👨‍💻 دیدکلی:

شمع در سیستم جرقه وظیفه دارد امکان جهش جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا را در سیلندر از فاصله الکترودهای خود فراهم نماید. برای این منظور باید در مقابل ولتاژ زیاد تولید شده در کوئل کاملا عایق بندی شده باشد. شمعها باید از نظر اختلاف سطح زیاد ، خوب عایق بوده و دارای مقاومت مکانیکی (فشار کار سیلندر) و مقاومت در حرارت (حرارت درسیلندر) ، که حرارت احتراق تقریبا حدود ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد و فشار آن حدود ۴۰ اتمسفر است، باشند. یک موتورچهار زمانه که ۴۲۰۰ دور در دقیقه بزند، ۳۵ بار در هر ثانیه یک شمع جرقه می‌زند. به علت این بار شدید الکترودهای شمع که در محوطه احتراق واقع شده‌اند، تحت تاثیر این فشار و حرارت واقع می‌شوند و باید بتوانند تمامی عوامل ناشی از احتراق سیلندر را بخوبی تحمل نمایند.

ساختمان شمع

پایه شمع

قسمتی که در داخل سر سیلندر پیچ می‌شود، پایه نامیده می‌شود. در قسمت داخلی انتهای آن یک یا دو زائده فلزی تعبیه شده است، که الکترود منفی نامیده می‌‌شود. امروزه در اکثر موراد موتورهای سیستم اینچی نیز از شمعهایی با پیچ میلیمتری دنده ریز از نوع M14x1025 (قطر خارجی پیچ ۱۴ میلی متر و گام دنده ۱٫۲۵ استفاده می‌کنند) و در موتورهای دوزمانه برای بعضی موارد خاص ، شمعهایی با نوع ۱۰۵×۱۸ M نیز بکار می‌رود. در موارد نادر نیز استعمال شمعهایی با پیچ M12X1.25 و SAE 7/8 به چشم می‌خورد.

میله مرکزی و الکترودها

میله مرکزی در وسط شمع قرار گرفته است که قسمت ابتدایی آن به وایریکه از دلکو می‌آید، بسته می‌شود و قسمت انتهایی آن تشکیل الکترود مثبت را می‌دهد. این الکترود نسبت به جداره‌ها عایق الکتریکی گردیده و جنس آن از آلیاز بسیار پر مقاومت در برابر حرارت درست شده است که آلیاژی از نیکل ، منگنز و یا آلیاژ آهن کروم می‌باشد. در عین حال قابلیت انتقال حرارت خوب دارند و الکترود منفی که روی پایه تعبیه شده ، کار اتصال را انجام می‌دهد. فاصله الکترود شمع ، تأثیر مستقیم در کیفیت جرقه دارد. بدین معنی که هر قدر فاصله الکترودها بیشتر باشد، زمان اثر جرقه بیشتر و ولتاژ تولید شده در کوئل نیز زیادتر است.

تبلیغات

در نتیجه احتراق بهتر و کاملتر صورت می‌گیرد. ولی باید توجه نمود که ولتاژ تولید شده در کوئل ممکن است به شدت به کوئل صدمه بزند و حتی آن را بسوزاند. همچنین فاصله کم الکترود شمع ، ولتاژ لازم برای جرقه را در کوئل تقلیل می‌دهد و د رنتیجه احتراق کامل و مطلوب در سیلندر انجام نمی‌شود. فاصله الکترودهای شمع در سیستم جرقه باطری دار معمولا ۰٫۷ تا ۰٫۹ میلی متر و در بعضی موارد حتی تا ۱ میلی متر و در سیستم جرقه ماکنتی مانند موتورسیکلت ۰٫۴ تا ۰٫۵ میلی متر است که باید هر چند وقت یکبار این فاصله به کمک فیلتر تنظیم گردد.

