اگر سیستم خنک کننده خودروی شما به درستی عمل نکند یا به اصطلاح موتور داغ کرده باشد بدان معنی است که گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می شود. برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است؟ جواب این سوال با چک کردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند مشخص می شود. برای پی بردن به این موضوع در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید.

بنابراین محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست. البته این محدوده برای حالت عادی است و هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایینتر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند.

تبلیغات

حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟
1 – خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   چرا خودروی ما داغ می کند؟

2 – سراغ فن ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. (به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود)

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به 2000 می توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید. (به خصوص هنگامی که در ترافیک گیر کرده اید و امکان حرکت وجود ندارد)
خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.
3 – اگر فن ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید.

4 – اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی 3 حالت پیش می آید:
1 – وجود هوا در سیستم:
همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد سوم را رعایت کنید و پس خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.
2 – قفل کردن ترموستات:
روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد.

در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.
3 – مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:
برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و …) بروز کند.
وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد.
4 – از کار افتادن واتر پمپ:

این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.
مشکل سرسیلندر و واشر:
رد خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود.

تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب) است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.
برای جلوگیری از مشکلات فوق چه اقداماتی می توان انجام داد؟
رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که می توان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها
 
  
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .  

  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

 
 انلاین شاپ الماس پور     

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

روغن سوزی موتور خودرو

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

شستشوی انژکتور

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

کوئل خودرو و عیب یابی

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

آشنایی با دسته موتور خودرو

اصول نگهداری از خودرو

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

اشتباهات رایج مکانیک ها

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

نشتی روغن هیدرولیک

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

نکات نگهداری خودرو

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

همه چیز درمورد ضدیخ

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

انواع پمپ بنزین خودرو

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

انتخاب باتری مناسب خودرو

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

شایع ترین ایرادات خودرو

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

همه چیز درباره شمع خودرو

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

عیب یابی استپر موتور

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

علت خروج اب از اگزوز

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

علت و علائم خرابی شمع خودرو

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

نگهداری موتور xu7

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

چرا خودروی ما داغ می کند؟

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

معرفی شغل مکانیک خودرو

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

تاریخچه شمع

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

مراحل تست پمپ بنزین

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

همه چیز در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *