اموزش

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

📰 در این نوشته ابتدا از ساختار شمع خودرو می‌گویم و در انتها خواهم گفت که چگونه بدون نیاز به باز کردن شمع خودرو از روی پیشرانه، به تنظیم نبودن دهانه‌ی آن پی ببرید.

جرقه‌ی درست و به هنگام در شمع‌ موتور، فقط زمانی اتفاق می‌افتد که گپ یا فاصله‌ی دهانه‌ی شمع به درستی تنظیم شده باشد.

برای روشن شدن موضوع ابتدا از ساختار شمع می‌گویم و در انتها خواهم گفت که چگونه بدون باز کردن شمع از روی موتور به تنظیم نبودن دهانه‌ی آن پی ببرید!

شمع چه کار می‌کند؟

شمع و وایر شمع موتور

شمع متصل شده به وایر شمع

این شمع نسبت به شمع‌ پارافینی و تزئینی ساختار کاملاً متفاوتی دارد، ولی هر دو یک وظیفه دارند و آن هم روشن کردن است. اولی برای روشن شدن محیط خانه و دومی برای اشتعال و روشن کردن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر موتور به کار می‌رود.

شمع نیروی الکترومغناطیسی را از کوئل دریافت و سپس به جرقه تبدیل می‌کند.

ساختار شمع به چه شکل است؟

است؟

ساختار شمع

قسمت‌های مختلف شمع موتور

شمع در انواع مختلفی تولید می‌شود ولی شکل کلی و کارکرد همگی آن‌ها مشابه است. طبق شکل بالا شمع از قسمت رزوه در سرسیلندر موتور بسته می‌شود و از قسمت ترمینال با یک سیم عایق که وایر گفته می‌شود به کوئل متصل می‌شود و در نهایت جرقه‌‌ای بین الکترود مرکزی و الکترود کناری حاصل می‌شود و با منفجر شدن مخلوط سوخت و هوا، خودرو به حرکت در می‌آید.

اصلاً گپ شمع چی هست؟

نمای برش خورده سرسیلندر

موقعیت قرارگیری شمع موتور در سرسیلندر از نمای برش خورده

به فاصله‌ی بین الکترود مرکزی و الکترود میانی شمع، گًپ یا دهانه‌ی شمع خودرو می‌گویند. برای هر خودرو و هر موتوری یک فاصله‌ی مشخص تعریف می‌شود، که با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو یا برچسبی که معمولا در زیر کاپوت یا محفظه‌ی موتورِ خودرو نصب می‌شود قابل دسترسی است.

این فاصله تا رقم صدم میلیمتر تعریف می‌شود و برای تغییر گپ شمع به ابزار مختلفی نیاز دارید که در آینده به صورت مفصل شرح خواهم داد.

اگر گپ شمع تنظیم نباشد چه می‌شود؟

تبلیغ شمع بوش

یک پوستر قدیمی از شمع با برند بوش

اگر فاصله‌ی بین الکترود مرکزی و الکترود میانیکمتر از فاصله‌ی تعیین شده توسط خودروساز باشد، جرقه کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از حالت استاندارد خواهد بود.

اگر فاصله‌ی بین الکترود مرکزی و الکترود میانیبیشتر از فاصله‌ی تعیین شده توسط خودروساز باشد، ممکن است جرقه به‌‌خصوص در دورهای بالا حاصل نشود.

از کجا بفهمیم دهانه‌ی شمع تنظیم نیست؟

اگر دهانه‌ی شمع به درستی تنظیم نشده باشد، شمع در زمان تعیین شده جرقه نمی‌زند و موتور علائم زیر را از خود نشان می‌دهد.

قدرت موتور

اگر گپ شمع تنظیم نباشد، سوخت‌و‌ساز موتور به هم می‌ریزد و در نتیجه قدرت موتور به شکل محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.

مصرف سوخت

از آن‌جایی که موتور جان کافی ندارد، پدال گاز را بیشتر می‌فشارید و مصرف سوخت هم بالاتر می‌رود.

اگر دوست دارید مصرف سوخت‌تان را کاهش دهید، نوشته‌ی چگونه مصرف سوختم را ۲۰٪ کم کردم را بخوانید. در این مقاله از رازورمز کاهش مصرف سوخت ماشین خودم برای‌تان گفته‌ام.

حرارت موتور

زمان جرقه تغییر پیدا کرده، موتور به درستی کار نمی‌کند و در نتیجه حرارت موتور سریع‌تر از حالت استاندارد بالا می‌رود.

دور آیدل

دور آیدل

دور آیدل یعنی زمانی که موتور روشن است و پای شما بر روی پدال گاز قرار ندارد. در این حالت معمولاٌ عقربه‌ی دورسنج در محدوده‌ی ۸۰۰ دور بر دقیقه قرار دارد.

ولی زمانی که گپ شمع به درستی تنظیم نشده باشد عقربه دورسنج در حالت آیدل کمی بازی دارد و موتور مثل گذشته در این دور صاف و یک‌دست کار نمی‌کند.

دورگیری موتور

اگر دهانه‌ی شمع باز‌تر از حد مجاز باشد، دورگیری موتور به سختی انجام می‌گیرد و در زمان تخته‌گاز کردن، کُپ موتور کاملاً مشهود است.

صدای موتور

انفجار نابهنگام مخلوط سوخت و هوا، علاوه بر ایجاد لَختی در شتاب‌گیری، باعث کارکرد پُر سروصدای پیشرانه می‌شود.

ناک زدن

ناک زدن پس از مدتی باعث از کار افتادن پیشرانه خواهد شد.

اگر موارد بالا را در خودروی خود مشاهده می‌کنید به احتمال بسیاری مشکل زیر سر شمع‌ها و تنظیم نبودن دهانه‌ی آن‌ها است.

Avatar

پخش الماس پور نماینده شرکت های امیرنیا – افرپارت – لامپ عقاب – باباپارت – MWH – ارال تک – لنت G.S.S – شمع KLG – صنعتگر پخش محصولات سمن شیمی – سوخت اما – شمع بوش – شمع نور – قالپاق – جلوپنجره – ابرویی – چسب – دیسک و صفحه والئو و عظام پخش لوازم یدکی ایرانخودرو سایپا به کانال ما در تلگرام بپیوندید 👈 https://t.me/almaspour

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of