دسته موتور خودرو چیست ؟

دسته موتور خودرو چیست ؟

دسته موتور یا Engine mount یک قطعه کوچک است که وظیفه آن حفظ تعادل خودرو و تحمل وزن سنگین موتور است. مبنای وجود این قطعه این است که موتور ماشین در حالت تعادل قرار بگیرد و ضربات ناشی بر موتور را تا حد زیادی کنترل و مهار ‌کند. به بیان دیگر می توان  گفت که موتور خودرو با کمک دسته موتور در جای خود محکم و مستحکم قرار می‌گیرد و از حرکت اضافه موتور خودرو بر اثر نیروهای وارد بر موتور جلوگیری می‌کند. دسته موتور را می‌توان یک نوع بست یا وسیله نگهدارنده موتور ماشین نیز معرفی کرد. ازدیگر وظایف دسته موتور می‌توان به حفظ تعادل و ثبات ماشین اشاره کرد.به طور کلی دسته موتور قطعه ای است نگهدارنده که بین موتور و شاسی و یا بین گیربکس و شاسی خودرو قرار می گیرد.

انواع دسته موتور خودرو

انواع دسته موتور خودرو

این قسمت از خودرو نیز مانند سایر قطعات و وسایل، در مدل‌ها وجنس‌های مختلف تولید می‌شود. اگرچه بسته به نوع خودرو جنس و نوع دسته‌موتور متفاوت خواهد بود، اما تمایل اکثر شرکت‌های خودروسازی به استفاده از نوع مکانیکی یا پلاستیکی است.

به‌ طورکلی پنج نوع دسته‌ موتور وجود دارد :

• مکانیکی یا پلاستیکی 

• هیدرولیکی   Hydraulic Mounts

• فنری  Resilient Mounts

• صلب یا فلزی   Rigid or Metal Mounts

• الکترونیکی

• دسته موتور‌های لاستیکی

این نوع از دسته موتور به دلیل ساختار و مکانیزم ساده‌ای که دارند ارزان ترین نوع دسته موتور شناخته می‌شوند که در صورت خرابی نمیتوان به تعمیر آنها پرداخت و باید حتما تعویض شوند. این نوع از دسته موتورها دوام بسیار بالایی دارد و به دلیل ساختاری که دارند قابلیت جذب ارتعاشات بالایی را دارند. در نمونه لاستیکی دسته موتورکه متشکل از دو صفحه فلزی است که یکی به موتورمتصل شده و صفحه دیگر به شاسی وصل می شود و همانطور که از نام آن پیدا است، قطعه پلاستیکی میان آن ها قرار می گیرد که به دلیل داشتن حالت ارتجاعی تمام لرزه های مجموعه انتقال نیرو را در خود دفع می کند.

• دسته موتور‌های هیدرولیکی

دسته موتورهای هیدرولیکی بیشتر در صنعت های هوایی مورد استفاده قرار میگیرند که بسیار گران تر از دسته موتورهای لاستیکی می‌باشند. بیشترین میزان ارتعاشات تولید شده توسط یک موتور توربوفن در دو فرکانس معیّن رخ می‌دهد. دسته موتور هیدرولیکی دارای بیشترین نرمی ممکن می‌باشد که می‌تواند در دو فرکانس مذکور میزان انتقال ارتعاشات را به حداقل برساند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

وجود دسته موتورهای هیدرولیکی شرایط بسیار راحت تری را برای راننده و مسافران فراهم کرده و عملکرد پیشرانه را بهبود بخشیده و صداهای به وجود آمده را به کمترین میزان خود رسانده است.

• دسته‌ موتورهای صلب یا فلزی

برای به اجرا درآوردن این نوع ازدسته موتوراین قطعه را با استفاده از پیچ اتصالات صلب و جوشکاری به شاسی و بدنه متصل می‌کنند. استفاده از دسته‌موتورهای صلب برای موتورهای سبک خودرو بسیار مناسب‌ تر است. همچنین از دیگرمعایب دسته‌ موتورهای فلزیمی توان به عدم توانایی کنترل و مهار لرزش‌ها و تکان‌های موتوراشاره کرد . لرزش موتور در دورهای بالاتر باعث خرابی در این دسته‌ موتورها می‌شود.

• دسته‌ موتورهای فنری

مواد سازنده این نوع از دسته ‌موتورها از پلاستیک و پلیورتان ساخته شده‌اند. این نوع دسته موتور نسبت به نوع پلاستیک عمر بیشتری دارند و توانایی کنترل و مهار لرزش‌های موتور را تا حد زیادی نیز دارا هستند. با استفاده از این نوع دسته موتور کمترین لرزش‌ها و تکان‌ها در موتور ایجاد می‌شود و نیز باعث می‌شود که از سواری بسیار راحت و نرم‌ تر باشد. دسته‌موتورهای فنری در موتورهای بزرگ و یا سیستم‌هایی که ارتعاشات و لرزش‌ها بیشتر هستند کاملاً کاربردی است.

ویژگی های حائز اهمیت در دسته موتور خودرو چیست ؟

دسته موتورها باید علاوه بر مستحکم نگه داشتن و حفاظت از موتور، دو نوع اصلی لرزش را نیز جذب کنند:

لرزش با فرکانس پایین که ناشی از تحریک شوک است، به عنوان مثال شتاب یا ترمز شدید و رانندگی در سطوح ناهموار.

لرزش با فرکانس بالا که ناشی از نیروهای نامتعادل موتور است، مانند پالس‌های شلیک یا هرگونه عدم تعادل جرم در قطعات چرخان یا متقابل موتور.

برای تاثیرگذاری بیشتر، یک دسته موتور خودرو باید به فرکانس وابسته باشد. این بدان معنی است که در دامنه فرکانس پایین سفت و مرطوب است و در دامنه بالا، نرم و سبک. برعکس برای جلوگیری از حرکت موتور به دلیل تحریک شوک.

تعداد مصرفی دسته موتور در خودرو چگونه است ؟

تعداد مصرفی دسته موتور در خودرو چگونه است ؟

دسته موتورها در انواع خودرو به تعداد مختلف و در جهات متفاوت بسته به نوع موتور، محل قرارگیری آن، وزنش و شرایط شاسی و دیگر قطعات به کار می‌رود. در خودروهای دیفرانسیل جلو که موتور در عرض شاسی قرار می‌گیرد از سه دسته موتور استفاده می‌شود. دو دسته در پایین و یک دسته در بالا. در موتورهای طولی نیز از دو دسته در دو سمت موتور استفاده می‌شود. همچنین در موتورهای عرضی معمولا از دسته موتورهای هیدرولیکی استفاده می‌شود. محل به کارگیری دسته موتور نیز در انتخاب نوع آن نکته ای حائز اهمیت است.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   چرا ماشین دیر روشن می شود؟

برای دسته‌موتورهایی که در پایین موتور نصب می‌شوند معمولا از نوع لاستیکی استفاده می‌شود و دسته‌هایی که در طرفین یا بالای موتور نصب می‌شوند می‌توانند از نوع هیدرولیکی یا لاستیکی هستند. همچنین باید اضافه کرد که دسته موتورهای زیرین وظیفه‌ تحمل وزن موتور را بر عهده دارند، دسته‌های کناری ضربات بیرونی را کنترل می‌کنند و دسته‌های بالایی هم ارتعاشات خود موتور را دفع می‌نمایند.

نشانه های خرابی در دسته موتور چیست ؟

نشانه های خرابی در دسته موتور چیست ؟

• افزایش لرزش

در صورتی که خودروی خود را روشن کرده و متوجه سرو صداهایی بیشتر از حد  معمول شدید این یک علامت اصلی در بروز آسیب یا خرابی در دسته موتور است و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

• ایجاد مشکل در استارت خوردن

با استارت زدن ماشین، ممکن است متوجه یک دشواری بیش از حد در روشن شدن موتور ماشین شوید. این یک شاخص معمول در دسته موتور فرسوده یا آسیب دیده است. این کاهش اغلب به یک لرزش ثابت تبدیل می شود.

• داشتن سواری ناهموار

اغلب، دسته موتوری که نیاز به تعویض دارد می تواند هنگام تعویض دنده ها بر روی گیربکس باعث ایجاد مشکل شود. به دلیل کار دشوارتر موتور در هنگام حرکت با سرعتی بیشتر می توان این پرش ها را نیز مورد توجه قرار داد. اگر خودروی شما به طور معمول احساس حرکت مستقیم و صاف نداشته باشد، اغلب می تواند به دلیل وجود دسته موتور آسیب دیده باشد.

• تولید اصوات شدید

دسته موتور فرسوده اغلب می تواند منجر به ایجاد ضربات در محیط اطراف موتور شود. این مسئله در نتیجه حرکت بیش از حد و غیر معمول موتور و ایجاد تماس با دیگر اجزای سازنده آن باشد که به نوبه خود می تواند باعث ایجاد صداهای ضربه ای شود که کاملاً قابل توجه هستند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

تست سالم بودن دسته موتور خودرو

تست سالم بودن دسته موتور خودرو

برای تست سلامت دسته موتورها در خودروهای دنده دستی باید یک نفر خودرو را در ترمز دستی قفل کرده سپس در دنده ۱ و دنده عقب (به منظور وارد آوردن فشار در جهان مختلف) نیم کلاچ کند و نفر دوم بصورت همزمان رفتار و میزان له شدگی لاستیک دسته موتور یا بازی جک دسته موتورهای روغنی و بادی را بررسی کند. این کار در خودورهای اتوماتیک با جابه جا کردن کیربکس بین دنده  و عقب انجام می گیرد.

جمع بندی

دسته موتور وسیله نقلیه عموما ابزاری برای حفظ ایمنی موتور خودرو روی شاسی هستند. آن‌ها در اشکال و اندازه‌های متنوعی متناسب با نیازهای متنوعی ارائه می‌شوند. اما همه آن ها یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن نصب موتور و کاهش لرزش موتور است. آنها معمولاً از فلز و لاستیک ساخته می‌شوند. از فلز برای مقاومت در برابر نیرو و گشتاور تولید شده توسط موتور و لاستیک برای جذب و کاهش لرزش استفاده می‌شود.

سوالات متداول

آیا تعویض دسته موتورمهم است؟

اگر در صورت خرابی دسته موتور نتوانید برای تعویض آن سریعا اقدام کنید، ممکن است تمام قطعات ماشین شما آسیب ببیند. حرکت و جابجایی یک موتور سنگین در زیر کاپوت، می تواند به سایر اجزای خودرو ضربه بزند. به طور طبیعی، این مسئله همچنین باعث سایش و پارگی غیر منطقی موتور و حرکت آن می شود.

چگونه می توان از آسیب دیدن دسته موتور خودرو جلوگیری کرد ؟

ساده‌ترین‌ روش‌های پیش‌گیری از آسیب‌دیدن دسته ‌موتور، بررسی دوره‌ای و مرتب آن است. مثلاً هنگام تعویض روغن‌موتور، را نیز بررسی کنید؛ هم‌چنین با رعایت اصول صحیح رانندگی و رسیدگی به‌موقع به مشکلات مجموعه موتور، تا حد زیادی می‌‌توانید از آسیب‌دیدگی این قطعه پیش‌گیری کنید.

هزینه تعمیرات دسته موتور خودر چه قدر است ؟

میانگین هزینه تعویض این قطعه بین 50 هزار تومان تا 300 هزار تومان است. این مقدار بستگی به نوع خودرو و محل قرارگیری آن‌ها متفاوت می‌باشد.

تبلیغات
  جشنواره فروش بلبرینگ های FAG اورجینال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.