🚘 لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه‌است که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یاکاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو می‌شود. قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر می‌باشد. برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد) دفع می‌شود.

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تأثیر نیروی موتور می‌باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می‌شود.

لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

تبلیغات

تاریخچه
لنت ترمز در سال ۱۹۰۲ توسط فردریک لنکستر اختراع شد.

پروسه تولید لنت
در کل تولید لنت ترمز دو پروسه عمده را طی می‌کند:

ساخت کفشک
ساخت لقمه لنت
کفشک
کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد.

لنت
لقمه لنت به ۵ نوع تقسیم می‌شود که عبارت است از:

بدون آزبست ارگانیک
سرامیکی
نیمه متالیک
کم متالیک
زینتری
انواع لنت
لنت کفشکی: لنتهای کفشکی در خودروهای قدیمی کاربرد داشتند.
لنت دیسکی، که نسبت به لنتهای کفشکی دارای مزایایی هستند.
فلزی ویرایش
تاریخچه
در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به‌طور گشاد و شل بافته شده‌اند تشکیل می‌شد. این ترکیب پس از مدتی با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته برهم تشکیل دادند که به صورت نوار آماده می‌شد و چون انعطاف‌پذیر بود به هر شعاعی که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده می‌شد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته می‌شد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است.[۱]در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به‌طور گشاد و شل بافته شده‌اند تشکیل می‌شد. این ترکیب پس از مدتی با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته برهم تشکیل دادند که به صورت نوار آماده می‌شد و چون انعطاف‌پذیر بود به هر شعاعی که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده می‌شد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته می‌شد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است.[۱][۲] تولید لنت ترمز کفشکی در ایران در دهه ۱۳۴۰ با تأسیس کارخانه لنت ترمز ایران واقع در کیلومتر ۵ جاده تهران-کرج صورت پذیرفت که اولین تولیدات آن مخصوص کامیون‌ها و اتوبوس و مینی بوس‌های تولیدی شرکت خاور (دایملر بنز)می شد. تولید لنت ترمز دیسکی در ایران در سال ۱۳۶۳ توسط بیژن ایازی و برادران هنربخش در کارخانه لنت ساز واقع در مازندران صورت گرفت که کل خط تولیداین کارخانه توسط صنعتگران ایرانی و فناوری بومی به بهره‌برداری رسید تا نیاز کشور به لنت دیسکی را در سالهای جنگ برآورده نماید.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   اکسل روئین صنعت

مواد تشکیل دهنده لنت فلزی
در ساخت بیشتر لنتهای فلزی تعداد ۱۵ تا ۲۰ نوع مواد گوناگون استفاده می‌شود، برخی از این مواد مانند گرافیت نرم هستند و بعضی از آن‌ها مانند پودرهای کربنی سخت هستند.

مواد سازنده پس از مخلوط شدن به صورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنی‌هایی به آن اضافه می‌شود، و از سمت دیگر کفشکهای را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب می‌زنند. در مرحله بعد لنتی را که شکل اولیه بخود گرفته روی کفشک قرار می‌دهند. سپس پرس پخت انجام می‌گیرد، که در آن لنت تحت فشار ۷۰۰ الی ۸۰۰ بار به کفشک متصل می‌شود.

بعد از اتمام قالب گیری و پرس، سطح لنتها ساب می‌خورد و به ضخامت استاندارد رسانده می‌شود. سپس لنتها وارد کوره با دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد می‌شوند. در نهایت شماره سریال ویژه خودروساز اصلی (OEM) بر روی آن حک می‌شود.

سرامیکی
فیبرهای تکه‌تکه شده کولار به عنوان جایگزین برای آزبست در لنت ترمز سرامیکی استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های ظاهری و ساختاری لنت
لنت‌ها با ویژگی‌های ظاهری متفاوتی ساخته می‌شوند. شرکت‌های مختلف با هدف کاهش صدا، بهبود ترمزگیری و سازگاری بهتر با دیسک چرخ تغییراتی را در شکل لنت ایجاد می‌کنند. برخی از عملیاتی که بر روی ساختار و شکل لنت انجام می‌گیرند به شرح زیر می‌باشند.

ایجاد شیار بر روی سطح لنت:

این شیار منفذی را برای فرار گرد لنت و همچنین گازهای تولید شده از آن در هنگام ترمزگیری فراهم می‌کنند. همچنین وجود این شیار موجب بهبود جریان هوا بر روی لنت شده و باعث بهتر خنک شدن لنت می گردد. شیار روی لنت با کمک به کاهش دمای لنت و خروج بهتر گازها احتمال شیشه شدن لنت و از دست رفتن توان ترمزگیری در شرایط سخت را پایین می‌آورد.

پخ کردن حاشیه‌های لنت:

ممکن است کالیپر ترمز نتواند تمام سطح لنت را در هنگام ترمزگیری به دیسک بچسباند و فشار کمتری به حاشیه‌های لنت وارد کند که این مسئله می‌تواند موجب ایجاد صدا در هنگام ترمزگیری شود. این مسئله مخصوصاً زمانی که لنت نو می‌باشد و دارای حاشیه‌های تیز است بیشتر ممکن است اتفاق بیفتد برای مقابله با این مسئله بعضی از لنت‌ها به صورت پخ شده عرضه می گردند. پخ بودن حاشیه‌های لنت همچنین موجب توزیع بهتر فشار و تنش بر روی لنت می گردد.البته بعضی از تولید کنندگان ایرانی با تجربه، با اتکا به دانش و مهارت خود هیچ گونه پخی را روی لقمه لنت لحاظ نمیکنند، از معدود تولید کنندگان ایرانی که بدون خط لنت تولید میکند بعنوان مثال گروه تولیدی وارِن WAREEN رو میتوان نام برد . صفحه‌های فلزی یا غیر فلزی در پشت لنت: نقش این صفحه جذب برخی ارتعاشات و صداهای تولید شده می‌باشد. که عملکرد کم صداتری را برای لنت به ارمغان می‌آورد.

هشدار دهنده اتمام لنت:

بیشتر لنت‌ها دارای یک قطعه از جنس فلز نرم در داخل می‌باشند، زمانی که لنت رو به اتمام می‌باشد و ضخامت آن از حدّ مشخصی کمتر می‌شود، این قطعه فلزی با دیسک درگیر شده و ایجاد صدا می‌کند تا راننده خودرو متوجه اتمام عمر لنت گردد و قبل از آنکه دیسک آسیب ببیند آن را تعویض کند. در خودروهای پیشرفته تر این قطعه با یک سنسور جایگزین می‌شود که زمانی که لنت رو به اتمام است با ارسال سیگنال علامتی را بر روی صفحه نمایشگر خودرو نمایش می‌دهد.

از دست رفتن قابلیت ترمزگیری در هنگام داغ شدن ترمز brake fade
بارها شنیده شده‌است که راننده‌ای پس از ترمز گیری‌های متوالی مخصوصاً در جاده‌های کوهستانی و شرایطی که فشار بیشتری به لنت وارد می‌شود، توان ترمز را از دست داده است و اصطلاحاً گفته می‌شود که لنت خودرو شیشه شده‌است. دلیل این پدیده به شرح زیر می‌باشد: زمانی که به ترمز فشار وارد می‌شود، مثلاً در هنگام مسابقه یا زمانی که خودرو با وزن زیاد از شیب طولانی پایین می‌رود، لنت‌ها و دیسک ترمز به شدت داغ می‌شوند و دمای لنت به حدی می رسد که اجزای آن توانایی جذب گرمای بیشتری را ندارند و لنت خاصیت ترمزگیری و اصطکاک خود را از دست می‌دهد. همچنین با بالا رفتن دمای لنت، رزین‌های استفاده شده در ساختار آن شروع به تبخیر می‌کنند. بخارات ایجاد شده لایه‌ای را بین لنت و دیسک ایجاد می‌کنند که مانع تماس لنت با دیسک می گردند، در این حالت فشار دادن پدال ترمز بی‌فایده بوده و اصطکاکی بین لنت و دیسک ایجاد نمی‌گردد.