عایق شمع

قسمت عایقی که در بین بدنه و میله مرکزی شمع قرار می‌گیرد، قسمت حساس و اصلی شمع را تشکیل می‌دهد. عایقهایی که در شمع بکار می‌رود، معمولا از چینی یا سرامیک یا از جنس اکسیدهای مختلف آلومینیوم (پیرانیت – کروندیت) بتونه شده می‌باشد. این عایقها می‌توانند از ۷ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد در مقابل حرارت عبور جریان مقاومت کنند، در حالیکه در حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد کم کم مقاومت خود را از دست می‌دهند. در بعضی از شمعها قسمت چینی آن طوری ساخته شده است که می‌توان با باز نمودن یک مهره ضامن از روی پایه فلزی آن را بیرون آورد. این نوع شمعها به نام شمعهای دوتکه معروف هستند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   مراحل تست پمپ بنزین

شمع موتورهای دو زمانه
معمولا شمع در موتورهای دو زمانه تحت تاثیر بار بیشتری نسبت به موتورهای چهار زمانه واقع می‌شود. زیرا اولا تعداد جرقه‌های موتور دو زمانه مخلوط بنزین و روغن است و از طرفی شمع فرصت کافی برای خنک شدن ندارد، در نتیجه احتمال کثیف شدن و دوده گرفتن و سوختن الکترودهای آن بیشتر است. بنابراین شمع موتورهای دو زمانه باید دارای مقاومت بیشتر در مقابل عوامل مختلف در محوطه احتراق باشد. بدین جهت برای موتورهای دو زمانه شمعهای مخصوصی تهیه شده که خواص شمعهای همه کاره را دارند.

شمعهای همه کاره

شمعهای همه کاره ارزش حرارتی خیلی زیاد ، مثلا از ۱۷۵ تا ۲۴۰ دارند. به این علت حالات مختلف حرکت را بهتر تحمل می‌کنند. این شمعها با ساختمان خاصی که دارند، در حرکت آرام هم به حرارت کافی برای خود پاک کنی می‌رسند و در بار زیاد هم حرارت را با اطمینان منتقل می‌کنند و از خودسوزی جلوگیری می‌نمایند.

عمر شمع

در ایران بعضی از مکانیسین‌های اتومبیل ، به عمر شمع توجه کافی ندارند و تا زمانی که عیب ظاهری در کار موتور ایجاد نشود، تعویض آن را توصیه نمی‌نمایند. در حالیکه گاهی یک شمع کار کرده ، علاوه بر اینکه بطور ناگهانی ممکن است از کار بیفتد، به مقدار زیادی از قدرت موتور می‌کاهد. معمولا این کاهش بدون توجه کافی محسوس نیست. به علاوه یک شمع ضعیف می‌تواند به مقدار زیاد در طرز روشن شدن موتور ، مصرف سوخت ، میزان گرم کردن و کنش موتور و بالاخره در استهلاک و دوام موتور مؤثر باشد. بنابراین این شمع را باید به موقع تعویض کرد. معمولا کارخانجات سازنده شمع تعویض هر شمع را برای ۱۵۰۰۰ کیلومتر کار موتور توصیه می‌نمایند. در موقع سرویس اتومبیل و موتور ، شمعها هم باید بازدید شوند.

عوامل موثر در طول عمر شمع

• در اثر سوختن شمع ، فاصله الکترودها تغییر پیدا می‌کند. فاصله الکترودها را با یک فیلتر آزمایش می‌نمایند و با یک اسباب کج کردن ، مانند دم باریک کوچک باید آن را به اندازه درست تنظیم کرد. معمولا برای تنظیم کردن الکترودها نباید با چکش روی الکترود زد، چون باعث شکستن آن می‌شود.
• شمعها کثیف را باید پاک کرد. می‌توان با یک برس آلوده به بنزین آن را برس زد و گودیهای آن را با یک چوب نازک پاک نمود. ولی بهتر است از دستگاه شن پاش برای پاک کردن شمع استفاده شود.

• آزمایش شمع باید تحت شرایط عادی باشد. این کار با دستگاه آزمایش شمع ، برای درست کار کردن آن انجام می‌گیرد و یا اینکه موقع کار کردن موتور در روی آن آزمایش می‌کنند. هنگامی که موتور به صورت در جا و دور آرام کار می‌کند، سر شمعها را یکایک با آچار پیچ گوشتی به بدنه موتور وصل می‌کنیم. در موقع وصل کردن سر شمع به بدنه موتور ، اگر دور موتور و صدای موتور تغییر نکرد، همان شمع کار نمی‌کند یا اینکه وایرها را از روی شمع بر می‌داریم که باز هم اگر دور و صدای موتور تغییر نکرد، همان شمع که وایرش را در آورده‌ایم، خراب است. اگر دور و صدای موتور تغییر کرد، یا موتور خواست خاموش شود، شمع سالم است و خوب کار می‌کند.

عیب یابی تصویری شمع خودرو :

 1- شمع سالم

ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق سفید متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای باشد ، گویای این است که موتور میزان است ، دامنه حرارتی شمع صحیح میباشد سیستم سوخت و برق موتور تنظیم است موتور ریپ نمی زند و ساسات درست عمل میکند.اثری از مکمل های سربی بنزین و یا سایر ترکیبات متعلقه روغن موتور روی سطح چینی دیده نمی شود موتوردر دمای مناسب کار می کند.

۲- شمع سالم با سر قرمز :

ظاهر سر شمع :چینی به رنگ صورتی مایل به قرمز
علت : مواد افزودنی به بنزین بدون سرب برای بالا بردن اکتان ، شمع سالم محسوب می شود.

۳- شمع آغشته به بنزین :

ظاهر سر شمع : سر شمع آغشته به بنزین بوده و معمولا بوی بنزین کاملا به مشام می رسد.معمولا چینی سر شمع به رنگ زغال در آمده است.
علت: تنظیم نبودن ساسات و خفگی، پاشش مخلوط سوخت و هواغلیظ ،مشکل در سیستم جرقه زنی، استفاده از شمع سرد ،نشت انژکتور سوخت
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن موتور .
راه حل : کنترل مخلوط هوا و بنزین ،چک کردن سیستم برق و شمع ها، چک کردن انژکتور ها

۴- کوبش ( دتونیشن)

ظاهر سر شمع : معمولا چینی سر شمع ترک خورده ،قسمتی از آن خورده یا کنده شده است،الکترود منفی نیز خورد یا کنده شده است.
علت : اکتان پایین سوخت، تایم موتور بیش از حد آوانس می باشد،صدای ناک شنیده می شود(چق چق)
راه حل : سوپاگ EGR چک شود،سنسور ناک یا دتونیشن چک شود،ارزش حرارتی شمع با کاتالوگ چک شود.

۵-  فرسودگی شدید الکترود

ظاهر سر شمع : معمولا الکترود مرکزی شمع کاملا و یا تا حد زیادی از بین رفته و لبه های آن گرد شدهو چینی دور الکترود سوخته است.
علت : عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده
نتیجه: ریپ زدن به ویژه به هنگام شتاب گرفتن . بد روشن شدن موتور به علت زیاد شدن فاصله دو الکترود
راه حل : تعویض شمع ها

۶- سر شمع براق – رسوبات سربی

نقاطی از چینی به رنگ لعابی زرد متمایل به قهوه ای و گاهی هم سبز رنگ در می آید.
علت : وجود ترکیبات سربی در بنزین ، این لایه لعابی معمولا” هنگامی ایجاد میشود که مسافتی طولانی در حالت تخته گاز رانندگی شود
نتیجه : در حالت رانندگی در حالت تخته گاز ، لایه لعابی از نظر الکتریکی هادی گشته و سبب ریپ زدن میگردد.
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت خنک تر ، پاک کردن شمع معیوب فایده ای ندارد .

۷-شمع دوده زده – زغال گرفته

ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق ، الکترود ها و پوسته شمع ، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده میشود .
علت : میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین ( کاربراتور و یا انژکتور ) غلظت مخلوط هوا و بنزین ، گرفتگی فیلتر هوا ، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاده از کشیدن ساسات دستی.بکار بردن شمع سرد،نشت بودن سیستم وکیوم کاربراتور،کنیستر کربنی خراب،رانندگی در مسافتهای بسیار کوتاه
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن در حالت سردی موتور .
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت گرم تر ، کنترل مخلوط هوا و بنزین و کنترل ساسات ، هواکش کثیف را تعویض گردد

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

۸- پیش احتراق (Pre Ignition)

ظاهر سر شمع : الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده ، چینی سر شمع صدمه دیده است.
علت : شمع بسیار گرم برای موتور ، برق دزدی وایر های شمع از یکدیگر ،آوانس بیش از حد سیستم جرقه ،مخلوط سوخت و هوای بسیار رقیق، سوپاپ EGRمعیوب، پر شدن اتاق انفجار با باقیمانده های سوخت بد، وجود نقاط بسیار داغ در اتاق انفجار بدلیل سیستم خنک کاری ضعیف در سر سیلندر،بستن شمع با گشتاور نا مناسب و یا خرابی واشر سر سیلندر
نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور و آسیب دیدن آن .
راه حل : تنظیم سیستم سوخت و برق موتور . نصب شمع های جدید و با کیفیت با دامنه حرارتی صحیح،استفاده از وایر های مناسب،چک سیستم خنککاری موتور

۹- تجمع خاکستر

ظاهر سر شمع : سر الکترود مثبت و منفی به همراه سر سرامیکی آن بوسیله لایه ضخیمی از خاکستر طلایی مایل به سفید پوشانده شده است.
علت : ، استفاده از بنزین سرب دار و استفاده از مکمل های سرب دار بنزین و مکمل بی کیفیت روغن.
نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور بدلیل عایق شدن سر شمع با خاکستر .
راه حل :. نصب شمع های جدید و با دامنه حرارتی صحیح استفاده ازبنزین و مکمل های مرغوب.

۱۰- آغشته شدن سر شمع به روغن

ظاهر سر شمع : ایجاد لایه ضخیمی از خاکستر ملحقات روغن و بنزین روی چینی ، الکترود مرکزی و الکترود منفی، ساختار این خاکستر نرم و نیمسوز مانند است .
علت : روغن به اتاقک احتراق نفوذ کرده است ،رینگ های رو غن پیستون سوخته یا شکسته است ،گیت سوپاپ سوخته است.
نتیجه : گداختگی این خاکستر منجر به احتراق پیش از وقت مخلوط هوا و بنزین در اتاقک احتراق شده و سبب افت قدرت موتور میگردد.
راه حل : تعمیر موتور ، تعویض شمع ها .

۱۱-  آسیب مکانیکال

ظاهر سر شمع : الکترود مثبت و منفی دفرم شده و سرامیک سر شمع شکسته یا پریده است.
علت : آسیب دیدگی فیزیکی ناشی از ضربه یا زمین افتادن حین نصب یا بد نصب کردن ، مناسب نبودن اندازه شمع و برخورد آن با پیستون، شکستن یا لب پر شدن پیستون یا سوپاپ
نتیجه : ریپ زدن و از دست دادن جرقه
راه حل : تعویض شمع ها و تعمیر موتور در صورت نیاز

۱۲- شمع آغشته به سرب

ظاهر سر شمع : سر سرامیک شمع زرد مایل به قهوه ای براق گشته است
علت : داشتن سرب در بنزین و یا مکمل های سرب دار
نتیجه : بد کار کردن موتور و از دست دادن جرقه بدلیل عایق شدن سر شمع
راه حل : تعویض شمع ها و استفاده از بنزین بدون سرب در خودرو

 
  
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .  

  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

ایران کاربراتور

 
 انلاین شاپ الماس پور     

همه چیز درباره شمع خودرو

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

انتخاب باتری مناسب خودرو

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

اشتباهات رایج مکانیک ها

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

نشتی روغن هیدرولیک

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

شستشوی انژکتور

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

اصول نگهداری از خودرو

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

عیب یابی استپر موتور

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

علت خروج اب از اگزوز

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

علت و علائم خرابی شمع خودرو

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

نگهداری موتور xu7

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

چرا خودروی ما داغ می کند؟

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

همه چیز در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

نکات نگهداری خودرو

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

روغن سوزی موتور خودرو

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

کوئل خودرو و عیب یابی

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

تاریخچه شمع

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

مراحل تست پمپ بنزین

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

آشنایی با دسته موتور خودرو

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

شایع ترین ایرادات خودرو

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

معرفی شغل مکانیک خودرو

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

انواع پمپ بنزین خودرو

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

همه چیز درمورد ضدیخ

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *