یکی از سؤالات بزرگی که در ذهن خریداران هنگام خرید خودرو شکل می‌گیرد، این است که موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
در چند دههٔ گذشته به دلیل وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی، پیشرانه‌های توربوشارژ در سراسر جهان بسیار متداول شده‌اند تا جایی که امروز در بین خودروهای روز جهان کمتر مدلی را می‌توان پیدا کرد که از این تکنولوژی بی‌بهره باشد.

به گزارش پدال، در کشورمان هم در اواسط دههٔ ۹۰ شمسی، سورن توربو به‌عنوان اولین خودروی داخلی توربوشارژ به بازار آمد تا خودروسازان داخلی هم پس از سال‌ها تأخیر با رویهٔ جهانی همگام شوند؛ اما آیا واقعاً موتور توربو از تنفس طبیعی بهتر است؟ در ادامه ابتدا با توربوشارژر آشنا خواهیم شد و سپس به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
توربوشارژر چیست؟
پیشرانه خودرو از طریق ترکیب سوخت و هوا کار می‌کند و بنابراین، هوا یکی از اصلی‌ترین نیازهای موتور محسوب می‌شود. در پیشرانه‌های معمولی، هوای موردنیاز موتور از طریق مکشی که با حرکت پیستون‌ها به سمت پایین ایجاد می‌شود تأمین خواهد شد و این هوا با فشار طبیعی جو وارد موتور می‌شود.

به این موتورها که هنوز در بسیاری از خودروهای کشورمان می‌بینیم، موتور تنفس طبیعی گفته می‌شود؛ اما اگر به موتور خودرو هوای بیشتری رسانده شود، راندمان آن افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند بدون نیاز به افزایش حجم موتور، قدرت بیشتری تولید کند. این کاری است که توسط توربوشارژر انجام می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، توربوشارژر قطعه‌ای است که هوای بیشتری از فشار طبیعی جو را به موتور پمپاژ می‌کند.
شیوه کار توربوشارژر
توربوشارژر از دو بخش اصلی شامل توربین و کمپرسور تشکیل شده است. این دو قسمت از طریق یک شافت به هم متصل هستند. توربین توربوشارژر بر سر راه گازهای خروجی اگزوز قرار می‌گیرد و با نیروی این گازها به چرخش درمی‌آید و سپس کمپرسور را به چرخش درمی‌آورد.

تبلیغات

چرخش کمپرسور نیز هوای بیشتری را به داخل موتور پمپاژ می‌کند و این هوای بیشتر با سوخت ترکیب شده و باعث افزایش قدرت و راندمان موتور می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، در یک توربوشارژر، توربین به منیفولد دود متصل است و کمپرسور به منیفولد هوا. از این طریق، با استفاده از نیروی گازهای پرفشار اگزوز می‌توان هوای بیشتری به موتور رساند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   پرسرعت‌ترین خودروی مرسدس را ببینید +تصاویر

البته با توجه به دمای بسیار بالای گازهای خروجی موتور، در بسیاری از موتورهای توربو از یک سیستم خنک‌کننده به نام اینترکولر هم استفاده می‌شود که با کاهش دمای هوا، مانع از بالا رفتن دمای کلی موتور و توربوشارژر می‌شود. همچنین اینترکولر باعث می‌شود هوای خنک‌تری وارد موتور شود که چگالی بیشتری دارد.
تاریخچه توربوشارژر
توربوشارژرها تقریباً از همان سال‌های ابتدایی اختراع پیشرانه درون‌سوز وجود داشته‌اند اما دهه‌ها طول کشید تا از آن‌ها در خودروهای سواری استفاده شود. تولد توربوشارژر به سال ۱۹۰۵ و ثبت اختراع یک مهندس سوئیسی بنام «آلفرد بوچی» بازمی‌گردد.

وی اولین نمونه آزمایشی توربوشارژر خود را در سال ۱۹۱۵ تکمیل کرد و چندین سال بعد با موفقیت آن را روی پیشرانه دیزلی ۱۰ سیلندر دو کشتی مسافربری بزرگ آلمانی نصب کرد. در جنگ جهانی دوم نیز از توربوشارژرها در موتور هواپیماهای مختلف استفاده شد. اولین استفاده از توربوشارژر در وسایل نقلیه جاده‌ای نیز در اوایل دهه ۳۰ توسط شرکت کامیون‌سازی سوئیسی سائورر انجام گرفت.

چالش اصلی استفاده از توربوشارژر در خودروهای سواری اندازه بزرگ آن بود اما در طول دهه ۵۰ خودروسازان توانستند این قطعه را به‌اندازه کافی کوچک کنند که امکان نصب روی موتور خودرو را داشته باشد. اولین خودروی توربوشارژ تولیدی جهان، الدزمبیل جت‌فایر بود که در سال ۱۹۶۲ معرفی شد اما به دلیل مشکلات مختلف، نتوانست موفق عمل کند و پس از تنها یک سال تولید آن خاتمه پیدا کرد. سپس در دهه ۷۰ میلادی خودروسازانی مثل بی‌ام‌و، پورشه و مرسدس بنز سراغ توربوشارژر رفتند و این قطعه رفته‌رفته متداول‌تر شد.
مزیت‌های موتور توربو
اصلی‌ترین مزیت توربوشارژر همان‌طور که اشاره شد، افزایش قدرت بدون نیاز به افزایش حجم موتور است. همچنین موتور توربو این قدرت را با مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی ارائه می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های موتورهای توربو خود را در ارتفاع‌های بالا نشان می‌دهد.

هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود، فشار هوای جو کمتر می‌شود و به همین دلیل خروجی موتورهای تنفس طبیعی کاهش پیدا می‌کند اما در موتورهای توربو با افزایش ارتفاع، کاهش خروجی رخ نخواهد داد یا خیلی کمتر خواهد بود.
معایب موتور توربو
یکی از اصلی‌ترین مشکلات این پیشرانه‌ها، تأخیر توربو است. ازآنجایی‌که توربوشارژر نیرو لازم برای چرخاندن کمپرسور را از گازهای اگزوز می‌گیرد، زمانی که دور موتور پایین است و فشار گازهای اگزوز کم است، توربوشارژر کارایی نخواهد داشت. به همین دلیل، در خودروهای توربو در آغاز حرکت تأخیری در تحویل قدرت احساس می‌شود که به آن تأخیر توربو گفته می‌شود.

البته در توربوشارژرهای جدید این تأخیر بسیار کمتر شده و حتی در برخی خودروها با بهره بردن از تکنولوژی‌های جدیدی مثل توربوشارژرهای هندسه متغیر و توربوهای برقی، تأخیر کاملاً از بین رفته است.

یکی دیگر از مشکلات موتورهای توربو اما استهلاک بالاتر و حساسیت به شرایط نگهداری است. ازآنجایی‌که موتورهای توربو قطعات بیشتری دارند و با فشار بیشتری کار می‌کنند، نیازمند رسیدگی و مراقبت بیشتری مثل استفاده از بنزین و روغن باکیفیت خواهند بود. همچنین به دلیل پیچیدگی بیشتر موتورهای توربوشارژر، تعمیر آن‌ها سخت و پردردسر است.

موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟
پاسخ دادن به این سؤال به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر کشورهای پیشرفته‌ای مثل آمریکا و اروپا را در نظر بگیریم، موتور توربو بهتر خواهد بود زیرا در این مناطق، خودروها معمولاً باکیفیت و ساخت شرکت‌های معتبر هستند و همچنین کیفیت بنزین و روغن هم بالا است؛ بنابراین، در این کشورها می‌توان بدون نگرانی از دردسرهای توربوشارژر، از موتورهای توربو استفاده کرد و از مزیت‌های آن‌ها بهره برد. به همین دلیل است که هم‌اکنون در اروپا کمتر خودرویی را می‌توان با موتور تنفس طبیعی پیدا کرد.
اما در کشورمان شرایط کاملاً متفاوت است. در اینجا به موتورهای توربوشارژ خودروسازان داخلی مثل EF7 اعتمادی نیست و می‌تواند مشکلات فنی زیادی را به دنبال داشته باشد. همچنین کیفیت بنزین کشورمان هم بسیار پایین است درحالی‌که موتورهای توربو به بنزین اکتان بالایی نیاز دارند؛ بنابراین، باید به دنبال بنزین سوپر باشید که همیشه و همه‌جا پیدا نمی‌شود و درنتیجه باید سراغ مکمل‌های بنزین اکتان بوستر بروید که یافتن نمونه‌های باکیفیت و مناسب آن دشوار است.

علاوه بر این، موتورهای توربوشارژ خودروهای چینی هم هرچند شاید کیفیت بالاتری نسبت به نمونه‌های داخلی داشته باشند اما در صورت بروز مشکل، هزینه‌های تعمیرات سنگینی را به دنبال خواهند داشت؛ بنابراین، با توجه به شرایط کشورمان، باید گفت در اینجا هنوز موتورهای تنفس طبیعی انتخاب بهتری خواهند بود اما ازآنجایی‌که قدرت قوی‌ترین موتورهای تنفس طبیعی در خودروهای صفرکیلومتر بازار ایران به ۱۲۰ اسب بخار هم نمی‌رسد، اگر خواهان قدرت بیشتری باشید چاره‌ای جز انتخاب خودروهای توربو نخواهید داشت.
موتور توربو در سوپراسپرت‌ها
یکی از موضوعات بحث‌برانگیز طی چند سال اخیر، فراگیری توربوشارژر در سوپراسپرت‌ها است. در این خودروها ازآنجایی‌که پاسخگویی فوری موتور بسیار اهمیت دارد، پیشرانه‌های تنفس طبیعی گزینه‌های بهتری هستند. همچنین این موتورها صدای بهتری از همتایان توربوی خود داشته و دورگیری سریع‌تر و بالاتری دارند.

به همین دلیل است که خودروسازانی مثل لامبورگینی در روئلتو و پورشه در ۹۱۱ GT3 همچنان به موتورهای تنفس طبیعی پایبند مانده‌اند. بااین‌وجود، به دلیل قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و محدودیت موتورهای تنفس طبیعی در تولید قدرت و گشتاور بالا، اکثر سازندگان سوپراسپرت سراغ موتورهای توربو رفته‌اند که البته مزیت‌های بزرگی مثل فراهم کردن شتاب و کشش فوق‌العاده را به دنبال دارند.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   تولید کد های QR تنها در چند ثانیه رایگان
 
 
  نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شماست کاری که باید در این مسابقه انجام دهید ، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید . شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان می باشد .    

  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

 
 انلاین شاپ الماس پور     

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

آشنایی با دسته موتور خودرو

روش‌های تست شمع خودرو چگونه است؟

7 راه ساده و سریع جهت تشخیص شمع خراب خودرو

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

کوئل خودرو و عیب یابی

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

شستشوی انژکتور

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

چگونه شمع خودرو را تمیز کنیم؟

تشخصیص صدای جعبه فرمان پژو ۴۰۵ و تست نشتی روغن

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

اصول نگهداری از خودرو

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

انتخاب باتری مناسب خودرو

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

عیب یابی استپر موتور

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

همه چیز درباره شمع خودرو

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

علائمی که خبر از خرابی و نیم‌ سوز شدن پمپ بنزین دارند

علت صدای لق لق ، تق تق یا تقه مداوم در جعبه فرمان

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

در مورد شمع خودرو چه میدانید ؟

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

علت خروج اب از اگزوز

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

علت و علائم خرابی شمع خودرو

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

علائم و تست خرابی پمپ بنزین انواع ماشین

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

نکات نگهداری خودرو

اشتباهات رایج مکانیک ها

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

روغن سوزی موتور خودرو

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

تاریخچه شمع

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

نگهداری موتور xu7

چرا خودروی ما داغ می کند؟

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

علت اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک چیست و چه وظایفی دارد؟

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پراید ، پژو ۴۰۵ ،سمند ، پژو ۲۰۶ ،رنو تندر

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

شایع ترین ایرادات خودرو

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

معرفی شغل مکانیک خودرو

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

نشتی روغن هیدرولیک

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

مراحل تست پمپ بنزین

انواع پمپ بنزین خودرو

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

همه چیز درمورد ضدیخ

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *