روغن سوزی موتور خودرو
دلایل احتمالی وجود دود در اگزوز و روغن سوزی موتور خودرو
دود آبی
اگر احیانا دود ابی در اگزوز خودروتان مشاهده کردید. بدین معنا است که روغن خودرو در حال سوخت و ساز بیش از حد است. از دیگر دلایل وجود دود ابی در اگزوز خودرو می تواند ناشی از وجود خراش یا شکستگی در پیستون های خودرو باشد. زخمی شدن یا آسیب دیدن سیلندرها و بالاخره خراش برداشتن هادی سوپاپ ها و یا کاسه نمدهای مربوط به هادی های سوپاپ ها باشد.
دود سفید
اگر دود سفید در خودروتان مشاهده کردید این نکته را بدانید اوضاع کمی خطرناکتر از مرحله قبلی است. زیرا این اتفاق خبر از این میدهد مایع خنک کننده و روغن باهم در حال سوخت و ساز هستند. اگر دود مربوط به سوخت ماده خنک کنند باشد دلیل آن احتمالاً وجود نشتی در واشر سرسیلندر و یا وجود ترک در سرسیلندر است. اگر دود مربوط به سوخت روغن هیدرولیک باشد که مربوط به گیربکس بوده دلیل آن این است که موتور از طریق یک لوله خرطومی وکیوم مشغول مکیدن روغن هیدرولیک موجود در گیربکس است.
دلیل و عیب یابی روغن سوزی موتور خودرو
دود آبی
بوی ابی هنگامی که در اگزوز خودرو میسوزد بویی مانند نان برشته میدهد. در این حالت ابتدا باید به سراغ سطح روغن موتور بروید و در صورت پائین بودن میزان آن باید روغن اضافه کرده تا به سطح عادی برگدد. هرگز این اجازه را به روغن موتور خودرو ندهید که بیش از حد معین پایین تر بیاید زیرا بدون شک میتواند باعث روغن سوزی موتور خودروتان شود. برای پر بردن و تشخیص اینکه رینگ های پیستون و یا خود پیستون ها خراب هستند باید آزمایش کمپرس پیستون را انجام داد ( برای خواندن مقاله علائم خرابی رینگ و پیستون کلیک کنید.) که در صورت پائین بودن فشار و کمپرس وجود چنین عیوبی قطعی است.
دود سفید از دیگر دلایل روغن سوزی موتور خودرو
اگر مایع خنک کننده در خودروتان دچار سوخت و ساز شود بویی شیرین از دود اگزوز حارج میشود که میتواند از دلایل روغن سوزی موتور باشد. در این وضعیت ابتدا باید سطح مایع خنک کننده را کنترل کرده و پس از آن اقدام به کنترل روغن هیدرولیک داخل گیربکس کرد. هنگامی که مایع خنک کننده از حد معین تعریف شد کمتر شود در نتیجه موتور بیش از حد مجاز گرم خواهد شد و درجه حرارت آن بالاتر از حد نرمال باشد باید آزمایش فشار را انجام داد تا مشخص شود که آیا سیستم خنک کننده قادر به حفظ و تحمل فشار بوده یا خیر؟ چنانچه سیستم نتواند فشار را تحمل کند به معنای آن است که واشر سرسیلندر خراب شده و نیاز به تعویض دارد.
اما اگر سطح روغن هیدرولیک پایین تر از حد مجاز امد باشد باید انرا با اضافه کردن روغن به حد مجاز برسانید. بعد از ان اقدام به بازرسی و کنترل لوله مکنده از گیربکس به موتور بمانید. اگر مشاهده کردید که آن لوله دچار مشکل شده باید اقدام به تعویص سوپاپ وکیوم مدولار که در گیربکس وجود دارد کرد.
دود سیاه
اگر خودروتان قدیمی باشد با استفده از کاربراتور کار میکند و باید اقدام به کنترل کردن ساسات خودروتان کنید. اما اگر موتوری که خیلی قدیمی نیست و مجهز به سیستم سوخت پاش انژکتوری بوده فشار انژکتور را که عمل سوخترسانی را انجام می دهد کنترل کنید.
- پایان پیام