دنیای خودرو

تاریخچه شمع

👨‍💻 استخراج شده از ارشیو باب مونتگوبری (تاریخ نویس مسائل موتوری )

شمع اتومبیل چیزی است که رانندگان مسابقات عصر جدید ان را انتخاب می نمایند برای برنده شدن.

در واقع تعداد کمی از رانندگان حال حاضر شمع را دیده اند ..بگذارید نقش واضح و موثر شمع را

در حرکت و راندمان موتورهای اتومبیل بپذیریم چون همیشه اینگونه نبوده است و واقیعت وجودی

ان مسئله پرارزشی است که مدیون راننده جوان ایرلندی در مسابقات رانندگی است که نگران عدم

توانایی شمع های اتومبیل خود بود که برند DARRACQ  مدل ۱۹۱۲ وساخت فرانسه بودنند.

آن مرد جوان کسی نبود جز آقای کنلم لی گوینس (Kenelm Lee Guinness ) از خانوده ای بزرگ

که به قول خودش دیوانه رانندگی بود .

او در زمان تحصیلش در دانشگاه کمبریچ نقش مکانیک را برای برادر بزرگترش (Sir Algernon Guinness)  ایفا میکرد.با پایان یافتن دوره تحصیلی اش از کمبریچ kenelm  کلنم خانه مسابقات خود را که Bald faced stage نامیده میشد را که از Pvtneg lane درلندن تا خیابان Portsmouth ادامه داشت را پیدا کرد.

تقریبا تا سال ۱۹۱۲ شمعهای اتومبیل عملکردی کم و بیش راضی کننده داشتند ولی با ارائه مدل های

جدید موتور که کوچکترشده بودند و دور موتور بالاتری داشتند خلا عملکرد مناسب شمع ها خود را نشان دادند.دقیقا در زمان مسابقات Isle of man Tourist Trophy  بود که کلنم بسیار نگران شمع های اتومبیل خود بود که از جهت عملکرد بهتر در آنها تغییر ایجاد کرده بود . کلنم از Baled Faced Stage   آزمایشاتش را شروع کرد و ترجیح داد از ماده دیگری بجای چینی در شمع به عنوان عایق استفاده نماید مه بعدها به عنوان عایق در شمع های اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت . وی در عنصر میکا آنچه را بدنبالش بود یافت و تعداد اندکی از شمع های اتومبیل با عایق میکا را که طراحی خودش بود تولید نمود. نتیجه بسیار راضی کننده بود و خیلی زود بسیاری از دوستان او در مسابقات درخواست بیشتری از این مدل شمع را جهت استفاده خودشان از وی داشتند. اگرچه این تولید در ابعاد کوچکی شروع شد و هنوز به تقاضای زیاد نرسیده بود ، کلنم وارد تولید انبوه شد . شمع های اتومبیل به نحوی طراحی شده بودند که حتی جوابگوی نیازهای هواپیماهای Royal Flying Europe   نیز بودند که بعد ها هواپیماهای نیروی هوایی رویال را نیز جوابگو بودند. با شروع جنگ جهانی اول کلنم به نیروی دریایی رویال پیوست که البته با موفقیت او در تولید شمع های اتومبیل و هواپیما که تحت برند شخصی او یعنی(kenelm lee Guinness ) که به اختصار K.L.G نامیده می شد تقاضای استعفا از نیروی دریایی را داد تا بتواند بر روی تولید شمع برای خودروهای ارتشی تمرکز نماید.

با پایان جنگ جهانی شمع های k.l.g درمیان خلبانان همه دنیا بسیار شهرت پیدا کرده بود و هم اکنون خط تولید این شمع ها در Baled Faced Stage   تبدیل که کارخانه ای مدرن با ۱۵۰۰ کارگر شده بود . از سال ۱۹۱۹ تا گسترش جنگ جهانی دوم ، شمع های k.l.g  تقریبا در نمای وسایط نقلیه موتوری اعم از اتومبیل ها ، موتور سیکلت ها ، هواپیماها و حتی انواع موتورها من جمله دو اتومبیل بسیار معروف که یکی متعلق به آقای Henry Segraves  Sir  بود و تیر طلایی نام داشت و دیگری متعلق به آقای Malcolm Campbells Sir بود که پرنده آبی نام داشت که هردو اتومبیل رکورد دار سرعت زمینی بودند نیز استفاده شده بود.

کلنم به مسابقه دادن تا سال ۱۹۲۴ ادامه داد که ناگهان درمسابقات گرندیری San Sabasrian اتومبیل وی دچارسانحه جدی شد و اونیزشدیدا دچار آسیب گردید. زمانی که گرندیری ایرلند در فنیکس پارک دوبلین افتتاح گردید ، کلنم سخنرانی زیبایی کرد و نصایح ارزشمندی را برای اعضا نمود و در سمت برگزار کننده در مراسم حضور پیدا کرد . Kenelm lee Guinness که اولین شمع جرقه زدن را ساخت در سال ۱۹۳۷ از دنیا رفت .
 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
335 بازدید  
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x