زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

👨‍💻 قریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرند که همگی وظایف بسیار حساس و دقیقی را بر عهده دارند؛ در صورتی که در عملکرد صحیح هر یک از این سیالات اختلال ایجاد شود حوادث ناگواری در انتظار سرنشینان خودرو خواهد بود. از جمله این سیالات کاربردی می توان به روغن هیدرولیک، روغن گیربکس یا واسکازین و روغن ترمز اشاره کرد. آیا تاکنون در ذهن خود با این سوالات روبه رو شده اید که زمان تعویض روغن هیدرولیک و مایع ترمز چه وقت است؟ عمر مفید این سیالات در حال کارکرد در خودرو چقدر است؟ آیا روغن هیدرولیک تازه در نرمی و عملکرد فرمان تاثیر دارد؟ آیا روغن ترمز تازه بر قدرت ترمزگیری تاثیر دارد؟ آیا تعویض روغن گیربکس بر نرمی و بی صدا کارکردن گیربکس موثر است؟ چگونه می توان دریافت که این سیالات خواص فیزییک و شیمیایی خود را از دست داده و یا اصطلاحا فاسد شده اند؟ در این نوشتار سعی شده است که به بخشی از این گونه سوالات پاسخ داده شود. 

روغن هیدرولیک

خودرویی که دارای فرمان هیدرولیکی است، به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن مجهز است. بیشتر فرمان هایی که از چنین منبع انرژی برخوردارند هیدرولیکی اند. وقتی راننده غربیلک فرمان را می چرخاند، پمپ هیدرولیک، روغن مربوطه را تحت فشار به سیستم فرمان خودرو انتقال می دهد تا به واسطه اهرم بندی مناسب، چر خها به راحتی به طرفین گردش کنند. روغن هیدرولیک مانند روغن های دیگر از اختلاط روغن پایه و مواد افزودنی تولید می شود که می تواند با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی، کاربردهای مختلفی در سیستم های گوناگون داشته باشد. 

روغن هیدرولیک را می توان پرمصرف ترین روغن صنعتی نامید، از اینرو با توجه به مصرف بالا وکاربردهای متنوع و شرایط کاری گوناگون، این روغن نیز از تنوع بالایی برخوردار است. در واقع روغن هیدرولیک در یک سیستم نقش انتقال دهنده انرژی را بازی می کند و در صورتی که این روغن دچار مشکل شود، این وظیفه به خوبی انجام نشده و سیستم با اختلال یا توقف در کارکرد روبه رو می شود. به طور کلی وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود، روانکاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام اجزای سیستم است. 

روغن های هیدرولیک به شدت به آلودگی هایی که واردآن ها می شوند حساس بوده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن ها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری تغییر می کند. 

بیشتر افراد بر این باورند که روغن هیدرولیک نیز باید همچون روغن موتور، زمان و یا کیلومتر کارکرد مشخصی داشته باشد، در حالی که این موضوع در روغن های صنعتی و به خصوص روغن هیدرولیک به تنوع تجهیزات، شرایط گوناگون کارکرد و نوع کاری که روغن در سیستم انجام می دهد بستگی دارد، از این رو نمی توان برای تمام انواع روغن های هیدرولیک مورد استفاده در خودروهای مختلف زمان کارکرد یکسانی را تعریف کرد و آن را مبنای کار سیستم قرار داد. 

روغن های هیدرولیک عموما دارای افزودنی هایی هستند که تجهیزات هیدرولیک را در مقابل سایش، خوردگی و اصطکاک محافظت میکنند. افرودنی های این نوع روغن معمولا چندمنظوره بوده و میزان آن ها در روغن هیدرولیک نباید به هر دلیلی کاهش یابد. تغییر در وضعیت روغن هیدرولیک به واسطه تیره شدن یا مات شدن ظاهری رنگ آن، استشمام بوی سوختگی از روغن، تغییرات در گرانروی یا ویسکوزیته و همچنین کف کردن آن قابل تشخیص است. 

ادامه کار با روغن اکسیدشده نیز منجر به تشدید سایش در تجهیزات متحرک و ایجاد مشکل در سیستم فرمان خودرو می شود که باعث جمع شدن لجن در مخزن و لوله ها می شود. در صورتی که هیچ یک از علائم فوق در روغن هیدرولیک مشاهده نشود، توصیه می شود بر اساس سفارش شرکت سازنده و کارشناسان خودرو، این سیال پس از هر ۱۲۰ هزار کیلومتر پیمایش خودرو به طور کامل تعویض شود. ضمنا به این نکته نیز باید توجه داشت که هرگز روغن های هیدرولیک حتی با ویسکوزیته یکسان را نباید با هم مخلوط کرد. 

روغن گیربکس

یکی از روغن ها یی که در خودرو مصرف می شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (gear oil ) است. این روغن ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ دنده ها و متعلقات آن ها در برابر فشار وارده محافظت می کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت تری کار می کند، اغلب از روغن دنده گیربکس قوی تر است. این روغن ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیتAPI و ویسکوزیته(گرانروی SAE ) طبقه بندی می شوند. این روان ساز دارای گرانروی ناچیز(حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد. 

واسکازین نیز مانند سایر روغن ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود. با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو و با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را شامل می شود، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض می شود. این موضوع در مورد خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. تعویض دنده ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت های مختلف توسط نرم افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس ( EGS ) نصب است انجام می گیرد. 

