شمع خودرو چیست؟
خرابی شمع خودرو منجر به کاهش راندمان سیستم جرقه‌زنی و احتراق خودرو شده و به طور کلی عملکرد موتور را مختل می‌کند.شمع خودرو یکی از انواع لوازم یدکی خودرو است که بر روی سرسیلندر قرار دارد. این قطعه از اصلی‌ترین اجزای سیستم احتراقی ماشین محسوب شده و نقش بسزایی را در فرآیند احتراق بازی می‌کند.

تمامی وسایل نقلیه‌ای که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، به کمک جرقه‌ای که توسط شمع ایجاد می‌شود، عملیات احتراق در داخل موتور خود را تکمیل می‌کنند.

به عبارتی دیگر، شمع با جرقه زدن، عملیات احتراق را آغاز کرده و انرژی موردنیاز خودرو را تولید می‌کند.

همانند هر قطعه دیگری، اختراع و توسعه شمع نیز توسط دانشمندان متعددی صورت پذیرفته است. در سال 1860 میلادی، اتین لونوار (Etienne Lenoir) از یک شمع برقی در اولین موتور احتراق داخلی خود استفاده کرد. اختراع این شخص در سال 1886 میلادی، در آمریکا به ثبت رسید.

پس از ثبت اختراع شمع خودرو توسط اتین لونوار، پتنت‌های مختلفی از افراد مختلف در گذر زمان به ثبت رسیدند. از جمله این افراد، می‌توان به نیکولا تسلا (Nikola Tesla)، فردریک ریچارد سیمز (Frederick Richard Simms) و رابرت بوش (Robert Bosch) اشاره کرد.

اولین اختراعی که به صورت تجاری، در سیستم احتراق داخلی موتور و به عنوان یک شمع با ولتاژ بالا مورد استفاده قرار گرفت، توسط مهندسی به نام گوتلوب هونولد (Gottlob Honold) از شرکت بوش ارائه شد. این اختراع تحول عظیمی را در موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرد.

شمع یک قطعه بسیار حساس از نظر طراحی به شمار رفته و علاوه بر تولید جرقه با ولتاژی حدود 12000 ولت، فشاری حدود 40 اتمسفر و دمایی حدود 2000 درجه سانتی‌گراد را در داخل سیلندر باید تحمل کند.

ساختمان داخلی شمع شامل الکترود، عایق‌چینی، واشرها و … بوده که فرسودگی هر کدام از این اجزاء، می‌تواند منجر به خرابی شمع خودرو باشد. این قطعه از یک طرف ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرفی دیگر، با ایجاد جرقه، منجر به انفجار بخار فشرده شده بنزین در محفظه احتراق می‌شود. پس از ایجاد انفجار در محفظه احتراق، سیلندرها به سمت پایین حرکت می‌کنند.

قسمت فلزی که در داخل سیلندر پیچ می‌شود، پایه شمع نام دارد. قسمت سفید رنگ بالایی شمع نیز اصطلاحاً “چینی” نام دارد. جنس چینی از نوعی سرامیک مصنوعی (و یا اکسید آلومینیوم) بوده و از آنجایی که شمع خودرو فشار و دمای بالایی را متحمل می‌شود، این قطعه دارای مقاومت بالای حرارتی و الکتریکی است.

ترمینال بالاترین قسمت شمع بوده و به وایر متصل می‌شود. این قطعه رسانای قوی الکتریسیته بوده و مقاومت بالایی در برابر زنگ زدن دارد.

در قسمت انتهایی پایه شمع، زائده فلزی به نام الکترود منفی یا پلاتین وجود دارد. همان طور که از نام این قطعه مشخص است، وظیفه آن ایجاد قطب منفی، به منظور ایجاد جرقه است.

از آنجایی که برای ایجاد جرقه و شروع فرآیند احتراق به هر دو قطب مثبت و منفی نیاز است، یک زائده مرکزی که نقش قطب مثبت را دارد، در مقابل الکترود منفی وجود داشته و بدین‌ترتیب، برقی که توسط کوئل تولید شده، تا داخل محفظه احتراق هدایت می‌شود.

الکترود مثبت از آلیاژ بسیار مقاوم که دارای ترکیبات نیکل، منگنز، کروم و … است، تشکیل شده است.

