💢 در حال حرکت با خودرو هستید، خودرو در حال طی کردن خیابانها و یا جادههاست و همه چیز رو به راه است تا اینکه ناگهان از حرکت میایستد و خاموش میشود. این مشکل حتی میتواند برای خودرویی که روشن بوده و آن را پارک کردهایم و دوباره قصد راه انداختن آن را داریم نیز به وجود بیاید راهحل چیست و چگونه باید عیب را پیدا کرد و در صورت توان آن را برطرف کرد.
🔴 بررسی وجود سوخت :
در گام اول بررسی میکنیم که سوخت کافی درون باک وجود دارد یا نه.
باید به چک کردن پمپ بنزین هم بپردازیم. اگر پمپ بنزین از نوع برقی است که این کار را میتوان با گوش کردن به صدای آن انجام داد. اما اگر پمپ از نوع مکانیکی است میتوان محلی که شیلنگ بنزین وارد موتور میشود را باز کرد ,آن را درون یک ظرف یا بطری قرار میدهیم.. حال با زدن استارت در موتورهایی که پمپ بنزین مکانیکی دارند و یا باز کردن سوئیچ در موتورهایی که پمپ بنزین برقی دارند، از ورود سوخت از باک به پیشرانه مطمئن میشویم
فیوز پمپ بنزین را چک میکنیم که سوخته نباشد و اگر سوخته است آن را تعویض میکنیم.
رله دوبل(در صورتی که خودرو دارای رله دوبل باشد). باید رله دوبل هنگام باز کردن سوئیچ در پلاتین اول ایجاد اتصال کند تا برق به پمپ بنزین ارسال شود.
سوراخ بودن و هوا کشیدن شیلنگ ورودی بنزین به موتور. اگر پمپ کار میکند و بنزین نیز وجود دارد ولی مقدار آن کم است و یا اصلا به موتور نمیرسد، میتواند از این عیب نیز باشد.
فیلتر بنزین کثیف و آلوده نیز در این بین بی تاثیر نیست.
🔴 وجود اکسیژن و هوا :
در مرحله بعد وقتی که از سلامت قسمت سوخترسانی مطمئن شدیم، به سراغ بررسی قسمت هوا میرویم. این عیب در خودروهای انژکتوری که اکسیژن از هوزینگ هوا وارد موتور میشود، معمولا دیده نمیشود. اما در میتواند دردسرساز شود. یکی از شایعترین مشکلاتی که درون سیستم کاربراتوری پیش میآید، فلوت کردن کاربراتور است. فلوت کردن به معنی ورود بیش از اندازه بنزین درون موتور و خفهشدن آن است. این اتفاق نشانه بزرگی دارد که وجود بنزین در اطراف کاربراتور و خیسبودن آن است. ضمن اینکه با باز کردن هواکش، میتوان به راحتی به وجود بنزین بیش از حد نیاز موتور نیز پی برد.
ضمنا کثیف بودن و گرفتگی فیلتر هوا نمیتواند از روشن شدن موتور خودداری کند اما در کارکرد آن اثر منفی زیادی خواهد داشت.
🔴 برق صحیح و کافی :
وجود جرقه مناسب و بهموقع یکی از مهمترین عوامل در کارکرد موتور است. پس در مرحله بعدی به سراغ کنترلکردن این قسمت میرویم. باید بررسی کنیم که آیا برق به سر شمعها میرسد یا خیر. پس یک وایر را از روی شمع باز میکنیم. اگر یک شمع یدکی داریم آن را درون وایر قرار میدهیم و با زدن تک استارتهایی و نزدیک کردن وایر به بدنه خودرو با ایجاد جرقه در سر شمع و بدنه، از اینکه برق به درستی به سر شمع میرسد مطمئن میشویم. جرقه باید بلند در حد بیش از ۵ میلیمتر و آبی رنگ باشد. جرقه ضعیف منجر به نامیزان کار کردن موتور و یا حتی روشن نشدن آن میشود.
ضمن اینکه سوختن فیوز دلکو نیز میتواند چنین مشکلی را ایجاد کند،
در خودروهای انژکتوری باید به چک کردن کوئل بپردازیم. با سوختن کوئل دوبل معمولا در اکثر خودروها، چراغ چک روشن میشود. همچنین در خودروهای انژکتوری مثل خانواده پژو ۴۰۵، خرابی و کثیفی سنسور یا همان چشمی گیربکس میتواند منجر به بد کارکردن، خاموشی و روشن نشدن پیشرانه شود. این قطعه قبل از خراب شدن نیز نشانههایی از خود بروز میدهد که بالا و پایین رفتنهای بیدلیل دور موتور، گاز نخوردن موتور، سخت روشن شدن و خاموشی پیشرانه در دستاندازهای خیابان از این علائم هستند.
🔴 جمعبندی نهایی :
جدا از مسائل گفته شده فیوزها اولین قسمتی هستند که همیشه با بروز مشکل به سمت آنها خواهیم رفت. مثل فیوزهای مربوط به پمپ بنزین و پاشش انژکتور در خودروهای خانواده پژو ۴۰۵، ۳فیوز قرار گرفته در کنار باتری در انواع پراید و یا فیوز پمپ بنزینهای برقی در خودروهای قدیمیتر و… . ضمن اینکه در خوروهای انژکتوری قطعهای به نام رله دوبل وجود دارد که وظیفه آن تامین برق برای قسمتهای مهمی چون پمپ بنزین و ECU است. خرابی این قطعه نیز فقط با تعویض آن ممکن است.
❌ مطالب مفید و مورد استفاده برای عموم را به دیگران نشر دهید.
- پایان پیام