در این مقاله از تیم دیزلیران علل سفت شدن فرمان هیدرولیک را بررسی خواهیم کرد. اگر این مشکل برای شما هم ایجاد شده تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ سوالات و مشکلات خود را دریافت نمایید.
یکی از اجزای اصلی و مهم در خودروها سیستم فرمان می باشد که مسیر خودرو ها را کنترل می کند. معمولا تمام خودروهای جدید از سیستم فرمان هیدرولیکی استفاده می کنند. زمانی که مشکلی در این سیستم ایجاد شود برای رانندگان کاملا محسوس است.
علل اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک
عوامل متعددی در سفت شدن فرمان هیدرولیک دخیل هستند. که در زیر این عوامل را با هم بررسی می کنیم.
باد تایر
اگر احساس کردید که فرمان شما سفت شده و به سختی می چرخد در وهله اول باید باد لاستیک ها را بررسی کنید. فشار باد لاستیک باید طبق استاندارد کارخانه سازنده خودرو باشد. اگر میزان فشار و باد تایر کم باشد مشکل در فرمان دهی بیشتر احساس می شود. باید همیشه به صورت منظم باد تایر خودروتان را چک کنید و در محدوده مورد نظر نگه دارید. علاوه بر موارد گفت شده نا میزان بودن تایرهای جلو خودرو فشار و استهلاک در جلوبندی و فرمان دهی خودرو تاثیر منفی خواهد داشت. به صورت کلی تایرهای جلو اگر به یک اندازه باد نداشته باشند به تنظیم زاویه ی اتصال چرخ ها لطمه خواهد زد و چرخاندن فرمان را سخت می کند.
سایز رینگ و لاستیک
زمانی که از رینگ و لاستیک پهن برای خودرو خود استفاده کنید تا حد زیادی موجب سفت شدن فرمان هیدرولیک خواهد شد، چرا که استفاده از آج های درشت باعث ایجاد اصطکاک بیشتر و در نتیجه باعث سفت شدن فرمان می شود.
شل شدن تسمه هیدرولیک
وظیفه اصلی تسمه هیدرولیک این است که نیرو را از موتور به پمپ هیدرولیک انتقال دهد. شل بودن تسمه هیدرولیک به مرور زمان باعث فرسودگی و در نهایت باعث پارگی تسمه هیدرولیک خواهد شد. با پاره شدن تسمه دیگر نیرویی به پمپ نمی رسد و فرمان خودرو شما به سختی حرکت می کند. در صورت پارگی، ساییدگی این قطعه را هر چه سریعتر تعویض نمایید.
روغن هیدرولیک
جنس روغن هیدرولیک هم درسیستم فرمان تایر بسزایی دارد، ولی باید در نظر بگیرید که هر چقدر روغن هیدرولیکی که تهیه کردید با کیفیت باشد پس از دو سال باید تعویض کنید چرا که روغن آلودگی را جذب خود می کند و حرکت فرمان را سخت می کند.
ضمن اینکه سفت شدن فرمان هیدرولیک ممکن است به خاز این باشد که سطح روغن هیدرولیک کاهش یافته باشد. یکی از نشانه هایی که شما می توانید بفهمید روغن هیدرولیک کم می باشد این است که در هنگام چرخاندن فرمان صدای جیغ مانندی می آید. علت اصلی کاهش سطح روغن می تواند به خاطر نشستی از شیلنگ های فشار قوی و یا شلنگ فشار ضعیف یا جعبه دنده باشد. متمایل شدن فرمان به یک سمت از اثرات و مشکلات کمبود روغن هیدرولیک می تواند باشد.
خرابی پمپ هیدرولیک
پمپ هیدرولیک در سیستم روان کنندگی فرمان نقش بسزایی را دارد، چرا که وظیفه جابه جایی روغن را بر عهده دارد. اگر خودرو شما دارای کارکرد بالایی است یا بسیار قدیمی باشد، طبیعی است که این قطعه دچار فرسایش شود. از نشانه های خرابی پمپ صدای زوزه کشیدن و جیغ مانند در هنگام چرخش فرمان است.
یکی از علل اصلی سفت شدن فرمان در هنگام صبح ایراد در جعبه فرمان می باشد. زمان یکه فرمان خودروتان سرد سفت کار می کند اما با گرم شدن سیستم از این حالت خارج می شود بنابراین مشکل از جعبه فرمان است. اگر خودرو شما بیش از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد، احتمال خرابی جعبه فرمان آن در اثر فرسودگی زیاد می باشد.
خرابی جک دو طرفه هیدرولیک
زمانی که جک دو طرف هیدرولیک خودرو مشکل داشته باشد فرمان خودرو سفت خواهد شد بخصوص در هنگام چرخش این امر ملزوم تر می باشد.
وجود هوا در سیستم فرمان
زمانی که پس از چند کیلومتر رانندگی فرمانتان سفت شد علت اصلی این امر نفوذ هوا به سیستم هیدرولیک می باشد. در سیستم هیدرولیک خودرو نباید به هیچ وجه هوا وجود داشته باشد. در صورتی که هوا باشد با چرخاندن فرمان صدای بلند و ناهنجاری را خواهید شنید. این صدای ناهنجار از زیر کاپوت خودرو شنیده می شود و در صورت یکه سرعت ماشین پایین باشد مانند پارک دوبل این صدا شدید تر به گوش می رسد.
حال برای فهمیدن این موضوع که هوا در سیستم هیدرولیک وجود دارد کافیست که جلوی خودرو جک بزنید و هنگامی که خودرو خاموش و سرد باشد در مخزن روغن هیدرولیک خودرو را باز کنید و چندین بار به صورت پی در پی فرمان خودرو را به سمت راست و چپ بچرخانید در این صورت اگر در مخزن روغن حالتی مانند کف یا حباب ایجاد شود صد در صد در سیستم هیدرولیک خودرو شما هوا وجود دارد.
از کجا بدانیم سیستم فرمان سالم است؟
-در مرحله اول تسمه هیدرولیک خودرو را چک کنید.
-سپس سطح روغن هیدرولیک چک کنید که کم نشده باشد و یا اینکه نشتی نداشته باشد.
-روغن هیدرولیک مرغوب استفاده کنید.
-باد تایر خودرو خود را چک کنید که طبق استاندارد شرکت سازنده خودرو باشد.
نتیجه گیری
به پایان علل اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک رسیدیم. علل اصلی این مورد تنظیم نبود باید تایر، نشتی روغن هیدرولیک، پارگی تسمه هیدرولیک می باشد. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید حتما به موارد بالا توجه فرمایید.
- پایان پیام