همچنین میتوانید مطالعه کنید :   پخش محصولات شرکت سامفر

تستهای لنت
کلیه تستهای لنت بر اساس استاندارد ۵۸۶ ملی ایران انجام می‌شود. که شامل تست سایش – تست برش – تست چسبندگی – و تست سختی می‌باشد. سختی لنت باید بین ۴۰ الی ۸۰ راکول اس باشد (با راکول سی اشتباه نشود- مثلاً سختی ابزارهای برش از ۷۵ راکول سی به بالا می‌باشد). در صورتی که سختی کم باشد لنت زود خورده می‌شود و در ضمن درجه حرارت آن خیلی سریع بالا می‌رود و اگر درجه سختی زیاد باشد لنت به سرعت آینه شده و همچنین به دیسک و یا کاسه چرخ آسیب وارد می‌کند.


  نظربده ، تخفیف بگیر ، جایزه بگیر نظربده مسابقه‌ای است برپایه نظرات، تجربیات و دانش ارزشمند شما. کاری که باید در این مسابقه انجام دهید، این است که مطالب مختلف را مطالعه کنید و دیدگاه خود را درباره آن موضوع در بخش نظرات در پایین همان مطلب، به اشتراک بگذارید. شما با هر نظری که در سایت به ثبت می‌رسانید، امتیاز می‌گیرید و هر امتیاز دارای کد تخفیف خرید از فروشگاه و هدیه رایگان میتواند باشد .  

  •  
  •  
  • پایان پیام

برندهای موجود

دیسک و صفحه کلاج لوک المان

برندهای موجود

پخش ترموستات های باباپارت

برندهای موجود

نماینده و عاملیت توزیع لنت ترمز gss با مهر استاندارد ایران

برندهای موجود

پخش الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات و پمپ بنزین های شرکت مادپارت

برندهای موجود

پخش شمع اورجینال رنو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مارپیچ باختر MBC

برندهای موجود

بازرگانی الماس پور

برندهای موجود

پخش محصولات جلوبندی لاهیجان

برندهای موجود

مرکز پخش عمده کمک فنر کوشاوران ، kds

برندهای موجود

شما بگویید چه برند و کالایی نیاز دارید

برندهای موجود

نماینده و پخش محصولات امیرنیا

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین های راویان نور ، دقایق فن

برندهای موجود

پخش جعبه فرمان های مارپیچ باختر mbc

برندهای موجود

پخش محصولات سوخت اما

برندهای موجود

شرکت NGK ژاپن

برندهای موجود

وایرشمع بوجیکورد

برندهای موجود

کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) سکو

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت مهرتابش

برندهای موجود

اسپری انژکتور و محصولات نگهداری خودرو STP

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایران پژوهش

برندهای موجود

پخش قطعات و لوازم جلوبندی خودرو رفیع نیا

برندهای موجود

پخش پمپ بنزین خودرو با برند bpco ( بی پی کو )

برندهای موجود

پخش انواع دیسک و صفحه والئو فرانسه

برندهای موجود

گارانتی محصولات عرضه شده

برندهای موجود

پخش و فروش لنت پارس

برندهای موجود

پخش انواع جک خودرو مددرویان

برندهای موجود

عرضه تسمه دانگیل کره

برندهای موجود

بلبرینگ های FAG – بهترین کیفیت و قیمت

برندهای موجود

پخش لوازم یدکی خودرو چکاد

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت رادیکال

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت سامفر

برندهای موجود

پخش کابل های کنترلی خودرو و دستگاه های شیشه بالابر شرکت سبزوار PKC ( پیشرو کابل سبزوار )

برندهای موجود

اکسل روئین صنعت

برندهای موجود

هرینگتون

برندهای موجود

پخش اسپری انژکتور ام طوسی ( mtoosi )

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت همتک

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع KLG

برندهای موجود

اینه کاوج

برندهای موجود

پخش محصولات گوهر قطعه پارسیان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ام دبلیو اچ mwh

برندهای موجود

زمان فنر

برندهای موجود

نماینده و پخش لنت های G.S.S

برندهای موجود

تسمه تایگر

برندهای موجود

پخش کمک فنر های کوشاوران KDS

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت شتابکار

برندهای موجود

سنسور اکسیژن NTK ژاپن

برندهای موجود

برند بوش bosch و همه چیز درباره ان

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ارال تک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت اتحاد موتور ( امکو )

برندهای موجود

پخش کیت کلاچ پراید پی اچ سی والئو آبی (PHC Valeo) ساخت کره

برندهای موجود

اسپری انژکتور شوی گانک

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت بتا سرامد

برندهای موجود

پخش فنر لول های شرکت AGU

برندهای موجود

پخش محصولات سمن شیمی

برندهای موجود

پخش محصولات دستگاه های شیشه بالابر شرکت صنعتی ابری

برندهای موجود

پخش شمع سوزنی NGK معرفی شمع جی پاور ۷۰۹۲

برندهای موجود

نماینده و پخش کننده شمع PMQ تحت لیسانس Autolite

برندهای موجود

امید فنر

برندهای موجود

پخش واترپمپ پارسیان

برندهای موجود

توزیع تسمه ها و کیت های تایم پاورگریپ ، گیتس

برندهای موجود

ایران کاربراتور

برندهای موجود

نماینده و پخش لامپ عقاب کره

برندهای موجود

پخش محصولات شرکت ایمن تک پیشرو

برندهای موجود

پخش واترپمپ ایران گداخت

برندهای موجود

پخش محصولات گروه کارخانجات لاستیک سازی گیلان

 
 انلاین شاپ الماس پور     

۶ برند برتر شمع خودرو در ایران

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد و معایب تعویض روغنی

نشانه هایی که خرابی پمپ بنزین خودرو شما را هشدار می دهد

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) سمند EF7

تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم

چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند

راهنمای خرید جک خودرو و معرفی انواع جک ماشین

زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

قطع و وصل اتوماتیک پمپ بنزین

آموزش تعویض ماهک دنده پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو ۲۰۶ و زانتیا

با روش صحیح اضافه کردنِ آب رادیاتور آشنا شوید

آشنایی با دسته موتور خودرو

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب خودرو در چیست؟

عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها

انتخاب باتری مناسب خودرو

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می کند؟

نکات نگهداری خودرو

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

راهنمای خرید و انتخاب واترپمپ خودرو

تنظیم موتور با دستگاه دیاگ

نحوه انتخاب و خرید شمع موتور خودرو

آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – ۲۰۶ – سمند – تیبا – پژو پارس

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده چیست؟

تشریح کامل چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

نکات بسیار مهم درباره سیل رانندگی و خودرو

درباره فیلتر بنزین (صافی بنزین خودرو) و نشانه های کثیف بودن آن بخوانید.

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مشابه یکدیگر هستند؟

۷ مرحله برای شناسایی و تعمیر خودرو خود

اولین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک یا رگلاژ دستی ؟

مراحل راه‌اندازی فروشگاه لوازم یدکی

اطلاعاتی در مورد سیبک فرمان خودرو و کاربرد ان

از صفر تا صد اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از ان

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی خودرو

همه چیز درمورد ضدیخ

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین

نحوه صحیح آب بندی کردن خودروی صفر

علت و علائم خرابی شمع خودرو

خلافی آنلاین/استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت، پیام کوتاه ، تلفن

شایع ترین ایرادات خودرو

دلایل سوختن لامپ چراغهای خودرو و روشهای جلوگیری از آن

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

اموزش تعمیر جلوبندی پراید

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

منشا نشتی مایعات زیر خودرو چیست؟

علت خروج اب از اگزوز

جعبه فرمان چیست و دقیقا چه کار می کند؟

روغن سوزی موتور خودرو

آشنایی با روغن موتور و روغن سوزی خودرو

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه

شستشوی انژکتور

سنسور اکسیژن و عملکرد ان

همه چیز درباره شمع خودرو

تاریخچه شمع

مراحل تست پمپ بنزین

اهمیت شستشوی سیستم سوخت رسانی خودرو

معرفی سوزن انژکتور، علائم خرابی و روش های شستشوی آن

دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش

نگهداری موتور xu7

عیب یابی استپر موتور

نکاتی که در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین باید بدانید!

اهمیت نگهداری ، قطعات یدکی خودرو

فواید تنظیم موتور خودرو چیست ؟

چگونه از صفحه کلاچ خودرو خود مراقبت کنیم؟

لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو

آموزش روش های تعویض کاسه نمد و تعویض دنده

باز کردن و بستن پمپ بنزین ۲۰۶

شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو

آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟

کوئل خودرو و عیب یابی

نکات و توصیه های مهم برای نگهداری انواع خودرو ها

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو

مکانیکی به زبان ساده؛ چگونه بدون دانش تخصصی عیب خودرو را کشف کنیم؟

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

نحوه ی خاموش کردن چراغ آچار(سرویس) پژو۲۰۶ و رانا

۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ چک در خودروها

آموزش نصب رله تقویت کننده شیشه بالابر پراید ، پژو ۴۰۵

چگونه مصرف سوخت و بنزین خودرو را کاهش دهید

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

بلایی که بنزین معمولی سر خودرو‌ می‌آورد

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

بهترین روغن موتور بر اساس استاندارد گرانروی

برداشتن کاتالیزور ماشین و معایب و مزایا

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن

وقتی آمپر آب ماشین بالا رفت چه کنیم؟

استپر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

اشتباهات رایج مکانیک ها

نگهداری خودرو نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

چرا خودروی ما داغ می کند؟

آموزش خاموش کردن چراغ سرویس در خودروهای داخلی

استپر موتور چیست و نشانه‌ خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

موقع خرابی ماشین در جاده چیکار کنیم؟ 14 اقدام حیاتی

علت ذوب شدن سر شمع خودرو

عیب یابی سریع خودرو و تعمیر آن

وظیفه پمپ بنزین خودرو + نشانه خرابی پمپ بنزین ماشین

هوزینگ دیفرانسیل گیربکس خودرو

تشخیص نوع خرابی شمع از روی شکل ظاهری شمع

معرفی شغل مکانیک خودرو

دستگاه شیشه بالابر خودرو چیست و چه ویژه‌گی هایی دارد ؟

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟/آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود در ایران (+جزئیات و عکس)

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

شمع خودرو چیست؟ عیب یابی تصویری شمع خودرو

دلیل آب کم کردن خودرو چیست؟

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

تفاوت قطعات اصلی و غیراصلی لوازم یدکی خودرو

نشانه های مهم ضعیف شدن لنت ترمز

معرفی ۱۵ هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

پمپ روغن یا اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود اما باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود

آموزش کامل تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

نکاتی ساده جهت خنک تر کردن کولر خودرو

انواع پمپ بنزین خودرو

۵ دلیل واضح برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

اصول نگهداری از خودرو

جعبه فرمان چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

شناسایی شمع اکیوم اصلی و تقلبی در بازار

زمان تعویض روغن های ترمز، هیدرولیک و گیربکس

شستشو موتور خودرو ، بشوریم با نشودیم ؟

ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید؟

واتر پمپ ماشین و نحوه نگهداری از آن

چرا ماشین دیر روشن می شود؟

نکاتی در مورد نگهداری خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *