در این مقاله قصد داریم چگونگی خاموش شدن چراغ چک خودرو را برای شما همراهان گرامی شرح دهیم. هنگامی که چراغ چک خودرو که در پشت آمپر قرار دارد روشن شود، مشکل و خرابی را در قسمتی از ماشین خبر میدهد و موجب نگرانیهایی برای راننده میشود؛ با ما همراه باشید تا با چراغ چک خودرو و نحوه خاموش کردن چراغ چک خودرو بیشتر آشنا شوید.
امروزه پیشرفت تکنولوژی بیش از پیش خود را در صنعت خودروسازی نمایش میدهد که آپشنهای متنوع و مدرن خودروها گواهی بر این ادعا است، اما آنچه که باید در این میان به آن توجه داشت بحث نگهداری و تعمیرات صحیح سیستمهای بهکار رفته در خودروها است ؛چرا که افزودن آپشن جدید به خودرو، پیچیدگیهای بیشتری را با خود بههمراه خواهد داشت. البته خودروها و بهخصوص خودروهای لوکس موجود در بازار تا حدودی قادر به نمایش خطاها و خرابیهای خود هستند که از طریق روشن شدن چراغ چک مشخص میشود.
چراغ چک چیست؟
یکی از چراغ های مهمی که در پشت آمپر تمامی خودروهای روز بازار میتوان مشاهده کرد، چراغ چک است. این چراغ کوچک که مستقیما به کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU متصل است، در صورت بروز هرگونه اختلال در عملکرد موتور یا کارکرد سنسورهای مختلف موجود در خودرو روشن خواهد شد. پس از مشاهده روشن شدن چراغ چک باید بدانید که خودرو دارای یک مشکل اساسی شده و بهتر است در اولین فرصت برای رفع آن اقدام کنید.
چراغ چک پس از حضور انژکتور در سیستمهای سوخترسانی متداول شده و امروزه در تمامی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد که روشن شدن آن میتواند نشان از وجود خطا و خرابی در سیستمهای خودرو باشد.
خطاهایی که باعث روشن شدن چراغ چک میشوند
همانطور که گفته شد خطاهای موجود در کامپیوتر خودرو یا همان ECU منجر به روشن چراغ چک میشود و دارای دو ماهیت دائم و موقت هستند. خطاهای دائم ناشی از مشکلات طولانیمدت و عدم توجه راننده به این خطاها است که میتواند صدمات جبرانناپذیری را نیز در پی داشته باشد. همچنین برخی مشکلات لحظهای باعث ایجاد خطاهای موقت میشوند، هر چند اهمیت این خطاها به اندازه خطاهای دائم نیست، اما نباید از این خرابیها نیز چشم پوشید و به عبارتی باید پیشگیری را مقدم بر درمان دانست.
کدهای خطا بر روی ECU
همانطور که ذکر شد خطاهای موجود در ECU باعث روشن شدن چراغ چک میشوند که هر کدام از این خطاها با کدهایی خاص که بهصورت استاندارد در آمدهاند مشخص میشود. با توجه به تنوع خودروهای موجود در بازار، کمپانیهای سازنده در سال 1996 به فکر ایجاد یک زبان مشترک شدند. بههمین منظور پروتوکلی تحت عنوان OBD-II را تدوین و کدهای خطا را نیز بر اساس آن تعریف کردند. علاوهبر این تمامی کمپانیهای خودروسازی ملزم به استفاده از یک پورت استاندارد بر روی ECU شدند. کدهای خطا ترکیبی از حروف انگلیسی و عدد هستند که هر یک بیانگر خطا یا خرابی در قسمت خاصی از خودرو بوده و در حالت کلی به 4 دسته تقسیمبندی میشوند.
کدهایی که با حرف P شروع میشوند بیانگر خطا در سیستم انتقال قدرت، کدهای شروعشده با حرف C بیانگر خطا در شاسی، کدهای شروعشده با حرف B نشان از خطا در بدنه و کد با حرف U بیانگر خطا در سیستم برقی خودرو هستند.
رنگ چراغ چک
چراغ چک با توجه به سلایق و برنامههای سازندهها غالبا در سه رنگ نارنجی، زرد و کهربایی بر روی خودروها دیده میشود. چنانچه چراغ چک به صورت چشمکزن روشن و خاموش شود حکایت از یک مشکل و خرابی بسیار مهم نظیر خرابی کاتالیزور در خودرو داشته و به شدت توصیه میشود که به آرامی توقف کرده و خودرو را چک کنید و در صورت نیاز با یک مکانیک باتجربه تماس بگیرید. روشن بودن پیوسته چراغ نیز نشان از خرابی یا خطای جزیی نظیر شل بودن در باک بنزین دارد. شایان ذکر است این موضوع را با دائم یا موقت بودن خرابیها اشتباه نگیرید.
نحوه خاموش کردن چراغ چک
خاموش کردن چراغ چک خودرو به 4 روش مهم انجام میپذیرد:
رانندگی کردن و انجام ندادن هیچ کار خاصی
روشن و خاموش کردن چندباره خودرو
قطع باتری و وصل مجدد آن
استفاده از دیاگ
رانندگی کردن و انجام ندادن هیچ کار خاصی: کمهزینهترین روش برای خاموش کردن چراغ چک خودرو، این است که چراغ را به حال خود رها کرده و اجازه دهید تا در گذر زمان، چراغ چک خاموش شود. هر چند شاید برخی مواقع دست روی دست گذاشتن بهترین تصمیم باشد، اما در این موضوع آنچنان که باید صدق نمیکند و ممکن است بدترین تصمیم بوده و خسارات جبرانناپذیری را در پی داشته باشد.
روشن و خاموش کردن چندباره خودرو: برخی از خودروها به صورت خودکار چراغ چک را پس از چند بار روشن و خاموش شدن (معمولا 2 بار)، ریست میکنند. بدین این منظور خودرو را روشن کرده و به مدت بسیار کوتاهی در حد یک ثانیه صبر کنید، خودرو را خاموش و به مدت یک ثانیه صبر نمایید. این کار را برای 2 بار دیگر نیز تکرار کنید. لازم به ذکر است که این روش صرفا در برخی خودروها کارایی دارد و شاید در مورد خودرو شما صدق نکند.
قطع باتری و وصل مجدد آن: این روش نسبت به دو روش فوق کارایی بیشتری دارد، اما زمانبر بوده و اندکی سختتر است. بدین منظور ابتدا خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید موتور خنک شود، چراکه ممکن است به هنگام کار، دستتان بسوزد. سپس کابلهای مثبت و منفی را از باتری جدا کنید. بسیار ضروری است که بلافاصله شروع به کار نکنید، چراکه انرژی الکتریکی ذخیرهشده در خازنها میتواند باعث برقگرفتگی شود لذا به منظور تخلیه خازنها، دست خود را بر روی بوق گذاشته و حدود 30 ثانیه، در همین حالت نگه دارید. حال به مدت 15 دقیقه صبر کرده و دوباره اتصالات را برقرار کنید. اتصالات را چک کنید که شل نباشند. در نهایت خودرو را روشن کرده و چراغ چک را کنترل کنید.
استفاده از دیاگ: دیاگ دستگاهی است که جهت خطایابی کامپیوتر خودرو مورد استفاده قرار گرفته و در دو دسته کلی در بازار موجود است. برای استفاده از این دستگاه ابتدا به دفترچه خودرو مراجعه کرده تا محل اتصال به پورت ECU را پیدا کنید که عمدتا در بالای جعبه فیوز قرار دارد. پس از اتصال به پورت مخصوص، با فشردن کلید “Enter” دستگاه را روشن کنید.
حال دستگاه شروع به تحلیل و آنالیز میکند و کد خطاهای موجود را به شما نمایش خواهد داد. کد خطاها را یادداشت کرده تا پس از پاک کردن این خطاها با یک شخص مطلع در رابطه با این خطاها مشورت کنید. در نهایت با استفاده از اسکرول، کلید پاک (Erase) را فشار دهید تا خطاها پاک شود.
- پایان پیام