در داخل گیربکس های اتوماتیک AL4 که در خانواده ۲۰۶ دیده می شود، از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به روغن های مادام العمرLifetime معروفند. منظور از این اصطلاح این نیست که هیچ گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد آنها دارد. 

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آ نها به بیرون نشت می کند و همچنین کار کردن طولانی مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می شود. 

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

مایع ترمز

مایع ترمز یا در اصطلاح عامیانه، روغن ترمز توسط بیشتر رانندگان امروزی مورد بی توجهی قرارگرفته و باوجود اهمیت حیاتی آن متاسفانه بسیاری از رانندگان و حتی تعمیرکاران لزومی به تعویض آن نمی بینند. مایع ترمز در سطوح کیفی خاصی تولید می شود و بر اساس کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل آمریکا برای روغن ترمزها تعیین شده سه نوع روغن ترمز DOT4،DOT5 و DOT3 در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد. شماره DOT بزر گتر نشان دهنده بالاتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل بیش تر آن است. روغن ترمز DOT3 بر پایه ترکیبات پلی الیفاتیک با نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت، DOT4 بر پایه استربورات با نقطه جوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت و DOT5 متشکل از پلی دی متیل سیلوکسان بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت است. از میان استانداردهای ذکرشده، انواع DOT3 و DOT4 تقریبا عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT4 بالاتر است. اما DOT5 کاملا با این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستم هایی استفاده شود که لاستیکها و درزبندی ها با آن سازگار باشد، زیرا در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد. میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال کار کرد، به دلیل جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین می آید. بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد خودرو تاکید دارند منطق آ نها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت واردشده به سیستم را جذب می کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترک های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتا نشتی و ورود هوا می شود. این مشکل در مناطق آب و هوایی مرطوب بیشتر مشهود است. مایع ترمز خودروها فقط بعد از یک سال، به طور میانگین دو درصد رطوبت جذب می کنند؛ بعد از ۱۸ ماه سطح الودگی می تواند بیش از سه درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به هفت تا هشت درصد رطوبت می رسد. افزایس میزان رطوبت سبب ایجاد حبا بهای ریز در مایع ترمز می شود. بررسی ها نشان می دهد که سیستم ترمز چر خهای جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمه فلزی دارند، گرمای بیشتری نسبت به چرخهای عقب تولید می کنند؛ این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند. 

این نوع سیالات چون پایه گلیکولی دارند، خاصیت جذب آب و رطوبت در آن ها وجود دارد تا بتوانند رطوبت موجود در سیستم را جذب کنند و مانع پوسیدن سیستم ترمز و از بین رفتن مدارها شوند اما هر ماده ای که چنین قابلیتی دارد بالاخره به نقطه اشباع هم می رسد و در این زمان رطوبتی که وارد سیستم می شود برای روغن ترمز قابل جذب نیست و این رطوبت ممکن است در قسمت های مختلف سیستم جمع و باعث بروز اشکال شده و بعد از مدتی باعث فاسد شدن روغن ترمز شود. در آن صورت دمای جوش روغن پایین آمده و در شرایطی که ترمزهای پی در پی یا شدید گرفته می شود روغن ترمز به جوش می آید و باعث به اصطلاح خالی شدن ترمز می شود. بنابر این توصیه می شود روغن ترمز حداقل هر دو سال یکبارو یا ۶۰ هزار کیلومتر به طور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود. 

 
  
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .  
  •  
  •  
  • پایان پیام
همچنین میتوانید مطالعه کنید :   چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

ایده نگر

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

اینه پیشگام

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

Ngktsq

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

ایده پارت

 
 انلاین شاپ الماس پور     

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

تست و تعویض پمپ بنزین ماشین

علائم خرابی سنسور دریچه گاز + نحوه عیب یابی

شایع ترین ایرادات خودرو

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

نشانه های خرابی ترمز

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

همه چیز درمورد ضدیخ

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

کوئل خودرو و عیب یابی

عیب یابی استپر موتور

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

اشتباهات رایج مکانیک ها

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

روغن سوزی موتور خودرو

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

بررسی دلایل پرش دنده گیربکس اتومات + نحوه رفع مشکل

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

علت کار نکردن فن خودرو و نحوه حل مشکل

اصول نگهداری از خودرو

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

جلوگیری از دزدی و سرقت خودرو

مراحل تست پمپ بنزین

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

تاریخچه شمع

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

نحوه خاموش کردن چراغ آچار

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

انتخاب باتری مناسب خودرو

انواع صدای ماشین و علت ان

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

از بین بردن خراش‌های روی ماشین

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

نکات نگهداری خودرو

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

چرا خودروی ما داغ می کند؟

چرا وقتی ترمز میکنم ماشین خاموش میشه یا کم جون میشه؟

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

استارت خوردن و علت روشن نشدن ماشین

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

معرفی شغل مکانیک خودرو

همه چیز درباره شمع خودرو

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

انواع پمپ بنزین خودرو

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

آشنایی با دسته موتور خودرو

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

باتری خراب است یا دینام؟

کاربرد درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ چیست

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

نگهداری موتور xu7

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

علت خروج اب از اگزوز

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

ترموستات و مشکلاتش

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

همه چیز در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

علت و علائم خرابی شمع خودرو

علت کم جون شدن ماشین

شستشوی انژکتور

نشتی روغن هیدرولیک

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *