👨‍💻 دیدکلی:

شمع در سیستم جرقه وظیفه دارد امکان جهش جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا را در سیلندر از فاصله الکترودهای خود فراهم نماید. برای این منظور باید در مقابل ولتاژ زیاد تولید شده در کوئل کاملا عایق بندی شده باشد. شمعها باید از نظر اختلاف سطح زیاد ، خوب عایق بوده و دارای مقاومت مکانیکی (فشار کار سیلندر) و مقاومت در حرارت (حرارت درسیلندر) ، که حرارت احتراق تقریبا حدود ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد و فشار آن حدود ۴۰ اتمسفر است، باشند. یک موتورچهار زمانه که ۴۲۰۰ دور در دقیقه بزند، ۳۵ بار در هر ثانیه یک شمع جرقه می‌زند. به علت این بار شدید الکترودهای شمع که در محوطه احتراق واقع شده‌اند، تحت تاثیر این فشار و حرارت واقع می‌شوند و باید بتوانند تمامی عوامل ناشی از احتراق سیلندر را بخوبی تحمل نمایند.

ساختمان شمع

پایه شمع

قسمتی که در داخل سر سیلندر پیچ می‌شود، پایه نامیده می‌شود. در قسمت داخلی انتهای آن یک یا دو زائده فلزی تعبیه شده است، که الکترود منفی نامیده می‌‌شود. امروزه در اکثر موراد موتورهای سیستم اینچی نیز از شمعهایی با پیچ میلیمتری دنده ریز از نوع M14x1025 (قطر خارجی پیچ ۱۴ میلی متر و گام دنده ۱٫۲۵ استفاده می‌کنند) و در موتورهای دوزمانه برای بعضی موارد خاص ، شمعهایی با نوع ۱۰۵×۱۸ M نیز بکار می‌رود. در موارد نادر نیز استعمال شمعهایی با پیچ M12X1.25 و SAE 7/8 به چشم می‌خورد.

میله مرکزی و الکترودها

میله مرکزی در وسط شمع قرار گرفته است که قسمت ابتدایی آن به وایریکه از دلکو می‌آید، بسته می‌شود و قسمت انتهایی آن تشکیل الکترود مثبت را می‌دهد. این الکترود نسبت به جداره‌ها عایق الکتریکی گردیده و جنس آن از آلیاز بسیار پر مقاومت در برابر حرارت درست شده است که آلیاژی از نیکل ، منگنز و یا آلیاژ آهن کروم می‌باشد. در عین حال قابلیت انتقال حرارت خوب دارند و الکترود منفی که روی پایه تعبیه شده ، کار اتصال را انجام می‌دهد. فاصله الکترود شمع ، تأثیر مستقیم در کیفیت جرقه دارد. بدین معنی که هر قدر فاصله الکترودها بیشتر باشد، زمان اثر جرقه بیشتر و ولتاژ تولید شده در کوئل نیز زیادتر است.

در نتیجه احتراق بهتر و کاملتر صورت می‌گیرد. ولی باید توجه نمود که ولتاژ تولید شده در کوئل ممکن است به شدت به کوئل صدمه بزند و حتی آن را بسوزاند. همچنین فاصله کم الکترود شمع ، ولتاژ لازم برای جرقه را در کوئل تقلیل می‌دهد و د رنتیجه احتراق کامل و مطلوب در سیلندر انجام نمی‌شود. فاصله الکترودهای شمع در سیستم جرقه باطری دار معمولا ۰٫۷ تا ۰٫۹ میلی متر و در بعضی موارد حتی تا ۱ میلی متر و در سیستم جرقه ماکنتی مانند موتورسیکلت ۰٫۴ تا ۰٫۵ میلی متر است که باید هر چند وقت یکبار این فاصله به کمک فیلتر تنظیم گردد.

عایق شمع

قسمت عایقی که در بین بدنه و میله مرکزی شمع قرار می‌گیرد، قسمت حساس و اصلی شمع را تشکیل می‌دهد. عایقهایی که در شمع بکار می‌رود، معمولا از چینی یا سرامیک یا از جنس اکسیدهای مختلف آلومینیوم (پیرانیت – کروندیت) بتونه شده می‌باشد. این عایقها می‌توانند از ۷ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد در مقابل حرارت عبور جریان مقاومت کنند، در حالیکه در حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد کم کم مقاومت خود را از دست می‌دهند. در بعضی از شمعها قسمت چینی آن طوری ساخته شده است که می‌توان با باز نمودن یک مهره ضامن از روی پایه فلزی آن را بیرون آورد. این نوع شمعها به نام شمعهای دوتکه معروف هستند.

شمع موتورهای دو زمانه
معمولا شمع در موتورهای دو زمانه تحت تاثیر بار بیشتری نسبت به موتورهای چهار زمانه واقع می‌شود. زیرا اولا تعداد جرقه‌های موتور دو زمانه مخلوط بنزین و روغن است و از طرفی شمع فرصت کافی برای خنک شدن ندارد، در نتیجه احتمال کثیف شدن و دوده گرفتن و سوختن الکترودهای آن بیشتر است. بنابراین شمع موتورهای دو زمانه باید دارای مقاومت بیشتر در مقابل عوامل مختلف در محوطه احتراق باشد. بدین جهت برای موتورهای دو زمانه شمعهای مخصوصی تهیه شده که خواص شمعهای همه کاره را دارند.

شمعهای همه کاره

شمعهای همه کاره ارزش حرارتی خیلی زیاد ، مثلا از ۱۷۵ تا ۲۴۰ دارند. به این علت حالات مختلف حرکت را بهتر تحمل می‌کنند. این شمعها با ساختمان خاصی که دارند، در حرکت آرام هم به حرارت کافی برای خود پاک کنی می‌رسند و در بار زیاد هم حرارت را با اطمینان منتقل می‌کنند و از خودسوزی جلوگیری می‌نمایند.

عمر شمع

در ایران بعضی از مکانیسین‌های اتومبیل ، به عمر شمع توجه کافی ندارند و تا زمانی که عیب ظاهری در کار موتور ایجاد نشود، تعویض آن را توصیه نمی‌نمایند. در حالیکه گاهی یک شمع کار کرده ، علاوه بر اینکه بطور ناگهانی ممکن است از کار بیفتد، به مقدار زیادی از قدرت موتور می‌کاهد. معمولا این کاهش بدون توجه کافی محسوس نیست. به علاوه یک شمع ضعیف می‌تواند به مقدار زیاد در طرز روشن شدن موتور ، مصرف سوخت ، میزان گرم کردن و کنش موتور و بالاخره در استهلاک و دوام موتور مؤثر باشد. بنابراین این شمع را باید به موقع تعویض کرد. معمولا کارخانجات سازنده شمع تعویض هر شمع را برای ۱۵۰۰۰ کیلومتر کار موتور توصیه می‌نمایند. در موقع سرویس اتومبیل و موتور ، شمعها هم باید بازدید شوند.

عوامل موثر در طول عمر شمع

• در اثر سوختن شمع ، فاصله الکترودها تغییر پیدا می‌کند. فاصله الکترودها را با یک فیلتر آزمایش می‌نمایند و با یک اسباب کج کردن ، مانند دم باریک کوچک باید آن را به اندازه درست تنظیم کرد. معمولا برای تنظیم کردن الکترودها نباید با چکش روی الکترود زد، چون باعث شکستن آن می‌شود.
• شمعها کثیف را باید پاک کرد. می‌توان با یک برس آلوده به بنزین آن را برس زد و گودیهای آن را با یک چوب نازک پاک نمود. ولی بهتر است از دستگاه شن پاش برای پاک کردن شمع استفاده شود.

• آزمایش شمع باید تحت شرایط عادی باشد. این کار با دستگاه آزمایش شمع ، برای درست کار کردن آن انجام می‌گیرد و یا اینکه موقع کار کردن موتور در روی آن آزمایش می‌کنند. هنگامی که موتور به صورت در جا و دور آرام کار می‌کند، سر شمعها را یکایک با آچار پیچ گوشتی به بدنه موتور وصل می‌کنیم. در موقع وصل کردن سر شمع به بدنه موتور ، اگر دور موتور و صدای موتور تغییر نکرد، همان شمع کار نمی‌کند یا اینکه وایرها را از روی شمع بر می‌داریم که باز هم اگر دور و صدای موتور تغییر نکرد، همان شمع که وایرش را در آورده‌ایم، خراب است. اگر دور و صدای موتور تغییر کرد، یا موتور خواست خاموش شود، شمع سالم است و خوب کار می‌کند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

عیب یابی تصویری شمع خودرو :

 1- شمع سالم

ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق سفید متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای باشد ، گویای این است که موتور میزان است ، دامنه حرارتی شمع صحیح میباشد سیستم سوخت و برق موتور تنظیم است موتور ریپ نمی زند و ساسات درست عمل میکند.اثری از مکمل های سربی بنزین و یا سایر ترکیبات متعلقه روغن موتور روی سطح چینی دیده نمی شود موتوردر دمای مناسب کار می کند.

۲- شمع سالم با سر قرمز :

ظاهر سر شمع :چینی به رنگ صورتی مایل به قرمز
علت : مواد افزودنی به بنزین بدون سرب برای بالا بردن اکتان ، شمع سالم محسوب می شود.

۳- شمع آغشته به بنزین :

ظاهر سر شمع : سر شمع آغشته به بنزین بوده و معمولا بوی بنزین کاملا به مشام می رسد.معمولا چینی سر شمع به رنگ زغال در آمده است.
علت: تنظیم نبودن ساسات و خفگی، پاشش مخلوط سوخت و هواغلیظ ،مشکل در سیستم جرقه زنی، استفاده از شمع سرد ،نشت انژکتور سوخت
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن موتور .
راه حل : کنترل مخلوط هوا و بنزین ،چک کردن سیستم برق و شمع ها، چک کردن انژکتور ها

۴- کوبش ( دتونیشن)

ظاهر سر شمع : معمولا چینی سر شمع ترک خورده ،قسمتی از آن خورده یا کنده شده است،الکترود منفی نیز خورد یا کنده شده است.
علت : اکتان پایین سوخت، تایم موتور بیش از حد آوانس می باشد،صدای ناک شنیده می شود(چق چق)
راه حل : سوپاگ EGR چک شود،سنسور ناک یا دتونیشن چک شود،ارزش حرارتی شمع با کاتالوگ چک شود.

۵-  فرسودگی شدید الکترود

ظاهر سر شمع : معمولا الکترود مرکزی شمع کاملا و یا تا حد زیادی از بین رفته و لبه های آن گرد شدهو چینی دور الکترود سوخته است.
علت : عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده
نتیجه: ریپ زدن به ویژه به هنگام شتاب گرفتن . بد روشن شدن موتور به علت زیاد شدن فاصله دو الکترود
راه حل : تعویض شمع ها

۶- سر شمع براق – رسوبات سربی

نقاطی از چینی به رنگ لعابی زرد متمایل به قهوه ای و گاهی هم سبز رنگ در می آید.
علت : وجود ترکیبات سربی در بنزین ، این لایه لعابی معمولا” هنگامی ایجاد میشود که مسافتی طولانی در حالت تخته گاز رانندگی شود
نتیجه : در حالت رانندگی در حالت تخته گاز ، لایه لعابی از نظر الکتریکی هادی گشته و سبب ریپ زدن میگردد.
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت خنک تر ، پاک کردن شمع معیوب فایده ای ندارد .

۷-شمع دوده زده – زغال گرفته

ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق ، الکترود ها و پوسته شمع ، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده میشود .
علت : میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین ( کاربراتور و یا انژکتور ) غلظت مخلوط هوا و بنزین ، گرفتگی فیلتر هوا ، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاده از کشیدن ساسات دستی.بکار بردن شمع سرد،نشت بودن سیستم وکیوم کاربراتور،کنیستر کربنی خراب،رانندگی در مسافتهای بسیار کوتاه
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن در حالت سردی موتور .
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت گرم تر ، کنترل مخلوط هوا و بنزین و کنترل ساسات ، هواکش کثیف را تعویض گردد

۸- پیش احتراق (Pre Ignition)

ظاهر سر شمع : الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده ، چینی سر شمع صدمه دیده است.
علت : شمع بسیار گرم برای موتور ، برق دزدی وایر های شمع از یکدیگر ،آوانس بیش از حد سیستم جرقه ،مخلوط سوخت و هوای بسیار رقیق، سوپاپ EGRمعیوب، پر شدن اتاق انفجار با باقیمانده های سوخت بد، وجود نقاط بسیار داغ در اتاق انفجار بدلیل سیستم خنک کاری ضعیف در سر سیلندر،بستن شمع با گشتاور نا مناسب و یا خرابی واشر سر سیلندر
نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور و آسیب دیدن آن .
راه حل : تنظیم سیستم سوخت و برق موتور . نصب شمع های جدید و با کیفیت با دامنه حرارتی صحیح،استفاده از وایر های مناسب،چک سیستم خنککاری موتور

۹- تجمع خاکستر

ظاهر سر شمع : سر الکترود مثبت و منفی به همراه سر سرامیکی آن بوسیله لایه ضخیمی از خاکستر طلایی مایل به سفید پوشانده شده است.
علت : ، استفاده از بنزین سرب دار و استفاده از مکمل های سرب دار بنزین و مکمل بی کیفیت روغن.
نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور بدلیل عایق شدن سر شمع با خاکستر .
راه حل :. نصب شمع های جدید و با دامنه حرارتی صحیح استفاده ازبنزین و مکمل های مرغوب.

۱۰- آغشته شدن سر شمع به روغن

ظاهر سر شمع : ایجاد لایه ضخیمی از خاکستر ملحقات روغن و بنزین روی چینی ، الکترود مرکزی و الکترود منفی، ساختار این خاکستر نرم و نیمسوز مانند است .
علت : روغن به اتاقک احتراق نفوذ کرده است ،رینگ های رو غن پیستون سوخته یا شکسته است ،گیت سوپاپ سوخته است.
نتیجه : گداختگی این خاکستر منجر به احتراق پیش از وقت مخلوط هوا و بنزین در اتاقک احتراق شده و سبب افت قدرت موتور میگردد.
راه حل : تعمیر موتور ، تعویض شمع ها .

۱۱-  آسیب مکانیکال

ظاهر سر شمع : الکترود مثبت و منفی دفرم شده و سرامیک سر شمع شکسته یا پریده است.
علت : آسیب دیدگی فیزیکی ناشی از ضربه یا زمین افتادن حین نصب یا بد نصب کردن ، مناسب نبودن اندازه شمع و برخورد آن با پیستون، شکستن یا لب پر شدن پیستون یا سوپاپ
نتیجه : ریپ زدن و از دست دادن جرقه
راه حل : تعویض شمع ها و تعمیر موتور در صورت نیاز

۱۲- شمع آغشته به سرب

ظاهر سر شمع : سر سرامیک شمع زرد مایل به قهوه ای براق گشته است
علت : داشتن سرب در بنزین و یا مکمل های سرب دار
نتیجه : بد کار کردن موتور و از دست دادن جرقه بدلیل عایق شدن سر شمع
راه حل : تعویض شمع ها و استفاده از بنزین بدون سرب در خودرو

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   استارت خوردن و علت روشن نشدن ماشین
 
  
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .  
  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

Ngktsq

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

ایده پارت

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

ایده نگر

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

اینه پیشگام

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

 
 انلاین شاپ الماس پور     

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

روغن سوزی موتور خودرو

چرا خودروی ما داغ می کند؟

شستشوی انژکتور

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

نکات نگهداری خودرو

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

از بین بردن خراش‌های روی ماشین

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

شایع ترین ایرادات خودرو

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

علت کار نکردن فن خودرو و نحوه حل مشکل

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

علت جوش آوردن ماشین

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

کوئل خودرو و عیب یابی

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

استارت خوردن و علت روشن نشدن ماشین

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

بررسی دلایل پرش دنده گیربکس اتومات + نحوه رفع مشکل

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

چرا وقتی ترمز میکنم ماشین خاموش میشه یا کم جون میشه؟

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

چه روغن موتوری مناسب چه خودرویی است؟

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

جلوگیری از دزدی و سرقت خودرو

علت خنک نکردن کولر خودرو

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

انواع صدای ماشین و علت ان

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

5 نشانه ی شایع کم شدن گاز کولر خودرو

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

علت کم و زیاد شدن باد کولر خودرو

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

همه چیز درباره شمع خودرو

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

علائم خرابی سنسور دریچه گاز + نحوه عیب یابی

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

انواع پمپ بنزین خودرو

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

نحوه خاموش کردن چراغ آچار

دلایل ریپ زدن خودرو در هنگام گاز دادن و شتاب گیری

همه چیز درمورد ضدیخ

تست و تعویض پمپ بنزین ماشین

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

انتخاب باتری مناسب خودرو

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

اصول نگهداری از خودرو

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

علت کم جون شدن ماشین

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

نشتی روغن هیدرولیک

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

عیب یابی استپر موتور

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

ضعیف بودن اتصال بدنه خودرو و نحوه برطرف کردن آن

تاریخچه شمع

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

نگهداری موتور xu7

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

کنیستر (canister) چگونه کار می کند؟

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

علت و علائم خرابی شمع خودرو

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

بررسی ریپ زدن خودرو و علت ان

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

باتری خراب است یا دینام؟

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

کاربرد درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ چیست

علت کم شدن قدرت خودرو در سربالایی

مراحل تست پمپ بنزین

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

علت خروج اب از اگزوز

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

معرفی شغل مکانیک خودرو

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

همه چیز در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم

آشنایی با دسته موتور خودرو

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز و حین حرکت

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

نشانه های خرابی ترمز

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

ترموستات و مشکلاتش

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

اشتباهات رایج مکانیک ها

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *