📰 برمبو قصد دارد ترمز بدونصدا برای خودروهای برقی تولید کند؛ این شرکت برای گسترش فعالیتهای خود نیمنگاهی به تصاحب برندهای فعال در زمینهی فناوری خودران، تجهیزات الکترونیکی و سیستمهای سرگرمی دارد.
ترمزهای برمبو (Brembo) در بسیاری از سریعترین خودروهای جهان نصب میشوند اما وقتی خودروهای الکتریکی در آینده وارد بازار شوند، با مشکلی روبهرو خواهند شد؛ زیرا ترمزهای سنتی پر سروصدا هستند. درحالیکه غرش پیشرانههای بنزینی قدرتمند باعث شنیدهنشدن صدای ترمزهای این نوع خودروها میشود، رانندگانی که از خودروی الکتریکی بدون صدا بهره میبرند، احتمالاً با صدای ترمز دچار مشکل شوند.
توسعهی ترمزهای کمصداتر یا بدونصدا تنها یکی از چالشهایی به شمار میرود که برمبو با آن روبهرو است. برمبو در حال ایجاد مکانیزمهای سیستم ترمز برقی است که در خودروهای برقی برای جایگزینی ترمزهای سنتی هیدرولیکی مورد استفاده قرار میگیرد و با سیستمهای ترمز بازیابی انرژی تهدید شده است؛ سیستم ترمز بازیابی انرژی هنگام کاهش سرعت خودرو، انرژی را ذخیره کرده و از آن برای شارژ باتری خودروی الکتریکی استفاده میکند.
متئو تیرابوسکی، قائممقام برمبو دراینزمینه گفت:
موتورهای برقی هیچگونه سروصدایی ندارند، بنابراین سیستم ترمز در نهایت میتواند برای مسافران آزاردهنده باشد. سرنشینان ممکن است به لطف فناوری رانندگی خودران، در آینده درحالیکه در داخل خودروی خود نشستهاند، همزمان مشغول تماشای فیلم نیز باشند؛ بنابراین هدف ما نیز خنثی کردن صدای ترمز است.
مسئولان شرکت برمبو، که در سال ۱۹۶۱ در کارگاه کوچکی در نزدیکی شهری در شمال ایتالیا تأسیس شده است، اعتقاد دارند که این هدف را میتوان از طریق تصاحب مالکیت (سایر شرکتها) تحقق بخشید؛ بنابراین برمبو میتواند فعالیت خود را به دستگاههای دیجیتال گسترش دهد و با تغییرات در نحوهی طراحی و استفادهی خودروها، هماهنگ باقی بماند.
برمبو تنها شرکتی نیست که در زمینهی سیستمهای ترمز خودرو فعالیت میکند. بهعنوان مثال ZF، سازندهی آلمانی قطعات خودرو، امسال شرکت آمریکایی رقیبش با نام Wabco را با قیمت بیش از ۷ میلیارد دلار برای تقویت تخصص خود در زمینهی فناوریهای خودرو خودران خریداری کرد.
تیرابوسکی گفت:
خودروها بیشتر و بیشتر خدماتمحور خواهند شد. مردم کمتر به عملکرد فنی نگاه میکنند. آنچه مردم بهدنبال آن هستند، فضای داخل کابین و راحتی و سیستم سرگرمی و اطلاعاتی است.
تیرابوسکی با بیان اینکه جستجوی برمبو روی کسبوکارهایی از جمله تجهیزات الکترونیکی، فناوری رانندگی خودران و سیستمهای سرگرمی و اطلاعاتی قرار گرفته است، گفت:
ما باید طیف محصولاتی را که ارائه میدهیم تکمیل کنیم؛ اما این محصولات باید با آنچه انجام میدهیم، سازگار باشد.
برمبو که ارزش بازار آن به حدود ۳/۵ میلیارد دلار میرسد، در ژوئن بهدنبال هدفی با اندازهی مشخص بزرگ بود. اوایل سال جاری، این شرکت طرحی را تصویب کرد که به اعضای خانوادهی برند برمبو اجازه میدهد کنترل خود را بر شرکت حفظ کنند حتی اگر سهام آنها پس از تصاحب به پایینتر از ۵۰ درصد برسد. درحالیکه پیشبینی میشود فروش برمبو طی سال جاری به دلیل بیثباتی مداوم جهانی در صنعت خودرو، از ۲/۶۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۸ حدود ۲ تا ۳ درصد کاهش یابد، تیرابوسکی گفت که میخواهد درآمد را در سالهای آینده دو برابر کند.
تیرابوسکی گفت:
رسیدن به این هدف باتوجه به کاری که امروز انجام میدهیم، دشوار خواهد بود؛ زیرا سهم ما در بازار هماکنون بسیار زیاد است. ما باید به چیزی متفاوت از سیستمهای ترمز فکر کنیم.
آندره بالونی، تحلیلگر مؤسسه Mediobanca دراینزمینه گفت :
هدف افزایش درآمد چالشبرانگیز به نظر میرسد، اما از طریق تصاحب مالکیت انجامشدنی است. با این حال، مسئلهی تصاحب مالکیت از نظر کاهش حاشیه سود و پرداخت مبلغ بالایی برای تصاحب در زمانیکه تمام صنعت خودرو با مشکلات زیاد دستوپنجه نرم میکند، خطر زیادی ایجاد خواهد کرد.
تحلیلگران میگویند تغییر به سمت ترمزهای بازیابی انرژی که به مغز الکترونیکی خودروهای برقی متصل هستند، میتواند تعداد خودروسازان و مصرفکنندگانی را که مایل به هزینه کردن برای کالیپر، لنت و دیسک ترمز سنتی باشند، کاهش دهد.
با این حال تیرابوسکی اظهار داشت:
اگر در جادهی کوهستانی رانندگی کرده و ناگهان بخواهید ترمز کنید، به ترمزهای سنتی نیاز دارید. من نمیتوانم تصور کنم که با خودروی قدرتمند، بتوان با سیستم برقی بهطور ایمن ترمز گرفت.
- پایان پیام