سوزن انژکتور چیست؟
سوزن انژکتور برای اولین بار در بین سال ها 1950 تا 1960 میلادی توسط کمپانی شورلت رونمایی شد و شرکت کرایسلر برای اولین بار خودروهای انژکتوری را به بازار وارد کرد.
سوزن انژکتور وظیفه ی پاشش سوخت را در داخل موتور خودرو به عهده دارد. این پاشش روی سوپاپ هوا در زمان مکش انجام میگیرد که این میزان پاشش توسطECU به صورت زمان بندی انجام میگیرد.
هرچقدر که پاشش ذرات سوخت ریزتر باشد، ترکیبشان با هوا بهتر خواهد بود و سوخت کامل تر میشود و موتور هم بهتر کار خواهد کرد.
خودرو های تولید ایران هم از سال 1380 انژکتوری شدند و کم کم کاربراتور از خودروها حذف شد.
علائم خرابی سوزن انژکتور
از سیستم انژکتوری برای هر سیلندر در صنعت خودرو سازی امروزی استفاده میشود. وظیفه ی هر کدام از این سوزن ها به صورت مجزا پاشش سوخت به درون محفظه ی احتراق سیلندر است. اگر در هر جز انژکتور مشکلی به وجود بیاید، موجب ایجاد مشکل در احتراق می شود و در نتیجه ی این موضوع، عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می شود.
از مرسوم ترین مشکلاتی که در سیستم های انژکتوری ممکن است به وجود بیاید میتوان به پاشش کم سوزن یا معیوب بودن آن اشاره کرد. در اینجا به بررسی یک سری از علائم خرابی سوزن انژکتور میپردازیم.
افت قدرت خوردو و حتی روشن نشدنش
با فشردن بیشتر پدال گاز، شتاب خودرو کاهش پیدا میکنه
اگر موتور در دور موتورهای پایین خاموش شود، از علائم این موضوع هست.
3 کار کردن موتور( ایجاد لرزش، ضربه و صدا در خودرو)
بالا رفتن مصرف سوخت
در زمان تست آلایندگی، آلاینده های زیست محیطی بیشتر تولید می شوند.
چراغ چک خودرو روشن می شود.
اگر در خودروی انژکتوری خود، هر یک از علائم زیر رو دیدین، بهتر است در کوتاه ترین زمان ممکن به تعمیرکار مراجعه کنید.
گرفتگی سوزن انژکتور و رفع آن
از دلایل گرفتگی سوزن انژکتور میتوان به خرابی فیلتر بنزین، وجود آلاینده در باک و استفاده از سوخت های نامرغوب اشاره کرد. از علائم گرفتگی انژکتور ها هم کاهش قدرت و عملکرد موتور، لرزش یا توقف موتور، احتراق نامنظم و … را میتوان نام برد.
برای رفع این موضوع چه کار میتوان کرد؟ بهترین روش رفع گرفتگی انژکتورها چیست؟ بهتر است که بعد از پیمودن 40 الی 50 هزار کیلومتر به تمیزکردن انژکتور بنزین بپردازین. انتخاب روش تمیز کردن انژکتورها به میزان گرفتگی بستگی دارد. اگر گرفتگی خیلی شدید نباشد میتوان از محلول های مکمل مخصوص شست و شو استفاده کرد. لازم است بدانید که این محلول ها چندان راه مطمئنی نیستند چراکه فقط توانایی تمیز کردن سطحی را دارند. محلول های قوی تر هم بخاطر برداشت رسوب بزرگتر، باعث آسیب بیشتری به این انژکتور میشوند. بهترین روشی که میتوانید انتخاب کنید، باز نمودن و شست و شو توسط دستگاه انژکتور شویی هست.
روش های شستشوی انژکتور
روش های زیادی برای تمیز کردن و شست و شوی انژکتور وجود داره. اولین و ساده ترین روش همان ریختن مکمل ها در باک بنزین هست. این نوع شوینده ها متاسفانه محدودیت هایی دارند. این شوینده ها قدرت کافی برای از بین بردن گرفتگی های جدید را ندارند.
دومین روش شوینده های قوی تر هستند که باز هم نمیتوان از نتیجه ی کار اطمینان حاصل کرد.
سومین و بهترین روش برای شستشوی انژکتور، جدا کردن انژکتور هست. برای استفاده از این روش، بجز مواد شوینده ی شیمیایی خاص، از شستشوی مافوق صوت استفاده میشود. در زمان استفاده از این روش امکان چک کردن میزان جریان در انژکتورها و نحوه ی کار نازل سوخت پاش وجود دارد. همچنین میتوان از شستشوی صحیح اطمینان حاصل کرد. متاسفانه این روش هزینه های اضافی دارد که باعث میشود گاها افراد با انجام این روش موافق نباشند.
- پایان پیام