فاصله میان الکترودهای مثبت و منفی “گپ” نامیده می‌شود. اندازه این فاصله بسیار حائز اهمیت بوده و براساس مواردی همچون میزان ولتاژ تولیدی کوئل، نسبت تراکم، نوع سوخت و … تعیین می‌گردد.

به طور معمول، بزرگی فاصله گپ، منجر به تولید جرقه بزرگتر و بهبود احتراق می‌گردد. از طرفی دیگر، این میزان فاصله زیاد، ولتاژ عبوری از کوئل و هم‌چنین دمای احتراق را بالا می‌برد. بنابراین طراحی مناسب و بهینه فاصله گپ، باید با دقت بالایی انجام شده و از فرسودگی قطعاتی همچون کوئل و به تبع آن خرابی شمع خودرو جلوگیری کرد.

تا به اینجا با شمع، ساختمان داخلی و عملکرد آن در سیستم احتراقی خودرو آشنا شدید. ما در ادامه این مقاله، به معرفی نشانه‌ها و دلایل خرابی شمع خودرو پرداخته و نقش این قطعه مهم در وسیله نقلیه شما را به صورت کاملتر بررسی خواهیم کرد. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

علائم خرابی شمع خودرو

همانطور که در بخش پیش گفته شد، پیشرانه انرژی اولیه خود به منظور حرکت ماشین را از احتراق ناشی از جرقه شمع دریافت می‌کند. بنابراین در صورت خرابی شمع خودرو و عدم عملکرد مناسب آن و عدم احتراق کامل، موتور خودرو قادر به تأمین انرژی لازم جهت حرکت ماشین نخواهد بود.

عدم استفاده از شمع‌های استاندارد موجود در بازار به جای شمع‌های تقلبی، می‌تواند منجر به وارد شدن آسیب جدی به قطعاتی شود که با شمع در ارتباط هستند. از جمله این قطعات می‌توان به کوئل و کامپیوتر اشاره کرد.

ما در ادامه، انواع علائم و نشانه‌های مربوط به خرابی شمع خودرو را معرفی کرده و به توضیح مختصری در مورد آنها می‌پردازیم.

خرابی شمع خودرو دارای نشانه‌های زیر است:

احتراق ناقص
لرزش و شنیدن صدا در حالت درجا
وجود مشکل در شتاب‌گیری
افزایش مصرف سوخت
روشن شدن دشوار خودرو
روشن شدن چراغ چک

احتراق ناقص: وجود هرگونه مشکل در احتراق مخلوط سوخت و هوا درون سیلندر، منجر به احتراق ناقص می‌شود. هنگامی که احتراق به صورت کامل انجام نمی‌شود، مقدار سوختی که محترق نشده، منجر به انتشار آلودگی‌های زیادی از اگزوز خودرو می‌شود. این آلودگی‌ها، آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کنند.

در صورت خرابی شمع خودرو، احتراق به صوت ناقص انجام شده و در صورت عدم رسیدگی و تعویض به موقع آن، خسارات جبران‌ناپذیری به موتور وارد می‌شود.

لرزش و شنیدن صدا در حالت درجا: در صورت خرابی شمع خودرو، این قطعه عملکرد خود را به خوبی انجام نداده و منجر به لرزش در حالت درجا و سر و صدای بلند می‌شود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   روغن سوزی موتور خودرو

جالب است بدانید که دلیل این اتفاق این است که سوختی که به دلیل احتراق ناقص سوزانده نشده، سنسور اکسیژن (حسگر اکسیژن) را به اشتباه می‌اندازد.

در واقع کاهش میزان سوخت داخل سیلندر، منجر به عدم تناسب نسبت سوخت و هوا شده و به تبع آن، سوخت به صورت ناقص می‌سوزد.

وجود مشکل در شتاب‌گیری: نشانه‌هایی همچون پاسخ‌گویی نامناسب موتور هنگام فشردن پدال گاز (به خصوص هنگام شتاب‌گیری) و تأخیر در عملکرد موتور در هنگام شتاب‌گیری، از نشانه‌های خرابی شمع خودرو هستند.

به عبارتی دیگر، در صورتی که قدرت و کیفیت جرقه‌هایی که توسط شمع ایجاد می‌شوند پایینتر از حد استاندارد باشد، عملکرد کلی پیشرانه مختل می‌شود.

افزایش مصرف سوخت: در صورتی که میزان سوخت داخل سیلندر از حد معمول تعیین شده بیشتر باشد، و یا در صورتی که احتراق به صورت ناقص صورت پذیرد، عملکرد پیشرانه مختل می‌شود.

در صورت مختل شدن عملکرد موتور، وسیله نقلیه مجبور است سوخت بیشتری را بسوزاند. خرابی شمع خودرو مشکل را دوچندان کرده و بخشی از سوخت بدون سوزانده شدن، از خودرو خارج می‌شود.

روشن شدن دشوار خودرو: وجود هر گونه نقص و خرابی شمع خودرو، باعث می‌شود موتور به سختی روشن شده و کار کند. بدین ترتیب خودروی شما حرکت نکرده و به انرژی بیشتری جهت غلبه بر این اینرسی سکون نیاز است.

روشن شدن چراغ چک: خرابی شمع خودرو باعث می‌شود تا بنزین مشتعل نشده داخل کاتالیزور انباشته شود. سپس زمانیکه شرایط مساعد باشد، این سوخت درون کاتالیزور مشتعل شده و منجر به وارد شدن آسیب جدی به سرامیک‌های داخل کاتالیزور می‌شود.

این سرامیک‌ها بسیار ظریف بوده و با از دست رفتن فرم اصلی آنها، دچار گرفتگی می‌شوند. این گرفتگی باعث می‌شود تا کاتالیزور به درستی وظیفه خود را انجام نداده و میزان گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودرو افزایش می‌یابد.

با گرفتگی کاتالیست، چراغ چک روشن شده، قدرت پیشرانه کاهش یافته، بوی نامطبوعی از اگزوز خارج شده و به تیع آن، سرعت وسیله نقلیه از یک حدی بالاتر نمی‌رود.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا خرابی شمع خودرو را تشخیص دهید، بررسی ویژگی‌های ظاهری آن است. مشخصات ظاهری شمع سالم و فرسوده به صورت زیر هستند:

در صورتی که رنگ نوک چینی عایق، سفید متمایل به خاکستری باشد، یعنی دامنه حرارتی شمع صحیح بوده و پیشرانه از سلامتی نسبی برخوردار است. در چنین شرایطی، ماشین ریپ نزده و ساسات به درستی کار می‌کند.

در صورتی که رنگ چینی صورتی مایل به قرمز باشد هم، یعنی شمع خودروی شما سالم است. دلیل این قرمزی، به مواد افزودنی برمی‌گردد که به بنزین وارد می‌شود. این مواد بدون سرب بوده و به منظور افزایش اکتان سوخت، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتی که شمع به بنزین آغشته شده باشد، بوی بخار بنزین به مشام می‌رسد. در این حالت، چینی سر شمع به رنگ زغال در می‌آید. علت این اتفاق هم به تنظیم نبودن ساسات، پاشش هوای غلیظ و مخلوط سوخت، وجود اشکال در سیستم جرقه‌زنی و نشت انژکتور سوخت است.

در چنین شرایطی، موتور بد روشن شده و ریپ می‌زند. (توصیه می‌شود حتماً مخلوط هوا و بنزین را کنترل کرده و سیستم برق، شمع‌ها و انژکتور را چک کنید).

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری یک شمع ناسالم، می‌تواند ترک خوردگی چینی سر شمع باشد. دلیل این ترک خوردگی به مواردی همچون اکتان پایین سوخت بر می‌گردد.

گاهی سر شمع براق می‌شود. نقاطی از چینی به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای و گاهی هم به رنگ سبز در می‌آیند. علت این مورد هم به وجود یک سری ترکیبات سربی در بنزین بر می‌گردد. در چنین شرایطی، توصیه می‌شود شمع با درجه حرارت پایینتر تعویض گردد.

دلایل خرابی شمع خودرو

در بخش قبلی، به صورت کامل با نشانه‌های خرابی شمع خودرو آشنا شدید. ما در این بخش قصد داریم شما را با دلایل این خرابی آشنا کرده و امیدوار هستیم پس از آشنایی با این عوامل، با رسیدگی به موقع به شمع‌های خودروی خود، از بروز هزینه‌های هنگفت در آینده جلوگیری کنید.

اصلی‌ترین دلیل فرسودگی و خرابی شمع خودرو، کیفیت نامرغوب آن است. انواع برندهای مختلف، دارای طول عمرهای متفاوت هستند.

در صورتی که از برند معتبری استفاده کرده باشید و هم‌چنین خودروی شما سالم باشد، بیشترین کیلومتری تعویض شمع‌ها برای شمع‌های استاندارد، بین 20-30 هزار کیلومتر، برای شمع‌های پلاتینیوم بین 50-60 هزار کیلومتر و برای شمع‌های ایریدیوم نیز 80-160 هزار کیلومتر است.

هرچقدر شمعی که در خودروی خود استفاده می‌کنید مرغوبتر باشد، طول عمر مفید آن نیز بیشتر بوده و به مقادیر استانداردی که اشاره شد، نزدیکتر خواهد بود. در غیر این صورت، راننده وسیله نقلیه مجبور به خرید شمع خودرو و یا تعویض آن خواهد بود.

علاوه بر کیفیت شمع، موارد دیگری نیز در کاهش طول عمر این قطعه مؤثر بوده که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

در ادامه، هر کدام از موارد فوق را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

تجمع کربن: در صورتی که فیلتر هوای خودروی شما فرسوده شده باشد و یا در صورتی که سوخت غلیظی توسط انژکتور تزریق شود، احتراق به صورت ناقص صورت گرفته و کربن تولید می‌شود. این کربن بر روی شمع‌ها نشسته و موجب خرابی شمع خودرو می‌شود.

دمای بالا: دمای زیادی که از احتراق سوخت داخل سیلندر تولید می‌شود، یکی از عواملی است که باعث خرابی شمع خودرو می‌شود. در واقع افزایش بیش از حد دمای شمع‌ها، طول عمر آنها را کاهش داده و عملکرد کلی سیستم احتراق ماشین را مختل می‌کند.

روغن: در صورتی که روغن به داخل محفظه احتراق و بر روی شمع نفوذ کند، نوک شمع آسیب می‌بیند. در این صورت رینگ‌های اطراف پیستون نیز فرسوده شده و کارایی آنها کاهش می‌یابد.

 
  
 
همچنین میتوانید مطالعه کنید :   وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟
نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .  
  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

ایده نگر

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

ایده پارت

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

اینه پیشگام

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

Ngktsq

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

 
 انلاین شاپ الماس پور     

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

باتری خراب است یا دینام؟

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

علت کار نکردن فن خودرو و نحوه حل مشکل

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

اصول نگهداری از خودرو

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

همه چیز درباره شمع خودرو

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

مراحل تست پمپ بنزین

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

انواع پمپ بنزین خودرو

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

بررسی دلایل پرش دنده گیربکس اتومات + نحوه رفع مشکل

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

نکات نگهداری خودرو

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

همه چیز درمورد ضدیخ

استارت خوردن و علت روشن نشدن ماشین

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

علائم خرابی سنسور دریچه گاز + نحوه عیب یابی

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

کوئل خودرو و عیب یابی

روغن سوزی موتور خودرو

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

همه چیز در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

شایع ترین ایرادات خودرو

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

معرفی شغل مکانیک خودرو

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

شستشوی انژکتور

تست و تعویض پمپ بنزین ماشین

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

علت کم جون شدن ماشین

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

آشنایی با دسته موتور خودرو

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

اشتباهات رایج مکانیک ها

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

عیب یابی استپر موتور

علت خروج اب از اگزوز

نشانه های خرابی ترمز

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

انواع صدای ماشین و علت ان

از بین بردن خراش‌های روی ماشین

ترموستات و مشکلاتش

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

چرا خودروی ما داغ می کند؟

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

علت و علائم خرابی شمع خودرو

چرا وقتی ترمز میکنم ماشین خاموش میشه یا کم جون میشه؟

تاریخچه شمع

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

انتخاب باتری مناسب خودرو

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

جلوگیری از دزدی و سرقت خودرو

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

نحوه خاموش کردن چراغ آچار

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

نگهداری موتور xu7

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

کاربرد درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ چیست

نشتی روغن هیدرولیک

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *