زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

👨‍💻 قریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرند که همگی وظایف بسیار حساس و دقیقی را بر عهده دارند؛ در صورتی که در عملکرد صحیح هر یک از این سیالات اختلال ایجاد شود حوادث ناگواری در انتظار سرنشینان خودرو خواهد بود. از جمله این سیالات کاربردی می توان به روغن هیدرولیک، روغن گیربکس یا واسکازین و روغن ترمز اشاره کرد. آیا تاکنون در ذهن خود با این سوالات روبه رو شده اید که زمان تعویض روغن هیدرولیک و مایع ترمز چه وقت است؟ عمر مفید این سیالات در حال کارکرد در خودرو چقدر است؟ آیا روغن هیدرولیک تازه در نرمی و عملکرد فرمان تاثیر دارد؟ آیا روغن ترمز تازه بر قدرت ترمزگیری تاثیر دارد؟ آیا تعویض روغن گیربکس بر نرمی و بی صدا کارکردن گیربکس موثر است؟ چگونه می توان دریافت که این سیالات خواص فیزییک و شیمیایی خود را از دست داده و یا اصطلاحا فاسد شده اند؟ در این نوشتار سعی شده است که به بخشی از این گونه سوالات پاسخ داده شود. 

روغن هیدرولیک

خودرویی که دارای فرمان هیدرولیکی است، به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن مجهز است. بیشتر فرمان هایی که از چنین منبع انرژی برخوردارند هیدرولیکی اند. وقتی راننده غربیلک فرمان را می چرخاند، پمپ هیدرولیک، روغن مربوطه را تحت فشار به سیستم فرمان خودرو انتقال می دهد تا به واسطه اهرم بندی مناسب، چر خها به راحتی به طرفین گردش کنند. روغن هیدرولیک مانند روغن های دیگر از اختلاط روغن پایه و مواد افزودنی تولید می شود که می تواند با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی، کاربردهای مختلفی در سیستم های گوناگون داشته باشد. 

روغن هیدرولیک را می توان پرمصرف ترین روغن صنعتی نامید، از اینرو با توجه به مصرف بالا وکاربردهای متنوع و شرایط کاری گوناگون، این روغن نیز از تنوع بالایی برخوردار است. در واقع روغن هیدرولیک در یک سیستم نقش انتقال دهنده انرژی را بازی می کند و در صورتی که این روغن دچار مشکل شود، این وظیفه به خوبی انجام نشده و سیستم با اختلال یا توقف در کارکرد روبه رو می شود. به طور کلی وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود، روانکاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام اجزای سیستم است. 

روغن های هیدرولیک به شدت به آلودگی هایی که واردآن ها می شوند حساس بوده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن ها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری تغییر می کند. 

بیشتر افراد بر این باورند که روغن هیدرولیک نیز باید همچون روغن موتور، زمان و یا کیلومتر کارکرد مشخصی داشته باشد، در حالی که این موضوع در روغن های صنعتی و به خصوص روغن هیدرولیک به تنوع تجهیزات، شرایط گوناگون کارکرد و نوع کاری که روغن در سیستم انجام می دهد بستگی دارد، از این رو نمی توان برای تمام انواع روغن های هیدرولیک مورد استفاده در خودروهای مختلف زمان کارکرد یکسانی را تعریف کرد و آن را مبنای کار سیستم قرار داد. 

روغن های هیدرولیک عموما دارای افزودنی هایی هستند که تجهیزات هیدرولیک را در مقابل سایش، خوردگی و اصطکاک محافظت میکنند. افرودنی های این نوع روغن معمولا چندمنظوره بوده و میزان آن ها در روغن هیدرولیک نباید به هر دلیلی کاهش یابد. تغییر در وضعیت روغن هیدرولیک به واسطه تیره شدن یا مات شدن ظاهری رنگ آن، استشمام بوی سوختگی از روغن، تغییرات در گرانروی یا ویسکوزیته و همچنین کف کردن آن قابل تشخیص است. 

ادامه کار با روغن اکسیدشده نیز منجر به تشدید سایش در تجهیزات متحرک و ایجاد مشکل در سیستم فرمان خودرو می شود که باعث جمع شدن لجن در مخزن و لوله ها می شود. در صورتی که هیچ یک از علائم فوق در روغن هیدرولیک مشاهده نشود، توصیه می شود بر اساس سفارش شرکت سازنده و کارشناسان خودرو، این سیال پس از هر ۱۲۰ هزار کیلومتر پیمایش خودرو به طور کامل تعویض شود. ضمنا به این نکته نیز باید توجه داشت که هرگز روغن های هیدرولیک حتی با ویسکوزیته یکسان را نباید با هم مخلوط کرد. 

روغن گیربکس

یکی از روغن ها یی که در خودرو مصرف می شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (gear oil ) است. این روغن ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ دنده ها و متعلقات آن ها در برابر فشار وارده محافظت می کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت تری کار می کند، اغلب از روغن دنده گیربکس قوی تر است. این روغن ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیتAPI و ویسکوزیته(گرانروی SAE ) طبقه بندی می شوند. این روان ساز دارای گرانروی ناچیز(حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد. 

واسکازین نیز مانند سایر روغن ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود. با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو و با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را شامل می شود، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض می شود. این موضوع در مورد خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. تعویض دنده ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت های مختلف توسط نرم افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس ( EGS ) نصب است انجام می گیرد. 

در داخل گیربکس های اتوماتیک AL4 که در خانواده ۲۰۶ دیده می شود، از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به روغن های مادام العمرLifetime معروفند. منظور از این اصطلاح این نیست که هیچ گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد آنها دارد. 

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آ نها به بیرون نشت می کند و همچنین کار کردن طولانی مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می شود. 

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

مایع ترمز

مایع ترمز یا در اصطلاح عامیانه، روغن ترمز توسط بیشتر رانندگان امروزی مورد بی توجهی قرارگرفته و باوجود اهمیت حیاتی آن متاسفانه بسیاری از رانندگان و حتی تعمیرکاران لزومی به تعویض آن نمی بینند. مایع ترمز در سطوح کیفی خاصی تولید می شود و بر اساس کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل آمریکا برای روغن ترمزها تعیین شده سه نوع روغن ترمز DOT4،DOT5 و DOT3 در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد. شماره DOT بزر گتر نشان دهنده بالاتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل بیش تر آن است. روغن ترمز DOT3 بر پایه ترکیبات پلی الیفاتیک با نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت، DOT4 بر پایه استربورات با نقطه جوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت و DOT5 متشکل از پلی دی متیل سیلوکسان بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت است. از میان استانداردهای ذکرشده، انواع DOT3 و DOT4 تقریبا عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT4 بالاتر است. اما DOT5 کاملا با این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستم هایی استفاده شود که لاستیکها و درزبندی ها با آن سازگار باشد، زیرا در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد. میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال کار کرد، به دلیل جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین می آید. بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد خودرو تاکید دارند منطق آ نها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت واردشده به سیستم را جذب می کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترک های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتا نشتی و ورود هوا می شود. این مشکل در مناطق آب و هوایی مرطوب بیشتر مشهود است. مایع ترمز خودروها فقط بعد از یک سال، به طور میانگین دو درصد رطوبت جذب می کنند؛ بعد از ۱۸ ماه سطح الودگی می تواند بیش از سه درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به هفت تا هشت درصد رطوبت می رسد. افزایس میزان رطوبت سبب ایجاد حبا بهای ریز در مایع ترمز می شود. بررسی ها نشان می دهد که سیستم ترمز چر خهای جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمه فلزی دارند، گرمای بیشتری نسبت به چرخهای عقب تولید می کنند؛ این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند. 

این نوع سیالات چون پایه گلیکولی دارند، خاصیت جذب آب و رطوبت در آن ها وجود دارد تا بتوانند رطوبت موجود در سیستم را جذب کنند و مانع پوسیدن سیستم ترمز و از بین رفتن مدارها شوند اما هر ماده ای که چنین قابلیتی دارد بالاخره به نقطه اشباع هم می رسد و در این زمان رطوبتی که وارد سیستم می شود برای روغن ترمز قابل جذب نیست و این رطوبت ممکن است در قسمت های مختلف سیستم جمع و باعث بروز اشکال شده و بعد از مدتی باعث فاسد شدن روغن ترمز شود. در آن صورت دمای جوش روغن پایین آمده و در شرایطی که ترمزهای پی در پی یا شدید گرفته می شود روغن ترمز به جوش می آید و باعث به اصطلاح خالی شدن ترمز می شود. بنابر این توصیه می شود روغن ترمز حداقل هر دو سال یکبارو یا ۶۰ هزار کیلومتر به طور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود. 

 
  
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .  
  •  
  •  
  • پایان پیام
همچنین میتوانید مطالعه کنید :   هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

ایده نگر

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

اینه پیشگام

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

ایده پارت

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

Ngktsq

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

 
 انلاین شاپ الماس پور     

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

علت خروج اب از اگزوز

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

نحوه خاموش کردن چراغ آچار

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

آشنایی با دسته موتور خودرو

معرفی شغل مکانیک خودرو

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

مراحل تست پمپ بنزین

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

از بین بردن خراش‌های روی ماشین

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

باتری خراب است یا دینام؟

تست و تعویض پمپ بنزین ماشین

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

شستشوی انژکتور

عیب یابی استپر موتور

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

نگهداری موتور xu7

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

کاربرد درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ چیست

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

جلوگیری از دزدی و سرقت خودرو

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

انواع پمپ بنزین خودرو

همه چیز در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

ترموستات و مشکلاتش

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

علائم خرابی سنسور دریچه گاز + نحوه عیب یابی

همه چیز درمورد ضدیخ

چرا خودروی ما داغ می کند؟

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

اصول نگهداری از خودرو

استارت خوردن و علت روشن نشدن ماشین

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

انواع صدای ماشین و علت ان

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

همه چیز درباره شمع خودرو

نشتی روغن هیدرولیک

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

تاریخچه شمع

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

کوئل خودرو و عیب یابی

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

چرا وقتی ترمز میکنم ماشین خاموش میشه یا کم جون میشه؟

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

نکات نگهداری خودرو

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

علت کم جون شدن ماشین

روغن سوزی موتور خودرو

انتخاب باتری مناسب خودرو

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

علت کار نکردن فن خودرو و نحوه حل مشکل

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

اشتباهات رایج مکانیک ها

نشانه های خرابی ترمز

علت و علائم خرابی شمع خودرو

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

بررسی دلایل پرش دنده گیربکس اتومات + نحوه رفع مشکل

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

شایع ترین ایرادات خودرو

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *