سیبک فرمان خودرو چیست و چه کاربردی دارد

سیبک فرمان چیست؟ سیبک فرمان یکی از مهم ترین بخش های سیستم تعلیق خودرو است که در صورت ایجاد مشکل در ان باید در اولین فرصت رفع مشکل شود. اما اینجا سوال پیش می‌آید که علائم خرابی سیبک فرمان چیست؟!

بدون شک رانندگان خودرو از اهمیت فرمان و همینطور سیستم تعلیق ان مطلع هستند. نقص در فرمان، فنربندی و هر بخش مهم دیگری در خودرو می‌تواند حوادثی جبران‌ناپذیر را به واقعیت تبدیل کند؛ زیرا که عملکرد درست آن وابسته به عملکرد درست قطعات درست ریز و درشت در کنار یکدیگر است. درست در این قسمت است که سیستم فرمان و همچنین تعلیق مخصوصا در خودرو های سطح پایین دچار مشکلات اساسی می‌شود. بنابراین با مواجهه هر یک از اجزایی چون سیبک فرمان، فنرها، میراگرها (دمپرها) یا اتصالات میانی با مشکلات متعدد باید نسبت‌به رفع آن تلاش کنیم.

معرفی انواع مختلف سیبک فرمان

این اصطلاح صرفا به سیبک فرمان محدود نمی‌شود؛ زیرا که خودرو دارای سیبک های فراوانی است که با ساختاری آشنا، وظایف متفاوتی را به دوش می‌کشند. انواع مختلف سیبک عبارت اند از:

 

سیبک تعادل: همانطور که از اسم این قطعه پیداست وظیفه سیبک تعادل خودرو حفظ تعادل ماشین در شرایط مختلف است. این قطعه شباهت زیادی به حرف U دارد که در دو سمت شاسی خودرو نصب می‌شود؛ که این سیبک یکی از پرکاربردترین نوع سیبک موجود در بازار است.

سیبک طبق خودرو: این سیبک را می‌توان یکی از مقاوم ترین اجزای تشکیل دهنده خودرو معرفی کرد که دارای سه بخش دارد: اتصال از بخش داخل بوش فلزی و لاستیکی به شاسی، قسمت میانی اتصال به شاسی و اتصال بخش بیرونی سیبک به سگدست خودرو.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

سیبک زیرکمکی: نام دیگر این قطعه سیبک زیر اکسل است که جزئی از سیستم جلوبندی و تعلیق است و راه اتصال کمک‌فنر به شاسی را ایجاد می‌کند.

سیبک فرمان چیست

سیبک را اگر بخواهید با اصطلاحی عملی تر معرفی کنید باید گفت که نام این قسمت اتصال توپی است، که بخشی از سیستم فنربندی محسوب می‌شود. که علاوه بر اتصال چرخ و تعلیق خودرو به چرخش بهتر چرخ ها کمک می‌کند. این اتصال مکانیکی درحقیقت نوعی قید به شمار می‌رود که آزادی انتقالی اتصال را سلب می‌کند اما امکان چرخش را همچنان برایش فراهم می‌کند. نحوه عملکرد ان به این صورت است که به چند محور اصلی این اجازه را می‌دهد تا به‌صورت همزمان و مجزا حرکت داشته باشند. همانطور که پیشتر گفتیم سیبک در قسمت های مختلف خودرو کاربرد دارد که بحث امروز ما درباره سیبک فرمان است.

 

نحوه عملکرد سیبک چگونه است

وظیفه اصلی سیبک فرمان اتصال طبق ها و چرخ ها در دو طرف خودرو است؛ بنابراین راننده هنگامی ک فرمان را می‌چرخاند، سیبک نقش انتقال چرخش به چرخ ها را به عهده دارد. این قطعه که همواره تحت نیروی کششی قرار دارد و میزان اصطکاک میان قطعات را کم می‌کند، می‌تواند با آزادی حرکتی که دارد هنگام گذر خودرو از دست‌اندازها، بالا و پایین‌ها و هر نوع ناهمواری دیگری تا حدی ارتعاش به‌وجود آمده را به خود جذب کند.

 

سیبک هم مانند دیگر قطعات خودرو باید روغن کاری و گریس کاری شود. اگر به این قطعه بی توجهی کنید ممکن است که این قطعه هم مانند قطعات دیگر کارایی خود را از دست بدهد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   سنسور اکسیژن و عملکرد ان

 

سیبک دارای چه وظایفی است

کمک کردن به هدایت خودرو

پیشگیری از وارد شدن ضربه به کابین

پیشگیری از انتقال ارتعاشات به کابین خودرو هنگام رانندگی

تسهیل حرکت چرخ ها

پایان پیام .
   
  • برندهای موجود

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود نگاهی به صنعت خودرو

پخش الماس پور

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

  

   انلاین شاپ الماس پور    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *