرست باشد. اگر مشکل چندین بار رخ داد، خودرو باید توسط متخصص بررسی شود.
اگر در حین رانندگی صدای سوت میشنوید ، ممکن است روغن کافی در گیربکس وجود نداشته باشد. در این صورت باید در اسرع وقت بررسی کنید که آیا روغن دنده به بیرون نشت کرده است یا خیر.
فرسوده بالابرهای سوپاپ هیدرولیک می تواند باعث شود موتور هنگام رانندگی به صدا درآید . اینکه آیا این واقعاً علت است یا خیر، باید توسط متخصص بررسی شود.
اگر خودرو هنگام رانندگی از روی دست اندازها به صدا در می آید، ممکن است استخوان جناغی، کمک فنر یا حتی تثبیت کننده ها فرسوده شوند. برای بررسی این موضوع، خودرو باید بر روی سکوی بالابر قرار داده شود و اجزای آن به صورت جداگانه بررسی شوند.
صدا هنگام تعویض دنده و کلاچ کردن
اگر هنگام تعویض دنده صدای تند و کوبیدن می شنوید ، موتور یا بلبرینگ گیربکس معمولا معیوب است. ماشین باید بلند شود و یاتاقان ها باید بررسی شوند.
اگر صدای تق تق در هنگام تعویض دنده وجود داشته باشد، لاستیکهای اگزوز شل یا پاره میشوند: سپس اگزوز هنگام تغییر بار به صفحات محافظ حرارتی اطراف یا بدنه برخورد میکند.
گاهی اوقات پدال کلاچ نیز مقصر است: به عنوان یک جزء متحرک، همیشه باید به خوبی روغن کاری شود. اگر روغن کاری تمام شده باشد، وقتی روی کلاچ پا می گذارید می توانید صدای جیر جیر را بشنوید . اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع: صدای جیر جیر، جغجغه یا سوت کلاچ: علل
صدا در هنگام فرمان و ترمز
اگر صدای تق تق در هنگام فرمان شنیدید ، باید ماشین را پارک کنید و در حالت ثابت چرخ ها را به راست و چپ بچرخانید و بررسی کنید که آیا در جایی چربی وجود دارد یا خیر. اگر بوت میل درایو پاره شده باشد، احتمالاً گریس نشت کرده و محل اتصال میل درایو خشک شده است که باعث ایجاد لرزش می شود. در این مورد، چکمه (که به آن دم نیز می گویند) باید تعویض شود.
اگر هنگام رانندگی و فرمان صدای زمزمه شنیده می شود، باید ماشین را مسدود کنید و بررسی کنید که آیا بلبرینگ چرخ معیوب است یا خیر.
اگر صدای جیرجیر هنگام فرمان می شنوید ، چند دلیل ممکن است وجود داشته باشد: می تواند به دلیل شل بودن یا فرسودگی تسمه V شکل باشد (راه حل: سفت یا تعویض کنید). اگر صدای جیر جیر هنگام چرخش زیادتر شود، پمپ برق فرمان ممکن است روغن کافی نداشته باشد. در این حالت باید سطح روغن در مخزن سروو را بررسی کنید و در صورت لزوم سیستم را از نظر نشتی بررسی کنید. اگر صدای جیر جیر هنگام رانندگی رخ می دهد و هنگامی که در حالت ایستاده به جلو و عقب می روید، صدای ترک خوردگی می شنوید، باید بررسی کنید که آیا بلبرینگ تعلیق (بلبرینگ گنبدی) فرسوده شده است یا خیر . لاستیکهای کهنه یا فرسوده نیز میتوانند صدای جیر جیر را هنگام پیچیدن ایجاد کنند، همانطور که تایرهایی که کمتر باد شدهاند.
اگر لنت های ترمز فرسوده شده باشند ، هنگام ترمزگیری صدای خراش را می شنوید . در این حالت، بهتر است بیشتر از این رانندگی نکنید، بلکه ماشین را به نزدیکترین کارگاه یدک بکشید یا با اوردایو مطلق در آنجا رانندگی کنید.
اگر ترمزها به درستی کار نکنند یا کثیف، زنگ زده، لعاب یا به سادگی بی کیفیت باشند، صدای جیر جیر می تواند هنگام ترمزگیری ایجاد شود.
سر و صدا از کف زیرین
نشتی اگزوز می تواند باعث ایجاد صداهای غرشی از زیر بدنه شود که هر چه بیشتر دریچه گاز را باز کنید بلندتر می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، می توانید اگزوز را با یک پارچه بپوشانید و بررسی کنید که کجا می توانید صدای خش خش را بشنوید. نکاتی در مورد نحوه تعمیر: صدا خفه کن را درزبندی کنید یا صدا خفه کن را تعمیر کنید .
اگر هنگام تعویض دنده صدای تق تق از پایین بشنوید ، ممکن است لاستیک های اگزوز شل یا فرسوده شده باشند. در نتیجه، اگزوز به سپرهای حرارتی اطراف برخورد می کند.
با این حال، اگر صدای زنگ از زیر بدنه بشنوید ، محافظ حرارتی مبدل کاتالیزوری ممکن است شل شده باشد. در این حالت باید ماشین را روی یک سکوی بالابر ببرید و سپر حرارتی را از نظر محکم بودن بررسی کنید و در صورت لزوم آن را ببندید.
یک مبدل کاتالیزوری معیوب با هسته سرامیکی شکسته اگر از زیر بدنه به صدا درآید می تواند علت آن باشد. اگر ماشین جک شده است، می توانید به آرامی مبدل کاتالیزوری را بزنید و به قطعات شل گوش کنید. توجه: اگر خودرو برای مدت طولانی رانده شده باشد، اگزوز هنوز بسیار داغ است. برای ایمن بودن، صبر کنید تا خنک شود.
صداها در فضای داخلی
اگر داشبورد به صدا درآید ، اتصال شلی در جایی وجود دارد. در این حالت، باید روی داشبورد ضربه بزنید و نقطه شل را دوباره وصل کنید. اگر کمی دانش قبلی داشته باشید، می توانید به راحتی خودتان بدون کارگاه چنین کاری را انجام دهید.
اگر فن تهویه مطبوع مسدود شده باشد یا خیلی کند بچرخد، صدای جیغ میشنوید . در این صورت باید فورا تهویه را خاموش کرده و خودرو را به کارگاه ببرید. احتیاط: اگر چرخ فن دیگر اصلاً نچرخد، حتی می تواند شروع به سوختن کند. بنابراین، قطعا باید به تشکیل دود توجه کرد.
اگر کمپرسور تهویه مطبوع آسیب دیده باشد ، ممکن است صدای تق تق از داخل کمپرسور بشنوید . در این صورت احتمالاً تهویه مطبوع نیز دیگر کار نخواهد کرد .
اگر هنگام رانندگی از روی دست اندازها ، صندلی ماشین جیرجیر کند، مکانیزم صندلی فرسوده شده و باید برداشته شود و دوباره روغن کاری شود.
- پایان پیام